Mollie is een betaalplatform waarmee je iDEAL-betalingen kan aanbieden op je webshop of website. In korte tijd is Mollie enorm gegroeid en misschien wel één van de populaire betaalproviders van de Benelux. Deze enorme groei is ook het aantal Mollie aanvragen dat wordt afgekeurd gegroeid. Zo worden accounts (tijdelijk) geblokkeerd of wordt je tegoed bij verdenking van fraude of oplichting vastgehouden.
We begrijpen goed dat je dit als ondernemer of bedrijf wilt voorkomen. Daarom is het verstandig, zeker bij een webshop met hogere verkoopvolumes, om naast Mollie nog één of twee actieve betaalproviders te hebben. Gelukkig zijn er naast Mollie nog een tal van alternatieve betaalproviders. En komt je betaalverkeer niet in gevaar bij een storing of blokkade van je account.
Klanten via iDEAL laten betalen
In Nederland is iDEAL dé betaalmethode voor online transacties. Naast iDEAL ondersteunt Mollie nog een tal van andere betaalopties. In België, Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld zijn andere betaalmethodes weer populair. Handig dus om hier rekening mee te houden wanneer je de grens over wilt gaan met jouw webshop.
Alternatieven voor Mollie
Naast Mollie zijn er nog een tal van alternatieve betaalproviders. Handig wanneer je te maken krijgt met een storing of blokkade van je primaire betaalprovider. We zetten de alternatieven voor je op een rij:
Adyen
Buckaroo
CM.com
Emspay.nl
ICEPAY
Ingenico ePayments
Multisafepay
Pay.nl
Paypal
PayPro.nl
Rabo Smart Pay
Stripe
TargetPay
Integratie ➡ Provider ⬇
WooCommerce
GravityForms
Pronamic pay
Eigen plugin
€/ideal transactie
sepa/recurring mogelijk?
adyen
➖ via partner
➖ via pro versie van pronamic pay
✅
➖ via partner
0,30
✅
buckaroo
✅eigen plugin
➖ via pronamic pay
✅
✅
0,25
✅
cm.com
➖ via partner
❌
❌
❌
~0,29 op aanvraag
✅
emspay.nl
✅eigen plugin
➖ via pronamic pay
✅
✅
0,25
✅
icepay
➖ via partner
➖
➖
➖
0,29 + maandelijks 15,-
✅
Ingenico e payments
➖ via pronamic pay
➖ via pronamic pay
✅
❌
Onbekend
➖ onbekend
Mollie.com
✅eigen plugin
✅ vanuit gravity forms of pronamic pay
✅
✅
0,29
✅
multisafepay
✅eigen plugin
➖ via pronamic pay
✅
✅
Onbekend
✅
pay.nl
✅eigen plugin
➖ via pronamic pay
✅
✅
0,25, bij pro 0,19
➖ bij Pro pakket a €25/maand
Paypal
✅
✅
❌ paypal als betaal optie via andere provider
❌Ontwikkelaars maken zelf de integratie met paypal
Geen ideal optie.
✅
paypro.nl
✅
❌
❌
✅
0,29
✅
rabo omni kassa
➖ via pronamic pay of andere 3e partij
➖ via pronamic pay
✅
❌
€10,- / maand + 0,25/ transactie
❌onbekend
sisow.nl
❌
❌
❌
❌
❌
Samen gegaan met buckaroo
Stripe.com
✅
✅
❌
❌
0,29
✅
Targetpay
✅
➖ via pronamic pay
✅
✅
0,49
✅
Genoeg om uit te kiezen dus. Welke provider het beste is voor jou hangt af van waar en hoe je betaalopties wil aanbieden. Zo bieden Buckaroo, Emspray.nl, Multisafepay en Targetpay gemakkelijk integraties met systemen als WooCommerce. Bij Adyen, CM.com en ICEPAY gaat dit via een partner. Deze platformen bieden dan wel weer handige features wanneer je veel betaalverkeer tegelijk verwerkt.
Naast de integratie met andere systemen spelen ook de transactiekosten per transactie mee. Zo hanteren Buckaroo, Emspay.nl en Pay.nl de laagste transactiekosten gevolgd door PayPro en Stripe en Adyen. Met 0,49 transactiekosten per transactie ben je bij Targetpay het meest kwijt voor een transactie. Daartegenover staat wel dat het platform ruime integratie biedt voor een webshop en andere systemen.
De bekendste alternatieven voor Mollie zijn misschien wel Adyen en Stripe. We hebben ze net al kort even genoemd. Maar wat zijn de overeenkomsten? En wat zijn de verschillen? We leggen het voor je uit:
Mollie vs Adyen
Het belangrijkste verschil tussen Mollie en Adyen is de schaalgrootte waarop je opereert. Adyen is vooral populair onder de zeer grote bedrijven daar waar Mollie meer geschikt is voor kleine bedrijven en het MKB. Een account aanmaken bij Mollie gaat bijvoorbeeld gemakkelijk zelf, daar waar je bij Adyen eerst contact moet opnemen met het support team. Vervolgens volgt een advies, inrichten van- en het testen van het account.
Mollie vs Stripe
In termen van compatibiliteit is Mollie voor Nederland en West-Europa wel de standaard. Dit komt door de vele integraties en betaalopties die Mollie biedt. Zeker wanneer je WooCommerce als webshop gebruikt. Stripe richt zich van oorsprong op de Verenigde Staten en betalingen via Credit Card, maar biedt tegenwoordig ook ondersteuning voor iDeal en zet steeds meer voet aan de grond als het gaat om Europese betaalmogelijkheden.
iDEAL plugins voor WordPress en WooCommerce
iDEAL integreren met WordPress of WooCommerce kan met een aantal handige plugins. Met Mollie Payments for WooCommerce voeg je eenvoudig Mollie toe als betaalprovider binnen je webshop. Met Mollie Forms laat je klanten gemakkelijk kiezen uit de verschillende betaalmethodes van Mollie. Bekijk ook Pronamic Pay, Paytium en GravityForms voor handige manieren om klanten gemakkelijk te laten betalen op jouw website of webshop.
Avada thema licentie invoeren op je WordPress website met deze stapsgewijze handleiding. Ontdek de gemakkelijkste manier om het Avada thema te activeren.
Wat is het Avada thema?
Het Avada thema is naast Elementor en Divi een populair WordPress thema. Avada wordt gebruikt voor verschillende type websites zoals een portfolio, e-commerce, blogs en meer.
Het thema staat bekend om de “drag-and-drop” page builder. Hiermee kan je eenvoudig zelf websites maken zonder ook maar enige kennis van coderen nodig te hebben.
Avada licentie aanschaffen
Ben je van plan om Avada te gebruiken voor jouw website? Je koopt Avada via themeforest.net. Je hebt dan meteen een ‘lifetime’ licentie. Het voordeel hiervan is dat je niet na een bepaalde periode hoeft te verlengen en altijd toegang hebt tot de laatste versie en updates van Avada. Een licentie kost momenteel $69 inclusief 6 maanden support van de ontwikkelaars.
Hoe installeer ik de Avada thema licentie in WordPress?
Gebruik je Avada voor het bouwen van jouw site? Volg dan de stappen hieronder om Avada te activeren.
Log in met het account waarmee je Avada hebt gekocht en ga naar downloads. Zoek hier naar Avada.
Selecteer bij de groene download knop dat je alleen het licentiebestand in text wil downloaden
Open het gedownloade bestand
En kopieer de purchase code.
Ga terug naar WordPress.
Klik op Avada in je WordPress dashboard en voer hier de code uit de vorige stap in. Dit doe je in het “register your website” veld. Klik vervolgens op “Register now”.
Avada elders downloaden (illegaal)
Wanneer je Avada niet volgens de officiële route hebt gekocht, dan loopt je website, los van dat het illegaal is, serieuze veiligheidsrisico’s. Je weet niet waar het bestand precies vandaan komt en welke code er toegevoegd is aan de bestanden. Bovendien mis je support en updates van Avada bij vragen of problemen.
Hulp bij installeren van Avada thema op WordPress
Wil je hulp bij het installeren van het Avada thema op je WordPress site? Of heb je een andere WordPress vraag? Laat het ons weten en wij lossen je WordPress probleem snel op!
Regelmatig hebben we mensen aan de telefoon of in onze mailbox met een website die niet meer werkt. mogelijk lees je dit nu omdat jij er één van bent.
Het is natuurlijk super irritant dat je website niet meer werkt. En het gebeurt altijd net op het slechtst mogelijke moment… Het lukt je niet dit zelf eenvoudig op te lossen en wanneer je om hulp vraagt zitten daar soms aanzienlijke kosten aan – of wordt je even koud verteld dat er maar een volledig nieuwe website gebouwd moet worden.
Je site heeft het altijd gedaan en je maakt gebruik van WordPress. Dat je website het nu plots niet meer doet (of na een update) lijkt dan toch de schuld van WordPress én in dat geval moet ‘WordPress’ het probleem toch verhelpen voor je?
Op zich is dit niet een hele gekke gedachte, voor veel fysieke producten gaat zoiets wel op. Wanneer de fabrikant een productiefout maakt, lost die het ook op als garantie.
Alleen is WordPress niet een product waarvoor je betaalt. Het is een systeem dat door vele honderden programmeurs samen, velen als vrijwilliger, in elkaar is gezet. Er is niet één ‘WordPress’ entiteit verantwoordelijk voor jouw website wanneer je die zelf maakt. Zelfs wanneer iemand anders je website heeft gemaakt is die ook lang niet altijd, en zeker niet levenslang, verantwoordelijk voor het functioneren van je website.
Voor de vergelijking gaan we er even vanuit dat je website perfect gebouwd is en alle standaarden zijn opgevolgd. Deze website vergelijken we voor het gemak even met een huis. Want je website staat als een huis 😉
Wanneer je in een spiksplinternieuw nieuwbouw huis gaat wonen is het ook niet zo dat er nooit meer wat aan gedaan hoeft te worden. Om je huis in een goede staat te houden zal je toch regelmatig moeten schoonmaken, opruimen en het vuilnis buiten moeten zetten. Ook wanneer je vertrekt voor een weekje vakantie moet je zorgen dat je huis goed afgesloten is en houdt bij voorkeur de buurman een oogje in het zeil om ongenode gasten buiten te houden.
Dat is bij je website ook zo. Je moet zorgen dat spam reacties opgeruimd worden en in de gaten houden dat ongewenste bezoekers niet in je beheerpaneel komen.
Na een tijdje zal je bij je huis ook wat onderhoud moeten doen, zorgen dat deuren goed afgesteld blijven, hier en daar een likje verf of misschien ga je zelfs wat verbouwen.
Ook voor je website is onderhoud nodig, doe je dat niet dan raakt het net als een huis in verval totdat het geheel instort.
Het lastige van je WordPress site is echter dat de WordPress updates die je kan zien niet het volledige verhaal vertellen. Er zijn namelijk meer bewegende onderdelen die onderhoud nodig hebben. Daarbij zijn er ook nog betaalde thema’s en plugins, of afkomstig van andere bronnen, die geen update meldingen geven.
Zo is WordPress namelijk puur en alleen een stukje software, dit stukje software draait op de server van je webhosting provider. Je webhost kan je zien als de openbare weg en nutsvoorzieningen naar je huis toe. Een webhosting provider moet ervoor zorgen dat je website bereikbaar is, maar is niet verantwoordelijk voor de staat van de website aan het einde van die weg.
Maar net als je huis zelf heeft ook de weg ernaartoe onderhoud nodig. Je wil namelijk voorkomen dat een weg onbegaanbaar wordt. Zoals een weg uit asfalt bestaat, bestaat die van je website uit de programmeertaal PHP en een SQL database. Dat zijn onderdelen die bij de webhosting liggen. Niet alle WordPress versies werken met alle PHP versies.
Momenteel zetten webhosting partijen hun klanten over van PHP 7.4 naar PHP 8.0/8.1. Websites die niet goed onderhouden zijn zullen hierdoor kapot gaan. Wie is er nu schuldig, de webhost die de website overzet?
Andersom is ook mogelijk. De webhost zet hun klanten niet over en doet geen onderhouden en updates aan hun infrastructuur. Vervolgens word jij als klant slachtoffer van een hack door het achterstallig onderhoud van de webhost of kan jij niet meer de nieuwste versies van WordPress gebruiken.
Uiteindelijk moeten alle verschillende onderdelen op elkaar afgestemd zijn. Is dit niet het geval, dan neemt de kans op problemen toe.
In veel van de gevallen die we zien is achterstallig onderhoud de oorzaak van WordPress problemen omdat één of meerdere onderdelen van je website niet bijgewerkt zijn. Wanneer je niemand betaalt om dit onderhoud aan je website uit te voeren dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor – en zijn bij problemen de kosten ook voor jou.
Ik heb niets aangepast, dit is niet eerlijk!
We blijven nog even bij de vergelijking met een huis; een huis wordt niet door één persoon gebouwd en in de meeste gevallen ook niet door één bedrijf. Jij hebt één aanspreekpunt, de aannemer, die vervolgens met alle andere partijen van loodgieters, elektriciens, metselaars, keukenboeren etc. de werkzaamheden afstemt en zorgt voor het eindresultaat.
Wanneer je zelf je website bouwt ben jij die aannemer. Maar zonder dat je het door hebt, heb je nog met een groot aantal andere partijen te maken!
Zo is er de fundering die we al genoemd hebben en een webhosting provider. Partij 1. Dan heb je nog ‘WordPress’ wat veel bouwers WordPress-core noemen, namelijk het kale systeem, WordPress is partij 2 waar je mee te maken hebt.
Maar vanaf nu wordt het snel complexer want voor het uiterlijk van de website heb je een thema nodig. De ontwikkelaar daarvan is al partij nummer 3. Gebruik je een pagina/pagebuilder? Dat is partij nummer 4. Voor iedere plugin die je extra installeert plaats je code van een extra ontwikkelaar; een extra partij in je website. Heb je een tiental plugins in je website staan dan is je website al het resultaat van 15 partijen aan programmeurs en ontwikkelaars waarvan het werk samen een geheel vormt.
Wanneer alles goed gaat heb je een prachtig huis of misschien zelfs wel een villa. Het kan ook heel goed zijn dat niet al die partijen goed samenwerken. Een ieder zorgt voor de werking van zijn eigen stukje maar met het immense aantal van verschillende plugins en thema’s werkt niet iedere plugin samen met ieder ander. Stel het probleem voor wanneer je keukenboer komt aanzetten met je nieuwe keuken met gasfornuis maar je nieuwe huis geen aansluiting voor gas heeft. Met de keuken is vanuit het standpunt van de keukenboer niets mis en voldoet aan alle eisen van de opdracht – maar toch werkt het niet omdat het verkeerde fornuis is gebruikt.
Waar komen dan nu die kosten vandaan?
Als je een website hebt laten bouwen door iemand anders is het in veel gevallen handig om eerst te vragen wat deze partij nog voor je kan doen. Die zijn vaak al/nog bekend met je site en kunnen soms nog helpen.
Wanneer je ons om hulp vraagt moet je dat zien dat we als nieuwe aannemer bij je binnen komen. Eerst zullen we moeten vaststellen wat er aan de hand is, hoe alles is opgebouwd en welke (verborgen) gebreken er mogelijk nog zijn.
Daarbij merken we dat er vaak nog een behoorlijke hoeveelheid assistentie nodig is om de juiste login gegevens en bestanden te verkrijgen van bijvoorbeeld de webhosting en betaalde thema’s & plugins.
Als we een inschatting hebben kunnen maken en voor je aan de slag gaan, dan is de eerste stap om een volledige backup te maken. Zodat we altijd terug kunnen naar de huidige staat van de website.
Afhankelijk van wat de problemen en werkzaamheden omvatten wordt er vervolgens een bouwomgeving opgezet waar we aan de slag kunnen om de werkzaamheden uit te voeren en te testen.
Vervolgens is er nog de afsluitende inspectie, Quality Control. Wanneer je website dan helemaal oké lijkt kan het geheel van de bouwomgeving overgezet worden naar je live website.
Dit proces kost al snel enkele uren.
Er zijn partijen die dit ‘sneller’ kunnen, die gaan ‘cowboy coding’ stijl als met een grote sloophamer je website in, breken er een paar muren uit en hopen dat dit het probleem verhelpt. Zonder vangnet of voorzorgsmaatregelen heb je kans dat je gehele website als een kaartenhuis in elkaar stort en deze vervolgens niet meer te herstellen is.
Het content managementsysteem WordPress biedt je de mogelijkheid om websites te ontwerpen zonder code of met minimaal gebruik van de code. Je kunt dat doen door thema’s te installeren die worden geleverd met kant-en-klare ontwerpen, zoals een webshop en een nieuwssite. Je kunt daarnaast plugins downloaden die extra functies aan de website toevoegen.
De meeste WordPress-thema’s hebben standaard een responsief ontwerp. Dat betekent dat de website zich aanpast aan het scherm, zoals de schermgrootte en apparaat specificaties, van de gebruiker. Soms worden thema’s echter buggy en worden afbeeldingen daardoor niet correct weergegeven. Je moet deze problemen dan oplossen door wijzigingen aan te brengen in de responsieve instellingen.
Als je begrijpt hoe responsieve afbeeldingen werken in WordPress, kun je de oorzaak van het probleem begrijpen en de juiste oplossing toepassen. We bespreken daarnaast verschillende bestandformaten voor responsieve afbeeldingen en plugins om afbeeldingen te optimaliseren.
Wat zijn responsieve afbeeldingen?
Responsieve afbeeldingen zijn afbeeldingen die aan een gebruiker worden weergegeven op basis van de schermgrootte en apparaat specificaties. Je kunt denken aan een afbeelding met een hoge resolutie die naar een grote HD-monitor wordt gestuurd of een afbeelding met een lage resolutie die naar een oudere mobiele telefoon met klein scherm wordt gestuurd. Het doel van responsieve afbeeldingen is om de efficiëntie van het bandbreedtegebruik te maximaliseren zonder in te leveren op de gebruikerservaring.
Waarom zou je responsieve afbeeldingen moeten gebruiken?
Er zijn veel redenen waarom je responsieve afbeeldingen op jouw websites zou moeten gebruiken. Houd er naast de onderstaande redenen rekening mee dat Google zoekvoorkeuren geeft aan websites met responsieve afbeeldingen.
Efficiënt bandbreedtegebruik: responsieve afbeeldingen zorgen ervoor dat alleen de afbeelding wordt weergegeven en gedownload die het nuttigst is voor een gebruiker. Dit elimineert verspilling van bandbreedte, omdat je geen bestanden verzendt die groter zijn dan wat een gebruiker daadwerkelijk kan gebruiken. Het maakt jouw website ook gebruiksvriendelijker, vooral voor mobiele gebruikers die soms over beperkte gegevens beschikken.
Verbeterde gebruikerservaring: wanneer je afbeeldingen aan jouw website toevoegt, doe je dit om de gebruiker een specifieke ervaring te bieden. Responsieve afbeeldingen zorgen ervoor dat gebruikers afbeeldingen kunnen bekijken zoals je dat wilt, zonder vervorming of verkeerde plaatsing. Dit geeft de gebruiker een aangenamere gebruikerservaring en maakt het waarschijnlijker dat ze op jouw website blijven.
Hoe werken responsieve afbeeldingen in WordPress?
Vanaf WordPress 4.4 (december 2015) zorgt het uploaden van afbeeldingen aan jouw mediabibliotheek automatisch voor dat er verschillende afbeeldingsformaten gemaakt worden. Wanneer je een afbeelding uploadt, maakte WordPress al automatisch meerdere kopieën van de afbeelding in verschillende formaten. Standaard worden er 5 formaten gemaakt, echter kunnen plugins en thema’s extra formaten toevoegen.
Dit zijn de meest gebruikte formaten:
Volledig: de oorspronkelijke uploadgrootte
Groot: maximale breedte of hoogte van 1024px
Middelgroot: maximale breedte of hoogte van 768px
Medium: maximale breedte of hoogte van 300px
Miniatuur: maximale breedte of hoogte van 150px
Om te bepalen hoe deze maten worden gebruikt, bevat WordPress de img-tag-attributen: srcset en sizes sinds de 4.4 update. Deze kenmerken geven de browser informatie over welke maten beschikbaar zijn en wanneer die maten moeten worden geselecteerd.
In het srcset-attribuut wijs je een afbeeldingsbreedte toe. De browser controleert vervolgens de breedte en selecteert de grootste afbeelding die overeenkomt met de browserbreedte of lager. In het size-attribuut specificeer je de grootte waarnaar de afbeelding moet worden geschaald. Hierdoor kun je de meest efficiënte afbeelding selecteren en ervoor zorgen dat deze in verhouding tot het scherm wordt weergegeven.
Hieronder ziet je een voorbeeld van hoe dit eruitziet in een afbeeldingstag:
Welke bestandsformaten voor responsieve afbeeldingen worden veel gebruikt?
Het kiezen van een bestandsformaten voor responsieve afbeeldingen is een belangrijke keuze. Iedere bestandsformaat heeft voor- en nadelen. We bespreken in het kort de meest gebruikte bestandsformaten voor afbeeldingen.
JPG
JPG is een bestandsformaat met “lossy” compressie waardoor het erg geschikt is om afbeeldingen te delen. Met lossy wordt bedoelt dat de bestandsgrootte minder is, maar de kwaliteit ook. Het is vanwege de compressie c.q. snelle laadtijd een van de meest gebruikte afbeeldingstypen.
PNG
PNG is een bestandsformaat met dat “lossless” compressie ondersteunt, waarbij het detail en kleurcontrast behouden blijft. PNG biedt vooral een betere leesbaarheid van tekst dan JPG. Het is de juiste keuze voor infographics, screenshots en andere graphics waar zowel afbeeldingen als tekst in zitten. PNG afbeeldingsbestanden zijn doorgaans aanzienlijk groter qua mb’s dan andere formaten.
WebP
WebP is een bestandsformaat dat speciaal ontwikkeld is om betere “lossless” en “lossy” compressie van afbeeldingen te bieden. Door over te gaan (van JPG en/of PNG) naar WebP kun je enorm besparen op de opslagruimte van de server en het gebruik van bandbreedte voor bezoekers, doordat WebP 35% kleinere bestanden gebruikt voor dezelfde kwaliteit.
GIF
Er is nog wat discussie over de uitspraak of het jif of gif moet zijn…. GIF is vooral geschikt voor afbeeldingen met beperkte kleuren, transparantie en eventueel animatie.
Voor langere animaties in hogere kwaliteit is het Webm bestandsformaat beter geschikt
SVG
SVG staat voor “Scalable Vector Graphics” en wanneer je de afbeelding zou openen met kladblok dan zie je een code met XML structuur. SVG is enorm goed geschikt voor iconen, diagrammen en logo’s. Omdat dit een ‘vector’ is kan de afbeelding oneindig schalen zonder verlies van scherpte of kwaliteit.
Handmatig optimaliseren voor het uploaden
Hier onder bespreken we een paar plugins voor het automatisch optimaliseren van WordPress afbeeldingen echter is het nog steeds belangrijk om voorafgaand aan het uploaden de afbeeldingen al te optimaliseren.
De belangrijkste optimalisatie die je kan doen is de afbeelding verkleinen tot het formaat dat je van plan bent die op je website te gebruiken en in .jpg op te slaan. De originele foto bestanden, zelfs van een telefoon camera zijn al snel 4x groter in resolutie dan een standaard full-hd beeldscherm. Door de foto te verkleinen vóór het uploaden kan je meer foto’s kwijt binnen de opslagruimte van je webhosting pakket. Ook kan je de afbeelding al voor het uploaden comprimeren met een online tool zoals tinypng.com
Handige plugins voor het optimaliseren van afbeeldingen
Het is belangrijk om afbeeldingen te optimaliseren voor een WordPress-website, want dit zorgt ervoor dat een website sneller opent, minder dataverkeer verbruikt en doorgaans beter scoort in de zoekmachines. Je kunt afbeeldingen optimaliseren met behulp van grafische software, maar niet iedereen kan daarmee uit de voeten of vind het te veel werk. Er zijn diverse WordPress plugins beschikbaar die helpen bij het optimaliseren van afbeeldingen voor WordPress-websites. We bespreken er een paar.
WP Smush plugin
WP Smush is een WordPress-plugin voor het comprimeren van afbeeldingen met de bestandsformaten JPG, PNG, WebP en Gif. Het comprimeert automatisch nieuwe afbeeldingen bij het uploaden, maar het kan tevens gebruikt worden om bestaande afbeeldingen te comprimeren en te optimaliseren. Het kan om simpele dingen gaan, zoals het verwijderen van metadata en/of hardere compressie.
Smush is beschikbaar in een gratis versie en een betaalde Pro versie. Met de gratis versie kun je afbeeldingen comprimeren tot een grootte van 5 MB. Met Pro is er geen limiet aan de afbeeldingsgrootte en zijn er extra voordelen, zoals onbeperkte bulk optimalisatie, lazy loading, WebP ondersteuning en gebruik van de Smush pro CDN.
EWWW Image Optimizer plugin
EWWW Image Optimizer is een andere populaire WordPress-plugin die op grote schaalt gebruikt wordt. De plugin optimaliseert automatisch de nieuwe afbeeldingen met de bestandtypen JPG, PNG, PDF en WebP. Het kan ook je eerder geüploade afbeeldingen in bulk comprimeren en optimaliseren. In tegenstelling tot de andere plugins, zoals WP Smush, vindt de afbeeldingscompressie plaats op de eigen server (bij de gratis versie) en dat is voor veel gebruikers aantrekkelijk in het kader van gegevensbescherming. De plugin is eenvoudig in gebruik en ideaal voor WordPress-beginners. De betaalde versie heeft een externe compressie en ook een eigen CDN, handig om dataverkeer te besparen.
ShortPixel
Shortpixel is vergelijkbaar met EWWW en Smush in het punt dat ook deze afbeeldingen optimaliseert. Deze doet dat echter 100% op hun eigen servers. Met een gratis account kan je tot 100 afbeeldingen per maand optimaliseren.
Daarnaast hebben ze nog een extra ‘adaptive images cdn’ die echter zeer beperkt is op 500mb per maand waarna je moet gaan betalen.
Conclusie
Responsieve afbeeldingen zijn cruciaal voor het creëren van een positieve gebruikerservaring. Wanneer afbeeldingen responsive zijn, kunnen gebruikers bestanden op elk type apparaat bekijken zonder problemen te ondervinden, bijvoorbeeld van vervormde afbeeldingen. Je kunt ook responsieve afbeeldingen gebruiken om de laadtijden te verlagen en bandbreedte efficiënt te gebruiken. De meeste WordPress-thema’s worden geleverd met een reeks responsieve afbeeldingsconfiguraties, maar je kunt vaak wijzigingen aanbrengen of plugins downloaden voor het optimaliseren van afbeeldingen.
Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer
Dit artikel bevat affiliate links
Op welke manieren kun je de CTR verhogen in WordPress?
Je hebt een website en wilt graag meer verkeer en leads genereren. Om dit te bewerkstelligen moet je wel zichtbaar zijn in de zoekresultaten van de zoekmachine. Maar dan ben je er nog niet, want je wilt ook dat mensen doorklikken naar je website. Als er vanuit de zoekmachine maar weinig mensen doorklikken naar je website, dan heb je mogelijk te maken met een lage CTR. In dit artikel bespreken we manieren om de CTR te verhogen in WordPress.
Wat is CTR en waarom is het belangrijk?
Voordat we ingaan op de strategieën om de CTR te verhogen, kijken we kort naar wat CTR is en waarom het belangrijk is.
Wat is CTR?
CTR staat voor Click Through Rate oftewel de klikfrequentie. Dit is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een zoekresultaat in de zoekmachine (SERP’s) en het aantal keer dat daar op wordt geklikt. De formule voor het vaststellen van de CTR is: klikken ÷ vertoningen = CTR. Heb je bijvoorbeeld 5 klikken uit 100 vertoningen, dan is de CTR 5%.
Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen?
Als je website of webpagina hoog scoort in Google, dan is de volgende uitdaging het verhogen van de CTR. Als mensen niet doorklikken, dan loopt je website immers waardevolle bezoekers mis.
Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen? Ik zal je een paar voorbeelden geven:
Een goede CTR heeft positieve invloed op je ranking. Een van de factoren die zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken, is het aantal bezoekers van een pagina. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe meer zoekmachines het waardevol achten. Als gevolg hiervan scoren deze websites steeds hoger in de resultaten.
Een hoge CTR zorgt voor meer leads. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe groter de kans dat je meer leads genereert en uiteindelijk een groter klantenbestand opbouwt.
Met deze eenvoudige aanpassingen kun je de CTR verhogen
Gelukkig is het verhogen de CTR in WordPress geen hogere wiskunde. Je hoeft maar een paar praktische tips te volgen en je bent al op de goede weg.
1. Evalueer de huidige CTR’s
Voordat je gaat proberen om de CTR te verhogen, is het belangrijk om naar de huidige CTR te kijken. Je kunt dit eenvoudig doen door Google Search Console te gebruiken.
Hoe werkt dat? Open Google Search Control, klik op prestaties en filter op CTR. Zoek naar pagina’s die hoog scoren, bijvoorbeeld pagina’s met veel clicks en/of vertoningen, maar een lage CTR hebben.
Ondanks dat ze hoog scoren, ontvangen deze pagina’s niet zoveel klikken als zou moeten. Het is belangrijk om de vinger op de zere plek te leggen: waarom hebben deze pagina’s een lage CTR? Daar kunnen diverse redenen voor zijn: van een slecht geschreven metabeschrijving tot een kop die niet overeenkomt met de zoekintentie. Daarover later meer.
2. Optimaliseer de koppen en titeltags
Een van de eerste dingen die gebruikers zien wanneer ze je website in de zoekresultaten (SERP’s) zien, is de title-tag. Dit is de titel die in de SERP’s wordt weergegeven en kan precies dezelfde zijn als de hoofdkop op de desbetreffende pagina.
Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je koppen en title-tags aantrekkelijk maken om op te klikken. Hier zijn een paar tips hoe je dat kunt doen:
Let op de lengte. Als je titel te lang is, dan worden sommige woorden weggelaten, waardoor de titel misschien zijn doel mist. Zorg voor titels van maximaal 65 tekens.
Zoekwoord aan het begin. Plaats het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de titel. Hierdoor zien lezers onmiddellijk dat je pagina relevant is voor datgene waarnaar ze op zoek zijn.
Gebruik krachtige termen. Dit zijn woorden die een emotionele reactie van lezers oproepen. De emotionele connectie moedigt zoekers aan om door te klikken naar je pagina.
Test om te zien wat werkt. Gebruik A / B-split-testtools om de prestaties van de ene pagina ten opzichte van de andere te meten. Dit zal je helpen te zien welke content het beste presteert.
Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je als eerste aandacht geven aan de titels. Als de titels zwak zijn, dan scrollen mensen gewoon langs je pagina om vervolgens op de titels van concurrenten te klikken die aantrekkelijker zijn.
3. Besteed aandacht aan de metabeschrijvingen
Om de CTR te verhogen moet je naast de titel ook aandacht besteden aan de metabeschrijving. Dit is na de titel de meest belangrijke metatag.
Je moet de beschrijving nooit leeg laten, want dan vult Google het zelf in. Vaak haalt de zoekmachine – op basis van de zoekopdracht – een willekeurig stuk tekst van de pagina en gebruikt dit vervolgens als beschrijving. In de meeste gevallen is dit niet logisch voor zoekers en laat de zinsopbouw te wensen na. Je kunt dit gemakkelijk voorkomen door de omschrijving zelf in te vullen en aantrekkelijk te maken om op te klikken. Hier volgen een aantal tips om de kans op een klik te vergroten:
Gebruik keywords. Ook hier spelen primaire en secundaire zoekwoorden een essentiële rol. Als mensen hun zoekterm in de beschrijving zien staan, dan is de kans groter dat ze doorklikken, want daar zijn ze ten slotte naar op zoek.
Maak gebruik van de intentie van de gebruiker. Als u weet waarom uw doelgroep naar uw specifieke pagina zoekt, kunt u metabeschrijvingen maken die hen aanspreken.
Schrijf in de actieve vorm. Doe net alsof je met je klant in gesprek bent, want dat zet aan tot actie. Actie is in dit geval doorklikken naar de website.
Voeg een oproep tot actie toe. Hoewel het belangrijk is om de inhoud van de pagina te omschrijven, moet een goede metabeschrijving ook een call-to-action hebben.
Je moet de metabeschrijving zien als het eerste verkooppraatje. Als een soort pitch, waarin je met weinig woorden je product of dienst probeert te verkopen. Je moet je gebruikers overtuigen om op je zoekresultaat te klikken.
4. Gebruik beschrijvende URL’s
Uit onderzoek blijkt dat beschrijvende URL’s de CTR kunnen verhogen. Een bekende fout die veel mensen maken, waardoor de CTR afneemt, is dat ze nalaten om hun URL’s te optimaliseren.
Gelukkig maakt WordPress het je gemakkelijk om aangepaste URL’s, ook wel permalinks genoemd, te maken door deze gewoon zelf te wijzigen. Hoe maak je de URL’s aantrekkelijk om op te klikken? Een aantrekkelijke URL is kort, beschrijvend en bevat het keyword. Als het keyword in de URL staat, dan weet de zoekmachine beter waar de pagina over gaat en dat is een extra reden om je pagina hoog te tonen in de resultaten.
5. Voeg publicatiedata toe
Wil je op een makkelijke en snelle manier de CTR in WordPress verhogen? Overweeg dan om een datum van publicatie in berichten op te nemen. De wereld verandert in een razend tempo en informatie kan snel verouderd raken. Dat is de reden waarom het toevoegen van publicatiedata aan de berichten je CTR veel goeds kan doen. Mensen klikken eerder op actuele berichten dan oude berichten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat gebruiker eerder klikken op berichten met datum dan zonder datum.
Wat je moet doen om de datum actueel te houden, is door de berichten regelmatig bij te werken. Dit bevalt niet alleen de zoekmachines, maar het helpt ook om berichten een recente publicatiedatum te geven.
6. Stel gestructureerde gegevens in voor het verkrijgen van rich snippets
Structured data is het toevoegen van een stuk code aan de HTML van een website, waarmee je zoekmachines duidelijk maakt waar content voor staat. Voorbeelden zijn breadcrumbs en sitelinks onder het zoekresultaat, maar ook reviews met sterren of de eerder genoemde publicatiedatum zijn populair. Je voorziet de zoekmachines van extra informatie en geeft ook de gebruikers bruikbare informatie om in de zoekresultaten (SERP) een betere keuze te maken.
Van rich snippets is bekend dat ze de CTR’s met maar liefst 30% helpen verhogen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat ze:
Interactieve aard. Mensen houden van interactieve content en rich snippets zijn een geweldige manier om aan die behoefte te voldoen.
Geef extra informatie. Dit helpt gebruikers te beslissen of ze op je website willen klikken of niet.
Vallen op. Rich snippets trekken de aandacht, omdat ze zich onderscheiden van andere (saaie) resultaten op de pagina met zoekresultaten.
Nu wil je natuurlijk weten hoe je rich snippets als structured data gemakkelijk en snel kunt implementeren. In WordPress is dat vrij eenvoudig, want je kan een plugin als SEOPress pro gebruiken voor schemamarkeringen. Het is eventueel ook mogelijk om dit handmatig in te regelen, dat vereist alleen een beetje onderzoek en kennis van de code.
7. Verbeter de prestaties van de website
De prestaties van de website zijn van invloed op de CTR. Als de zoekmachine ziet dat een bezoeker doorklikt vanuit de zoekresultaten naar je website, dat ziet de zoekmachine dat als een positief signaal en dat kan van invloed zijn op de ranking van je website. Ook de statistieken van de pagina zelf zijn belangrijk, want als de pagina bijvoorbeeld traag is en bezoekers verlaten snel je website, dan is dit een slecht signaal naar de zoekmachine en kan je lager getoond worden. Dit zal niet alleen je CTR schaden, maar het kan ook je SEO en bedrijfsresultaten schaden.
Een paar manieren om de prestaties van je website te verbeteren zijn:
Goede WordPress hosting. Dit zorgt onder andere voor een snelle en stabiele website (met automatische wekelijkse back-up).
Installeer een CDN. Een CDN maakt het mogelijk om een website wereldwijd aan te bieden en te ontwikkelen.
Implementeer server caching. Met server caching wordt de laadtijd van een website flink teruggebracht en dat heeft positieve op de gebruikerservaring en SEO.
Controleer dus de prestaties van de website en verbeter waar nodig. Je CTR hangt ervan af en dat heeft uiteindelijk invloed om je omzet. Schakel een professional in voor een goede hosting, de installatie van CDN en de implementatie van server caching.
8. Optimaliseren voor mobiel
Niets nieuws: steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten om te zoeken. De verwachting is zelfs dat in 2025 ongeveer 72% van het totale verkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Om de CTR in WordPress te verhogen moet je dus optimalisaties doorvoeren voor mobiele apparaten.
Een manier om te optimaliseren voor mobiel, is door versnelde mobiele pagina’s (AMP) in te stellen voor je website. Dit zijn lichtgewicht pagina’s die supersnel worden geladen. AMP toevoegen aan WordPress is eenvoudig dankzij een aantal gratis plug-ins. De officiële AMP-plug-in of AMP voor WP zijn beide geweldige opties om AMP’s toe te voegen en in te schakelen op je website.
Je CTR in WordPress verhogen – succes hangt ervan af
Het is belangrijk om je CTR in WordPress zo hoog mogelijk te krijgen. De CTR zegt iets over het aantal mensen dat je website bezoekt na het zien van jouw zoekresultaat: hoe hoger dit percentage, hoe aantrekkelijker en relevanter mensen jouw zoekresultaat lijken te vinden. En dat heeft uiteindelijk invloed op je omzet. Je moet daarom een strategie uitstippelen om de CTR in WordPress te verhogen, ook al heb je hoge posities in de SERP’s.
Je probeert een oude plugin opnieuw te downloaden of je probeert een plugin te updaten maar dit lukt niet. Tijdens het downloaden of updaten krijg je de melding ‘Installatie mislukt: Doelmap bestaat al’ (aangeduid in het oranje vierkant).
Oorzaak: Installatie mislukt: Doelmap bestaat al
In beide gevallen komt de melding ‘Installatie mislukt: Doelmap bestaat al’ omdat er bij jouw hosting provider al een mapje onder de zelfde naam bestaat. De plugin of thema is in principe dan al aanwezig.
Het kan ook gebeuren door een update of installatie waarbij de webhosting hapert. Dan ontbreken er bestanden waardoor de map wel aanwezig is in de hosting omgeving maar de bestanden van de plugin om te kunnen functioneren er niet zijn.
Hoe “Installatie mislukt: Doelmap bestaat al” foutmelding verhelpen
Om de Installatie mislukt: Doelmap bestaat al melding te verhelpen zijn er een paar opties.
Indien je de plugin wel in het overzicht van alle plugins ziet staan, verwijder die dan, mogelijk moet je de plugin eerst deactiveren. Nu kan je deze opnieuw downloaden.
Als de plugin niet in het overzicht staat maar je toch de melding ‘Installatie mislukt: Doelmap bestaat al’ te zien krijgt moet via een andere weg het mapje van de plugin handmatig verwijderd worden. Dit kan met een FTP programma (lees onze FTP handleiding voor WordPress hier), via de bestandsbeheer/filemanager die sommige webhosting providers aanbieden of met een filemanager plugin.
Let wel op! De verkeerde map verwijderen kan behoorlijk nadelige gevolgen hebben, zorg dus wel eerst voor een goede backup!
Uitleg gaat verder onder de video
Map verwijderen via WordPress file manager plugin
Stap 1: Installeer & activeer de file manager plugin [afbeelding2]
Stap 2: Ga naar de file manager in admin [afbeelding 3]
Stap 3: Navigeer door de bestanden standaard “wp-content” > plugins (of themes afhankelijk waar de fout zat)
Stap 4: Klik de map aan / selecteer en klik op het ‘X’ icoon om te verwijderen [Afbeelding 4] of druk rechtermuisknop op de map en druk ‘delete’.
Stap 5: Bevestig het verwijderen. [afbeelding5]
Nu kan je de plugin weer normaal downloaden en werkt het weer zoals bedoelt. Dit is de meest eenvoudige manier om te doen, echter zijn er ook andere mogelijkheden.
Map verwijderen via FTP
Ook kan je de plugin verwijderen of de naam veranderen via FTP. Onze FTP uitleg kan je hier vinden. Dit gaat via je hosting pakket en kan vrij gemakkelijk gaan, echter moet je wel weten wat je doet, anders kan je het verkeerde verwijderen. Ook heb je de FTP login gegevens nodig van je hostingprovider.
Stap 1: Maak verbinding met je hosting pakket
In ons voorbeeld maken we gebruik van FileZilla.
Stap 2: Navigeer naar de WordPress ‘root’
In dit voorbeeld staat het in de map Files, andere plekken waar je het vaak kan vinden is in public_html, www, http_docs of soms in het mapje met de domeinnaam zelf. Maak je geen zorgen, je kan gewoon door de mapjes heen klikken om te zoeken, zolang je maar niets zomaar verandert of verwijdert kan dit geen kwaad.
Stap 3: Selecteer de wp-content map
Wanneer je in de map zit zoals in onderstaande afbeelding met oa. de wp-content, wp-admin en wp-includes mappen dan zit je goed. Navigeer vervolgens naar de wp-content map.
Stap 4: Selecteer de plugin map
Vervolgens klik je door naar de plugins map, of de themes map afhankelijk wat je aan het installeren was op het moment dat de “installatie mislukt: Doelmap bestaat al” melding zich voordoet.
Stap 5: Zoek de plugin in kwestie.
Deze map kan je vervolgens verwijderen of de naam aanpassen zodat dit niet meer overeenkomt met de ‘doelmap’
De map verwijderen doe je door er met de rechtermuisknop op te klikken of op delete te drukken van je toetsenbord.
Stap 6: Download & installeer de plugin opnieuw. Deze zal nu geen foutmelding meer geven.
Map verwijderen via DirectAdmin
Een veelgebruikte beheer paneel is DirectAdmin. DirectAdmin heeft zelf een bestandsbeheer tool waar je zonder plugin of FTP programma de desbetreffende map kan verwijderen.
Qua navigeren door de mappen is dit zeer vergelijkbaar met de voorgaande opties.
Stap 1: Druk op Files → Domains → selecteer de domeinnaam waar het om gaat → public_html of private_html → wp-content map → Plugins map.
Stap 2: Zoek de desbetreffende plugin map op en vink deze aan.
Stap 3: Rechts onderin kan je op de delete knop drukken → OK
Vergelijkbare beheerpanels zijn CPanel en Plesk. Die werken vergelijkbaar, enkel zien de knoppen er wat anders uit en kunnen die benamingen wat afwijken. Verder is het qua principe hetzelfde.
In de filemanager de juiste map opzoeken en deze verwijderen zodat de ‘doelmap’ niet meer bestaat. Zo krijg je dan ook niet meer de “Installatie mislukt: Doelmap bestaat al” melding.
Mocht je er aan de hand van deze uitleg niet uitkomen kan je contact met ons opnemen.
Het maken van backups en het fixen van dit soort problemen is inbegrepen bij onze WordPress onderhoudspakketten
Tijdens de corona persconferentie werd er aangekondigd dat vanaf 10 februari klanten vooraf/online bestelde producten mogen afhalen bij de winkels.
Wel met de voorwaarden dat men niet naar binnen gaat, er minimaal 4 uur zit tussen bestellen en het afhalen én dat men enkel op kan halen in een toegewezen of afgesproken tijdsslot.
Vanuit de expertise die we hebben in WordPress en WooCommerce webshops zullen we een dergelijk systeem zo snel en eenvoudig opzetten tegen zo laag mogelijke kosten.
Wanneer je al een WooCommerce webshop hebt ben je behoorlijk in het voordeel, je kan dan eigenlijk direct naar de laatste stap springen.
Een van de problemen waar je mogelijk wel mee blijft zitten is het afhandelen van de betalingen. Ik verwacht dat dit nog wel te overzien is, minister-president Rutte gaf aan dat er ook telefonisch besteld zou kunnen worden, dat suggereert dat betalen bij ophalen een optie is wanneer je een mobiel pinapparaat hebt (of nog snel regelt). Anders zijn voor zolang als het nodig is betaalverzoeken via de bank of Tikkie ook nog een optie, al vergt dat wat meer arbeid.
Het eenvoudigste is om online iDeal betalingen te accepteren wanneer je klant de bestelling plaatst. Dit kan je laten afhandelen en integreren met een Payment Service Provider als Mollie (gratis account 0,30€ per transactie). Het nadeel hiervan is wel dat je daar na je account aanmaken, deze nog geverifieerd moet worden, dat kan een paar dagen of misschien wel langer duren afhankelijk van hoeveel nieuwe mensen zich daar melden. Kostbare tijd waar je niet op wilt wachten.
Er zijn een aantal punten die niet behandeld worden, omdat dit niet direct noodzakelijk is of buiten de scope van deze eenvoudige click & collect webshop vallen.
We behandelen het volgende niet
De website mooi maken met thema’s / grafisch vormgeving
Verzendmethode’s en printen van adres labels (het gaat immers om afhalen)
Koppeling met boekhoud systeem
Koppeling met je voorraad beheer
Mogelijkheid tot afhalen bestelling in WooCommerce
Voor de optie om klanten hun bestelling af te laten halen maken we in dit voorbeeld gebruik van de PI WooCommerce order date time and type **plugin. Deze plugin heeft in de gratis versie nét voldoende opties om aan de regels te voldoen. Zo kunnen we een begin en eind tijd van de dag aangeven voor het afhalen, aangeven dat er tussen bestellen en pick-up 4 uur moet zitten en de klanten zelf een tijdslot laten kiezen.
In de betaalde versie die $34 per jaar kost kan je ook een limiet per tijdvak aangeven en het standaard tijdvak van 15 minuten aanpassen, daar is op dit moment niets over vermeld bij de regels door de Rijksoverheid
Een andere plugin die je hiervoor kunt gebruiken is Local Pickup Plus verkocht via WooCommerce.com, die is met $79,- en zonder gratis versie iets prijziger.
Deze plugin geeft meer opties om te integreren met een bestaande webshop om ook op product niveau ophalen toe te staan of juist niet.
Anyways, we gaan allereerst onder Plugins > Nieuwe plugin
In het admin menu onder “WooCommerce” komt nu een extra sub-menu item te staan genaamd “Date & Time”. Klik daar op, laat je niet afschrikken door de felle kleuren, ze willen je erg graag de pro versie verkopen ????
In de afbeelding heeft alles wat enkel beschikbaar is in de pro-versie een rode laag, en kan genegeerd worden.
De belangrijk punten zijn 1 t/m 6 genummerd, lees de tekst onder de afbeelding goed, de instellingen zoals op de afbeelding zijn niet de juiste.
Hier kan je aangeven of je enkel pick-up (afhalen) wilt toestaan, enkel delivery (bezorgen) of beide. Kies je voor beide dan komt er boven de afreken pagina een balk te staan met 2 knoppen zoals in de afbeelding hier onder.
Let wel op dat bij de bezorg optie ook nog een datum en tijd selectie is! Heb je al een normale webshop dan kan je beter de Local Pickup Plus plugin gebruiken, dan blijven je normale verzend-opties behouden naast het afhalen!
Delivery type label, deze kan er waarschijnlijk wel uit, de tekst is in het Engels en kan je niet eenvoudig aanpassen. Daarnaast is de tekst op de knoppen zelf al wel duidelijk toch?
Enable Delivery date and time moet op Yes, anders kunnen je klanten geen tijdslot kiezen en krijgen ze die ook niet toegewezen.
Preorder days, maximum in de gratis versie is 10. Dit is het aantal dagen in de toekomst dat gekozen kan worden voor het ophalen.
Order Preparation days, het minimum vanuit de overheid is 4 uur, je kan echter ook kiezen dat er een dag tussen moet zitten, dan kan je hier een 1 invoeren.
Wanneer je het aantal dagen op 0 zet verschijnt optie 6
Order Preparation minutes, verschijnt wanneer het aantal dagen in punt 5 op 0 staat. Vier uren hebben gezamenlijk 240 minuten dus dat kunnen we hier invullen. Dit kan natuurlijk ook meer zijn als je dat wilt.
De volgende punten zijn iets minder spannend maar gaan vooral over de weergave.
Pickup label – De tekst in de knop voor ‘Afhalen’
Delivery label – De tekst in de knop voor ‘Bezorgen’
Default Delivery Type – Pickup (afhalen) dat is immers waar we ons op richten, maar voel je vrij om dit op verzenden (delivery) in te stellen.
Time Format – Standaard is AM/PM, ik weet niet hoe het met jou zit maar ik blijf dat verwarrend vinden, met mij waarschijnlijk nog heeeeel wat Nederlanders, instellen op de 24HR klok is het handigste.
Hier kan je de kleuren selecteren van de knoppen en tekst zoals die bij punt 1 in de afbeelding staan.
Vervolgens even verder naar beneden scrollen om alle instellingen op te slaan.
Dan kunnen we daarna door naar het tabje “Time setting”
Als je zowel pickup als delivery aan hebt staan heb je hier 4 invoervelden.
staat enkel pickup aan dan heb je er maar 2.
Het invoeren van verschillende tijden per dag is enkel mogelijk in de betaalde versie.
in de afbeelding staat het ophalen op 10:00 AM, tien uur in de ochtend,
tot en met 06:00 PM, zes uur in de avond.
De ‘pro’ tabjes kunnen we vervolgens overslaan en dan is “Date setting” aan de beurt!
Hier kan je aangeven op welke dagen bestellingen bezorgd / afgehaald kunnen worden.
Meerdere dagen selecteren in de lijsten kan door op het toetsenbord de CTRL toets (CMD op Apple) ingedrukt te houden en vervolgens meerdere dagen aan te klikken.
In het volgende tabblad “Pickup Locations” kunnen we het afhaal adres invoeren.
Misschien is de <br/> je al opgevallen, hiermee kan je het adres over 2 regels knippen voor de bezoeker.
Wanneer je meerdere locaties hebt kan je in de gratis versie er 2 toevoegen, in de betaalde versie onbeperkt.
Bij 1 afhaal locatie is het verleidelijk om dit eerste vlak leeg te laten, dan krijgt men de knop in het bestel proces niet te zien zoals in de afbeelding hier onder.
Het nadeel is dat het adres dan ook niet mee wordt gezonden in de bevestigingsmail richting je klant.
Daarnaast heeft deze plugin ook nog een “Order Calendar for WooCommerce” waarvan eigenlijk alleen de betaalde $25/jaar versie handig is in deze situatie.
Bij de betaalde versie is namelijk zichtbaar welke bestellingen op welke dag & tijdsslot vallen.
Iets wat bij Local Pickup Plus wel standaard aanwezig is, wanneer je verwacht veel volume te gaan draaien kan dat een betere keus zijn. Maar die $79 die je bespaart kan je natuurlijk ook eerst in een kleine promotie campagne steken.
Met de Weglot vertaal plugin voor WordPress kan je in een paar minuten je volledige site vertalen. Weglot kan de voorkant van WordPress automatisch vertalen en waar nodig hoef je de vertalingen alleen maar te corrigeren.
Vanuit het Weglot dashboard zijn meerdere talen eenvoudig te beheren, omdat alle vertalingen vanuit 1 plek te beheren zijn is dit ook een super oplossing als je met meerdere mensen aan de vertalingen werkt.
Waarom Weglot gebruiken om WordPress in meerdere talen te krijgen?
Er zijn meerdere plugins om WordPress meertalig te krijgen ook wel multilingual genoemd. Een ander veel gebruikte vertaal plugin is WPML (WordPress Multilingual plugin). Met WPML moet je per pagina handmatig een vertaling aanmaken en de vertalingen van je menu, widgets en stukken tekst in je thema zitten verspreid over verschillende pagina’s binnen je WordPress admin. Dat maakt het geheel een behoorlijk warrig en onoverzichtelijk. Zo kan het zijn dat je een stuk tekst vertaald zonder te weten waar en hoe die vertaling gebruikt wordt, de kans op fouten is groot en niet te vergeten WPML is behoorlijk langzaam.
Vereenvoudigd uitgelegd scant Weglot je website en laad het alle teksten naar hun eigen platform, dit is niet alleen de teksten van je pagina inhoud maar ook de kopjes en onderdelen van je thema.
Vervolgens wordt de vertaling op het platform van Weglot uitgevoerd en met een stukje javascript weer ingeladen op je website.
Op deze manier kan het algoritme voor het overgrote deel al bijna perfecte automatische vertalingen maken, zelf even nalezen en verbeteren waar nodig. Omdat dit allemaal aan de kant van Weglot gebeurt vertraagt het je website of webshop bijna niet.
Heb je geen zin om zelf de vertalingen te controleren? Dan kan je vanuit dit dashboard ook direct professionele vertalingen bestellen.
Daarnaast is er nog een visual editor zodat je ook direct kan zien waar je tekst en de vertaling daarvan thuishoort, zo blijft je vertaling ook juist in context.
Je kan de automatische vertalingen vervolgens goedkeuren of nog verbeteren.
Een ander groot voordeel ten opzichte van de concurrentie is dat Weglot ook een taalwisselaar kan toevoegen aan je menu zonder dat je daar zelf voor in de code hoeft te rommelen. Dit laat ik je ook zien in de uitleg video verder op in deze pagina.
Zijn de Weglot vertalingen goed voor SEO?
De WordPress vertaal plugin van Weglot voegt alle benodigde zogeheten meta-tags toe in je website en past voor vertalingen ook je interne links op de juist wijze aan naar bijvoorbeeld wphelpdesk.nl/en/ voor de Engelstalige homepage.
Omdat de vertalingen van de pagina’s aan elkaar ‘gelinkt’ zijn begrijpt Google dat het een vertaling is. Op die wijze kan je Engelstalige, Spaanse, Franse, Nederlandse pagina’s aan de juiste zoeker getoond worden afhankelijk van zijn voorkeurstaal, zonder dat jij met jezelf concurreert in de zoekmachine.
De kwaliteit van de vertalingen is ook belangrijk. Wanneer Google herkent dat het niet goed leesbaar is voor mensen (en daar worden ze steeds beter in) zal de waardering voor de pagina afnemen. Dat is ook een van de redenen dat een met Google Translate vertaalde pagina je niet veel goeds zal brengen.
Daarnaast werkt Weglot goed samen met de Yoast SEO plugin, voegt het de hreflang attributes toe en herschrijft dus ook automatisch alle interne links naar de juiste corresponderende taal.
Krijgt iedere taal zijn eigen domein?
Nee, Weglot werkt enkel met subdirectory’s het maakt dus /en/ en /fr/ etc. aan voor iedere taal.
Sommigen geven de voorkeur om te werken met subdomeinen of een ’top level domain’ per taal.
Een subdomein zou en.wphelpdesk.nl zijn voor de Engelse taal en fr.wphelpdesk.nl voor Frans bijvoorbeeld.
Een ’top level domain’ of TLD is wpheldesk.nl gebruiken voor het Nederlands en bijvoorbeeld WPHelpdesk.net voor de Engelse versie.
Het voordeel van de subdirectory’s is dat alle SEO waarde op een en het zelfde domein blijft.
Iets wat met subdomeinen en TLD’s niet het geval is, dat wordt namelijk gezien als eigen domeinnaam en je hebt daar dan nog geen autoriteit voor opgebouwd. Op de site van Yoast staat wat uitgebreidere uitleg over de URL structuur voor meertalige websites.
Kan ik met Weglot mijn WooCommerce webshop vertalen?
Ja! Ieder onderdeel van je shop kan je vertalen, ook de WooCommerce checkout pagina’s, dit kan gewoon vanuit het Weglot dashboard. Doordat de vertalingen er als laag overheen komen werkt dit ook samen met de meeste multi-currency plugins als je dat wilt.
Het mooie is dat de machine learning/AI vertalingen in real time zijn, dus ook de winkelmandjes en nieuwe producten die je toevoegt krijgen direct een vertaling!
Dit is enorm waardevol wanneer je bijvoorbeeld de Duitse markt wilt gaan bedienen, 43% van onze oosterburen geeft de voorkeur aan een webshop in hun eigen taal mits het goed leesbaar is (bron).
WordPress meertalig maken handleiding
Onder de video hebben we de stappen volledig uitgeschreven!
Stap 1. Account aanmaken
Omdat we in deze uitleg WeGlot gaan gebruiken om onze WordPress site meertalig te maken is de aller aller eerste stap om een account te maken op de website van WeGlot, dat kan via deze link.
Je krijgt een proef periode van 10 dagen met het ‘starter’ pakket, na deze periode val je automatisch terug op de gratis versie.
Na het invoeren van je e-mailadres en gewenste wachtwoord ontvang je een e-mail met een link om je account te bevestigen.
Stap 2. ‘Project’ aanmaken
Zodra je op de bevestigingslink in de mail klikt kom je op het “create a project” scherm.
Hier voer je de naam in van het project, je website naam of adres is het meest voor de hand liggende.
Ook moet je aanklikken met welke technologie je website gemaakt is, selecteer daar WordPress.
Klik vervolgens op de “Next” knop.
Stap 3. Plugin installatie
Na dat je op next klikt kom je op een scherm dat je API sleutel toont, kopieer die sleutel met de knop die er achter staat (of code selecteren, rechter muisknop, kopieeren) want die hebben we zo nodig.
Vervolgens gaan we naar het dashboard van de website waarop we WeGlot willen installeren.
In de wp-admin gaan we naar “plugins” > “nieuwe plugin” en zoeken we naar WeGlot.
Als het goed is, is de WeGlot plugin het eerste resultaat en heeft die plugin als titel “WordPress Translation Plugin – Weglot Translate”
Klik op de knop “Nu installeren”, wanneer de installatie klaar is wordt de knop blauw en komt er de tekst “activeren” in te staan. Klik dan op de knop om de plugin te activeren.
Na activatie komt er in het linker menu een kopje bij met de titel “Weglot” met een icoon er voor wat als WG leest, klik hierop.
Stap 4. Weglot instellen
Na het activeren en door te klikken op het Weglot menu komen we in de “Main configuration”.
Hier moet je een paar basis instellingen doen. De API sleutel die we zojuist gekopieerd hadden moet in het eerste veld geplakt worden.
Vervolgens moet je bij “Original language” aangeven wat de huidige taal van de website is. Waarschijnlijk is dat in jouw geval ook Nederlands, dus selecteer hier “Dutch”.
Daarna moet je aangeven wat de “Destination languages” zijn, ofterwel naar welke taal moet de website vertaald worden. In ons voorbeeld kiezen we hier voor Engels, English.
Klik nu op wijzigingen opslaan.
Nu kan het een paar seconden of misschien wel een minuutje duren voordat het bevestigingsscherm in beeld komt.
Zodra die melding in beeld komt is je website in basis vertaald. Klik vooral door om je nu vertaalde website te bekijken.
Standaard komt er een taalwisselaar rechts onderin je website te staan.
Wanneer jij je website bezoekt en de WordPress ‘admin bar’ aanstaat dan staat daar nu ook de “Weglot” optie in.
Ga daar met je muis overheen en klik op de optie “Edit with visual editor”
Je kan vervolgens op het potlood icoontje klikken bij een tekst om de vertaling aan te passen.
Klik op “OK” en de vertaling is bijgewerkt.
Je kan ook vertalingen aanpassen en automatische vertalingen goedkeuren via het Weglot dashboard.
Daarvoor kan je de link in de admin bar gebruiken en vervolgens op je taal klikken.
Vervolgens kom je dan in een scherm met links een lijst van je pagina’s waarop je kan specificeren en een overzicht van alle ‘strings’ (regels van tekst) die vertaald kunnen worden.
In dit scherm kan je snel vertalingen aanpassing, vertalingen goedkeuren en informatie tonen over de bewerking geschiedenis. Een andere optie is dat je voor delen van de vertaling een professionele vertaling kan aanvragen.
Stap 6. SEO titel en description vertalen
In de bovenste balk van de visuele editor van weglot staat ook de knop “SEO”. Wanneer je daar op klikt krijg je een zelfde vertaal popup als bij de andere teksten maar dan met je SEO titel en omschrijving er in, die kan je hier eenvoudig vertalen.
Handig om bijvoorbeeld een telefoonnummer dat er in staat te veranderen zodat dit ook je landcode bevat of aan te passen naar een lokaal nummer.
Stap 7. Taalwisselaar in menu plaatsen (of in een widget)
Op de settings pagina van Weglot in je wp-admin staan de verschillende opties om een taalwisselaar op je website te plaatsen.
In totaal zijn er 4 manieren om de taalwisselaar te plaatsen.
Je kan de taalknoppen opnemen in je menu, dat doe je door onder “Weergave” > “Menu’s” het Weglot menu item toe te voegen. Deze methode laten we ook zien in de video op deze pagina.
Je kan de “Weglot Translate” widget toevoegen in een van je widget gebieden. Dit kan onder “Weergave” > “widgets” of via de “Customizer”.
Met de [weglot_shwitcher] shortcode, die kan je in een pagina plaatsen of gebruiken in een pagebuilder plugin om toe te voegen aan je header of footer.
met een stukje html code. <div id="weglot_here"></div> deze code kan je bijvoorbeeld in de code van je thema plaatsen. Let wel op dat je dit in een child-theme doet, bij de update van een normaal thema kan de code namelijk weer uit je site verdwijnen.
Dit is hoe de taalwisselaar er in het menu van deze website uit kwam te zien tijdens de test
Met SendInBlue is het mogelijk om een chat widget op je website of webshop te plaatsen zodat bezoekers eenvoudig contact met je op kunnen nemen.
Het mooie is dat dit integreert met hun e-mail marketing oplossingen, wat volledig gratis is en eenvoudig te implementeren!
Stap 1. Maak een SendInBlue account
Allereerst is een account nodig bij SendInBlue, maak hier je account aan als je er nog geen hebt.
Dit is volledig gratis en is zo gepiept.
Als je moeite hebt met het aanmaken van een account dan kan je deze handleiding lezen over het aanmaken van een SendInBlue account. Het aanmaken van een account wijst zichzelf eigenlijk wel.
Tekst gaat door onder de video
Stap 2. Activeer de Chat functie
Wanneer je ingelogd bent in je SendInBlue account kan je vanuit dat Dashboard op het + icoontje klikken.
In het scherm dat dan volgt krijg je een overzicht van de beschikbare ‘Apps’
Zoek naar het blokje van de Chat app en zet die aan.
In de afbeelding oranje omlijnt, met de pijl voor de activatie knop.
3. Chat scherm aanpassen
Na het activeren kom je in een scherm waar je wat aanpassingen kan doen aan het chat scherm.
Dingen die je kan aanpassen zijn de bedrijfsnaam, logo en kleur.
Check de afbeelding van hoe wij dit hebben ingericht.
Daarnaast wil je ook nog het ‘Operator profile’ instellen.
Je kan er voor kiezen om met iedereen onder 1 naam te werken, echter, zullen veel mensen het waarderen als ze contact hebben met een echt persoon. Je (voor)naam en een profiel foto kan je hiervoor gebruiken.
4. Chat op de website plaatsen
Wanneer je alle stappen hebt doorlopen krijg je een scherm met een code in beeld die op je website geplaatst moet worden.
Kopieer deze code alvast en sla deze op in een .txt bestand.
Open daarnaast een nieuw tabblad in je browser om verder te gaan, dat is wel zo handig want deze code hebben we later nog een paar keer nodig.
Hiervoor zijn een paar opties, een van de opties is om de SendInBlue plugin te gebruiken waarin je de marketing functionaliteit aan kan zetten.
Die optie behandel ik hier niet omdat we daarmee ede engelstalige welkomstteksten niet kunnen aanpassen.
Als je gebruik maakt van Google Tag Manager dan zou je daar de code ook in kunnen plaatsen, dat kan wel wat lastiger zijn en mogelijk is dat iets wat je het beste aan je interent marketeer kan vragen, die dat onderdeel beheert.
Het voordeel van Tag Manager is dat je redelijk eenvoudig kan aangeven op welke pagina’s de chat functionaliteit wel en niet ingeladen dient te worden.
In dit voorbeeld maak ik in ieder geval gebruik van de “Insert Headers and Footers” plugin. Als je onder ‘plugins’ > ‘nieuwe toevoegen’ op die naam zoekt dan kan je de plugin installeren vanuit je WordPress Dashboard.
Wanneer die plugin geinstalleerd en geactiveerd is. Komt in het linker menu in het uitklap menu onder ‘Instellingen’ een extra optie te staan “Insert Headers and Footers”.
Als je daar op klikt kom je in een scherm met een aantal invoer kaders waar de code ingeplakt kan worden.
In de afbeelding hier onder zie je de Insert Headers and Footers pagina waar de code al ingeplakt is.
Als je een stukje naar beneden scrolt staat daar onder een blauwe knop met “bewaar”.
Klik daarop om dit op te slaan.
Open nu een 3e tabblad of nieuw scherm om de website te bezoeken.
Dit is nodig zodat SendInBlue kan verifiëren dat de code geplaatst is en ze een aanvraag van je site ontvangen.
Ga terug naar het scherm of tabblad wat je nog open hebt staan en klik op de ‘verify’ knop.
5. Standaard welkom tekst aanpassen
De standaard welkom teksten zijn in het Engels.
Die zijn redelijk eenvoudig aan te passen.
Als je de code bekijkt staan daar een paar regels in die deze teksten bepalen.
/* OPTIONAL: to overwrite the default welcome message uncomment this line*/
// window.sib.custom_welcome_message = 'Hello, how can we help you?';
/* OPTIONAL: to overwrite the default offline message uncomment this line*/
// window.sib.custom_offline_message = 'We are currently offline. In order to answer you, please indicate your email in your messages.';
Haal enkel de // weg.
Vervolgens kan je de Hello, how can we help you? tekst aanpassen naar wat jij wilt, zorg wel dat de overige code op die regel blijft staan.
Het zelfde geld voor de tekst regel: We are currently offline. In order to answer you, please indicate your email in your messages.
Een code voorbeeld van hoe de tekst in het Nederlands kan worden is als volgt:
/* OPTIONAL: to overwrite the default welcome message uncomment this line*/
window.sib.custom_welcome_message = 'Welkom bij WPHelpdesk, met welke WordPress vraag of probleem kunnen we je helpen?';
/* OPTIONAL: to overwrite the default offline message uncomment this line*/
window.sib.custom_offline_message = 'Op dit moment is er niemand aanwezig voor een live chat, laat je e-mailadres achter om een antwoord te krijgen per e-mail.';
Dat komt er dan uiteindelijk als volgt uit te zien op de website.
6. Chatten met je bezoekers
Nu de chat widget geinstalleerd is en werkt kunnen site bezoekers je berichten sturen.
Er zijn een aantal handige functies om hier rekening mee te houden.
Je kan zien op welke pagina de gebruiker zich bevindt, zo kan je dus nog gerichter hulp bieden.
De bezoeker is anoniem, wil je die eenvoudig toevoegen aan contacten binnen in je SendInBlue account, vraag dan om het e-mail adres. Wanneer je klikt op een e-mailadres kan je die met een klik toevoegen.
Dat is eigenlijk alles dat er is met betrekking tot de Chat functionaliteit die SendInBlue aanbied.
Als je WordPress onderhoud door ons laat uitvoeren, adviseren en helpen we je graag bij het opzetten van je SendInBlue account en e-mail marketing campagne’s.
SendInBlue is namelijk enorm uitgebreid en kan gebruikt worden voor Nieuwsbrieven, Transactional e-mail, re-marketing campagne’s, heeft een CRM en zelf ook automatische e-mail series.
Waneer de term WordPress gebruikt wordt kunnen beide versies bedoeld worden en dit geeft vaak nogal wat verwarring, zeker omdat beide versies behoorlijk verschillend zijn van elkaar.
Wat we ook vaak zien is dat men zich niet bewust is van het bestaan van de verschillende versies en de consequenties en beperkingen van hun keuze. Iets dat tot enorme frustratie kan leiden.
Voor een professionele website of blog met enigszins commerciële insteek adviseer ik eigenlijk altijd de self-hosted WordPress.org versie, met natuurlijk een van onze WordPress onderhoudspakketten de verschillen en redenen zet ik hieronder verder uiteen.
WordPress.com
WordPress.com is eigenlijk ‘WordPress als dienst’ ook wel ‘SaaS’ (Software as a Service) genoemd of iets wat steeds meer in opkomst is als term WaaS, WordPress as a Service.
In deze dienst hebben ze verschillende abonnementsvormen, een gratis variant met een hoop beperkingen en een aantal betaalde abonnementen met verschillende opties en prijzen. WordPress.com is van het Amerikaanse Automattic waarvan de eigenaar een van de co-founders is van WordPress.
WordPress.org (Self-hosted)
WordPress.org is de website van de Open-Source variant, hier kan je de code downloaden om vervolgens bij een webhosting provider naar keuze installeren. Sommige partijen leveren webhosting met WordPress vooraf geinstalleerd. Met WordPress.org ben je volledig zelf verantwoordelijk voor het technische reilen en zeilen van je website, dit technische deel is iets wat wij met onze onderhoudspakketten voor je uithanden kunnen nemen. De meeste bedrijven en professionals maken gebruik van de WordPress.org variant omdat dit meer vrijheden heeft.
Wat kosten de verschillende WordPress versies?
WordPress.com heeft een gratis pakket, dit is echter dusdanig uitgekleed dat dit niet geschikt is voor een professionele of zakelijke website. Wil je een website met .nl domeinnaam, een eigen @voorbeeld.nl e-mailadres dan zou dit al snel op €106 per jaar of meer uitkomen. Daarnaast is dan het gehele gemak van WordPress.com weg, het .nl domein kan je namelijk niet direct bij hun registreren en zal je zelf elders moeten registreren en koppelen, het zelfde geld voor de e-mailadressen
WordPress.org is de zelf gehoste variant, hier host je dus zelf je website en kan je gebruik maken van gratis WordPress software. Dit is qua software en mogelijkheden geen beperkingen én is gratis. Je hebt echter ook nog een webhosting pakket en domeinnaam nodig om de website op te zetten. Als je hiervoor de meest voordelige optie zou kiezen is het al mogelijk om een website op te tuigen voor ±€8 per maand (€96/jaar).
Welke WordPress versie moet je nou kiezen?
Als eerste moet je jezelf afvragen wat je wil bereiken met je websites, hoeveel keuze mogelijkheden wil je hebben, wil je alles zelf doen of een standaard pakket hebben en hoe technisch ben je eigenlijk?
Hieronder heb ik een tabel voor je gemaakt om de verschillen wat makkelijker aan te duiden. De verschillen tussen WordPress.com, WordPress.com voor bedrijven en WordPress.org staat er beschreven.
Als hobby blogje waar je zo nu en dan een bericht en wat foto’s op plaatst is het WordPress.com Personal abonnement mogelijk het meest geschikt. Je bent hierbij enorm beperkt want je kan alleen kiezen uit een beperkte voorselectie van thema’s én je kan geen plugins installeren. Het grote voordeel is echter dat je geen omkijken naar de techniek hebt en gebruik maakt van een enorm stabiel platform voor maar $4 per maand. Voor dat bedrag kan je geen andere fatsoenlijke webhosting provider vinden en het zelfde gemak.
“Om een idee te geven, de poëzie blog van mijn moeder heb ik ondanks mijn eigen expertise toch bij WordPress.com ondergebracht.”
Wil je echter wat meer of serieuzer omdat je bijvoorbeeld Google Analytics wilt gebruiken, een uitgebreid professioneel thema en wat plugins wilt installeren? Dan heb je al direct het WordPress.com Business pakket nodig a $25 per maand! Wil je een webshop dan zit je al direct op het E-commerce pakket van $45 per maand.
Die prijzen lopen enorm snel op terwijl je voor €10,- per maand al best een degelijke webhosting pakket kan afnemen waarbij je alle vrijheid hebt om plugins en thema’s te installeren. Het nadeel hiervan is echter dat jij als site eigenaar ook verantwoordelijk bent voor de juiste werking van de website. Gelukkig kan je dat technische WordPress beheer en onderhoud uitbesteden aan professionals.
WordPress.com gratis, het meest geschikt als je:
Zonder commercieel belang sporadisch blogt
Weinig technische kennis hebt en er ook niet in wilt verdiepen
Geen eisen hebt qua functionaliteit
De beperkte vormgevingsopties voorlief neemt
Het geen probleem vind om jouw-naam.wordpress.com in de adresbalk te hebben.
Het niet erg vind dat er advertenties op je site vertoond kunnen worden
Geen belang hecht aan zoekmachine optimalisatie/SEO
Zeker wilt weten dat updates en onderhoud goed uitgevoerd worden
Wilt dat er altijd goede backups aanwezig zijn
Bij problemen iemand wilt om op terug te kunnen vallen
Nederlandstalige ondersteuning wilt, ook telefonisch
Een partij wilt die ook inhoudelijk met je website mee kan denken
Je website wilt laten groeien en door ontwikkelen
Geen onverwachte kosten wilt bij bijvoorbeeld het herstellen van een hack
Wat moet je nou kiezen? Als startende hobby blogger zonder of met weinig budget zou ik eenvoudig voor WordPress.com gaan. Wanneer het aanslaat en je verder wilt kan je altijd nog upgraden.
Ben je serieus aan het bloggen of een bedrijf dan ga je al snel richting het business of e-commerce pakket, dan zou ik wel even een pas op de plaats maken.
Grote kans dat onze WordPress.org + Site Service pakket je meer mogelijkheden geeft voor een vergelijkbare prijs. Je kan ons altijd contacten voor een persoonlijk advies.