Versnel WordPress met WP Rocket

WP-Rocket is een WordPress plugin dat een caching laag aan je website toevoegt en verschillende functies heeft voor optimalisatie van de website snelheid. Er zijn meerdere WordPress caching plugins in dit segment maar WP Rocket is misschien wel de beste en meest gebruiksvriendelijke van allemaal.

Een van de grootste plus punten is dat direct nadat je de plugin installeert al direct verbetering kan merken, zonder dat je alle instellingen door moet. Dat maakt deze plugin enorm gebruiksvriendelijk en de ideale oplossing wanneer je niet enorm veel tijd kwijt wilt zijn aan de details en techniek.

Daar houd het alleen niet op, ondanks dat WP-Rocket out-of-the-box al direct goed werk levert heeft het óók de mogelijkheid de instellingen verder te finetunen voor een nog beter resultaat.

Wat is WP Rocket voor WordPress?

WP-Rocket is een zeer populaire caching plugin voor WordPress, het is een betaalde plugin zonder gratis versie. De plugin is ontwikkeld om de snelheid en performance van je website te verbeteren én daarmee verminderd het ook nog de ‘server load’. Zo kan je ook op een minder krachtig webhosting pakket meer bezoekers ontvangen.

Om dit te doen heeft de plugin behoorlijk wat coole functies zoals, lazy loading van afbeeldingen, video’s en iframes. Optimalisatie van CSS en Javascript, het automatisch verwijderen van niet gebruikte CSS code. Het uitgesteld laden en uitvoeren van Javascript en het preloaden van de cache om er een paar te noemen.

Welke voordelen biedt caching?

Caching is niet uniek voor WPRocket er zijn tal van WordPress Cache Plugins, caching kan namelijk ook op server niveau door je webhosting provider gedaan worden, op DNS niveau door een partij als bijvoorbeeld Cloudflare én op de PC van je bezoeker zelf met Browser Caching.
Al deze caching lagen werken net wat anders al werken ze meestal uitstekend samen.

De cache moet je eigenlijk zien als een soort van familie foto, een moment opname van een pagina van je website. Wanneer een bezoeker op je website komt krijgt die de foto te zien die al klaar ligt.

Als er geen cache gebruikt wordt moeten alle onderdelen keer op keer opgehaald worden en verwerkt worden voor een pagina getoond kan worden. Alsof voor de foto iedereen telkens opnieuw moet samenkomen en poseren voor de foto.

Doordat met gebruik van WPRocket de ‘foto’ al klaar ligt in de vorm van tijdelijke bestanden kan je de laadtijd van je website enorm verbeteren. Omdat er alleen na een wijziging een statische versie van de pagina gemaakt hoeft te worden en daarna niet meer, kan de pagina veel sneller aan bezoekers getoond worden, heeft de webserver minder werk en laad de website veel sneller.

Komt nog bij dat goed gebruik maken van een cache en het optimaliseren van je website snelheid ook goed is voor je zoekmachine optimalisatie, de laadtijd van een website is namelijk ook een factor die zoekmachines gebruiken om je positie in de resultaten te bepalen.

Caching en WP Rocket

WP Rocket gebruikt verschillende caching vormen om je site te verbeteren. De voornaamste is pagina-caching, daarmee wordt je pagina omgezet naar een statisch HTML versie. Daarnaast maakt het ook per pagina een geoptimaliseerde Javascript en CSS versie.

Dit wordt verder nog aangevuld met regels in de .htaccess van je website waarmee de browsercache wordt aangestuurd om de CSS, Javascript en afbeeldingen langer te bewaren. Het voordeel daarvan is dat een bezoeker niet telkens opnieuw alle gegevens hoeft te downloaden.

Daarnaast is er ook nog object caching wat door de webhosting gedaan kan worden, met namen zoals bijvoorbeeld Redis, Varnish, Relay, Memcached. WP Rocket werkt daar goed mee samen en heeft zelfs voor sommige webhosting providers speciale integraties.

Waarom je WP Rocket wilt

WP Rocket valt op tussen de andere caching plugins niet alleen door de populariteit maar ook door de combinatie van een effectieve krachtige caching plugin die enorm gebruiksvriendelijk is gecombineerd met geavanceerde optimalisatie functionaliteit en degelijke support.

De plugin is eenvoudig te installeren en in te stellen voor eerste gebruik wat het een uitstekende keuze maakt voor zowel beginners als ervaren gebruikers.

Met functies zoals lazy loading van afbeeldingen, database optimalisatie, minimalisering van CSS en JavaScript bestanden, pagina cache, verwijderen van niet gebruikte CSS, CDN ondersteuning en integratie met verschillende hostingproviders zorgt dit voor een goede gebruikerservaring.

Verder is WP Rocket al jaren een stabiele plugin met regelmatige updates en goede support, dat alles maakt deze plugin een uitstekende toekomstbestendige keuze die wij ook zelf gebruiken voor onze klanten als onderdeel van de WordPress onderhoudspakketten.
Geen interesse in WordPress onderhoud? Dan kan je de plugin ook zelf aanschaffen op de website van WP-Rocket.

Gaan we nu door naar de installatie, gebruik en alle instellingen 😉

WP Rocket Handleiding

Nu je een idee hebt wat deze plugin allemaal kan is het tijd om er mee aan de slag te gaan. In dit deel gaan we alle belangrijke functies bij langs

WPRocket installeren

Omdat het een Premium Plugin is, werkt de installatie net iets anders. Wanneer je de plugin hebt aangeschaft kan je vanuit je account een .zip bestand downloaden. Dit bestand moet je vervolgens uploaden in je WordPress site.

  1. koop de WP Rocket plugin als je dat nog niet gedaan had.
  2. Wanneer ingelogd op je account bij wp-rocket.me download je de plugin en sla je het .zip bestand op.
  3. Login op je eigen WordPress website en in de admin ga naar “Plugins” > “Nieuwe plugin”
  4. Boven in de pagina achter de titel “Plugins toevoegen” staat een knop “Plugin uploaden”, daar moet je op klikken
  5. Selecteer nu het .zip bestand dat we in stap 2 gedownload hadden om te uploaden.
  6. Na het uploaden activeer je de plugin.

Algemene “Snelle” instellingen

In principe, zodra de plugin geactiveerd is zal die al direct aan de slag gaan om een statische html versie van de pagina’s te genereren waarmee WordPress al een stuk sneller is.

Kort de belangrijkste functies en opties om nog extra aan te zetten, de belangrijkste kan je vinden onder Bestandsoptimalisatie en Media. Als je dit aanzet moet je wel goed de website testen in een incognito of privé venster van je browser.

Bij Bestandoptimalisatie wil je CSS bestanden verkleinen en de CSS Levering optimaliseren. Daarnaast helpt JavaScript uitgesteld laden ook enorm.

Onder Media is het aanzetten van LazyLoad een optie die veel invloed heeft op de laadtijd van je website. De “Add missing image dimensions” optie is ook aan te raden om te gebruiken.

1. Cache-instellingen van WP Rocket

De statische versie van pagina’s maakt de website een stuk sneller maar kan ook bijzondere problemen geven in sommige configuraties. Daarnaast kan je afhankelijk van hoe je site opgebouwd is dit ook nog verder optimaliseren. Het mooie is dat voor de basis er instellingen aanwezig zijn en de ontwikkelaar ook extra helper plugins en code snippets ter beschikking stelt.

Mobiele cache-instelling

Voor bezoekers op een telefoon is snelheid belangrijk, de snelheid en rekenkracht van een telefoon is doorgaans minder dan dat van een laptop of PC. De caching optie wil je daarom aanhebben zoals dat standaard is ingesteld.

Iets wat vooral in de begin tijd met de opkomst van mobiel internet het geval was, is een volledig aparte mobiele weergave die ook gebruik maakt van andere bestanden. In dat geval moet de optie “Cache-bestanden voor mobiele apparaten scheiden” aangezet worden. Dit is onder andere nodig wanneer je WPtouch of bijvoorbeeld het Avada thema gebruikt in combinatie met WP Rocket.

Gebruikers Cache

In de meeste gevallen wil je Gebruikers Cache optie uit laten staan. Deze optie zorgt er namelijk voor dat er ook een Cache versie wordt gemaakt en getoond voor ingelogde gebruikers, mooi zou je denken, maar er zijn nogal wat nuances.

Standaard wordt voor iedere WordPress gebruiker een eigen unieke cache gemaakt die niet ge”pre-load” wordt. Dat zorgt er voor dat bij de eerste keer bekijken van een pagina voor wat trage laadtijden, omdat er ook een Cache gemaakt wordt op de achtergrond.

Daarbij is het dan ook nog zo dat met meerdere gebruikers de omvang van je cache gigantisch uit de klauwen kan lopen. Met 20 ingelogde gebruikers op een dag maal 10 pagina’s heb je al een cache van 200.

Doe je echter aanpassingen aan de website zodat alle ingelogde gebruikers identieke pagina’s te zien krijgen zonder personalisatie, dan kan er met een stukje extra code wel veel winst behaald worden door de cache voor ingelogde gebruikers te delen.
add_filter( 'rocket_common_cache_logged_users', '__return_true' );

Cache Levensduur

Hiermee kan je aangeven met welke frequentie de cache-bestanden automatisch opgeschoond moeten worden. Wanneer je een pagina of bericht aanpast of publiceert worden die pagina’s automatisch ververst in de cache.

Het heeft voornamelijk invloed op dynamische onderdelen die op de achtergrond bijgewerkt worden en worden getoond op de website. Denk bijvoorbeeld aan extern ingeladen Instagram feed of reviews.

Heb je een eenvoudige website waar niet veel op veranderd dan kan je de cache ook op meerdere dagen zetten of het automatisch verversen zelfs helemaal uitschakelen door een ‘0’ in te voeren.

Samenvatting

De belangrijkste optie van de Cache sectie is de optie “Caching voor mobiele apparaten inschakelen”. Alle andere opties heb je waarschijnlijk niet nodig tenzij je problemen ervaart.

Caching voor mobiele apparaten is de belangrijkste setting in de sectie Cache van de WP Rocket instellingen.

2. Bestandsoptimalisatie

Bestandsoptimalisatie is een bijzonder effectieve functie in WP Rocket, zeker wanneer je een ‘premium’ thema gebruikt of één van de vele pagebuilders.

In die gevalleen heeft je site een enorme hoeveelheid extra bagage qua opmaak code en onderdelen die je niet gebruikt. Met deze opties is het mogelijk een deel daarvan weer er uit te filteren en je site te stroomlijnen.

Minify HTML optimalisaties

In eerdere versies pre-2020 was er een optie voor Minify HTML, deze optie is verwijderd omdat het voor de snelheid van de website niet veel voordeel opleverde en dit door vrijwel geen enkele snelheidstest nog als aanbeveling wordt gezien.

Wat met deze optie werd gedaan was het verwijderen van alle enters, tabs en spaties die niet striknoodzakelijk waren. Omdat de HTML van een pagina vaak maar een klein deel van de code is was de winst hiervan verwaarloosbaar. Door de omvang van CSS en Javascript bibliotheken die veel gebruikt worden is het daarvoor nog steeds wel relevant.

CSS-bestanden optimaliseren

CSS-bestanden verkleinen Even testen maar meestal veilig om aan te zetten, je kan ook CSS bestanden uitsluiten als je een probleem ervaart en kan vast stellen in welk bestand het probleem zich specifiek bevind. Hier kunnen wij je bij helpen als je dat wilt.

CSS-levering optimaliseren

Hierbij heb je twee opties “Remove unused CSS” en “Load CSS Asynchronously”.
Remove unused CSS heeft hierbij de grootste kans op problemen maar zal ook de grootste verbetering geven.

De problemen kunnen veroorzaakt worden doordat WP Rocket automagisch probeert te bepalen welke onderdelen wel aanwezig zijn maar niet gebruikt worden, die worden dan vervolgens uit de geoptimaliseerde versie verwijderd.

Het kan daarbij voorkomen dat er nét iets te veel CSS wordt verwijderd en onderdelen er een beetje vreemd uit komen te zien.

Load CSS Asynchronously Is een veilige optie waarbij een minimale hoeveelheid CSS gegenereerd wordt die ‘altijd’ nodig is om de basis van de site te laten zien. Daarnaast worden alle overige CSS bestanden op de achtergrond geladen.

Op deze manier kan je bezoeker de website al zien en lezen nog voordat die volledig geladen is. Je website moet wel publiekelijk zichtbaar zijn, zit er nog een coming soon, onderhoudspagina voor je website dan werkt deze optie niet.

Er komt ook een waarschuwing in beeld dat deze optie soms fouten kan geven, test dit dus goed.

JavaScript-bestanden optimaliseren

Javascript optimaliseren helpt ook bij om de website te versnellen, sommige plugins laden volledige bibliotheken in qua javascript terwijl er maar een minimale hoeveelheid van gebruikt wordt. Javascript is meestal verantwoordelijk voor interactieve elementen op een pagina en in je admin. Denk aan het verslepen van elementen en onderdelen met wat vertraging en animatie inladen zoals sliders en carousels.

JavaScript bestanden verkleinen

Hiervoor gaat het zelfde op als het verkleinen van CSS bestanden. Onnodige spaties, enters, tabs en opmerkingen in de code worden uit de bestanden verwijderd.

Combine Javascript files

Deze optie is alleen beschikbaar wanneer javascript verkleind wordt. Bij gebruik zou je ook de snelheid goed moeten testen of het wel echt verbeterd.

Maakt je website gebruikt van HTTP/2 dan heeft het combineren van bestanden doorgaans geen positieve bijdrage.

Onder de voorganger HTTP/1.1 was het aantal gelijktijdige downloads namelijk beperkt waardoor het hielp als je zo minmogelijk losse bestanden gebruikte, dat is onder HTTP/2 niet meer het geval.

Javascript uitgesteld laden

Het inladen van een website gaat in de code van boven naar beneden, net als dat je een pagina aan tekst leest. Wanneer javascript in de header van je website wordt ingeladen dan wilt het voorkomen dat het opbouwen en genereren van de pagina ‘pauzeert’ tot dit bestand volledig klaar is en uitgevoerd is.

Door JS uitgesteld te laden kan het inladen van de website gewoon doorgaan en download de benodigde javascript op de achtergrond.

Delay Javascript execution

Is vergelijkbaar met uitgesteld laden, of gaat beter gezegd hand in hand. Bij deze optie wordt de javascript code pas uitgevoerd wanneer een gebruiker ook echt op de pagina actief is.

Hiervoor wil je wel de javascript van je cookie banner, analytics en google tagmanager uitsluiten ander kloppen je statistieken niet. Zelfde gaat op voor eventuele code van een slider.

Uitgesloten javascript bestanden

Voor een ieder van de opties is het mogelijk om specifieke bestanden of domeinen uit te sluiten.
Sommige bestanden wil je wellicht niet verkleinen omdat die problemen geven, of omdat je niet wilt dat die vanaf je eigen webhosting geserveerd worden.

Andere javascript onderdelen wil je niet uitgesteld laden of uitvoeren omdat dit invloed heeft op het meten van je bezoekersstatistieken via Google Analytics bijvoorbeeld.

Veelvoorkomende Javascript bestanden die je wilt uitsluiten worden al gesuggereerd door de plugin.

Samenvatting

Met het optimaliseren van CSS en Javascript bestanden krijg je vrijwel gegarandeerd snellere laadtijden. Het is alleen ook redelijk fout gevoelig doordat niet alle plugins en thema’s hier goed mee om kunnen gaan. Je zal dan ook goed moeten testen of de website goed blijft werken en er goed uit blijft zien wanneer je besluit bestanden te verkleinen of de volgorde qua inladen gaat aanpassen.

3. Media optimaliseren met WP Rocket

Je website bestaat niet alleen uit code maar ook uit media zoals afbeeldingen en video’s.
Voor afbeelding optimalisatie heb je extra plugins nodig als bijvoorbeeld Smush, die plugin kan ook de premium versie kan ook WebP afbeeldingen genereren. Meer over het optimaliseren van afbeeldingen in dit artikel.. Wanneer de afbeelding bestanden zelf geoptimaliseerd zijn kom je uit bij het onderdeel LazyLoad.

LazyLoad

De Lazyload optie binnen WP Rocket heeft een aantal mogelijkheden, de werking is voor allen gelijk. Wat lazyload doet is enkel de onderdelen inladen die zichtbaar zijn op het scherm van de bezoeker en een ~300 pixels onder.

Zo worden afbeeldingen onderaan de pagina nog niet ingeladen totdat de bezoeker die bijna krijgt te zien. Dat maakt je website een stuk sneller en zorgt ook voor minder dataverkeer voor je bezoeker én voor je webhosting pakket.

Voor de meeste sites is er geen reden om de volgende opties uit te laten staan.
“Voor afbeeldingen inschakelen”, “Enable for CSS background images”, “Voor iframes en video’s inschakelen”.

De lazy load opties activeren heeft eigenlijk alleen maar een positieve impact ook voor onder andere de Google PageSpeed score.

Wanneer je toch problemen ervaart met een afbeelding, video of iframe dat niet tijdig ingeladen wordt kan je die invoeren in het kader van “Excluded images or iframes”, zodat die uitgesloten wordt van de Lazyload functionaliteit.

Let op! Wanneer je ook de Smush plugin installeert of een andere plugin voor afbeelding optimalisatie, zorg dan dat daarin de lazyload optie niet geactiveerd staat. Meerdere plugins die exact het zelfde proberen te doen heeft nogal een negatieve impact en kan conflicten geven.

Het vinkje onder de sectie Image Dimensions (Afbeelding dimensies) bij “Add missing image dimensions” kan eigenlijk ook nooit kwaad. Dit zorgt ervoor dan onderdelen van de website niet verspringen wanneer afbeelding met lazyload worden ingeladen door te zorgen dat de afbeelding dimensies, hoogte en breedte, toegevoegd worden.

Youtube Embeds

Wanneer je de lazyload optie voor iframes en videos inschakelt heb je ook de optie om het kader te vervangen met de youtube thumbnail, doe je dat, dan begint de video pas met laden wanneer de bezoeker er op klikt.

Samenvatting

Het gebruik van lazyload heeft weinig kans op problemen en is naast bestand optimalisatie een effectieve manier om trage laadtijden te verbeteren. Met lazyload wordt er minder onnodige inhoud geladen op een pagina.

Onze standaard is om alle lazyload opties van WP Rocket aan te zetten.

4. Preload cache WP Rocket

Preloading is standaard actief en een van de meer unieke eigenschappen van WP Rocket ten opzichte van andere WordPress caching plugins. Bij de meeste alternatieve wordt er pas een gecachete versie gemaakt wanneer een bezoeker een pagina bezoekt. Daardoor zal die bezoeker alsnog te maken hebben met trage websites. Met WP Rocket wordt echter bezoek gesimuleerd waardoor de statische bestanden al gegenereerd worden vóór de eerste bezoeker de site bekijkt.

Preload cache

De checkbox bij “Activeer preloading” zou standaard aan moeten staan.
In het kader er onder kan je eventueel URL’s invoeren die je wilt uitsluiten, dat kan handig zijn voor grotere sites. Je kan dan bijvoorbeeld archief pagina’s voorbij nummer 50 uitsluiten van de cache.
Daarnaast kan op sommige low budget hostingpakketten de preload een te zware belasting zijn voor het hostingpakket. Er is een stukje code beschikbaar dat je kan toevoegen als plugin om de waardes was te verminderen. .

Is een mooie optie voor de meeste websites, het moment dat je bezoeker met de muis over een menu item of link beweegt wordt de aanvraag om de pagina te laden al verzonden. Zo lijkt de website extra snel het moment dat er ook daadwerkelijk op gelikt wordt.

Cache preload en links preloaden kan je het beste aanzetten

DNS verzoeken voorladen

DNS prefetching is een wat complexer onderdeel. Je moet het zo zien dat wanneer een website geopend wordt er eerst op basis van het domeinnaam de server opgezegd moet worden in een telefoonboek, dit kost een klein beetje tijd. Wanneer je een Youtube video inlaad moet niet alleen de DNS van je eigen site gezocht worden maar ook die van Youtube, vul je alle adressen hier in, dan maakt dat de site een beetje sneller.

Je kan uitzoeken wat er allemaal ingeladen wordt via de developer console in je browser of via webpagetest.org, na een test kan je in de waterval ziet welke externe diensten en websites ingeladen worden. Vervolgens kan je die domeinen invoeren

Preload Fonts

Met de preload fonts optie kan je het inladen van lettertypes naar voren in ‘de wachtrij’ verplaatsen.
Dat is goed voor de Google pagespeed score en voorkomt dat teksten verspringen wanneer een stuk tekst eerst in een standaard lettertype getoond wordt en later pas omgewisseld wordt voor een eigen wat unieker lettertype van bijvoorbeeld Google fonts.

Samenvatting

De standaard preload werkt vrijwel altijd goed en de preload links optie is ook niets om je zorgen over te maken. De DNS verzoeken en het preloaden van lettertypes is een stuk complexer en niet zo eenvoudig als je daar niet de technische ervaring voor hebt, gelukkig kan je altijd onze hulp daarvoor inschakelen.

5. Geavanceerde regels

In dit deel kan je op basis van de slug een pagina uitsluiten van de cache. Handig voor je login pagina of als je problemen ervaart met WooCommerce op bijvoorbeeld de checkout pagina’s.
Verder kan je ook specifieke user agents uitsluiten van de cache bijvoorbeeld mobiele gebruikers of een specifiek systeem dat je gebruikt.

Met altijd URLs legen kan je aangeven dat bij het bewerken van een pagina of update, sommige pagina’s ook ververst moeten worden. Denk bijvoorbeeld wanneer je zelf een overzichtspagina opbouwt die berichten uit verschillende categorieën laat zien.

Query string(s) cachen is een handige optie voor wanneer je bijvoorbeeld veel advertentie campagnes draait. Normaal wanneer er een ? in de url van je pagina zit, wordt er geen gebruik gemaakt van de cache, dit wordt alleen ook door sommige plugins gebruikt om de correcte taal van de website te tonen of bezoekers te tracken. Wanneer je de correcte combinatie invoert worden die waardes genegeerd en toch een correcte cache weergegeven zonder dat dit de functionaliteit of tracking beinvloed.

6. Database opschonen met WP Rocket

WordPress slaat alle berichten, pagina’s en reacties op in een database. Die database kan langzaam vullen met informatie die niet meer noodzakelijk is. WP Rocket heeft een gebruiksvriendelijke interface om dit op te schonen. Om te bepalen wat je wel en niet wilt verwijderen uit de database is het goed om te weten wat ieder punt betekend.

Berichten opschonen > Revisies

Revisies zijn oudere en eerdere versies van berichten. Standaard worden alle revisies altijd bewaard. Het kan dus zijn dat je een pagina iedere week aanpast 10 jaar lang er voor die ene pagina meer dan 500 revisies bewaard worden.
Je kan zie vanuit dit scherm allemaal verwijderen. Als alternatief kan je ook de volgende regel toevoegen in je wp-config.php bestand waarmee alleen de laatste 5 versies bewaard worden.
define( 'WP_POST_REVISIONS', 5 );

Berichten opschonen > Automatische concepten

Wanneer je een nieuw bericht begint te schrijven dan zal na ~60 seconden de pagina automatisch opgeslagen worden, ook als je het bericht niet opslaat als concept of publiceert. Met deze optie kunnen die automatisch opgeslagen versies weer verwijderd worden.

Berichten opschonen > Verwijderde berichten

Wanneer een bericht of pagina verwijderd wordt komt die in de prullenbak te staan van de website. Vandaaruit kan je het nog weer herstellen als je zou willen. Het kan voorkomen dat over tijd die prullenbak overvol raakt. Via deze optie kan je de prullenbak automatisch legen.

Reacties opschonen

Spreekt redelijk voor zich. Net als met verwijderde berichten blijven spam en verwijderde reacties nog wel bewaard in de database, je kan dit handmatig legen vanuit de reacties of je kan het via WP Rocket automatisch laten doen.

Transients Opschonen

Dit zijn tijdelijke database opties, kan eigenlijk geen kwaad om te verwijderen want de transients die nodig zijn worden automatisch opnieuw aangemaakt. Het aanmaken van een nieuwe transient kost wel een beetje extra laadtijd dus dit is niet iets wat je ieder uur moet gaan verwijderen.

Database opschonen

Schoont de database van de website op, hebben we nog nooit een probleem mee gezien. Het opschonen van de database heeft voor de meeste wat kleinere websites haast geen impact op snelheid. Voor grotere sites en webshops kan het wel nut hebben om de database schoon te houden.

7. CDN met RocketCDN

Wanneer je een CDN (Content Delivery Network) gebruikt voor je website kan je die hier invoeren.
WP Rocket kan dan alle links van afbeeldingen, javascript en CSS vervangen met de url van de CDN. Ze bieden ook een eigen Rocket CDN aan.

Binnen Nederland en de rest van in ieder geval Noord Europa is het internet goed geregeld. We hebben in Nederland een groot internetknooppunt waardoor een CDN zeer weinig voordelen bied.

Heb je echter een groot wereldwijd publiek of enorme hoeveelheden dataverkeer voor foto’s en video’s dan is een CDN wellicht het overwegen waard, al zou je dan ook eerst kunnen kijken wat de extra maandelijkse kosten je bij je huidige webhost op kunnen leveren.

8. Heartbeat

De WordPress Heartbeat stuurt op de achtergrond iedere 15 a 60 seconden een bericht naar je server. Daarmee functioneert onder andere de autosave functie en onderdelen als realtime data weergave voor sommige plugins.
Wanneer je de heartbeat beperkt wordt er nog maar eens per twee minuten een signaal verstuurt.
Je kan dit ook volledig uitzetten voor bijvoorbeeld de voorkant van de website.
Heartbeat uitschakelen voor de post editor en backend raad ik met klem af.

9. Add-ons

Er zijn nog een aantal integraties die je aan/uit kan zetten als je die gebruikt. In de meeste gevallen hoef je hier niets mee te doen.
Gebruikt je webhost Varnish als extra caching oplossing, dan zou je de Varnish add-on moeten activeren.
De WebP Compatibility add-on is alleen nodig wanneer je een webp plugin gebruikt die problemen geeft. WP Rocket zo’n populaire plugin dat andere ontwikkelaars al vaak rekening mee houden en dit niet nodig is.
De Cloudflare en Sucuri add-ons zijn handig om te gebruiken wanneer je deze extra dienst ook daadwerkelijk gebruikt.

10. Afbeelding optimalisatie

Dit heeft eigenlijk geen plaats in de WP Rocket instellingen en is ter promotie van een ander product. Voor afbeelding optimalisatie geven wij de voorkeur aan WP Smush pro.
Enige waar je op moet letten is dat je enkel de optimalisatie functie gebruikt en niet de lazyload optie.

WP-Rocket Problemen

Wij zijn specialisten in het oplossen van WordPress Problemen, als je een probleem hebt met WP Rocket gebruik het formulier onderaan deze pagina voor hulp. We hebben een aantal problemen al voor je op een rijtje gezet.

Extreem veel opslag verbruik

Bij grote websites gecombineerd met javascript kunnen er enorm veel statische kopieën gemaakt worden van html, css en javascript bestanden. Soms wel 1mb per pagina, combineer dat met een website van 2000+ pagina’s en je webhosting pakket kan snel volraken. De eenvoudige oplossing is om de optimalisatie van javascript en css uit te schakelen. Je kan ook uitzoeken welk bestand of deel dit veroorzaakt en enkel dat stukje uitsluiten van de optimalisatie.

WP Rocket could not modify the .htaccess file due to missing writing permissions.

Bij installatie worden er regels toegevoegd aan een .htaccess bestand. Het kan zijn dat er extra beveiliging op het bestand zit waardoor WP Rocket de regels niet kan toevoegen. Je kan met FTP inloggen op je website en de betreffende regels handmatig toevoegen aan het htaccess bestand.

De melding wanneer het .htaccess bestand niet door WP rocket aangepast kan worden

WP Rocket: één of meerdere plugins zijn in- of uitgeschakeld, leeg de cache als dit van invloed is op de frontend van je site

Bij het activeren of deactiveren van een plugin heeft dit mogelijk invloed op de weergave van de website. Denk aan deactiveren van een contact formulier plugin. In dat geval moet je de cache handmatig verversen.

De melding die in beeld komt wanneer je een plugin deactiveert.

Mobiele website versie wordt niet getoond op tablet

Standaard wordt een tablet het zelfde behandeld als de cache voor desktop. Sommige tablets hebben ook bijna eenzelfde formaat als kleinere laptops. Toch kan het zijn dat je daarvoor de mobiele versie wilt tonen omdat die beter is geoptimaliseerd, je kan dit voor elkaar krijgen met een extra aanvullende code snippet.

Samenvattend

WP Rocket is onze go-to Optimalisatie plugin, de ontwikkelaar brengt regelmatig een nieuwe versie uit en is ook voor beginners de makkelijkste manier om de laadtijd te versnellen.

Heb je een langzame website en heb je hulp nodig om die te versnellen en de snelheid verder te optimaliseren? Bij onze WordPress onderhoudspakketten helpen we je graag verder met het optimaliseren van je website of als eenmalige fix met onze WordPress snelheidsoptimalisatie service.

Heb je vragen over WP Rocket of een foutmelding waarvan je niet weet wat je er mee moet? Stuur ons een bericht en we helpen je graag verder.

WordPress handmatig installeren

In deze handleiding staat uitgelegd hoe je binnen 5 minuten gemakkelijk zelf WordPress installeert via FTP. 

Ga jij aan de slag met je eigen website? In deze handleiding leggen we uit hoe je WordPress gemakkelijk zelf installeert in 4 stappen.

Om WordPress handmatig te kunnen installeren op een WordPress hosting pakket hebben we de volgende dingen nodig:

WordPress installeren: de belangrijkste begrippen

Webhosting – om WordPress handmatig te installeren heb je een webhosting provider nodig. Deze provider zorgt ervoor dat je gegevens kan opslaan op een webserver. Op deze server komen alle gegevens te staan die met je website te maken hebben. Diezelfde server is nodig zodat bezoekers je site kunnen raadplegen wanneer ze op jouw domeinnaam zoeken. 

Domeinnaam – bezoekers maken contact met je website via een domeinnaam. Een domeinnaam kost een paar euro per jaar en regel je het makkelijkst via je webhosting provider. 

FTP – betekent File Transfer Protocol en deze term zal je vaker voorbij horen komen in deze handleiding. Met FTP kan je gegevens up- en downloaden op je hostingpakket. Je hebt hiervoor een gebruikersnaam, wachtwoord en servernaam nodig.

HTML – staat voor HyperText Mark-up Language en zorgt ervoor dat je webbrowser (zoals Google Chrome, Safari of Firefox) deze taal naar een visuele weergave vertaalt.

PHP – staat voor Hypertext Processor. PHP is een programmeertaal waarmee je dynamische webpagina’s kan maken.

MySQL – alle gegevens van je site zoals berichten, pagina’s en instellingen worden opgeslagen in een database. MySQL is een type database dat wordt gebruikt voor het opslaan van al deze gegevens. 

WordPress – en natuurlijk is daar WordPress zelf. WordPress behoort tot Content Management Software (CMS). WordPress zorgt ervoor dat je, na het installeren van WordPress, op een gebruiksvriendelijke manier aan je website kan werken. Zonder technische kennis nodig te hebben.

Waarom WordPress handmatig installeren?

Steeds meer webhosting providers bieden pakketten aan waar WordPress vooraf geïnstalleerd is. Je kan hierdoor eenvoudig en snel aan de slag, maar toch heeft het handmatig installeren van WordPress een aantal grote voordelen:

  1. Je leert met een FTP programma te werken
    Het handmatig installeren van WordPress is een leerzaam proces omdat je met een FTP programma en databases leert werken. Deze onderdelen zijn essentieel voor iedere website.
  1. Je voorkomt dat onnodige code en plugins worden geïnstalleerd
    Door WordPress handmatig te installeren voorkom je dat er allerlei onnodige code en plugins die vanuit de webhosting provider worden geïnstalleerd. Deze extra code zou in de toekomst problemen kunnen geven. 

WordPress installeren stappenplan

Liever alle stappen kijken? We hebben ook een video gemaakt hoe je WordPress handmatig installeert. Tekst uitleg gaat verder onder de video.

Stap 1 – WordPress downloaden

Ga allereerst naar nl.wordpress.org. Hier download je de meest recente versie van WordPress met het Nederlandse taalpakket.

Rechtsboven op nl.wordpress.org is de download pagina te vinden.

Er verschijnt nu een nieuwe pagina. Scroll naar beneden en klik op “WordPress downloaden”.

6.4.3 is op moment van schrijven de meest recente versie, wanneer je dit leest kan er een nieuwe WordPress update uit zijn met een nieuw versie nummer.

Sla de download op in een map op je PC en pak de WordPress map uit. Je ziet nu alle losse WordPress bestanden: 

Een overzicht van de WordPress Core bestanden en mappen

Deze bestanden heb je straks nodig om WordPress te installeren op je webhosting pakket. 

Let op: open de bestanden in de volgende stap niet met Word. Gebruik in plaats hiervan Notepad/Kladblok of een code editor. 

Stap 2 – Webhosting regelen, FTP en MySQL database instellen

Log in op het beheerpaneel van je webhosting provider met de gegevens die zijn verstrekt door je webhosting provider. 

In dit voorbeeld maken we gebruik van een provider die het DirectAdmin paneel gebruikt. Gebruikt jouw provider een ander paneel als plesk, cpanel of een totaal eigen paneel (zoals oa. strato, one.com, transip) dan zal je wellicht even moeten zoeken waar de verschillende onderdelen zich precies bevinden.

Wanneer je bent ingelogd op het beheerpaneel ga je naar Your Account > FTP Management:
Gebruik je een andere webhost check dan onze uitgebreide FTP uitleg.

In deze handleiding gebruiken we DirectAdmin als voorbeeld

Maak vervolgens een FTP account aan door een gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren en klik op “Create”.

Daarnaast moeten we nog een MySQL database aanmaken. 

Ga hiervoor terug naar het overzicht binnen het beheerpaneel van je webhosting provider en klik op “MySQL Management”:

Bij andere beheerpanelen kan je zoeken naar de termen Database, SQL of MySQL.

Klik op “Create new Database” en vul in:

  • Database Name
  • Database Username
  • Database Password

Klik op “Create” om de database aan te maken. 

Sla de database naam, gebruikersnaam en wachtwoord goed op. Bij de installatie van WordPress hebben we deze gegevens weer nodig. Als er ook nog een Database Host getoond wordt dient dit ook opgeslagen te worden.

Ga nu weer terug naar het overzicht binnen het beheerpaneel en klik op “SSL Certificates” onder “Advanced Features”:

De SSL setup zit soms ook nog onder de “domain setup” optie.

Via deze optie kan je een beveiligingscertificaat aanvragen voor je website. Afhankelijk van je webhosting kan het verschillen waar deze optie precies zit. Bij de meeste webhosting providers kan je tegenwoordig gratis een SSL certificaat aanvragen. 

Stap 3 – Bestanden website uploaden via FTP

In deze stap gaan we de WordPress map uit stap 1 op de webserver plaatsen via FTP. Om toegang te krijgen tot je webserver dien je gebruik te maken van een FTP-programma. In ons voorbeeld gebruiken we hiervoor FileZilla Client. 

Dit programma is gratis te downloaden via de site van FileZilla.

Zorg dat je de filezilla client download en niet de server.

Zodra je FileZilla op je PC hebt geïnstalleerd, open je het programma en log je in op de webserver. Gebruik hiervoor de inloggegevens uit stap 2 die je hebt gebruikt om een FTP account aan te maken. 

Sommige providers gebruiken sftp, in dat geval moet de host beginnen met sftp:// en wordt meestal poort 22 gebruikt.

Vul bij “Poort” 21 in en klik op “Snelverbinden”.

Nu de verbinding is gemaakt met de webserver zie je onderin twee kolommen met mappen. Linksonder zie je de lokale mappen die op je PC staan. In de rechterkolom zie je de mappen die op je webserver staan. Hier gaan we WordPress installeren. 

Selecteer alle WordPress bestanden uit de linkerkolom en sleep deze naar de public_html map in de rechterkolom. Het uploaden kan even duren. 

bij sommige providers moet je eerst nog door een paar mapjes klikken voor je de public_html vind.

Let bij het uploaden op dat je niet de hele WordPress map uploadt op je webserver, maar alle losse bestanden in de public_html map zet. Het is geen groot probleem, maar doe je dit niet dan verschijnt de naam “wordpress” in je website adres. Voor het mooie wil je dit voorkomen. 

Heb je de gehele WordPress map al op je webserver gezet? Geen paniek, selecteer alle losse bestanden, en versleep deze naar de public_html map: 

Stap 4 – WordPress instellen

Nu is het tijd om WordPress in te stellen!

Open je website door de domeinnaam in te typen in je webbrowser om WordPress gebruiksklaar te maken.

Wanneer het een nieuwe website is zal die nog niet vindbaar zijn via Google, je zal dus echt de volledige url moeten intypen in de adresbalk van je browser.

Klik op “Laten we starten!”:

De eerste installatie stap

Vul nu de gegevens in van je database met de info uit stap 2. 

Vul hier alle database gegevens in. Tenzij je een andere database host hebt kan je localhost meestal laten staan.

Klik op “Verzenden” en “De installatie uitvoeren”. 

Nu kom je op een scherm waarin je een site titel, gebruikersnaam en wachtwoord kan instellen:

Bewaar je gebruikersnaam en wachtwoord goed! Wachtwoord van WordPress vergeten? Volg deze uitleg.

Klik op “WordPress installeren”. De installatie is nu voltooid en WordPress is klaar voor gebruik. Vanuit het scherm dat je nu ziet kan je inloggen op de -backend- admin van WordPress en beginnen met het maken van je website.

de standaard login url is /wp-login.php

Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op “Inloggen”. Gefeliciteerd! WordPress is nu geïnstalleerd. 

De volgende stappen:

Nu je WordPress site een feit is, is het zaak om je website veilig te stellen. In dit artikel leggen we je uit hoe je handmatig een WordPress backup maakt. Daarna wil je misschien nog de volgende onderdelen toevoegen:

Heb je meer hulp nodig of wil je dat wij de website volledig voor je klaar zetten? Dat kan met onze website bouw service.

WordPress hulp nodig?

Nu de basis van je website staat is het zaak om je site online, veilig en up-to-date te houden. Met onze Site Service pakketten ontzorgen we je van alle technische aspecten van je website en heb je toegang tot onze hulplijn wanneer je vragen of problemen hebt met je site. Bekijk hier onze Site Service pakketten om te zien hoe we je kunnen helpen. 

WooCommerce product alleen afhalen

Afwijkende verzend, afhaal en betaal mogelijkheden instellen voor individuele producten binnen je webshop.

Wanneer is het handig om verzendopties en betaalmogelijkheden te beperken?

Als je producten aanbiedt die alleen af te halen zijn omdat het bijvoorbeeld om ingevroren of bederfelijke goederen gaat, producten die breekbaar zijn of van een formaat dat een alternatieve verzend en afhaal optie nodig is.

Dan wil je de verzend- en betaalmogelijkheden van deze producten apart kunnen instellen, om te voorkomen dat iemand dit bestelt en de mogelijkheid heeft een verkeerde verzendoptie te kiezen.

Hier leggen we je uit hoe je verzendopties en betaalmogelijkheden aanpast afhankelijk van het product. Kom je er na het lezen van onze uitleg nog steeds niet uit en wil je extra hulp? Neem dan contact op.

Bekijk onze uitlegvideo, de tekst uitleg gaat verder onder de video.

Producten instellen op enkel afhalen

In het voorbeeld uit de video werken we met twee producten: een product dat enkel afgehaald kan worden en een normaal product. Allereerst moeten we “afhalen” als verzendmethode toevoegen. Je doet dit door in het WordPress dashboard naar  WooCommerce > Instellingen te gaan.

Afhalen verzendmethode toevoegen

Vanuit de WooCommerce instellingen klik je op de tab “Verzendmethoden”. Hier kies je bij Verzendzone, zone toevoegen.

Geef de zone een naam (bijvoorbeeld “Afhaal”) en selecteer een regio. Wij kiezen voor Europa*. Tot slot voeg je de verzendmethode “Afhaal” toe en klik je op “Wijzigingen opslaan”. Het is nu voor bezoekers uit heel Europa mogelijk om een item te bestellen op je site en deze af te halen op locatie. 

*Wist je dat: Je verplicht bent om bestellingen vanuit alle EU landen te accepteren? Prijsdiscriminatie is niet toegestaan. Je hoeft echter niet naar alle landen te verzenden.
Bron: Europa.eu

Afhaal verzendmethode toevoegen binnen de WooCommerce instellingen.

Verzendklasse aanmaken

Daarnaast kan je een verzendklasse aanmaken. Dit is vooral handig wanneer je meerdere producten wilt groeperen op alleen afhalen.

Ga binnen de WooCommerce instellingen naar “Verzendmethoden” > “klassen” om een nieuwe verzendklasse aan te maken. Geef de verzendklasse vervolgens een naam, een slug en omschrijving, vergeet wederom niet om de verzendklasse op te slaan. 

Je scherm ziet er nu als volgt uit:

Verzendklasse toevoegen om producten later te kunnen groeperen binnen WooCommerce.

Ga daarna naar het “enkel afhaal product” via het WordPress dashboard. Kies vervolgens bij “Verzendmethode” voor “Alleen afhaal” en update het product rechts bovenin. 

Wijzig de verzendklasse van een product.

Betalingen instellen

Tot slot zullen we nog betaalmethoden moeten instellen. Via dezelfde WooCommerce instellingen bovenaan ga je naar de kop “Betalingen”. Hier activeer je “Contant betalen bij ontvangst” voor producten die klanten enkel kunnen afhalen. 

Nadat je dit gedaan hebt gaan we de “Contant betalen bij ontvangst” optie hernoemen. Klik op de titel en hernoem de titel naar “Contant betalen bij afhaal” en kies bij de optie “Inschakelen voor verzendmethoden” voor “Elke ‘Afhalen’ methode”. Let op: zorg dat de optie “Accepteer rembours als de bestelling virtueel is” niet aangevinkt staat.

De onder rembours / betalen bij ontvangst betaal optie gebruiken om “Betalen bij afhalen” mogelijk te maken.

Bestelling afhalen

Wanneer je alle stappen hebt gevolgd zal je zien dat zowel verzending via “Vast tarief” als “Afhalen” mogelijk is. Kies je voor “Afhalen”, dan heeft je klant nu de optie om contant te betalen bij afhalen.

Contant betalen bij afhalen.

Verzendmethoden beperken bij producten enkel op afhaal

In het bovenstaande voorbeeld hebben klanten nog steeds de mogelijkheid om bij “Verzending” voor “Vast tarief” te kiezen bij producten die enkel op afhaal zijn. Om dit op te lossen is een extra plugin nodig, in dit voorbeeld gebruiken we de premium plugin genaamd Conditional Shipping Pro. Je downloadt de plugin gemakkelijk via hun website. Daarna moet je de plugin installeren & activeren.

Verzendconditie instellen

Nu gaan we ervoor zorgen dat je bij “Verzending” afhalen standaard geselecteerd is bij producten die deze verzendklassen hebben.

Ga hiervoor weer naar de WooCommerce instellingen, ga naar “Verzendmethoden” en klik op “Conditions”. Binnen dit venster gaan we een nieuwe “ruleset” maken.

Klik op “Add ruleset”. Geef een titel op en creëer vervolgens de volgende condities en acties:

Conditions

  • Shipping Classes – include – Alleen afhaal

Actions

  • Disable shipping methods – All shipping methods
  • Enable shipping methods – Afhalen (NL)

We deactiveren eerst alle methodes met een reden, anders zou zodra je een verzendmethode wijzigt ook iedere keer weer deze conditie moeten aanpassen, dat maakt het een stuk foutgevoeliger.

Je scherm ziet er dan uit zoals in onderstaande schermafbeelding:

Ruleset instellen met Conditional Shipping Pro. 

Wanneer je nu een product toevoegt aan de winkelmand dat enkel opgehaald kan worden, dan wordt standaard de “Afhalen” verzendmethode geselecteerd. 

Betalen bij afhalen instellen voor producten binnen WooCommerce

In dit voorbeeld hebben klanten nog steeds de mogelijkheid om via een bankafschrijving te betalen wanneer zij een product bestellen dat enkel op afhaal beschikbaar is, ook alle andere betaalmethodes zijn nog actief. Om in dit geval alleen de contant betalen optie te tonen hebben we een andere plugin nodig, genaamd Conditional Payment for WooCommerce Pro

Betaalconditie instellen

Nadat je deze plugin geactiveerd hebt ga je binnen de WooCommerce instellingen naar “Betalingen” > “Conditions” en klik je wederom op “Add ruleset” om een nieuwe conditie in te stellen. 

Geef een titel op en creëer vervolgens de volgende condities en acties:

Conditions

  • Shipping Method – is – Afhalen

Actions*

  • Disable payment methods – Selecteer alle betaalmethodes die je wilt deactiveren.

*De regels hierboven zijn slechts een voorbeeld. Kies hier alle betaalmethodes op contante betalingen na.

Je scherm ziet er dan als volgt uit:

Ruleset instellen met Conditional Payment for WooCommerce Pro.  

Wanneer je het product nu bekijkt in je winkelmand zie je dat het enkel mogelijk is om contant af te rekenen.

Product enkel afhalen en enkel betalen bij afhaal.

Meer handige condities instellen met conditional shipping pro

Met Conditional Shipping Pro en WooCommerce Conditional Payments Pro kan je niet alleen betaalmethoden beperken afhankelijk van het product maar kan je nog veel meer handige condities instellen. Denk aan het doorberekenen van transactiekosten, een tijdelijke order stop of tijdelijk gratis bezorging aanbieden:

Transactiekosten doorberekenen

Je kan ervoor kiezen om transactiekosten door te berekenen aan je klanten afhankelijk van verschillende voorwaarden. Hoe je dit doet:

  1. Geef de conditie een naam
  2. Vul de condities in, bijvoorbeeld
    • Order subtotal – less than – [totaalbedrag van de order]
  3. Bepaal de “Actions”
    • Add payment method fee – Selecteer betaalmethode > [transactiekosten]

Ruleset instellen voor het doorbereken van transactiekosten.

Let wel op dat dit niet voor alle betaalmethodes mag en je niet meer transactiekosten mag doorberekenen dan de daadwerkelijk kosten.

Tijdelijk geen orders aannemen

Wil je tijdelijk geen orders aannemen? Omdat je bijvoorbeeld een eenmanszaak hebt, volg dan deze stappen:

  1. Geef de conditie een naam
  2. Vul de condities in
    • Date – greater than or equal – [begindatum]
    • Date – less than or equal – [einddatum]
  3. Bepaal de “Actions
    • Set no payment methods available message – geef vervolgens een bericht op. 

Ruleset instellen voor tijdelijk geen orders aannemen.

Tijdelijk gratis bezorging binnen postcode, afhankelijk van de afmetingen of gewicht

Voer je zelf de bezorgingen uit en heb je nog ruimte vrij op je route? Je kan dan via een combinatie van afmetingen of gewicht en postcode verzending tijdelijk gratis maken:

  1. Geef de conditie een naam
  2. Vul de condities in
    • Height (cm) – highest – less than or equal – [hoogte]
    • Length (cm) – highest – less than or equal – [hoogte]
    • Width (cm) – highest – less than or equal – [hoogte]
    • Postcode (shipping) – is – [postcode]
  3. Bepaal de “Actions
    • Set shipping method price – [verzendmethode] – [bedrag]

Ruleset instellen voor tijdelijke gratis bezorging.

Gratis verzending voor ingelogde klanten

Wellicht heb je een e-mail automation ingesteld waarmee klanten één of twee weken na hun afgeronde bestelling een aanbieding krijgen met gratis verzending. Een geweldige manier om de waarde per klant te verhogen en voor een bedrag waar je niet tegen op kan met betaald adverteren.

Je zou dit kunnen doen met een coupon code, je kan echter ook een ruleset aanmaken waarmee een terugkerende ingelogde klant standaard gratis verzending krijgt.

Bij Verzendmethoden > Conditions > Add ruleset

  1. Geef de conditie een naam
  2. Vul de condities in
    • Customer Logged in / out = logged in
  3. Bepaal de “Actions
    • Set shipping method price – All shipping methods (of enkel die jij wilt) – [bedrag] 0 €

 

Ruleset gratis verzending voor ingelogde klanten.

 

Hulp bij het oplossen van WooCommerce problemen

Heb je andere voorwaarden of condities waarbij je verzend of betaalmethodes wilt aanpassen of heb je een ander WooCommerce probleem en wil je extra hulp? Bericht ons dan via het formulier hieronder.

Of laat het technisch beheer van je webshop volledig aan ons over, bekijk onze WooCommerce onderhoudspakketten voor het onderhouden en optimaliseren van je webshop.

WordPress beveiligen met Solid Security Pro -installatie handleiding

Solid Security Pro voor het beveiligen van je website

Solid Security Pro (voorheen iThemes Security) is een plugin die helpt om indringers buiten de deur te houden en een hulpmiddel is om je WordPress website te beveiligen. Het is een betaalde plugin die je op de website van SolidWP kan aanschaffen. 

Solid Security Pro activeren in WordPress

Nadat je de plugin hebt aangeschaft, installeer je deze via het WordPress dashboard door de plugin handmatig toe te voegen. Hoe je zelf een plugin kan toevoegen lees je in WordPress plugin uploaden via de Upload functie.

Vervolgens activeer je de licentie door naar het overzicht van geïnstalleerde plugins te gaan. Bovenin zie je nu de optie om de plugin te activeren. 

Solid Security activeren via de pop-up bovenin het overzicht van geïnstalleerde plugins
Solid Security activeren via de pop-up bovenin het overzicht van geïnstalleerde plugins

Zie je deze pop-up niet? Dan kan je ook onderin je scherm op de knop “SolidWP Licensing” klikken. 

Zorg dat bij het invoerveld de url van de website staat waarvoor je de licentie wilt activeren, meestal is de huidige url automatisch ingevuld.

Klik nu op “Save” om door te gaan. 

Vervolgens vul je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord in die je gebruikt hebt om Solid Security aan te schaffen en klik je op “License Products” om alle functies te ontgrendelen.

Activeren van Solid Security Pro binnen de WordPress instellingen
Activeren van Solid Security Pro binnen de WordPress instellingen

Solid Security Pro installatie wizard

Nadat je Solid Security Pro (of SolidWP) hebt geactiveerd, kunnen we beginnen met de installatie wizard. De wizard bestaat uit vijf stappen:

  1. Website
  2. Global Settings
  3. Features
  4. User Groups
  5. Notifications

1. Website

Hier wordt je gevraagd naar een aantal algemene gegevens over je website.

Soort website

Allereerst stel je in om wat voor soort website het gaat. Het maakt niet heel veel uit welke optie je hier kiest, omdat we de instellingen toch nog gaan aanpassen. In ons voorbeeld kiezen we voor een e-commerce website

Beheer en gebruikersrollen

Ook kies je hier of het om je eigen website gaat of die van een klant en kan je gebruikersrollen toewijzen. 

Two-factor authentificatie

Daarna word je gevraagd of je two-factor authenticatie wilt inschakelen. Dit zorgt voor extra beveiliging en kan daarom handig zijn. Let er alleen wel op als je met meerdere mensen aan je site gaat werken. Dat iedereen dan een eigen account nodig heeft.

Password policy

We adviseren om dit altijd in te stellen. Een password policy kan bestaan uit een regels zoals het verplicht stellen om alleen sterke wachtwoorden te gebruiken en dat wachtwoorden die eerder zijn voorgekomen bij een datalek, niet opnieuw gebruikt kunnen worden. 

Website instellingen installatie wizard Solid Security
Website instellingen installatie wizard Solid Security

2. Global Settings

Hier vind je een aantal basisinstellingen die bepalen hoe Solid Security Pro straks op je website werkt. De belangrijkste instelling hier is dat je je eigen IP-adres kan opgeven onder “Authorized Hosts”. Dit zorgt ervoor dat je later niet wordt uitgesloten van je eigen website.

3. Features

Hier kan je een aantal functionaliteiten instellen met betrekking tot je websitebeveiliging. 

Login Security

Onder het eerste tab vinden we drie instellingen: Two-factor, Passwordless Login en Trusted Devices. 

Two-factor

Je kan hier wederom aangeven of je gebruik wilt maken van two-factor authentificatie. 

Passwordless Login

Met deze optie kan je ervoor kiezen dat mensen in plaats van met een wachtwoord, kunnen inloggen met een link die zij toegestuurd krijgen per mail. 

Trusted Devices

Deze optie zorgt ervoor dat mensen die inloggen met een apparaat dat niet wordt herkend door SolidWP eerst een e-mail ontvangen waarmee zij hun identiteit moeten bevestigen. 

Firewall

Onder het tweede tab vinden we een aantal firewall opties. Deze kan je standaard allemaal aan houden. Magic Links zetten we zelf wel altijd uit. Deze optie houdt in dat gebruikers die uitgesloten zijn van de website op basis van een gebruikersnaam of IP-adres, op deze manier via een link toch nog toegang kunnen krijgen tot de website. 

Site Check

In het derde en laatste tab kan je toestemming geven voor het uitvoeren van site scans. Hiermee wordt je website twee keer per dag automatisch gescand op mogelijke beveiligingsproblemen. 

Feature instellingen met daaronder instellingen met betrekking tot Login Security, Firewall en Site Check
Feature instellingen met daaronder instellingen met betrekking tot Login Security, Firewall en Site Check

4. User Groups

Hiermee kan je de gebruikersgroepen instellen. Wij kiezen standaard voor “Default User Groups”. Vervolgens verschijnen er verschillende opties.

Password Requirements

Je komt hier via de hoofdtab “Customers”. Vervolgens ga je naar Features en Password Requirements. De opties “Strong Passwords” en “Refuse Compromised Passwords” adviseren we je om altijd aan te laten staan. Deze opties zorgen ervoor dat je gebruikers verplicht worden om een sterk wachtwoord te kiezen en dat wachtwoorden die eerder bij een beveiligingslek uitgesloten worden om nog een keer te gebruikken. 

Wanneer je klaar bent, klik je op “Next”.

User Groups instellingen
User Groups instellingen

5. Notifications

Als je klaar bent met het doorlopen van de installatie wizard, klik je op “Complete Setup” om de installatie te voltooien. Voordat je dit doet, kan je nog een mailadres opgeven waar notificaties naar gestuurd worden wanneer er beveiligingsupdates zijn. 

Onze tip is om All “Beheerders” Users uit te zetten. Dit voorkomt dat notificaties naar iedereen binnen het team worden gestuurd en niemand actie onderneemt. In plaats daarvan is het beter om één persoon eindverantwoordelijk te maken voor de websitebeveiliging. 

Voltooi de installatie wizard van Solid Security Pro
Voltooi de installatie wizard van Solid Security Pro

Solid Security Pro extra instellingen

We hebben nu gezien hoe je Solid Security downloadt en installeert. Maar hoe haal je het meest uit deze plugin en waar moet je op letten? We nemen je mee in alle belangrijke features en instellingen. 

Global settings

Wanneer je binnen WordPress links onderin op “Settings” klikt, kom je binnen het instellingenpaneel van SolidWP. Je komt hiermee automatisch uit bij de “Global Settings”. Hier vind je instellingen over onder andere wat er moet gebeuren wanneer iemand een aantal mislukte inlogpogingen heeft uitgevoerd en opties voor het bijhouden en opslaan van logbestanden.

Lockouts

Met deze optie stel je in wat er moet gebeuren wanneer een IP-adres het maximaal aantal loginpogingen heeft bereikt. Met “MINUTES TO LOCKOUT” stel je in hoe lang iemand geen nieuwe inlogpogingen kan doen. Standaard staat dit ingesteld op 15 minuten. Om de beveiliging te verhogen kan je het aantal minuten verhogen. Maar bedenk altijd dat het mes aan twee kanten snijdt. Leden van je website of webshop hebben hierdoor bijvoorbeeld langer geen toegang tot je site terwijl zij geen kwaad in de zin hadden. 

Logging

Met deze optie regel je de manier waarop logs van SolidWP worden bijgehouden. Zo kan je instellen hoe lang je de logs wilt opslaan en ook hoe je deze wilt opslaan. Afhankelijk van hoe actief je website is en met hoeveel mensen je eraan werkt, is het soms beter om de logs weg te schrijven in een apart bestand. Doe je dit niet, dan kan je database heel snel vol raken.

UI Tweaks

Als je graag met een opgeruimde admin bar werkt, kies dan om het security menu niet te laten zien. Je doet dit door “Hide Security Menu in Admin Bar” aan te vinken binnen de algemene settings.

Global settings SolidWP
Global settings SolidWP

Features

Het features tabblad bestaat uit vier delen en je kan hier instellingen regelen op het gebied van het inloggen in de admin omgeving van WordPress, de firewall, monitoring van wijzigingen op je site en utilities.

Privilege Escalation

Binnen de eerste tab “Login Security” zie je de optie “Privilege Escalation”. Hiermee geef je gebruikers tijdelijk extra bevoegdheden en dit is handig bij het installeren van een plugin bijvoorbeeld. 

Ban Users

Deze optie en de opties die je hieronder ziet, zijn onderdeel van de instellingen van de firewall en wil je altijd aan hebben staan. Klap de instellingen uit om “Default Ban List” te zien. Dit is een handige optie en zorgt ervoor dat veelvoorkomende bots automatisch geblokkeerd worden. 

Firewall Rules Engine

Hiermee stel je het maximaal aantal “misbruik pogingen” in. Deze optie kan je van 10 naar 5 zetten.  

Local Brute Force

Met Local Brute Force zorg je ervoor dat loginpogingen met een gebruikersnaam “admin” automatisch geblokkeerd worden. Let op dat je hiervoor wel een andere gebruikersnaam moet hebben dan de standaard “admin” naam. 

Ook kan je hier het maximaal aantal loginpogingen instellen en hoe lang dit onthouden moet worden. 5 loginpogingen moet vaak genoeg zijn.  

Network Brute Force

Met de Network Brute Force API kan je jouw website beschermen met blokkeerlijsten van andere websites. Dit levert dus extra bescherming voor je website op.

File Change

Je vindt deze optie onder de “Site Check” instellingen. Hiermee kan je in de gaten houden wanneer bestanden gewijzigd worden. Dit is vooral handig als je ziet dat een plugin gewijzigd is, maar je zelf geen wijzigingen hebt aangebracht. Leuk is het niet, want dit kan een signaal zijn dat er iets aan de hand is. 

Version Management

Deze instelling is handig als je een website zelf beheert. Bij onze websites zetten we deze optie meestal uit.

Enforce SSL

Deze optie vinden we onder de meest rechter kop “Utilities”. Zorg dat deze optie aanstaat. Hiermee maak je SSL altijd verplicht. 

Database Backups

Deze optie zetten wij standaard uit. Het is beter om dit op serverniveau te regelen of met andere plugins zoals BlogVault of UpdraftPlus. Eerder schreven wij hoe je handmatig een back-up maakt van je WordPress website.

Als je toch kiest om een backup te maken via SolidWP, let er dan op dat er alleen een backup wordt gemaakt van de database van je website. En dus niet van de bestanden. Als je website dan volledig hersteld moet worden, dan heb je zonder deze bestanden alsnog niet zo veel aan een backup. 

Features instellingen Solid Security Pro
Features instellingen Solid Security Pro

User Groups

Binnen dit menu kan je instellen welke beveiligingsopties gebruikers van je website kunnen aanpassen. Zorg er in ieder geval voor dat de instellingen “Strong Passwords” en “Refuse Compromised Passwords” aanstaan. De andere instellingen kan je achterwege laten. Vergeet niet om de aanpassingen van de instellingen op te slaan.

Notifications

Hiermee kan je instellen welke notificaties je wilt ontvangen en hoe vaak. Je voelt het al aankomen maar dit levert al snel een berg aan e-mails op. Beter is om het aantal mails te beperken. Als je alleen de meldingen voor “Site Scan Results” en “Inactive Users” aanzet, dan zou dat genoeg moeten zijn. 

Je krijgt dan alleen een melding als er tijdens de sitescan iets naar voren komt of wanneer gebruikers van je website voor een langere tijd inactief zijn. 

Security Digest

Deze optie kan je op wekelijks zetten. Als je liever zo min mogelijk meldingen ontvangt, dan kan je deze optie ook uitzetten. 

Site Lockouts

Deze optie kan je ook uitschakelen. Dit scheelt veel e-mails en is er alleen om een melding te geven dat SolidWP zijn werk doet.

Site Scan Results

Deze optie kan je aan laten en geeft je een bericht als er problemen zijn tijdens het uitvoeren van site scans. 

Inactive Users

Deze optie kan je op maandelijks zetten en geeft je een overzicht van de gebruikers die langer dan 30 dagen niet ingelogd hebben.

Notifications instellingen Solid Security Pro
Notifications instellingen Solid Security Pro

Advanced settings

Binnen de advanced opties staan instellingen om de bestanden binnen je database te beschermen. Vergeet ook hier niet om gemaakte wijzigingen goed op te slaan. 

System Tweaks Settings

Deze instellingen kan je het best allemaal aanzetten. De System Tweaks Settings bestaan uit:

File Access

Hieronder vallen “Protect System Files” en “Disable Directory Browsing”. Deze opties houden in dat kwaadwillende niet zomaar bestanden van je website kunnen bekijken zoals de readme.html en wp-config.php files.

PHP Execution 

Hiermee kan je PHP uitschakelen bij uploads, plugins en thema’s. Dit zorgt ervoor dat het voor hackers een stuk lastiger wordt om je website schade toe te brengen als deze al malware bevat. En dient dus als extra bescherming laag boven op alle andere maatregelen.

WordPress Tweaks

Onder deze instellingen vallen algemene WordPress aanpassingen.

API Access

Met het aanpassen van de XML-RPC naar “Disable XML-RPC” zorg je dat hackers niet je gebruikersnaam en wachtwoord kunnen “raden” door heel veel login verzoeken naar je website te sturen.

Het kan zijn dat je bij het uitzetten van deze optie meldingen krijgt van externe plugins zoals Jetpack of je koppeling met WordPress.com. Maar het uitschakelen van XML-RPC helpt bij het verbeteren van de beveiliging van je website.

Zorg ook dat je de “REST API” ingesteld hebt op “Restricted Access”. Anders is de lijst van gebruikers van je site zichtbaar voor kwaadwillende en kunnen zij je website helemaal leegtrekken. 

Users

We raden aan om “Disable Extra User Archives” aan te vinken. Dit zorgt dat er geen gebruikersprofiel wordt aangemaakt als deze gebruiker nog geen posts heeft gecreëerd binnen WordPress. Als je wil kan je ook de optie “Force Unique Nickname” aanzetten. 

Hide Backend

Er is ook nog een optie om het “/wp-admin” deel van je website te verbergen door “Hide Backend” aan te vinken. Bij een goede webhosting provider is dit deel gelukkig al extra beveiligd. Verander je de url van je website, dan maakt dit de beveiliging vaak al niet meer actief. Deze optie gebruiken voegt dus weinig toe en kan je website in veel gevallen zelfs nog een stukje onveiliger maken.  

Let er ook op dat het inschakelen van deze optie problemen kan geven met andere plugins. Ook kan je de nieuwe admin-url van je site vergeten. Je loopt dan het risico dat je helemaal niet meer kan inloggen op je website. Het is beter om deze optie dus uit te laten staan.

Site Scans uitvoeren met SolidWP

Het Site Scan dashboard van Solid Security geeft je een handig overzicht van de status van de beveiliging op je website. Zo zie je realtime het aantal uitgevoerde updates en zie je per dag hoeveel aanvallen er geblokkeerd zijn. Ook vind je er een overzicht van aandachtspunten, de status, het type fout en een advies waarbij je de keuze hebt om de plugin te verwijderen of de melding te negeren. 

Let er op wanneer je jouw plugins opschoont, je deze programma’s niet alleen deactiveert maar ook verwijdert. Gedeactiveerde plugins vormen namelijk nog steeds een risico voor je site. 

Site Scan dashboard van Solid Security Pro
Site Scan dashboard van Solid Security Pro

Solid Security Pro de beste beveiligings plugin?

Met Solid Security Pro plugin van SolidWP voorkom je dat je een makkelijk doelwit wordt voor kwaadwillende en het biedt dan ook een stukje extra beveiliging voor je website. Let er alleen wel op dat het niet voorkomt dat je helemaal geen risico meer loopt. Dat is simpelweg niet mogelijk. 

De belangrijkste basis voor het beveiligen van je WordPress website blijft een goede webhosting, sterke wachtwoorden en het niet zomaar delen van logingegevens. Download ook niet zonder na te denken thema’s en plugins van onbekende bronnen en probeer het aantal plugins zo laag mogelijk te houden.

Dat Solid Security geen waarschuwingsmelding geeft over een plugin of thema, betekent niet dat er helemaal geen updates voor beschikbaar zijn. Bedenk dat deze tool dan ook een prima toevoeging voor je website is, maar geen volledige garantie geeft. 

Solid Security Pro en Patchstack

Een mooie extra van Solid Security Pro is dat er een integratie met Patchstack heeft. Je kan het zien als een virtuele extra firewall die je beschermt tegen plugins die een beveiligingslek bevatten, maar plugins die je toch nodig hebt omdat ze essentieel zijn voor de werking van je site. Hiervoor geld wel dat het beter is om een plugin met een lek te verwijderen van de website omdat dit nog steeds een risico vormt.  

Je WordPress website goed beveiligen

Ben je klaar voor de volgende stap of heb je na het lezen van onze uitleg nog vragen? Stuur dan een bericht en laat het ons weten. Hulp nodig bij het beveiligen van je WordPress site of het bij het opschonen van een gehackte website? Gebruik het formulier hieronder.

WordPress permalinks

Een permalink bestaat uit de volledige url van een pagina of bericht en pas je aan via het bericht of de pagina zelf. Via sommige page builders kan je ook de permalink aanpassen.

Een permalink is de volledige url van een pagina en bestaat uit een domeinnaam en “slug”. Een url is de tekst die in de adresbalk van je webbrowser staat wanneer je een website of pagina bezoekt.

voorbeeld van een url in de adresbalk van een browser
Voorbeeld van een url

De volledige url is in dit geval “https://wphelpdesk.nl/wordpress-onderhoud/”. Van deze url is “wphelpdesk.nl” de domeinnaam en vormt “/wordpress-onderhoud/” de “slug” van de pagina. Samen vormen een domeinnaam en een slug dus de permalink.

In de documentatie van WordPress worden permalinks omschreven als de permanente url’s naar je individuele pagina’s en berichten. Vandaar dus de naam perma-link.

Met het juist gebruik van permalinks geef je overzicht aan je website. Bezoekers kunnen zo in één oogopslag zien waar een pagina over gaat en waar zij zich bevinden op je site. Diezelfde permalink gebruikt Google om pagina’s te indexeren. Het indexeren van pagina’s is nodig om jouw pagina tevoorschijn te toveren wanneer iemand op dat onderwerp zoekt. 

Je wilt je permalink daarom zo duidelijk mogelijk hebben. Des te hoger verschijnt je pagina in de zoekresultaten van Google.

Standaard gebruikt WordPress de “database-ID” van een pagina of artikel voor het vormen van de permalink. De url ziet er dan zo uit: https://wphelpdesk.nl/?p=123. Aan de hand van deze structuur kan je niet zien waar de pagina of het bericht over gaat. Daarom raden we je aan om met aangepaste permalinks te werken. 

Je past permalinks aan door via het WordPress dashboard op “Instellingen” > “Permalinks” te klikken. 

WordPress wp-admin permalinks menu item
Navigeer naar de “Permalinks” instellingen binnen het WordPress dashboard.

Vervolgens kom je terecht in de permalinks instellingen van je website. Hier heb je de keuze om uit een aantal permalink structuren te kiezen, of om een aangepaste structuur in te stellen. 

WordPress permalinks settings pagina NL
Kies uit één van de permalink structuren of stel een aangepaste structuur in.

Jaar, maand, dag en naam

Met deze structuur worden pagina’s onder hun eigen slug weergeven en berichten met een datumaanduiding en de naam (lees slug) van het bericht. 

“https://wphelpdesk.nl/2023/07/31/wordpress-permalinks”

Deze structuur is geschikt wanneer de datum van je berichten een grote rol speelt, zoals bij nieuwssites bijvoorbeeld. Maakt de datum minder uit voor je site, dan is deze structuur af te raden.

Een vergelijkbare structuur is “Jaar, maand, naam”. Deze structuur geeft dezelfde permalink als in het bovenstaande voorbeeld, alleen zonder de “dag” aanduiding.

Numeriek

Bij deze structuur worden pagina’s en berichten genummerd aan de hand van het ID van het bericht in de database van je website. Dit nummer zegt niets over de inhoud van je post. Je kan deze instelling daarom beter niet gebruiken. 

“https://wphelpdesk.nl/archief/140” 

Berichtnaam

Met deze structuur bestaat de permalink uit de URL en de naam van je bericht. Voor bezoekers is het zo duidelijk waar pagina’s en berichten over gaan en is het dus in de meeste gevallen de beste permalink structuur. Ook zoekmachines ”begrijpen” op deze manier beter waar je pagina over gaat. 

“https://wphelpdesk.nl/wordpress-permalinks” 

Aangepaste structuur

Met deze instelling kan je je permalink uitbreiden met een aantal variabelen. Je kan je permalinks hiermee nog specifieker duiden. Let wel dat je link niet te lang wordt. 

Je kan kiezen uit de volgende beschikbare tags:

Tag Omschrijving
%year% Het jaar waarin een bericht is gepubliceerd.
%monthnum% De maand waarin een bericht is gepubliceerd.
%day% De dag waarop een bericht is gepubliceerd.
%hour% Het uur waarin een bericht is gepubliceerd.
%minute% De minuut waarop een bericht is gepubliceerd.
%second% De seconde waarin een bericht is gepubliceerd.
%postname% De “slug” die is toegewezen aan het bericht.
%post-id% De “database ID” van het bericht.
%category% De naam van de categorie waarin het bericht is geplaatst.
%author% De naam van degene die het bericht heeft geschreven.

Tags voor het instellen van een aangepaste permalink structuur.

Hierboven heb je kunnen lezen hoe je permalinks kan instellen. Je bent hier waarschijnlijk een aantal keer de term “slug” tegengekomen. De slug is niets anders dan de naam van je pagina of bericht en kan je op verschillende manieren aanpassen. 

Een eenvoudige mogelijkheid om een permalink te wijzigen is via de “snel bewerker”. Ga hiervoor naar “Alle berichten” via het WordPress dashboard en klik op “Snel bewerken” bij het bericht waarvan je de permalink wilt bewerken. Pas hier de permalink naar eigen wens in. Deze optie is vrijwel altijd beschikbaar, ook voor pagina’s en wanneer je een page builder gebruikt.

Een permalink aanpassen via “Snel bewerken” in WordPress.

Wil je het “slug gedeelte” van je permalink aanpassen via de standaard blokken bewerker? Ga dan via het WordPress dashboard naar “Berichten” > “Alle berichten”. 

Om de standaard blokken bewerken te openen klik je op de titel van het bericht of op “Bewerken”.
Is je bericht of pagina nog niet gepubliceerd? Dan wordt de permalink gegenereerd op basis van de titel zodra je het bericht of pagina publiceert. 

Is je pagina al wel gepubliceerd? Klik dan rechtsboven op het knopje naast de drie puntjes (1), klik op ‘pagina’ (2) om vervolgens op de URL te klikken (3). Daarna kan je in het permalink veld een nieuwe slug typen

4 stappen om de permalink aan te passen in WordPress blok editor
de 4 stappen om een permalink aan te passen in de blokken bewerker

Als je gebruikmaakt van de “classic editor” binnen WordPress, volg dan dezelfde stappen als hierboven. Maar let op. In plaats van dat je de titel van het bericht aanpast, klik je op “Bewerken” van de permalink:

permalink aanpassen WordPress in classic editor
Klik op “Bewerken” om een permalink te bewerken via de classic editor.

Gebruik je een page builder zoals Divi of Elementor om je website te bouwen? Dan is het goed om te weten dat het niet met elke page builder mogelijk is om vanuit de page builder zelf permalinks te bewerken. In plaats hiervan kan je de methoden gebruiken die we hierboven hebben beschreven. We hebben een overzicht gemaakt van de verschillende builders en waar je deze instelling kan vinden.

Bij sommige pagebuilders is het niet mogelijk om vanuit de visuele builder de permalink van een pagina aan te passen. Wanneer je een van deze builders gebruikt is de snelste optie om een permalink te wijzigen via de snel bewerken optie vanuit het bericht/pagina overzicht. Gebruik je een van de volgende pagebuilders of thema’s? Dan hoef jij je niet rot te zoeken in de visuele bewerker naar de optie om de permalink aan te passen, dat is namelijk niet mogelijk via hun visuele editor en alleen via de wp-admin.

  • Elementor
  • MotoPress
  • Thrive architect
  • Beaver Builder
  • Nimble Page Builder (laatste update september 2021)
  • Page Builder Sandwich (toekomst onzeker, geen updates)
  • Themify Builder
  • Uix Page Builder
  • (thema) Flatsome UX builder
  • (thema) Divi & Divi builder plugin

Daarnaast zijn er ook nog een aantal page builders die functioneren binnen de ‘klassieke editor’ en de nieuwe ‘blokken bewerker’. Bij gebruik van deze WordPress page builders kan je de pagina links aanpassen vanuit het zelfde scherm als waar je de pagina bewerkt en zijn de stappen gelijk aan de blokken bewerker of klassieke bewerker afhankelijk van welke weergave de builder gebruikt.

  • WPBakery Page Builder
  • Fusion Page builder
  • Pootle Pagebuilder (1 jaar geen updates, werkt enkel icm classic editor plugin)
  • Page builder by site origin
  • (thema) Enfold

De vreemde eend in deze is Visual Composer, daarbij kan je wél vanuit de visuele editor de permalink en slug van een bericht aanpassen.

Gebruik je Visual Composer als site builder, dan kan je ook hier via het “tandwiel” de permalink aanpassen:

visual composer permalink aanpassen
Bij visual composer zit de permalink instellingen achter het tandwiel icoon

 

Bewerk een pagina of bericht via Visual Composer en klik op het “tandwiel”.

“Klik vervolgens op de sectie eigen-titel-hier”.

Pas de slug naar wens aan.

Klik linksonder op het “vinkje” om de wijzigingen op te slaan. 

In alle bovenstaande voorbeelden hebben we je laten zien hoe je permalinks aanpast voor berichten. Het aanpassen van permalinks voor pagina’s werkt precies hetzelfde!

WordPress kan .htaccess niet aanmaken of beschrijven

Soms komt het voor dat het .htaccess-bestand niet wordt aangemaakt bij het installeren of overzetten van een WordPress site. In dat geval kan je het .htaccess dan zelf aanmaken en uploaden via een FTP client. Plaats het bestand in de hoofdmap (“root”) van je website. 

Het bestand bevat standaard de volgende regels:

# BEGIN WordPress

RewriteEngine On
RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}]
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]

# END WordPress

Ik kan het .htaccess bestand niet vinden

Bestanden of directories met een punt voor de naam (zoals bij .htaccess) worden gezien als verborgen bestanden. Sommige FTP-clients tonen deze bestanden niet standaard. Je dient hiervoor de instellingen aan te passen dat die wél getoond worden. 

LET OP: niet alle servers maken gebruik van .htaccess. Maakt je server gebruik van ngnix dat moet dit anders geconfigureerd worden.

Homepage url in site instellingen

Help! Mijn site is verdwenen! Soms passen mensen het WordPress adres of het Site adres aan via de algemene instellingen omdat ze hiermee de permalink van hun site willen aanpassen. Echter beschrijft dit gedeelte van je website je domeinnaam (de naam die ervoor zorgt dat mensen je website kunnen zoeken wanneer ze op je website naam zoeken) en niet de slug.
Met het aanpassen van het domeinnaam wordt er geen nieuw domein gekoppeld aan je site. 

Wat er vervolgens gebeurt is dat heel je website crasht. Als je niet technisch bent is de enige manier om je website weer bereikbaar te maken door een backup terug te zetten of door ons in te schakelen. Pas het “WordPress adres” en het “Site adres” dus nooit aan.  

Handmatig alle url’s in menu items plaatsen

Een ander veelvoorkomend probleem met permalinks is wanneer je gebruikmaakt van “Aangepaste links” als menu items. Let op wanneer je de permalinks van pagina’s of berichten aanpast, dat de aangepaste links niet mee veranderen. Dit kan ervoor zorgen dat pagina’s niet meer werken en een 404-foutmelding geven.

Vond je de tips op deze pagina handig om te weten maar wil je extra hulp bij het instellen en wijzigen van permalinks? Wij helpen je graag verder. Heb je toch per ongeluk het WordPress of Site adres aangepast en werkt je website niet meer, wij lossen je WordPress probleem snel op en zorgen dat je site weer online komt. Wil je WordPress problemen liever helemaal voor zijn? Bekijk dan onze Site Service pakketten voor voordelig en optimaal WordPress onderhoud. 

Betalen in termijnen met WooCommerce

Binnen WordPress is WooCommerce veruit het populairste platform om webshops mee te maken en te beheren. We krijgen regelmatig de vraag hoe je betalen in termijnen kan aanbieden voor producten of diensten binnen WooCommerce. 

Er zijn twee manieren om betalen in termijnen in te stellen, via een Payment Service Provider (PSP) of met WooCommerce Subscriptions. We zetten hier de voor- en nadelen voor je op een rij. Naast betalen in termijnen is het ook nog wettelijk verplicht om een achteraf betaalmogelijkheid aan te bieden.

Wat is betalen in termijnen? 

Met betalen in termijnen geef je bezoekers de optie om je product of dienst over meerdere periodes te betalen. Met als bekendste voorbeelden Klarna, in3, SprayPay en Credit Click. Je biedt hiermee extra betaalgemak, wat zorgt voor een positieve winkelervaring bij je klanten.

Betalen in termijnen instellen met WooCommerce Subscriptions

WooCommerce Subscriptions is een extensie van WooCommerce en zit niet standaard inbegrepen bij een WooCommerce licentie. Je schaft WooCommerce Subscriptions aan via de website van WooCommerce.

Voordelen van betalen in termijnen via WooCommerce Subscriptions

Het aanbieden van betalen in termijnen biedt een groot gebruiksgemak voor je klanten en maakt je product of dienst toegankelijk voor een grotere doelgroep wanneer het bedrag niet in een keer voldaan hoeft te worden.

Daarnaast is WooCommerce Subscriptions ook handig wanneer je een product of dienst levert met een langere betalingstermijn dan de standaard van 3 termijnen die veel andere partijen ondersteunen.

WooCommerce Subscriptions is ook uitermate geschikt zoals de naam al doet vermoeden voor abonnementsproducten en diensten.

Nadelen van betalen in termijnen via WooCommerce Subscriptions

Een nadeel wanneer je betalen in termijnen aanbiedt via WooCommerce Subscriptions is wel dat de verantwoordelijkheid van het “innen van de vordering” bij jou komt te liggen. Betaalt iemand bijvoorbeeld niet of niet op tijd, dan zal je zelf actie moeten ondernemen.

Het voordeel van een Payment Service Provider zoals bijvoorbeeld Klarna is dat je hiermee de gehele betaalverplichting kan laten uitbesteden. De meeste providers bieden gelukkig een integratie met WooCommerce tegen redelijke tarieven waardoor jij gegarandeerd je geld krijgt.

Betalen in termijnen instellen via een Payment Service Provider

Een Payment Service Provider regelt al jouw betaalverkeer. Via een PSP kan je verschillende betaalmethoden aanbieden op je webshop. Hiermee maak je het voor je klanten zo makkelijk mogelijk om te betalen. 

Voordelen van betalen in termijnen via een Payment Service Provider

Het voordeel wanneer je gebruikmaakt van een payment service provider als bijvoorbeeld Mollie is dat je vrij snel meerdere betaalmogelijkheden kan aanbieden aan je klanten.

Zo kan je met een paar klikken niet alleen betalen in 3 delen maar ook bijvoorbeeld een optie voor achteraf betalen.

Misschien wel het grootste voordeel van de betaling in termijnen / gespreide betaling te laten lopen via een partij als Klarna is dat jij geen risico loopt. Klarna doet een financiële check op basis van de klantgegevens en jij krijgt je geld van Klarna. De betaalprovider neemt in deze dan de vordering en het risico van jou over.

Nadelen van betalen in termijnen via een Payment Service Provider

Zoals aangegeven neemt de PSP de vordering en risico van jou over, dat doen ze echter niet voor niets. De transactiekosten van een betaling zijn al snel drie à vijf procent, iets wat je niet altijd volledig kan doorberekenen aan je klanten.

Betalen in termijnen met Mollie

Als je al gebruikmaakt van Mollie is dit de meest toegankelijke manier om betalen in termijnen te activeren, waarschijnlijk heb je de plugin dan zelfs al geïnstalleerd. Zo niet, dan moet je de Mollie Payments for WooCommerce plugin installeren(uitleg).

Daarna moet je zowel in je mollie dashboard als in de WooCommerce instellingen de betaalmethodes activeren.

Wanneer je ingelogd bent in je dashboard op mollie.com kan je de betaalmethodes activeren onder Instellingen > websiteprofielen > Betaalmethodes (bij het gewenste profiel)

In WooCommerce vind je deze instellingen onder WooCommerce > Instellingen > Mollie-instellingen

mollie instellingen scherm binnen WordPress

Wil je een andere payment service provider gebruiken dan mollie? Of weten via welke andere providers je iDEAL betalingen kan aanbieden op je webshop? Lees dan ook onze Mollie alternatieven voor iDEAL betalingen op je website.

WooCommerce hulp bij het instellen van betalingen in termijnen

Kan je niet wachten om betalingen in termijnen in te stellen maar weet je niet hoe? Vraag WPHelpdesk dan om hulp bij het oplossen van WooCommerce problemen of bekijk onze WooCommerce onderhoudspakketten. Met professioneel WooCommerce onderhoud ben je verzekerd van een goed werkende webshop en voorkom je dat je veel inkomsten misloopt.

Alle Contact Form 7 Formulier velden voor WordPress

Contact Form 7 is een populaire en gratis WordPress plugin waarmee je gemakkelijk contact formulieren voor je website maakt.

Je kan zelf bepalen welke invoervelden je gebruikt en de plugin biedt integraties met andere populaire WordPress plugins. Super handig dus.

Vandaag nemen we je mee door alle invoervelden en leer je hoe je optimaal gebruikmaakt van Contact Form 7.
Lees hoe je Contact Form 7 installeert en hoe je zelf formulieren maakt.

Wat zijn de mogelijkheden met de Contact Form 7 velden

Wanneer je een contactformulier binnen WordPress bewerkt, zie je bovenaan een tal van opties. Hieronder lees je wat ieder invoerveld betekent. Vervolgens nemen we ze een voor een met je door.

Invoervelden Contact Form 7

  • Tekst: een enkele regel waar tekst ingevuld kan worden, denk aan een naam of straat
  • E-mail: een veld om een e-mailadres achter te laten
  • URL: een veld om een website-URL in te voeren
  • Tel: een veld voor een telefoonnummer
  • Getal: een invoerveld alleen voor getallen
  • Datum: een veld met een datumkiezer
  • Tekstgebied: een groot tekstveld
  • Dropdown-menu: een keuzemenu waar iemand kan kiezen uit meerdere opties
  • Selectievakjes: een keuzemenu waar iemand één of meerdere opties kan kiezen
  • Keuzerondjes: een keuzemenu waar iemand maximaal één optie kan kiezen
  • Acceptatie: een optie om je bezoeker akkoord te laten gaan met bijvoorbeeld de algemene voorwaarden 
  • Quiz: een optie om een quiz toe te voegen aan het formulier
  • reCAPTCHA: met deze optie voorkom je spamberichten
  • Bestand: een optie om een bestand toe te voegen aan het formulier
  • Verzenden: met deze optie voeg je een verzendknop toe aan een formulier

Tekst

Het tekst veld is het meest gebruikte tekstveld en hiermee kan je, zoals de naam al zegt, tekst invoeren. Bij het toevoegen van een tekstveld kan je kiezen om dit veld verplicht te maken. Daarnaast kan je het veld een naam geven. Deze naam zie je niet terug op het formulier op je website, maar wordt gebruikt in de e-mail die je ontvangt nadat iemand het formulier verstuurt. Tot slot kan je ook een standaardwaarde invullen. Dit is een voorbeeld tekst die bezoekers te zien krijgen bij het tekstveld. Vergeet niet het vinkje onder “Standaardwaarde” aan te zetten. Anders moeten je bezoekers de voorbeeld tekst handmatig weghalen, wat niet heel praktisch is. 

 

Extra opties bij het invoegen van een tekstveld.

 

Hoe het tekstveld wordt weergeven op je website.

E-mail

Dit veld is speciaal bedoeld voor het invullen van een e-mailadres. Anders dan een tekstveld controleert het veld voor e-mails automatisch of er een geldig mailadres is ingevuld. Ook dit veld kan je verplicht maken en een standaardwaarde opgeven.

Het instellen van een “e-mail veld” met een standaardwaarde.


Hoe het e-mail veld wordt weergeven op je website.

URL

Met een URL-veld kunnen bezoekers een website-URL achterlaten. Ook dit veld controleert automatisch of de opgegeven URL geldig is. Vergeet je bij dit veld http:// of https:// in te vullen, dan geeft Contact Form 7 een foutmelding.

Het instellen van een URL-veld.


Hoe het URL-veld wordt weergeven op je website.

Telefoonnummer

Dit veld is bedoeld om een telefoonnummer achter te laten. Net als bij de andere invoervelden kan je voor dit veld instellen om het veld verplicht te maken en een standaardwaarde opgeven.

Het instellen van een telefoonnummer veld.

Weergave van het telefoonnummer veld op je website.

Getal

Het veld voor getallen is bedoeld om getallen op te geven. Je kan kiezen uit twee soorten; een normaal tekstveld waar een willekeurig getal kan worden ingevoerd, of een “slider” waarmee je een getal kan selecteren. Je kan hierbij ook een minimum en maximum instellen. 

Het instellen van een “getal-veld” met een slider en een minimum en maximum.

Weergave van het getallenveld op je website.

Datum

Met dit veld kan je een datum laten invullen. Ook kan je kiezen om bezoekers alleen uit een bepaalde periode te laten kiezen. In dit geval verschijnen alleen de data uit de door jou gekozen periode. 

Het instellen van een datumveld met een specifiek bereik.

Weergave van het datumveld op je website.

Tekstgebied

Een tekstgebied gebruik je voor de invoer van grotere stukken tekst. Meestal is dit de plek waar je je bericht kan typen. Een normaal tekstveld gebruik je dan weer voor het invoeren van bijvoorbeeld je naam. 


Een tekstgebied instellen dat het woord “Bericht” standaard al in het veld heeft staan.

Weergave van het tekstgebied op je website.

Drop-down menu

Met een drop-down menu kan je iemand laten kiezen uit meerdere opties. Bij de aanvullende opties van dit veld kan je daarnaast aangeven of bezoekers één of meerdere selecties kunnen maken. 

Bij de aanvullende opties kan je aangeven of je toestaat dat bezoekers meerdere selecties kunnen maken.

Weergave van het drop-down menu op je website.

Selectievakjes

Met dit veld kan je bezoekers de keuze laten maken uit één of meerdere opties. Liever de keuze beperken tot maximaal één optie? Gebruik dan het veld “keuzerondjes”.

Het instellen van het “selectievakjes veld”.

Weergave van selectievakjes op je website.

Wil je de selectievakjes onder elkaar weergeven in een lijst dan kan je de volgende CSS code toevoegen in de Customizer onder extra css.

.wpcf7-form-control.wpcf7-checkbox {
display: flex;
flex-direction: column;
}

Keuzerondjes

Dit veld beperkt je bezoekers tot het maken van één keuze. Handig wanneer je iemand een keuze wil laten maken uit meerdere alternatieven. 

Het instellen van het “keuzerondjes veld”.


Weergave van keuzerondjes op je website.

Acceptatie

Met het “acceptatie-veld” geef je de bezoekers de vraag om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en de privacy policy. Via de extra opties kan je instellen dat het formulier alleen wordt verzonden als de algemene voorwaarden zijn geaccepteerd. Dit is een handige functie omdat je in het kader van de AVG-wetgeving verplicht bent om toestemming te hebben om de ingevulde gegevens te verzamelen. 

Instellingen met betrekking tot het “acceptatie veld”.

Weergave van “acceptaties” op je website.

Contact Form 7 reCAPTCHA

Met deze optie voorkom je dat je spam berichten ontvangt en moeten bezoekers bevestigen dat zij geen “robot” zijn. Om gebruik te maken van reCAPTCHA moet je eerst een “API key” aanvragen bij Google. Vervolgens activeer je reCAPTCHA door op het dashboard van WordPress op Contact > Integratie > reCAPTCHA > Integratie instellen te klikken.

Klik op “Integratie” links in het dashboard van WordPress om reCAPTCHA te activeren.

Wanneer je de tool geïnstalleerd hebt, komt er vaak een icoontje rechts onderin de website te staan.
Die kan verborgen worden met de volgende code:

.grecaptcha-badge { visibility: hidden; }

Quiz

Met deze functie kan je vragen en antwoorden toevoegen aan een formulier. Uiteraard spreekt het antwoord op de onderstaande vraag voor zich. 

Voer hier je vragen en antwoorden in.


Weergave van een quiz op je website.

Bestand

Met deze optie laat je bezoekers een bestand toevoegen aan het formulier. Bij de extra opties kan je instellen hoe groot het bestand maximaal mag zijn en welke bestandstypes worden toegestaan. Houd er rekening mee dat de meeste webhosting providers bestanden toestaan tot maximaal 8 a 16 MB echter zijn er ook providers waar dit beperkt is tot 2 a 4MB.

Extra instellingen voor het “bestand-veld”. 8.000.000 bytes in dit voorbeeld staat gelijk aan 8 MB.

Weergave van het toevoegen van een bestand op je website.

Bestanden als bijlage meesturen

Standaard worden verstuurde bestanden opgeslagen in de mediabibliotheek van je WordPress admin. En worden ze niet als bijlage meegestuurd in de e-mailnotificaties die je ontvangt van een nieuw ingevuld formulier. Dit is vervelend want zo zie je belangrijke bestanden gemakkelijk over het hoofd.

Wil je dat geüploade bestanden standaard als bijlage worden meegestuurd bij je mails? Klik dan op de tab “Mail” wanneer je het formulier aan het aanpassen bent.

Scroll vervolgens naar beneden totdat je de instelling “Bestand bijlages” ziet. Hier vul je de naam in van het aangemaakte upload veld.

Vul hier de aangemaakte upload tag in.

Bestanden zullen nu als bijlage worden meegestuurd wanneer je een e-mail notificatie ontvangt.

Wil je bezoekers toestaan om meerdere bestanden te uploaden? Maak dan meerdere bestand upload tags aan en plaats alle verschillende tags in dit veld.

Verzenden

Bij ieder nieuw formulier maakt Contact Form 7 standaard een verzendknop aan. Heb je deze per ongeluk verwijderd, dan kan je deze via de optie “verzenden” handmatig weer toevoegen. Je kan zelf een knoptekst invoeren of wijzigen.

Stel onder “Label” de tekst in die je wilt koppelen aan de verzendknop.

De volledige Contact Form 7 handleiding

Wil je stap voor stap weten hoe je Contact Form 7 installeert en hoe je zelf nieuwe formulieren maakt en plaatst?
Bekijk dan de volledige handleiding van Contact Form 7

Problemen met Contact Form 7

Heb je alle stappen gevolgd maar heb je problemen met Contact Form 7? Zoals e-mails die niet aankomen. Lees dan hier hoe je problemen met Contact Form 7 oplost.

Zoek je vakkundige hulp bij het onderhouden van je website en het oplossen van WordPress problemen? Neem dan nu contact op of bekijk onze Site Service pakketten.

Afbeelding invoegen in WordPress

Afbeelding toevoegen via WordPress, Elementor, Divi, WPBakery en meer! Handige stappenplan voor iedere plugin.

Hoe voeg je precies een afbeelding toe in je WordPress berichten? Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden en bij iedere plugin gaat net alles weer anders. Maar hoe weet je precies welke jij moet gebruiken? In dit artikel leggen we je per plugin uit hoe je een afbeelding binnen je WordPress pagina of bericht kan toevoegen. 

Afbeelding toevoegen via WordPress blokken bewerken

Een afbeelding op WordPress toevoegen kan gemakkelijk door een blok te bewerken. In dit stappenplan leggen we je gemakkelijk uit hoe je een WordPress afbeelding kan toevoegen via blokken in een paar simpele stappen:

Stap 1: Voeg een afbeelding toe door middel van op + te klikken of de afkorting /afbeelding te gebruiken zodat je afbeelding kan selecteren.

 

Je kan het plus icoontje gebruiken wat zich links boven bevind of die rechtsboven

 

Of:

of door /afbeelding te typen nadat je een nieuw blok start na een paragraaf/alinea

Stap 2: Afbeelding uploaden of selecteren.

vervolgens kan je de afbeelding uploaden of selecteren uit de mediabibliotheek

Stap 3: Klik op de afbeelding en klaar is kees. 

Wil je dat je WordPress afbeelding naast je tekst doorloopt?

Stap 4: Zorg ervoor dat je bericht tekst bevat en daaronder de afbeelding hebt ingevoegd.

Stap 5: Je kan nu de tekst en afbeelding uitlijnen. Met links en rechts uitlijnen komt deze naast de tekst te staan.

Stap 6: Druk op het pijltje naar boven om de afbeelding naast de tekst te krijgen.

links uitlijnen is ook mogelijk. je kan ook de tekst verdelen door met kolom blokken te werken.

Stap 7: Met de blauwe puntjes kan je de afbeelding van vergroten en verkleinen naar de gewenste grootte.

Liever de video bekijken? Bekijk dan hoe je in WordPress tekst naast je foto krijgt die doorloopt.

Wil je een volledige foto galerij in je pagina plaatsen? Check deze uitleg:

Afbeelding toevoegen in Elementor

Naast de standaard WordPress editor kan je ook gemakkelijk afbeeldingen toevoegen via Elementor. Open een bericht met Elementor en volg onderstaande stappen.

Stap 1: Selecteer de afbeelding widget.

Selecteer de afbeelding widget

Stap 2: Kies bij het grijze afbeelding logo een nieuwe afbeelding om deze toe te voegen. Kies een afbeelding uit je mediabestand of upload een nieuwe afbeelding.

kies vervolgens de afbeelding in elementor

Stap 3: Bij het tabblad Style kan je de grootte van de afbeelding aanpassen naar de door jouw gewenste grootte.

aanpassingen qua formaat doe je in het tabje stijl

Afbeelding toevoegen in Divi

Stap 1: Druk op het + icoontje om een module toe te voegen binnen een bestaande sectie en selecteer de module ‘afbeelding’.

Met het plus icoontje kan je een blok / module toevoegen in divi

Stap 2: Bovenin kan je een nieuwe afbeelding invoegen (of uploaden). Mocht hier een voorbeeld afbeelding staan dan kan je deze vervangen voor je eigen afbeelding.

door op de placeholder afbeelding te klikken kan je die vervangen door je eigen foto.

Eventueel stap 3: Bij het tabblad ‘content’ en ‘ontwerp’ kan je de afbeelding nog bewerken, mocht je dit willen.

Stap 4: Rechtsonder druk je op het vinkje om op te slaan.

Afbeelding toevoegen in WPBakery

WPBakery is naast Elementor en Divi een populaire pagebuilder voor WordPress en heeft ontzettend veel gebruikers. 

Maak je gebruik van WPBakery, dan gaat het invoegen van een afbeelding als volgt:

Stap 1: Druk op het + teken en klik op het element ‘Afbeelding’.

kies het element dat je wilt invoegen in de pagina

Stap 2: Geef een titel op en klik op het + teken.

Kies vervolgens de afbeelding bron en selecteer de afbeelding door op het grijze vlak met groene plusje te klikken

Stap 3: Kies een afbeelding uit je map of upload hier een afbeelding.

Stap 4 (optioneel): Hier kan je ook andere bewerkingen aan je WordPress afbeelding doen zoals het toevoegen van een animatie of het instellen van de grootte, uitlijnen, etc.

Stap 5: Wanneer je op ‘Opslaan’ drukt, sla je de afbeelding op.

Afbeelding toevoegen in de sidebar

Naast de hierboven besproken methoden kan je natuurlijk ook een afbeelding toevoegen in de sidebar. Dit kan door middel van een widget waarmee je de afbeelding in de sidebar plaatst.

Stap 1: Ga naar ‘widgets’ in je WordPress menu.

de widgets & sidebar kan je vinden onder weergave > widget

Stap 2: Sleep de afbeelding widget naar de (blog) sidebar.

Afhankelijk van je WordPress versie kan het widget menu er soms verschillend uitzien.

Stap 3: Kies een afbeelding (of upload deze).

de widget blokken werken vergelijkbaar met de standaard WordPress blokken bewerker

Stap 4: Sla deze op!

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er verschillende manieren om afbeeldingen toe te voegen aan je berichten en pagina’s in WordPress.  

Lukt het uploaden van afbeeldingen niet? Worden afbeeldingen niet zichtbaar bij het uploaden? We hebben een aantal veel voorkomende oorzaken op een rijtje gezet in ons artikel WordPress afbeelding upload problemen.

Mocht je nog WordPress problemen ondervinden met afbeeldingen of heb je daar verdere hulp bij nodig? Bekijk dan onze Site Service pakketten of neem contact op.

WordPress berichten sorteren met categorieën en tags

Wanneer je een WordPress blog hebt wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je berichten lezen. Om die reden is het belangrijk om je blog zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk in te delen voor je lezers. Op die manier maak jij je site gemakkelijk om doorheen te navigeren en zorg je ervoor dat bezoekers meer tijd op je website besteden. Doe je dit niet, dan heb je kans dat lezers afhaken en over het onderwerp gaan lezen op een andere site.

In dit artikel lees je precies over hoe jij je WordPress blog overzichtelijker kan maken door middel van WordPress categorieën en WordPress tags.

WordPress categorieën

Soms moet je eerst op het tandwiel rechtsboven klikken eer je de document instellingen zoals categorieën te zien krijgt.

Een categorie is een verzameling van berichten met hetzelfde hoofdonderwerp. Laten we als voorbeeld een foodblog nemen. Mogelijke categorieën kunnen dan ‘lunch’, ‘diner’ en ‘dessert’ zijn. Vervolgens kan je alle berichten met lunchgerechten onder de categorie ‘lunch’ indelen, alle berichten met betrekking tot diner onder de categorie ‘diner’ etc. Op deze manier zorg je voor een logische indeling van al jouw berichten en weten lezers waar ze moeten zijn voor een artikel binnen een specifieke categorie.


WordPress Categorieën gebruiken

Maak een blogpost (lees bericht) aan door naar Berichten > Nieuw bericht te gaan. In de berichten editor verschijnt nu een menu of klik rechtsboven op het tandwiel icoon. Onder het kopje Categorieën kan je bestaande categorieën selecteren of nieuwe categorieën toevoegen. Wil je een bericht aan een categorie linken, dan druk je simpelweg gewoon op het vakje van de categorie. 

Je kan meerdere categorieën aanklikken al is dat niet per se aan te raden

Deze categorieën kun je vervolgens verder opdelen in sub categorieën om je onderwerpen verder te specificeren. In het geval van een reisblog kan je denken aan continenten als categorieën en landen als sub categorieën. Dit doe je door een nieuwe categorie aan te maken en deze onder een hoofdcategorie te plaatsen.

Je kan meerdere sub-categorieën maken maar ook sub-sub categorieën


WordPress Categorieën in sidebar plaatsen

In je sidebar kan je een widget toevoegen waarin je alle categorieën van een bericht ziet om je lezer op die manier zo makkelijk mogelijk berichten binnen een bepaalde categorie te laten vinden. Dit doe je door bij Weergave naar widgets te gaan. Bij de standaard variant van de sidebar staat deze WordPress categorie widget waarschijnlijk er al in. Als dit niet zo is dan kan je het gemakkelijk erin slepen en klaar is kees.

Met het plaatsen van een categorieën lijst in de sidebar kunnen bezoekers altijd makkelijk alle categorieën zien.

WordPress tags

Naast categorieën zijn er ook nog tags, tags zijn in zekere zin vergelijkbaar

Je berichten kan je nog verder categoriseren door middel van WordPress tags aan je berichten toe te voegen. Dit zijn labels die de lezer informatie geeft over waar een artikel over gaat. Wanneer we bij het voorbeeld van de reisblog blijven en je een artikel over boeddhistische tempels op Bali schrijft, dan is de categorie Azië, zijn de sub categorieën Zuid-Oost Azië, Indonesië en Bali en kan je als tag ‘tempels’ gebruiken. Zo weet de lezer meteen dat het artikel specifiek ingaat op tempels op Bali en maakt dit het artikel makkelijker vindbaar bij het zoeken op je site.

WordPress Tags gebruiken

Het aanmaken en labelen van WordPress tags gaat hetzelfde als het aanmaken van WordPress categorieën. Maak een nieuw bericht of bewerk een bestaand bericht. Zoek in het menu dat aan de rechterkant verschijnt naar Tags. Net als Categorieën kan je hier bestaande Tags selecteren of nieuwe Tags aanmaken.

Je kan met tags handig groeperen en toevoegen in meerdere groepen wanneer wenselijk.

WordPress Tags SEO 

Vroeger hadden WordPress tags invloed op je SEO (Search Engine Optimalisatie). Per tag of categorie wordt er een overzichpagina aangemaakt. Een goed ingerichte pagina kan daarom invloed hebben op je SEO, mits goed ingesteld.

Verschil tussen Categorieën en Tags

Het aantal keer dat we Categorieën en Tags hebben genoemd in dit artikel is niet meer op twee handen te tellen. Daarom zetten we de verschillen graag nog even voor je op een rijtje:

  • Categorieën gebruik je om berichten te groeperen
  • Tags gebruik je om berichten te labelen
  • Je gebruikt bij voorkeur een beperkt aantal categorieën (maximaal 8 tot 10)
  • Met tags kan je veel specifieker te werk gaan, daarom kan je er hier veel meer van gebruiken. Tip: gebruik meerdere tags per artikel. Op die manier maak je optimaal gebruik van tags.
  • Categorieën komen vaak terug in de URL van het bericht, tags niet
  • Koppel je bericht altijd aan minimaal één categorie. Anders wijst WordPress automatisch de categorie ‘‘uncategorized’ en hierdoor wordt je bericht moeilijker vindbaar.

Tips voor effectief gebruik van Categorieën en tags

  • Maak niet te veel categorieën aan 
  • Gebruik geen nieuwe categorie als hier maar één bericht onder valt
  • Maak geen categorieën aan zonder berichten 
  • Tags zijn handig, maar wel als er meerdere berichten zijn met deze tag
  • Zet een widget met categorieën in je sidebar zodat lezers makkelijk door je berichten kunnen navigeren
  • Maak gebruik van sub categorieën wanneer je onderwerpen gaat specificeren.

Meer overzicht dankzij Categorieën en Tags

Kortom, om je blog beter te ordenen is het handig om gebruik te maken van WordPress categorieën en WordPress Tags. Met categorieën groepeer je berichten en met tags label je deze. Zo wordt het een stuk makkelijker voor je lezers om berichten van dezelfde groep te vinden. 

Kijk je liever nog eens terug hoe je gemakkelijk je berichten kan sorteren op je WordPress site? Bekijk dan ook onze video “Hoe kan ik in WordPress berichten groeperen per reis op mijn reisblog?”

Hulp nodig bij het toevoegen van Categorieën en Tags aan je berichten en je sidebar? Stel je vraag dan hier.

WordPress plugin installeren

WordPress plugins bieden je de mogelijkheid om functies toe te voegen aan je website. De opties van plugins zijn eindeloos en het brengt je website naar een hoger niveau. Verander je WordPress site van een statische pagina naar een gebruiksvriendelijke en functionele omgeving. En creëer hiermee een plek waar websitebezoekers interactie kunnen hebben met jouw product, dienst of verhaal. 

Maar met WordPress plugins kan je meer dan dat. Zo kan je WordPress plugins bijvoorbeeld ook gebruiken om meer inzicht te krijgen in hoe websitebezoekers navigeren door jouw site, kan je met behulp van plugins je website sneller maken en kan je plugins koppelen aan programma’s van derden. 

Denk aan het koppelen van een nieuwsbriefformulier op jouw site aan het programma waar je nieuwsbrieven mee verstuurt. Zo hoef je nooit meer handmatig e-mailadressen toe te voegen aan een mailinglijst. Handig toch? 

WordPress plugin installeren

Het installeren van een WordPress plugin is heel eenvoudig. Door onze stappen te volgen weet je binnen een mum van tijd hoe je zelf een WordPress plugin installeert. 

De twee meest voorkomende manieren om een WordPress plugin te downloaden zijn direct via je WordPress admin of door het uploaden van een plugin .zip bestand. Beide methoden beschrijven we hier. 

WordPress plugin downloaden via je WordPress site

De gemakkelijkste manier om een WordPress plugin te downloaden is via je WordPress site zelf. Let wel dat de plugin hier dan tussenstaat

Ga allereerst naar het Dashboard van WordPress. 

Hier kies je voor Plugins > Nieuwe plugin.

WordPress admin plugins menu item
Onder plugins klik je op nieuwe plugin

Ik zie ‘Plugins’ niet terug in het WordPress menu
Ben je ingelogd in je WordPress website? Maar zie je de beheerdersfuncties zoals plugins en thema’s niet? Mogelijk zijn de gebruikersrechten van je website dan aangepast. 
Verschillende gebruikersrollen hebben namelijk verschillende rechten. Neem in dat geval contact op met de beheerder of hoofdgebruiker. 
Controleer ook of je niet per ongeluk een WordPress.com site hebt met een te laag pakket. 
Zijn één van bovenstaande situaties van toepassing op jou? Dan verklaart dat waarom je je plugins niet terugziet in je WordPress dashboard.

Je ziet nu een overzicht van uitgelichte plugins. Je kan hier ook kiezen uit de populairste of aanbevolen plugins. Uiteraard kan je zelf ook plugins zoeken via de zoekfunctie. 

Heb je de plugin gevonden die je wilt downloaden? Klik dan op Nu installeren (1 in onderstaande afbeelding). Nadat die geïnstalleerd is, kan je de plugin activeren.

1. Plugins die via WordPress.org beschikbaar zijn installeren. 2. upload een externe / premium plugin

WordPress plugin uploaden via de Upload functie

Via de Plugins knop in het dashboard van WordPress vind je vooral gratis (versies) van plugins. Wil je meer functionaliteiten kunnen bieden aan je bezoekers en je meer onderscheiden van je concurrenten? Dan zijn betaalde plugins zeker het overwegen waard.

Betaalde plugins kan je vaak downloaden via de website van de makers zelf of via een extensie bij de gratis variant van een plugin die je al gedownload hebt. Onder Geïnstalleerde plugins in je dashboard zie je dan de mogelijkheid om je gratis plugin te upgraden naar een betaalde of pro variant.

Zodra je een plugin gekocht hebt ontvang je een .zip bestand dat je kan downloaden. Om de WordPress plugin te installeren ga je vervolgens weer naar Plugins in je WordPress dashboard. Klik op Nieuwe plugin en kies voor Plugin uploaden (2 in bovenstaande afbeelding). Selecteer het .zip bestand en klik op Nu installeren. 

WordPress doet vervolgens de rest van het werk. Als de installatie is voltooid kan je de plugin activeren en configureren. 

WordPress plugins activeren

Zodra de installatie is voltooid ga je naar Plugins en klik je op Geïnstalleerde plugins. Zoek de plugin en klik op Activeren. Nadat de activatie gelukt is, kan je de plugin naar eigen smaak instellen. Afhankelijk van wat je plugin doet, vind je de plugin terug in het Dashboard menu of via de instellingen bovenaan het dashboard.

.

TIP: Voor het gebruik van de plugin is het altijd aan te raden om de documentatie / handleiding  van de ontwikkelaar er eens door te nemen, dat kan vaak al een hoop problemen voorkomen.

Wist je dat bij al onze WordPress onderhoudspakketten webhosting en toegang tot onze premium plugins t.w.v. €1500,- zit inbegrepen? 

Waar moet ik op letten bij het downloaden van WordPress plugins?

WordPress plugins kunnen een mogelijke ingang zijn voor hackers. Het is daarom extra belangrijk om op een aantal dingen te letten voordat je een plugin installeert. Check of de plugin nog steeds onderhouden wordt door de ontwikkelaars. Complexe plugins die bijvoorbeeld één à twee jaar geen updates meer hebben gehad, kan je beter vermijden.

Daarnaast is de bron (waar je een plugin download) belangrijk. Het is belangrijk dat de bron van een plugin vertrouwd is zoals WordPress.org (direct vanuit je dashboard) of CodeCanyon. Zo verklein je de kans dat je een plugin download dat mogelijk ‘besmet’ is met onveilige software.
Iemand die een premium plugin van €100+ gratis ter download aanbiedt is geen sinterklaas, je moet je dan afvragen wat zijn belangen zijn.

Veelvoorkomende problemen WordPress plugins

WordPress plugin niet zichtbaar

Kan je jouw geïnstalleerde plugin niet terugvinden? Als je inlogt zie je in het Dashboard menu Plugins. Klik op Geïnstalleerde plugins voor een overzicht van jouw geïnstalleerde plugins. Staat de plugin er niet tussen? Dan is de plugin mogelijk niet volledig geïnstalleerd. Probeer de plugin opnieuw te installeren. Krijg je de melding dat de doelmap al bestaat, volg dan de instructies in dit artikel “Doelmap bestaat al”.

Upgraden om WordPress plugins te gebruiken

Wanneer je het kopje plugins wel ziet staan maar vervolgens een melding krijgt dat je moet upgraden naar bijvoorbeeld een business abonnement, dan is je website ondergebracht bij WordPress.com afhankelijk van welk pakket je daar afneemt ben je beperkt in functionaliteit. Plugins zijn standaard wel beschikbaar binnen de zogenoemde self-hosted WordPress.org variant.

Nulled WordPress plugins

Op onze pagina WordPress website laten bouwen leggen we uit welke kosten je kan verwachten bij het bouwen van een website. Des te verleidelijk kan het dan misschien zijn om nulled WordPress plugins te gebruiken. Voor wie het niet weet: nulled WordPress plugins zijn van oorsprong betaalde plugins die je gratis kan downloaden en installeren zonder dat er een licentiecode nodig is. 

Waarom het gebruik van nulled WordPress plugins dan toch geen goed idee is? En wat de voordelen zijn van de officiële versie? Allereerst omdat je niet weet wat er nog meer in de code staat. Hackers kunnen bijvoorbeeld schadelijke code toevoegen aan de nulled plugin en zo toegang verkrijgen tot jouw website en gegevens. Daarnaast kan je geen beroep doen op ondersteuning van de ontwikkelaar en ontvang je geen belangrijke updates. 

Tot slot ontneem je ontwikkelaars de kans om hun producten te blijven verbeteren. Want daar zijn inkomsten voor nodig. Denk dus goed na voordat je nulled WordPress plugins installeert. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Vertaal plugins WordPress

Met het beschikbaar maken van jouw content in meerdere talen maak je jouw website in één klap beschikbaar voor een groter publiek. Om je website in meerdere talen beschikbaar te maken zal je al jouw content opnieuw moeten schrijven. Of toch niet? Inmiddels zijn er gelukkig hele goede WordPress plugins die dit voor jou kunnen doen. 

Met WeGlot kan je in een paar minuten je volledige site vertalen. Het WeGlot dashboard biedt daarnaast een handig overzicht omdat alle vertalingen vanuit één plek te beheren zijn. Een andere populaire plugin is WPML. Met deze betaalde plugin kan je vanuit meerdere talen vertalen en de plugin biedt ondersteuning voor andere veelgebruikte plugins binnen WordPress.

Ondersteuning voor jouw WordPress website

Het oplossen van WordPress problemen zit standaard inbegrepen in onze Site Service pakketten. Je bent daarnaast verzekerd van updates, een hackvrij-garantie en snelheid optimalisatie van jouw website. Speciaal voor WooCommerce bieden we ook WooCommerce onderhoudspakketten. Zo ben je verzekerd van goed onderhoud van jouw webshop. 
Ben je al begonnen met het bouwen van jouw eigen WordPress site maar loop je tegen problemen aan? Zoek dan niet verder. We helpen je graag verder met jouw bestaande of toekomstige WordPress website.