WordPress 5.0 update problemen én oplossingen

Kijk onderstaand Webinar terug hoe je een back-up maakt en veilig kan testen of deze nieuwe versie problemen veroorzaakt voor jouw website.
We maken in onderstaande video gebruik van de tool & plugin van Blogvault om de website te back-uppen en een testversie op te zetten.

WordPress 5.0 uitleg

Begin dit jaar hadden we al een aantal uitleg video’s opgenomen met een vroege testversie van de nieuwe WordPress Block-editor (blokken bewerker)
Die uitleg kan je hier terug vinden:

Veel gestelde vragen over WordPress 5.0

Mijn website is volledig wit blanco / 500 foutmelding

Waarschijnlijk is de update niet volledig goed gegaan, je kan proberen de update handmatig opnieuw te installeren of de debug stappen volgen in dit artikel over de generieke php 500 foutmelding.
Een backup herstellen van voor de update is waarschijnlijk het snelste als je zelf niet heel technisch bent.

Ik kan de teksten op mijn pagina’s en berichten niet meer aanpassen! Het ziet er totaal anders uit!

Je kan de Classic Editor plugin installeren om weer terug te gaan naar de oude editor.
Deze plugin wordt tot 2022 ondersteund volgens de huidige planning.
Verouderde webbrowsers kunnen ook problemen veroorzaken

Mijn website ziet er ‘vreemd uit’

Dit kan een cache probleem zijn. Leeg de cache van een caching plugin als je die gebruikt. Daarnaast kan het voorkomen dat bij sommige webhosting providers de cache ook ge-‘flushed’ moet worden.

 

Kan ik na het updaten naar WordPress 5 nog terug? /
Kan ik nog terug naar de oude WordPress editor?

Het ‘downgraden’ van een WordPress installatie raad ik af, als je een backup hebt van de website dan zou je die wel kunnen herstellen.
Anders is het installeren van de Classic Editor plugin de beste oplossing

Veranderd het updaten naar WordPress 5 mijn bestaande berichten en pagina’s?

Nee, bestaande berichten en pagina inhoud wordt in een ‘classic blok’ geplaatst. Er is per pagina/bericht een handmatige actie nodig om die om te zetten naar de structuur van de nieuwe editor.

Kan ik bestaand pagina’s & berichten aanpassen in de nieuwe editor?

Ja dat is mogelijk.

Ik maak gebruik van een page-builder, kan ik veilig updaten?

Wees hiermee heel heel voorzichtig en test dit eerst in een veilige test-omgeving en zorg dat je een backup hebt van je website. Controleer ook handmatig of je thema en pagebuilder de laatste versie zijn. Zoeken in Google op Thema-naam changelog” of de pagina van de verkoper en kijk of de versie nummers overeen komen. Als het betaalde thema de afgelopen 6 maanden geen update heeft gehad is het risico nog groter.

Hoe plaats ik afbeeldingen naast de tekst?

Hiervoor zijn twee mogelijkheden. je kan het specifieke ‘media & tekst’ blok gebruiken of een afbeelding blok plaatsen voor het tekstblok en daar de uitlijning van aanpassen.

Blijven mijn plugins werken wanneer ik update naar WordPress 5.0?

De meeste plugins die goed onderhouden worden en up-to-date zijn zullen blijven werken. Sommige plugins zullen zelfs nieuwe functies en blokken toevoegen speciaal voor WordPress versie 5.0 en later.

WordPress toont alleen code wanneer ik een bericht of pagina probeer te bewerken?

Ga naar je profiel en zet het vinkje bij Visuele editor “De visuele editor uitschakelen tijdens het schrijven” uit. Als het goed is zou je nu van de nieuwe bewerker gebruik kunnen maken.

 

Nieuw e-mailadres aanmaken

Een nieuw e-mailadres aanmaken is binnen het beheerpaneel (wp-admin) van WordPress zelf niet mogelijk. Afhankelijk of je een WordPress.com of een zelf-gehoste WordPress.org website hebt, zijn er wel een aantal mogelijkheden om zowel betaald als gratis email accounts aan te maken. Hieronder zullen we een aantal opties uitlichten hoe je een [email protected] email adres kan aanmaken.

Kom je er niet uit? Stuur ons dan een bericht, dan gaan we je helpen! Ondersteuning voor het aanmaken van email is inbegrepen bij onze WordPress onderhoud paketen

 

Een nieuw e-mailadres aanmaken (zelf-gehoste WordPress.org website)

Wanneer je een zelf-gehoste WordPress website hebt, waar je een eigen domeinnaam en webhosting abonnement voor afneemt, dan zit daar vaak de mogelijkheid bij om een gratis email adres te maken.

Het aanmaken / toevoegen van e-mailadressen zit bij de service van WPHelpdesk inbegrepen wanneer je een pakket via ons hebt. Je hoeft ons dan enkel een berichtje te sturen en dan regelen wij dit voor je!

Je kunt dit echter ook zelf, mits ondersteund door je webhosting provider.
Een nieuw e-mailadres aanmaken kan sterk wisselen tussen providers, hiervoor kan je contact opnemen met je eigen webhosting provider. Die kan je vertellen welke stappen je precies moet volgen.

Er zijn echter ook nog een aantal veel gebruikte webhosting panelen waarbinnen je zelfstandig gratis nieuwe email accounts kan aanmaken. Een aantal grote bekende hiervan zijn; cPanel, Plesk en DirectAdmin.

Nieuw emailadres aanmaken in cPanel

1. Login op je cPanel account
2. Onder het kopje ‘Mail‘ klik je op ‘E-mail Accounts’
3. Bij Email voer je het gewenste stuk in dat je voor @domeinnaam.nl wilt hebben
– Bij wachtwoord voer je het gewenste wachtwoord in, of gebruik de generator voor een veilig wachtwoord.
– Bij Mailbox Quota kan je de maximum omvang van de mailbox bepalen.
4. Klik op ‘Create account’

Afhankelijk van de cPanel versie kan deze al dan niet in het Nederlands zijn of het uiterlijk afwijken.

cPanel nieuw e-mailadres aanmaken scherm
Invoervelden voor het aanmaken van een e-mailadres in cPanel

Nieuw e-mail adres maken in Plesk

Voor het maken van een nieuw emailadres in Plesk kan je deze video uitleg volgen.

Nieuwe E-mail account maken in DirectAdmin

In DirectAdmin zijn de stappen om een nieuw emailadres te maken vergelijkbaar met die van cPanel. Afhankelijk van de vormgeving kan dit er ook anders uit zien.

  1. Login op je DirectAdmin account DirectAdmin E-mail management sectie
  2. Onder het kopje ‘E-Mail management‘ klik je op ‘E-mail Accounts’
  3. Vervolgens klik je op ‘Create mail account’
  4. Bij ‘Username’ voer je het gewenste stuk in dat je voor @domeinnaam.nl wilt hebben.

– Bij wachtwoord voer je het gewenste wachtwoord in, of gebruik de ‘Random’ knop voor een veilig wachtwoord.
– Bij Email Quota kan je de maximum omvang van de mailbox bepalen.
– Bij Send Limit het maximum aantal e-mails per dag, dit om bijvoorbeeld Spam of misbruik te voorkomen.
4. Klik op ‘Create’

DirectAdmin email account aanmaken scherm
Invoervelden om een nieuw e-mailadres te maken binnen DirectAdmin

 

WordPress.com gratis email opties

Bij WordPress.com zijn er een aantal opties om een [email protected] e-mailadres te gebruiken zonder extra kosten.

Gratis e-mail forwarding

Deze optie zit redelijk ver weggestopt in de instellingen. Hiermee kan je echter berichten naar [email protected] laten doorsturen naar een ander e-mailadres dat je al gebruikt. Zo kunnen bezoekers jouw e-mailen op een professioneel ogend adres. Het nadeel hiervan is dat je in de meeste gevallen niet vanaf dit zelfde adres email kan versturen.

Zoho mail (gratis)

Een andere email optie die geïntegreerd is met het WordPress.com platform is Zoho mail, dit heeft ook een gratis email pakket wat je kan gebruiken. Het nadeel hiervan is dat dit iets lastiger is op te zetten dan de gratis e-mail forwarding.

Betaalde email opties WordPress.com & WordPress.org

G suite

G suite is een Google dienst, eigenlijk Gmail voor bedrijven. De kosten zijn ±€50,- per jaar per gebruiker.

Office 365

Office365 is een Microsoft dienst ,die gebruik maakt van een losse mailbox.
Dit kan vanaf ±€50 per jaar per gebruiker.

TransIP

Bij TransIP kan je E-mail hosting afnemen, daarmee kan je 3 nieuwe e-mailadressen aanmaken voor ±3€ per maand.

Bovenstaande partijen leveren allemaal kwaliteit en zijn zeer betrouwbaar qua uptime, beveiliging en de werking van hun platform. Nadeel is echter dat het instellen van de DNS instellingen een behoorlijke uitdaging kan zijn wanneer je hier niet bekend mee bent.
Externe e-mail provider toevoegen op WordPress.com

Hoe kun je een nieuwe gebruiker toevoegen in WordPress?

Hoe geef je iemand anders toegang tot je WordPress site? Je kunt de inloggegevens van je eigen account uit handen geven maar écht veilig is dat niet. Een nieuwe gebruiker toevoegen is een veel verstandigere optie. Dan kun je tevens aangeven hoeveel ‘rechten’ deze gebruiker heeft binnen de website. Iemand die enkel teksten aanpast, heeft namelijk geen toegang nodig tot de instellingen of wellicht de bestellingen in je webshop. Bijkomend voordeel is dat je deze gebruiker ook weer kunt verwijderen of de rechten kunt afnemen wanneer deze geen toegang tot je website meer nodig heeft.

 

Onderstaande stappen gaan over een zelf-gehoste WordPress.org website, de uitleg van WordPress.com kun je hier vinden.

Video: WordPress gebruiker toevoegen, bewerken én verwijderen

Klik hier om naar de tekstuele uitleg te gaan

WordPress Gebruiker aanmaken

  1. Om te beginnen moet je inloggen op het Dashboard van je WordPress site.
  2. In het linker menu staat het menu item ‘Gebruikers’ als je hier met de muis op gaat staan of klikt verschijnt er een sub-menu.
  3. Klik in het sub-menu op ‘Nieuwe toevoegen’

    Toont het WordPress menu 'Gebruikers' met sub-menu 'Nieuwe toevoegen' navigeer naar deze pagina.
    In het menu ‘Gebruikers’ klik je op ‘Nieuwe gebruiker’. Dan kan je een nieuwe WordPress gebruiker toevoegen.
  4. Vul de gegevens in van de nieuwe gebruiker, Gebruikersnaam en E-mail zijn verplicht. Ook is het aangeven van de ‘Rol’ die de gebruiker moet krijgen ook handig.
    Meer informatie over de verschillende gebruikersrollen kun je hier lezen.

    Een nieuwe WordPress gebruiker toevoegen vereist een aantal gegevens, in dit scherm kan je die invoeren.

    Wanneer het ‘vinkje’ bij Gebruikersmelding versturen aan staat zal naar het ingevoerde e-mailadres een bericht worden verzonden om het wachtwoord in te stellen. Zet je dit ‘vinkje’ uit, dan moet je de nieuwe gebruiker zelf op de hoogte stellen van de inloggegevens.

    Voorbeeld van het standaard bericht na aanmaken van de gebruiker.
    Na het toevoegen van een gebruiker is dit het standaard e-mail bericht om het wachtwoord in te stellen.
  5. De nieuwe gebruiker is nu aangemaakt.

WordPress gebruiker bewerken

Je kunt ook indien je beheerdersrechten hebt een gebruiker bewerken.
Je kunt vanuit het menu ‘Gebruikers’ > ‘Alle gebruikers’ een gebruiker aanklikken om te bewerken.
Hier zou je de Rol kunnen aanpassen alsook het wachtwoord.

WordPress gebruiker bewerken
Naast het toevoegen van een gebruiker kan je ook een gebruiker bewerken

Wanneer is dit handig?
Bijvoorbeeld wanneer een redacteur een serie berichten op de website heeft geplaatst, maar er na loop van tijd mee ophoudt. Je zou dan de rol kunnen aanpassen van redacteur naar Abonnee. De berichten blijven dan bestaan en aan dit account gekoppeld echter, kan de persoon in kwestie berichten niet meer aanpassen, verwijderen of nieuwe toevoegen.

WordPress gebruiker verwijderen

Je kunt vanuit het menu ‘Gebruikers’ > ‘Alle gebruikers’ ook een gebruiker verwijderen.
Om dit te doen, ga je met de muis op de gebruiker staan, er verschijnen dan een aantal opties waaronder in het rood ‘Verwijderen’.

toont de plek van het navigatie element om een WordPress gebruiker te verwijderen
Wanneer je met de muis op een gebruiker gaat staan komt de mogelijkheid in beeld om een gebruiker te verwijderen

 

Als de gebruiker die je verwijderd berichten of pagina’s op zijn naam heeft staan, krijg je de mogelijkheid die toe te wijzen aan een andere gebruiker of te verwijderen.
Let op! het verwijderen is definitief

Berichten van gebruiker toekennen aan ander WordPress account
Wanneer een gebruiker berichten gepubliceerd heeft kan je die toekennen aan een ander account alvorens de gebruiker te verwijderen.

 

WordPress.com gebruiker toevoegen

Bij WordPress.com werkt het toevoegen van een gebruiker nét wat anders.
Wanneer je ingelogd bent bij WordPress.com kun je links-boven de site selecteren waar je de gebruiker toe wilt voegen.
Dan komt er aan de linkerzijde de verschillende opties te staan waaronder ‘Mensen‘ daarachter staat een knop ‘Toevoegen‘. Wanneer je daar op klikt, kan je een nieuwe gebruiker toevoegen.
Je kunt een gebruikersnaam invoeren wanneer die persoon al een WordPress.com account heeft, dan kan die persoon zijn bestaande inloggegevens gebruiken. Er wordt dan een e-mail gestuurd met link om de uitnodiging voor toegang tot de website te accepteren.

Wanneer iemand nog geen WordPress.com account heeft, kan je ook een e-mailadres invoeren. Er wordt dan een uitnodiging verzonden naar het e-mailadres om een account aan te maken.

Ook in dit venster is er weer de mogelijkheid om een Rol te selecteren.

WordPress.com gebruiker bewerken / verwijderen

Op WordPress.com kun je zelf niet zoveel aanpassen aan een gebruiker. Het enige dat je kunt doen, is de rol bewerken of een gebruiker verwijderen.
Dit kan je doen door in het menu op ‘mensen‘ te klikken en vervolgens op de gebruiker die je wilt verwijderen.
Hier kan je tevens er voor kiezen de berichten weer aan een andere gebruiker toe te kennen.
Als jij je eigen WordPress.com account of gebruiker wilt verwijderen zijn er andere stappen nodig, die hebben we hier omschreven.

Wat zijn de WordPress gebruikers rollen?

Standaard heeft WordPress de volgende gebruikersrollen;

  • Abonnee (Engels: subscriber)
  • Schrijver (Engels: contributor)
  • Auteur (Engels: author)
  • Redacteur (Engels: editor)
  • Beheerder (Engels: administrator)

Abonee is de rol met de minste rechten, iemand kan hiermee zijn profiel beheren en dit gebruiken om te reageren en daar houd het eigenlijk mee op.

Schrijver kan berichten schrijven voor de website maar kan deze niet publiceren, ook kan een Schrijver geen media uploaden (ook de uitgelichte afbeelding niet).

Auteur kan berichten schrijven en deze ook publiceren, de Auteur kan daarnaast ook afbeeldingen uploaden. Een Auteur kan in principe zelfstandig een nieuws sectie of blog onderhouden.
De auteur kan geen berichten van anderen aanpassen of bewerken, wel kan de auteur zijn eigen berichten de-publiceren en zelf verwijderen

Redacteur heeft op het gebied van teksten alle benodigde rechten, de redacteur kan eigen pagina’s en berichten aanpassen en publiceren alsook van andere gebruikers.

Beheerder Deze gebruiker heeft alle rechten en kan alles met de site doen. De beheerder kan gebruikers toevoegen, verwijderen en aanpassen. Afhankelijk of het een WordPress.com of WordPress.org website is, kan de beheerder ook thema’s en plugins installeren, bewerken en alle instellingen aanpassen.

De nieuwe WordPress Gutenberg editor

Dit artikel gaat specifiek over WordPress 5.0

Geschiedenis van Gutenberg

Johannes Gutenberg wordt gezien als de uitvinder van de boekdrukkunst. Dit klopt echter niet helemaal. De blokdruk bestond toen namelijk al en deze kwam uit China. De vernieuwing in de techniek van Gutenberg was het gebruik van losse letters, waardoor pagina’s naderhand nog gecorrigeerd konden worden.

Tot zover de zeer beknopte geschiedenis les. De strekking van het verhaal;
zoals Johannes Gutenberg een revolutie in de boekdrukkunst tot stand bracht, zo moet ‘Gutenberg’ een revolutie voor WordPress teweeg brengen.

Wanneer komt de Gutenberg editor in WordPress?

Gutenberg is op dit moment als losse plugin te installeren, om te testen. Het is nog niet bedoeld om in een ‘live’ omgeving te gebruiken. Echter als je het aandurft, staat dat je vrij.

Vanaf WordPress versie 5.0 zal Gutenberg standaard in het systeem aanwezig zijn.
Er zal vanaf WordPress versie 4.5 ook een extra melding verschijnen op het Dashboard om de Gutenberg plugin te installeren.

Risico’s van de WordPress Gutenberg editor plugin

Aan iedere (beta)* plugin zitten risico’s vast. Omdat dergelijke plugins nog niet ‘af’ zijn, nog aan verandering onderhevig zijn en fouten bevatten, is het meestal niet aan te raden deze op een live-website te gebruiken. Doe je dit wel; zorg dan dat je minimaal dagelijks backups maakt en deze ook voor een langere periode bewaart. Mocht er iets fout gaan, dan ben je niet de website of de inhoud daarvan kwijt.

*beta: is doorgaans een publieke testversie, hier zitten risico’s aan vast!

Hoe kun je de Gutenberg editor installeren?

(Bekijk op Youtube)

De WordPress Gutenberg editor plugin is erg makkelijk te installeren. Dit kun je doen nadat je hebt ingelogd via de optie, plugin toevoegen. Binnen deze optie kan er worden gezocht naar de Gutenberg plugin, waarna deze geïnstalleerd kan worden en geactiveerd kan worden. Tijdens het gebruik van Gutenberg editor kan het voorkomen dat je tegen problemen aanloopt, aangezien het nog getest wordt momenteel. Deze problemen kunnen via je de feedback optie van de Gutenberg plugin worden aangegeven. Ook kun je binnen deze optie terecht voor support vragen.

Hoe werkt Gutenberg?

(Bekijk op Youtube)

Nadat de Gutenberg plugin is geactiveerd, kan er gebruik worden gemaakt van de Gutenberg editor. Het zal achter de berichten pagina’s worden aangegeven wanneer ze gebruik maken van deze editor. Door te klikken op de knop nieuw bericht, kun je automatisch gebruik maken van de Gutenberg editor. In de rechter kolom kun je het post format beheren, afbeeldingen en samenvattingen toevoegen. Ook is er een optie aanwezig om naar de code editor te gaan.
Onder de optie ‘Block’ kunnen allerlei vormgevingsopties worden aangepast, zoals lettertypes, lettergrootte en kleuren.

Een van de voordelen is dat iedere paragraaf zal verschijnen als een nieuw blok. Dit is nieuw binnen Gutenberg. Je kunt hierdoor ook naderhand de blokken omwisselen en nieuwe blokken er tussen zetten, waaronder ook afbeeldingen. Een nieuwe functie is een ‘cover image’ invoegen, hierover kan een koptekst geschreven worden. Verder zijn er nog vele andere elementen die kunnen worden ingevoegd zoals lijstjes, veel gebruikte blokken, Youtube filmpjes, tekst kolommen en galerijen. Hoe deze elementen werken, wordt ook uitgelegd in het bovenstaande filmpje.

Foto gallerij invoegen met Gutenberg

(Bekijk op Youtube)

Een van de blokken die je kunt toevoegen, wordt uitgelicht in het bovenstaande filmpje; het toevoegen van een galerij.

Er kunnen via het galerijblok foto’s worden toegevoegd vanuit de media library maar ook vanuit andere mappen op de computer. Een van de voordelen van deze functie is dat het slepen van een selectie afbeeldingen naar de galerij toe mogelijk is, waarna de foto’s automatisch worden geüpload en een galerij gevormd wordt. Deze kan ook bewerkt worden via het ‘potlood’ icoontje.
Via het tabblad blok, kunnen de galerij-opties worden aangepast.

WordPress.com website verwijderen

Realiseer je dat wanneer je de WordPress.com website verwijdert, de inhoud en het adres definitief kwijt bent!
WordPress.com heeft een aantal opties om de inhoud te bewaren en je website af te schermen voor bezoekers. Je kan namelijk je website ook op privé zetten in de instellingen, dan is deze alleen zichtbaar voor jou wanneer je ingelogd bent en voor gebruikers die jij goedkeurt!

Wanneer je de website op privé zet is deze enkel voor jou en goedgekeurde gebruikers zichtbaar
Wanneer je de website op privé zet is deze enkel voor jou en goedgekeurde gebruikers zichtbaar

Voordat je de website verwijderd is het wel handig eerst je lopende abonnementen op te zeggen.


Disclaimer: Wij zijn geen onderdeel van WordPress.com, wij kunnen vragen over je account of betalingen bij WordPress.com dan ook niet beantwoorden. Wanneer je het programma TeamViewer installeert kunnen we je telefonisch wel door de verschillende schermen heen loodsen.


Website adres behouden

Als je de volledige website verwijderd ben je ook het WordPress.com sub-domein kwijt (voorbeeld.wordpress.com) deze is dan ook niet meer beschikbaar om opnieuw te beginnen.
Wat je in dit geval wel kan doen is er voor kiezen om enkel de inhoud van de site te verwijderen.
Deze optie kan je vinden onder je instellingen onderaan de pagina.

via ‘Je inhoud verwijderen’ reset je de website maar behoud je het adres en thema
via ‘Je inhoud verwijderen’ reset je de website maar behoud je het adres en thema

WordPress.com website verwijderen

Goed je hebt dus besloten dat je de website, de inhoud en het adres waarop die bereikbaar is definitief wilt verwijderen. Dan zijn hier slechts 4 stappen voor nodig (waarvan 2 waarschuwingen zijn).

stap 1

Mijn sites, als je hier op klikt kom je standaard bij je primaire site uit.
Mijn sites, als je hier op klikt kom je standaard bij je primaire site uit.

Klik op ‘Mijn sites’ nu komt er een menu naar voren, als je maar 1 website in je account hebt staan kan je direct doorgaan naar stap 2

stap 1.1

Wanneer je meerdere sites beheerd heb je de optie voor ‘site wisselen’
Wanneer je meerdere sites beheerd heb je de optie voor ‘site wisselen’

Wanneer je ingelogd bent op WordPress.com en je beheerd meerdere websites dan kan het zo zijn dan je eerst de website moet ‘wisselen’ om zo bij de juiste website te komen.

stap 1.2

Wanneer je meerdere sites beheerd heb je de optie voor ‘site wisselen’
Wanneer je meerdere sites beheerd heb je de optie voor ‘site wisselen’

Klik op de site die je wilt gaan verwijderen

stap 2

Hier kan je aanpassingen doen aan de instellingen van de website.
Hier kan je aanpassingen doen aan de instellingen van de website.

In het menu aan de linkerzijde kies je voor het item ‘instellingen’

stap 3

Klik op de optie ‘Je site permanent verwijderen’. Hiermee raak je de site écht kwijt.
Er staat onder dat het adres van de website weer vrijgegeven wordt, dat is echter niet waar!
In het scherm dat volgt wordt dit namelijk weer tegen gesproken..

‘Je site permanent verwijderen’ brengt je naar een volgend scherm met een laatste waarschuwing
‘Je site permanent verwijderen’ brengt je naar een volgend scherm met een laatste waarschuwing

stap 4

We komen nu bij een scherm vol met waarschuwingen, het kan wenselijk zijn om de teksten en pagina’s van je website eerst nog te exporteren, Let op! Deze export bevat enkel de teksten van je website en niet de geuploade foto’s en media bestanden!

Ook staat hier duidelijk aangegeven dat je alles écht kwijt raakt en het .wordpress.com sub-domein niet opnieuw beschikbaar komt.

Als je dit zeker weet kan je op de knop ‘Site verwijderen’ klikken, je website is dan écht weg en dit is on-omkeerbaar!

Wanneer je op ‘Site verwijderen’ klikt is je WordPress.com site écht weg!
Wanneer je op ‘Site verwijderen’ klikt is je WordPress.com site écht weg!

Je WordPress.com website is nu verwijderd, je WordPress.com account is dat echter nog niet.
Wil je ook je WordPress.com account verwijderen / opzeggen? Meer informatie daarover op deze pagina.


Disclaimer: Wij zijn geen onderdeel van WordPress.com, wij kunnen vragen over je account of betalingen bij WordPress.com dan ook niet beantwoorden. Wanneer je het programma TeamViewer installeert kunnen we je telefonisch wel door de verschillende schermen heen loodsen.


Zo kan je een WordPress.com abonnement opzeggen

Wanneer je het abonnement bij WordPress.com wilt stoppen kan je het abonnement opzeggen vanuit je account. Het annuleren van je abonnement is met een paar klikken geregeld.
In sommige gevalen is het ook nog mogelijk om de resterende termijnen terug betaald te krijgen.
Dan staat er nog een knop ‘Annuleren en restitueren’.

Onderstaand leggen we stap voor stap uit hoe jij je WordPress.com abonnement kan opzeggen.

Wil jij je WordPress.com website verwijderen dan kan je deze stappen volgen.

Voor het opzeggen/verwijderen van je WordPress.com account kan je hier meer informatie vinden.

Verschillende WordPress abonnementen worden op deze pagina vergeleken.


Disclaimer: Wij zijn geen onderdeel van WordPress.com, wij kunnen vragen over je account of betalingen bij WordPress.com dan ook niet beantwoorden. Wanneer je het programma TeamViewer installeert kunnen we je telefonisch wel door de verschillende schermen heen loodsen.


Stap 1. – Login

Allereerst dien je in te loggen
Allereerst dien je in te loggen

Wanneer je nog niet ingelogd bent en de homepage van WordPress.com bezoekt staat er rechts boven in de knop ‘Inloggen’. Klik daar op en je gaat naar het login scherm.

Voer je login gegevens in en login.
Voer je login gegevens in en login.

Stap 2. – Aankopen beheren

Wanneer je ingelogd bent kan je wederom rechts boven in, op je profiel foto/icoon klikken. Dit zal je naar je WordPress.com profiel leiden.

Klik rechtsboven op je avatar om naar je profiel te gaan
Klik rechtsboven op je avatar om naar je profiel te gaan

Op je profiel aangekomen staat er in het linker menu ‘Aankopen beheren’ van daaruit kan je al je aankopen beheren van alle verschillende sites die je beheert.

Klik in het linker menu op ‘Aankopen beheren’
Klik in het linker menu op ‘Aankopen beheren’

Stap 3. – WordPress.com abonnement selecteren

Vanuit dit overzicht kan je het abonnement selecteren dat je wilt opzeggen

Klik op het abonnement dat je wilt stoppen
Klik op het abonnement dat je wilt stoppen

Stap 4. WordPress.com abonnement opzeggen

Op de pagina die dan volgt krijg je alle details van je abonnement te zien. Hier bevind zich ook de knop om je abonnement te annuleren.
Kijk goed of er niet nog een extra optie is met ‘Annuleren en restitueren’, als je die optie kiest krijg je nog een deel van je aankoop bedrag retour.

Je abonnement opzeggen doe je door op ‘Abonnement annuleren’ te klikken
Je abonnement opzeggen doe je door op ‘Abonnement annuleren’ te klikken

Goed om te weten

Wanneer je abonnement gestopt is en je hebt meer opslag ruimte in gebruik dan de gratis versie toelaat (3GB) dan is het niet meer mogelijk nieuwe foto’s toe te voegen aan de website.

Bij het stoppen van je abonnement vervalt ook de koppeling met een eigen ‘custom domain’ als je die had. Je website blijft dan echter wel bereikbaar via het WordPress.com sub-domein (voorbeeld.wordpress.com). Wil je na het opzeggen van je abonnement ook je WordPress.com website verwijderen, dan kan je deze stappen volgen.


Disclaimer: Wij zijn geen onderdeel van WordPress.com, wij kunnen vragen over je account of betalingen bij WordPress.com dan ook niet beantwoorden. Wanneer je het programma TeamViewer installeert kunnen we je telefonisch wel door de verschillende schermen heen loodsen.


WordPress Captcha plugin updaten

In een veel gebruikte ‘Captcha’ plugin voor WordPress is vorige week (december 2017) een ‘backdoor’ gevonden.
Deze ‘backdoor’ (beveiligingslek) is inmiddels opgelost. Je moet daarvoor echter wel de laatste versie van de plugin gebruiken.

Dit updaten is enkel van belang als je een zelf-gehoste WordPress website hebt.
Als je inlogt, kun je vanuit je dashboard de plugins updaten.

De plugin waar het omgaat is Captcha, een uitgebreide omschrijving van het probleem kun je lezen op de website van WordFence.

In de onderstaande afbeelding laten we je de stappen zien die je moet nemen om de plugin te updaten.

stappen plan Captcha plugin update
1.Ga naar het update scherm
2. selecteer de plugin
3. klik op de knop plugins bijwerken

Wil je dat wij deze en toekomstige (beveiligings) updates voor je uitvoeren?
Neem dan contact met ons op!

Pagina als homepage instellen

Je bent een website aan het maken en geen ‘blog’ dus je wilt in plaats van de laatste (nieuws) berichten een ‘statische’ pagina instellen als homepage in WordPress.

Ben je meer van de video-uitleg? Onder de tekst staat een uitleg video.
Je kan ook hier klikken om er direct heen te ‘springen’! (naar de uitleg video)

Stap 1: Homepage en berichten pagina aanmaken

Je hebt minimaal 1 pagina nodig, dit is de homepage / voorpagina die je gaat instellen. Als je daarnaast ook nog de berichten wilt weergeven op een pagina is het handig om die pagina ook direct te maken.

Als het goed is heb je dan nu als je kijkt in wp-admin onder
Pagina's > Alle pagina's 1 of 2 pagina’s gepubliceerd staan. Voor de duidelijkheid in het voorbeeld zijn deze pagina’s Homepage en Berichten genoemd.

Homepage en berichten pagina aangemaakt
Overzicht van alle pagina’s met de nieuw aangemaakte pagina’s Homepage & Berichten. Deze pagina’s moeten ook gepubliceerd zijn.

Stap 2: Pagina instellen als Homepage

Menu 'instellingen' vervolgens sub-item 'lezen'
Nadat de pagina’s aangemaakt en gepubliceerd zijn kunnen we onder Instellingen > Lezen de instellingen aanpassen.

De instellingen die we moeten aanpassen zijn de bovenste onder het kopje Startpagina toont, standaard staat die optie op Je laatste berichten.

Hier kan de optie aanklikken Een statische pagina (pijl 1).
Vervolgens selecteer je bij voorpagina de pagina die jij als homepage wilt zien (pijl 2).
Als je eerder ook een pagina had aangemaakt voor je (nieuws) berichten kan je die selecteren bij de optie Berichtenpagina (pijl 3).

Wanneer je dit ingesteld hebt hoef je enkel nog onderaan de pagina op de blauwe knop Wijzigingen opslaan te klikken en dan ben je klaar!

Instellingen voor een statische voorpagina.

Uitleg video

In onderstaande video doorlopen we in een paar minuten tijd alle bovengenoemde stappen. Heb je nog verdere ondersteuning nodig dan kan je ons altijd bellen of een bericht sturen.

WordPress Bellen

WordPress bellen is in principe niet mogelijk. De experts en specialisten van WPHelpdesk kunt u wel bellen en al uw WordPress gerelateerde vragen stellen. Wij hebben een enorm brede kennis, van het volledig zelf ontwikkelen en programmeren van websites tot het gebruik van het WordPress.com platform.

U kunt ons bereiken op 0900-0279 (€0,90/minuut)

Waarom is WordPress bellen niet mogelijk?

WordPress is een open-source project waarvan de code door honderden mensen ontwikkeld wordt. Hier is niet één individu of bedrijf eigenaar van of verantwoordelijk voor. Vanuit dat punt is er dan ook geen centraal aanspreek punt. De WordPress Community heeft echter wel een support forum waar je vragen kan stellen gerelateerd aan de open-source WordPress.org variant.

Het platform van WordPress.com bied hun eigen support forum, daarnaast bieden ze bij de betaalde pakketten ook ondersteuning via live-chat en email

Bellen voor WordPress hulp

Voor een snel antwoord op uw vraag kunt u bellen met een van onze specialisten. Is uw website afgeschermd of is het handig als we ‘mee kijken’ dan is het verstandig om vooraf al het programma Teamviewer te installeren. Met dat programma kunnen we een connectie maken. Om vervolgens mee te kijken op je computer en op die wijze in veel gevallen het probleem verhelpen.

Als je een vraag hebt waar het antwoord zonder problemen een paar dagen op kan wachten, dan kan je ook een vraag stellen met dit formulier.

Wij staan zitten tijdens kantoor uren voor u klaar.
U kunt ons bereiken op 0900-0279 (€0,90/minuut)