WooCommerce problemen oplossen

Ervaar je WordPress WooCommerce problemen? Voorkom dat klanten niet kunnen bestellen en betalen en zorg voor een optimale gebruiksvriendelijkheid.

Heb jij een webshop? Grote kans dat je dan gebruikmaakt van WooCommerce. WooCommerce is één van de meest populaire webshop systemen wereldwijd. Ondanks deze populariteit kun je mogelijk tegen één van onderstaande problemen oplopen. We nemen je mee in de meest voorkomende problemen en hoe je deze kunt oplossen.

Problemen met betaling WooCommerce

WooCommerce toont ‘vanaf prijs’ niet

Wanneer je een variabel product toevoegt aan WooCommerce, waarvan de prijs per variatie kan verschillen, toont WooCommerce standaard de laagste en hoogste prijs gescheiden door een middenstreepje. Mooier is om een ‘vanaf prijs’ te tonen. Om dat voor elkaar te krijgen moet er een stukje code toegevoegd worden aan de website. Lees hier hoe je dat doet en een voorbeeld van de code die je hiervoor kunt gebruiken.

WooCommerce geeft geen BTW weer

Geeft WooCommerce op je mobiele site geen BTW weer? Maar wel op de computer? Past WooCommerce niet consequent BTW toe op je website; dan is er mogelijk iets mis in de Belasting instellingen van WooCommerce. De meest voorkomende BTW fout behandelen we hier.

WooCommerce kan BTW weergave niet aanpassen

Wil je graag de product prijzen inclusief btw laten zien maar is het niet mogelijk om “toon prijzen in winkel” “exclusief belastingen” aan te passen naar inclusief? Let dan goed op dat de optie Automatische belastingen niet is ingeschakeld. Dit wordt mede veroorzaakt door de WooCommerce Shipping & Tax plugin die gepusht wordt door WooCommerce bij installatie. Je kan deze plugin ook deactiveren als je zelf de controle wilt houden over je BTW instellingen.

WooCommerce geen BTW laten berekenen aan andere bedrijven

Wanneer je met je shop ook producten of diensten verkoopt binnen de EU aan andere bedrijven zijn die, wanneer ze een geldig BTW nummer hebben, niet verplicht om jou de belasting te betalen onder de BTW verleggingsregeling. Daarvoor is een eenvoudige oplossing. Lees hier hoe je de BTW kan verleggen in WooCommerce.

WooCommerce problemen met afrekenpagina

De afrekenpagina binnen WooCommerce is, zoals de naam al zegt, bedoeld om jouw klanten hun bestelling te laten afrekenen. Het kan voorkomen dat WooCommerce een foutmelding geeft bij de afrekenpagina. Mogelijk komt het WordPress-adres en het siteadres dan niet overeen. Een melding die je dan mogelijk krijgt is dat de ‘callback’ mislukt is. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op.

WooCommerce Klarna betaling werkt niet

Gebruik je Mollie payments voor WooCommerce? En accepteer je betalingen met Klarna achteraf betalen / in termijnen? Dan kun je de volgende foutmelding krijgen: “Er is iets misgegaan bij het verwerken van je bestelling. Probeer het nog eens.”

Kijk je vervolgens in de logbestanden, dan kan je daar een regel tegenkomen als “Expected order amount to be 1,234.56 but got 1,234.58.” Deze foutmelding komt vooral voor bij bestellingen met veel verschillende producten en heeft te maken met de afronding van de af te dragen belasting. Bij betaling via Klarna wordt er namelijk een lijst van alle producten meegezonden. Klarna berekent vervolgens zelf wat het totaalbedrag is. 

Wanneer jij in de WooCommerce instellingen onder het tab ‘Belasting’ de optie “Rond belastingen af bij subtotalen” in plaats van “per regel” hebt aangevinkt, dan kan het voorkomen dat het totaalbedrag niet overeenkomt met de som die Klarna zelf maakt. Je lost dit dan ook eenvoudig op door de optie “Rond belastingen af bij subtotalen” uit te zetten. Kom je er met deze hulp niet uit? Neem dan contact op.

WooCommerce in3 betaling werkt niet / is niet zichtbaar

Gebruik je Mollie payments voor WooCommerce En accepteer je betalingen met in3 voor het accepteren van betalingen in termijnen? Dan kan het zijn dat dit soms een foutmelding geeft of dat de in3 betaaloptie in zijn algeheel niet zichtbaar is.

Je kan bij in3 net als bij Klarna de foutmelding krijgen: “Er is iets misgegaan bij het verwerken van je bestelling. Probeer het nog eens.” Een mogelijke oorzaak kan zitten in een WooCommerce plugin of code waarmee je de checkout field aanpast. Zowel Klarna als in3 hebben specifieke gegevens en velden nodig om de klant te controleren, als die velden ontbreken of niet goed overeen komen geeft dat een foutmelding.

Daarnaast kan het ook zijn dat de in3 betaaloptie in zijn geheel niet zichtbaar is, bij bedragen onder de €50 is in3 standaard niet zichtbaar als betaalmethode, controleer dan ook dat er voor minstens €50 aan producten in je winkelmandje zit.

Problemen met producten en bestellingen WooCommerce

WooCommerce winkelmand blijft leeg

Het kan zijn dat de WooCommerce winkelmand leeg blijft. Ondanks dat je producten hebt toegevoegd. Controleer in dat geval op de pagina gepubliceerd is en of je pagina de WooCommerce shortcode bevat. Ook is het raadzaam om WooCommerce pagina’s zoals de shop, winkelwagen en kassa uit te sluiten uit de cache indien je gebruikmaakt van een cache plugin. Blijft de winkelwagen nu nog leeg? Neem dan contact op en wij helpen je graag verder.

WooCommerce winkelmand toont verkeerde producten

Wanneer je WooCommerce de verkeerde producten toont in de winkelmand, dan dien je de winkelmand en afreken pagina’s uit te sluiten van de cache. Meer weten? Neem dan contact op.

WooCommerce bestelbevestiging niet verzonden

Merk je dat orderbevestigingen niet bij klanten aankomen, of als ongewenst/ spam worden gezien? Mogelijk is er dan een probleem in de e-mailinstellingen. E-mails die niet goed verzonden worden kunnen een groot probleem vormen en vervelende consequenties hebben. Gelukkig kun je deze problemen voorkomen. Een eerste stap die je kan proberen is om in de DNS instellingen te checken of de SPF-records goed staan. Werkt dat niet dan kan je ook mail versturen via een mailprovider Lees hier verder voor hulp bij het versturen van een bestelbevestiging.

WooCommerce producten importeren uit Excel (CSV) werkt niet

WooCommerce biedt je de mogelijkheid om producten te importeren uit een CSV-bestand. Om je producten succesvol te importeren dient het bestand aan een aantal voorwaarden te voldoen. Een veel gemaakte fout is dat dit CSV bestand met excel wordt geopend en bewerkt, dat resulteert vaak in een foutieve opmaak. Lees hier de documentatie van WooCommerce bij het importeren van producten via een CSV-bestand. Wil je hulp bij het importeren van je producten via een CSV-bestand? Neem dan contact met ons op.

WooCommerce is langzaam

WooCommerce is een toevoeging die veel vraagt van je website. Wanneer je gebruikmaakt van WooCommerce voor jouw webshopbezoekers is het van belang om te zorgen voor de goede instellingen en optimalisatie. Hiervoor biedt WPHelpdesk Snelheid optimalisatie en een speciale WooCommerce Service zodat jouw website altijd voorzien is van de best mogelijke gebruikservaring.

Staat jouw WooCommerce vraag er niet tussen?

Naast bovengenoemde foutmeldingen kunnen er zich nog tal van andere problemen voordoen binnen WooCommerce. Bij WPHelpdesk zijn we gespecialiseerd in het oplossen van WooCommerce problemen en we helpen je graag verder. Zo voorkom je dat je inkomsten misloopt en zorg je ervoor dat jouw website weer bereikbaar is voor jou en je klanten. Het beste is natuurlijk om problemen voor te zijn. Daar helpen we je graag mee met onze WooCommerce onderhouds pakketten. Heb je op dit moment een vraag of probleem? Neem dan direct contact met ons op voor meer informatie.