8 Manieren om de CTR te verhogen in WordPress

Op welke manieren kun je de CTR verhogen in WordPress?

Je hebt een website en wilt graag meer verkeer en leads genereren. Om dit te bewerkstelligen moet je wel zichtbaar zijn in de zoekresultaten van de zoekmachine. Maar dan ben je er nog niet, want je wilt ook dat mensen doorklikken naar je website. Als er vanuit de zoekmachine maar weinig mensen doorklikken naar je website, dan heb je mogelijk te maken met een lage CTR. In dit artikel bespreken we manieren om de CTR te verhogen in WordPress.

Wat is CTR en waarom is het belangrijk?

Voordat we ingaan op de strategieën om de CTR te verhogen, kijken we kort naar wat CTR is en waarom het belangrijk is.

Wat is CTR?

CTR staat voor Click Through Rate oftewel de klikfrequentie. Dit is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een zoekresultaat in de zoekmachine (SERP’s) en het aantal keer dat daar op wordt geklikt. De formule voor het vaststellen van de CTR is: klikken ÷ vertoningen = CTR. Heb je bijvoorbeeld 5 klikken uit 100 vertoningen, dan is de CTR 5%.

Weergave van klikken, vertoningen en CTR in Google Search Console
Weergave van klikken, vertoningen en CTR in Google Search Console

Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen?

Als je website of webpagina hoog scoort in Google, dan is de volgende uitdaging het verhogen van de CTR. Als mensen niet doorklikken, dan loopt je website immers waardevolle bezoekers mis.

Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen? Ik zal je een paar voorbeelden geven:

  • Een goede CTR heeft positieve invloed op je ranking. Een van de factoren die zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken, is het aantal bezoekers van een pagina. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe meer zoekmachines het waardevol achten. Als gevolg hiervan scoren deze websites steeds hoger in de resultaten.
  • Een hoge CTR zorgt voor meer leads. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe groter de kans dat je meer leads genereert en uiteindelijk een groter klantenbestand opbouwt.

Met deze eenvoudige aanpassingen kun je de CTR verhogen

Gelukkig is het verhogen de CTR in WordPress geen hogere wiskunde. Je hoeft maar een paar praktische tips te volgen en je bent al op de goede weg.

1. Evalueer de huidige CTR’s

Voordat je gaat proberen om de CTR te verhogen, is het belangrijk om naar de huidige CTR te kijken. Je kunt dit eenvoudig doen door Google Search Console te gebruiken.

Hoe werkt dat? Open Google Search Control, klik op prestaties en filter op CTR. Zoek naar pagina’s die hoog scoren, bijvoorbeeld pagina’s met veel clicks en/of vertoningen, maar een lage CTR hebben.

Ondanks dat ze hoog scoren, ontvangen deze pagina’s niet zoveel klikken als zou moeten. Het is belangrijk om de vinger op de zere plek te leggen: waarom hebben deze pagina’s een lage CTR? Daar kunnen diverse redenen voor zijn: van een slecht geschreven metabeschrijving tot een kop die niet overeenkomt met de zoekintentie. Daarover later meer.

2. Optimaliseer de koppen en titeltags

Een van de eerste dingen die gebruikers zien wanneer ze je website in de zoekresultaten (SERP’s) zien, is de title-tag. Dit is de titel die in de SERP’s wordt weergegeven en kan precies dezelfde zijn als de hoofdkop op de desbetreffende pagina.

Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je koppen en title-tags aantrekkelijk maken om op te klikken. Hier zijn een paar tips hoe je dat kunt doen:

  • Let op de lengte. Als je titel te lang is, dan worden sommige woorden weggelaten, waardoor de titel misschien zijn doel mist. Zorg voor titels van maximaal 65 tekens.
  • Zoekwoord aan het begin. Plaats het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de titel. Hierdoor zien lezers onmiddellijk dat je pagina relevant is voor datgene waarnaar ze op zoek zijn.
  • Gebruik krachtige termen. Dit zijn woorden die een emotionele reactie van lezers oproepen. De emotionele connectie moedigt zoekers aan om door te klikken naar je pagina.
  • Test om te zien wat werkt. Gebruik A / B-split-testtools om de prestaties van de ene pagina ten opzichte van de andere te meten. Dit zal je helpen te zien welke content het beste presteert.

Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je als eerste aandacht geven aan de titels. Als de titels zwak zijn, dan scrollen mensen gewoon langs je pagina om vervolgens op de titels van concurrenten te klikken die aantrekkelijker zijn.

voorbeeld van titel en meta description in google
De meta beschrijving bied nog veel ruimte voor verbetering

3. Besteed aandacht aan de metabeschrijvingen

Om de CTR te verhogen moet je naast de titel ook aandacht besteden aan de metabeschrijving. Dit is na de titel de meest belangrijke metatag.

Je moet de beschrijving nooit leeg laten, want dan vult Google het zelf in. Vaak haalt de zoekmachine – op basis van de zoekopdracht – een willekeurig stuk tekst van de pagina en gebruikt dit vervolgens als beschrijving. In de meeste gevallen is dit niet logisch voor zoekers en laat de zinsopbouw te wensen na. Je kunt dit gemakkelijk voorkomen door de omschrijving zelf in te vullen en aantrekkelijk te maken om op te klikken. Hier volgen een aantal tips om de kans op een klik te vergroten:

  • Gebruik keywords. Ook hier spelen primaire en secundaire zoekwoorden een essentiële rol. Als mensen hun zoekterm in de beschrijving zien staan, dan is de kans groter dat ze doorklikken, want daar zijn ze ten slotte naar op zoek.
  • Maak gebruik van de intentie van de gebruiker. Als u weet waarom uw doelgroep naar uw specifieke pagina zoekt, kunt u metabeschrijvingen maken die hen aanspreken.
  • Schrijf in de actieve vorm. Doe net alsof je met je klant in gesprek bent, want dat zet aan tot actie. Actie is in dit geval doorklikken naar de website.
  • Voeg een oproep tot actie toe. Hoewel het belangrijk is om de inhoud van de pagina te omschrijven, moet een goede metabeschrijving ook een call-to-action hebben.

Je moet de metabeschrijving zien als het eerste verkooppraatje. Als een soort pitch, waarin je met weinig woorden je product of dienst probeert te verkopen. Je moet je gebruikers overtuigen om op je zoekresultaat te klikken.

4. Gebruik beschrijvende URL’s

Uit onderzoek blijkt dat beschrijvende URL’s de CTR kunnen verhogen. Een bekende fout die veel mensen maken, waardoor de CTR afneemt, is dat ze nalaten om hun URL’s te optimaliseren.

Gelukkig maakt WordPress het je gemakkelijk om aangepaste URL’s, ook wel permalinks genoemd, te maken door deze gewoon zelf te wijzigen. Hoe maak je de URL’s aantrekkelijk om op te klikken? Een aantrekkelijke URL is kort, beschrijvend en bevat het keyword. Als het keyword in de URL staat, dan weet de zoekmachine beter waar de pagina over gaat en dat is een extra reden om je pagina hoog te tonen in de resultaten.

5. Voeg publicatiedata toe

Wil je op een makkelijke en snelle manier de CTR in WordPress verhogen? Overweeg dan om een datum van publicatie in berichten op te nemen. De wereld verandert in een razend tempo en informatie kan snel verouderd raken. Dat is de reden waarom het toevoegen van publicatiedata aan de berichten je CTR veel goeds kan doen. Mensen klikken eerder op actuele berichten dan oude berichten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat gebruiker eerder klikken op berichten met datum dan zonder datum.

Wat je moet doen om de datum actueel te houden, is door de berichten regelmatig bij te werken. Dit bevalt niet alleen de zoekmachines, maar het helpt ook om berichten een recente publicatiedatum te geven.

6. Stel gestructureerde gegevens in voor het verkrijgen van rich snippets

Structured data is het toevoegen van een stuk code aan de HTML van een website, waarmee je zoekmachines duidelijk maakt waar content voor staat. Voorbeelden zijn breadcrumbs en sitelinks onder het zoekresultaat, maar ook reviews met sterren of de eerder genoemde publicatiedatum zijn populair. Je voorziet de zoekmachines van extra informatie en geeft ook de gebruikers bruikbare informatie om in de zoekresultaten (SERP) een betere keuze te maken.

Voorbeeld van rich snippets in de google serps
WPHelpdesk met sitelinks, Klantenvertellen pagina met review sterren

Van rich snippets is bekend dat ze de CTR’s met maar liefst 30% helpen verhogen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat ze:

  • Interactieve aard. Mensen houden van interactieve content en rich snippets zijn een geweldige manier om aan die behoefte te voldoen.
  • Geef extra informatie. Dit helpt gebruikers te beslissen of ze op je website willen klikken of niet.
  • Vallen op. Rich snippets trekken de aandacht, omdat ze zich onderscheiden van andere (saaie) resultaten op de pagina met zoekresultaten.

Nu wil je natuurlijk weten hoe je rich snippets als structured data gemakkelijk en snel kunt implementeren. In WordPress is dat vrij eenvoudig, want je kan een plugin als SEOPress pro gebruiken voor schemamarkeringen. Het is eventueel ook mogelijk om dit handmatig in te regelen, dat vereist alleen een beetje onderzoek en kennis van de code.

7. Verbeter de prestaties van de website

De prestaties van de website zijn van invloed op de CTR. Als de zoekmachine ziet dat een bezoeker doorklikt vanuit de zoekresultaten naar je website, dat ziet de zoekmachine dat als een positief signaal en dat kan van invloed zijn op de ranking van je website. Ook de statistieken van de pagina zelf zijn belangrijk, want als de pagina bijvoorbeeld traag is en bezoekers verlaten snel je website, dan is dit een slecht signaal naar de zoekmachine en kan je lager getoond worden. Dit zal niet alleen je CTR schaden, maar het kan ook je SEO en bedrijfsresultaten schaden.

Een paar manieren om de prestaties van je website te verbeteren zijn:

  • Goede WordPress hosting. Dit zorgt onder andere voor een snelle en stabiele website (met automatische wekelijkse back-up).
  • Installeer een CDN. Een CDN maakt het mogelijk om een website wereldwijd aan te bieden en te ontwikkelen.
  • Implementeer server caching. Met server caching wordt de laadtijd van een website flink teruggebracht en dat heeft positieve op de gebruikerservaring en SEO.

Controleer dus de prestaties van de website en verbeter waar nodig. Je CTR hangt ervan af en dat heeft uiteindelijk invloed om je omzet. Schakel een professional in voor een goede hosting, de installatie van CDN en de implementatie van server caching.

8. Optimaliseren voor mobiel

Niets nieuws: steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten om te zoeken. De verwachting is zelfs dat in 2025 ongeveer 72% van het totale verkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Om de CTR in WordPress te verhogen moet je dus optimalisaties doorvoeren voor mobiele apparaten.

Een manier om te optimaliseren voor mobiel, is door versnelde mobiele pagina’s (AMP) in te stellen voor je website. Dit zijn lichtgewicht pagina’s die supersnel worden geladen. AMP toevoegen aan WordPress is eenvoudig dankzij een aantal gratis plug-ins. De officiële AMP-plug-in of AMP voor WP zijn beide geweldige opties om AMP’s toe te voegen en in te schakelen op je website.

Je CTR in WordPress verhogen – succes hangt ervan af

Het is belangrijk om je CTR in WordPress zo hoog mogelijk te krijgen. De CTR zegt iets over het aantal mensen dat je website bezoekt na het zien van jouw zoekresultaat: hoe hoger dit percentage, hoe aantrekkelijker en relevanter mensen jouw zoekresultaat lijken te vinden. En dat heeft uiteindelijk invloed op je omzet. Je moet daarom een strategie uitstippelen om de CTR in WordPress te verhogen, ook al heb je hoge posities in de SERP’s.

Heb je hulp nodig bij de techniek? Neem dan contact met ons op!

Dit artikel is geschreven door Jeroen van JM Promotions

“installatie mislukt: Doelmap bestaat al” oplossen

Je probeert een oude plugin opnieuw te downloaden of je probeert een plugin te updaten maar dit lukt niet. Tijdens het downloaden of updaten krijg je de melding ‘Installatie mislukt: Doelmap bestaat al’ (aangeduid in het oranje vierkant).

foutmelding installatie mislukt doelmap bestaat al
Voorbeeld van de foutmelding foutmelding installatie mislukt doelmap bestaat al

Oorzaak: Installatie mislukt: Doelmap bestaat al

In beide gevallen komt de melding ‘Installatie mislukt: Doelmap bestaat al’ omdat er bij jouw hosting provider al een mapje onder de zelfde naam bestaat. De plugin of thema is in principe dan al aanwezig.

Het kan ook gebeuren door een update of installatie waarbij de webhosting hapert. Dan ontbreken er bestanden waardoor de map wel aanwezig is in de hosting omgeving maar de bestanden van de plugin om te kunnen functioneren er niet zijn.

Hoe “Installatie mislukt: Doelmap bestaat al” foutmelding verhelpen

Om de Installatie mislukt: Doelmap bestaat al melding te verhelpen zijn er een paar opties.
Indien je de plugin wel in het overzicht van alle plugins ziet staan, verwijder die dan, mogelijk moet je de plugin eerst deactiveren. Nu kan je deze opnieuw downloaden.

Als de plugin niet in het overzicht staat maar je toch de melding ‘Installatie mislukt: Doelmap bestaat al’ te zien krijgt moet via een andere weg het mapje van de plugin handmatig verwijderd worden. Dit kan met een FTP programma (lees onze FTP handleiding voor WordPress hier), via de bestandsbeheer/filemanager die sommige webhosting providers aanbieden of met een filemanager plugin.

Let wel op! De verkeerde map verwijderen kan behoorlijk nadelige gevolgen hebben, zorg dus wel eerst voor een goede backup!

Uitleg gaat verder onder de video

Map verwijderen via WordPress file manager plugin

Stap 1: Installeer & activeer de file manager plugin [afbeelding2]

WordPress filemanager plugin installeren
afbeelding 2. Plugins > nieuwe toevoegen > zoeken naar “file manager”. beide zijn vrijwel identiek

Stap 2: Ga naar de file manager in admin [afbeelding 3]

File manager in WordPress admin
Afbeelding 3. de filemanager

Stap 3: Navigeer door de bestanden standaard “wp-content” > plugins (of themes afhankelijk waar de fout zat)

Stap 4: Klik de map aan / selecteer en klik op het ‘X’ icoon om te verwijderen [Afbeelding 4] of druk rechtermuisknop op de map en druk ‘delete’.

Map verwijderen
Afbeelding 4. Map verwijderen

Stap 5: Bevestig het verwijderen. [afbeelding5]

Bevestig verwijderen van map
Afbeelding 5. Bevestig verwijderen van doelmap

Nu kan je de plugin weer normaal downloaden en werkt het weer zoals bedoelt. Dit is de meest eenvoudige manier om te doen, echter zijn er ook andere mogelijkheden.

Map verwijderen via FTP

Ook kan je de plugin verwijderen of de naam veranderen via FTP. Onze FTP uitleg kan je hier vinden. Dit gaat via je hosting pakket en kan vrij gemakkelijk gaan, echter moet je wel weten wat je doet, anders kan je het verkeerde verwijderen. Ook heb je de FTP login gegevens nodig van je hostingprovider.

Stap 1: Maak verbinding met je hosting pakket
In ons voorbeeld maken we gebruik van FileZilla.

inloggen op FTP met Filezilla
inloggen op FTP met Filezilla

Stap 2: Navigeer naar de WordPress ‘root’
In dit voorbeeld staat het in de map Files, andere plekken waar je het vaak kan vinden is in public_html, www, http_docs of soms in het mapje met de domeinnaam zelf. Maak je geen zorgen, je kan gewoon door de mapjes heen klikken om te zoeken, zolang je maar niets zomaar verandert of verwijdert kan dit geen kwaad.

Stap 3: Selecteer de wp-content map
Wanneer je in de map zit zoals in onderstaande afbeelding met oa. de wp-content, wp-admin en wp-includes mappen dan zit je goed. Navigeer vervolgens naar de wp-content map.

filezilla in de WordPress root / installatie map
Basis inhoud van de WordPress root / installatie map

Stap 4: Selecteer de plugin map
Vervolgens klik je door naar de plugins map, of de themes map afhankelijk wat je aan het installeren was op het moment dat de “installatie mislukt: Doelmap bestaat al” melding zich voordoet.

filezilla in de wp-content map
filezilla in de wp-content map, navigeer vervolgens naar de plugins of themes map

Stap 5: Zoek de plugin in kwestie.
Deze map kan je vervolgens verwijderen of de naam aanpassen zodat dit niet meer overeenkomt met de ‘doelmap’
De map verwijderen doe je door er met de rechtermuisknop op te klikken of op delete te drukken van je toetsenbord.

filezilla plugin map verwijderen
Verwijder de plugin map die de doelmap bestaat al foutmelding gaf.

Stap 6: Download & installeer de plugin opnieuw. Deze zal nu geen foutmelding meer geven.

Map verwijderen via DirectAdmin

Een veelgebruikte beheer paneel is DirectAdmin. DirectAdmin heeft zelf een bestandsbeheer tool waar je zonder plugin of FTP programma de desbetreffende map kan verwijderen.
Qua navigeren door de mappen is dit zeer vergelijkbaar met de voorgaande opties.

Stap 1: Druk op Files → Domains → selecteer de domeinnaam waar het om gaat → public_html of private_html → wp-content map → Plugins map.

filemanager knop in DirectAdmin
bestandbeheer van DirectaAmin kan je hier vinden

Stap 2: Zoek de desbetreffende plugin map op en vink deze aan.

DirectAdmin map aanklikken en verwijderen
DirectAdmin map aanklikken en verwijderen

Stap 3: Rechts onderin kan je op de delete knop drukken → OK

Vergelijkbare beheerpanels zijn CPanel en Plesk. Die werken vergelijkbaar, enkel zien de knoppen er wat anders uit en kunnen die benamingen wat afwijken. Verder is het qua principe hetzelfde.
In de filemanager de juiste map opzoeken en deze verwijderen zodat de ‘doelmap’ niet meer bestaat. Zo krijg je dan ook niet meer de “Installatie mislukt: Doelmap bestaat al” melding.

Mocht je er aan de hand van deze uitleg niet uitkomen kan je contact met ons opnemen.
Het maken van backups en het fixen van dit soort problemen is inbegrepen bij onze WordPress onderhoudspakketten

Afhaal optie met tijdslot voor WordPress & WooCommerce

Tijdens de persconferentie werd er aangekondigd dat vanaf 10 februari klanten vooraf/online bestelde producten mogen afhalen bij de winkels.
Wel met de voorwaarden dat men niet naar binnen gaat, er minimaal 4 uur zit tussen bestellen en het afhalen én dat men enkel op kan halen in een toegewezen of afgesproken tijdsslot.

Vanuit de expertise die we hebben in WordPress en WooCommerce webshops zullen we een dergelijk systeem zo snel en eenvoudig opzetten tegen zo laag mogelijke kosten.

Wanneer je al een WooCommerce webshop hebt ben je behoorlijk in het voordeel, je kan dan eigenlijk direct naar de laatste stap springen.

Een van de problemen waar je mogelijk wel mee blijft zitten is het afhandelen van de betalingen. Ik verwacht dat dit nog wel te overzien is, minister-president Rutte gaf aan dat er ook telefonisch besteld zou kunnen worden, dat suggereert dat betalen bij ophalen een optie is wanneer je een mobiel pinapparaat hebt (of nog snel regelt). Anders zijn voor zolang als het nodig is betaalverzoeken via de bank of Tikkie ook nog een optie, al vergt dat wat meer arbeid.

Het eenvoudigste is om online iDeal betalingen te accepteren wanneer je klant de bestelling plaatst. Dit kan je laten afhandelen en integreren met een Payment Service Provider als Mollie (gratis account 0,30€ per transactie). Het nadeel hiervan is wel dat je daar na je account aanmaken, deze nog geverifieerd moet worden, dat kan een paar dagen of misschien wel langer duren afhankelijk van hoeveel nieuwe mensen zich daar melden. Kostbare tijd waar je niet op wilt wachten.

Er zijn een aantal punten die niet behandeld worden, omdat dit niet direct noodzakelijk is of buiten de scope van deze eenvoudige click & collect webshop vallen.

We behandelen het volgende niet

  • De website mooi maken met thema’s / grafisch vormgeving
  • Verzendmethode’s en printen van adres labels (het gaat immers om afhalen)
  • Koppeling met boekhoud systeem
  • Koppeling met je voorraad beheer

Mogelijkheid tot afhalen bestelling in WooCommerce

Voor de optie om klanten hun bestelling af te laten halen maken we in dit voorbeeld gebruik van de PI WooCommerce order date time and type **plugin. Deze plugin heeft in de gratis versie nét voldoende opties om aan de regels te voldoen. Zo kunnen we een begin en eind tijd van de dag aangeven voor het afhalen, aangeven dat er tussen bestellen en pick-up 4 uur moet zitten en de klanten zelf een tijdslot laten kiezen.
In de betaalde versie die $34 per jaar kost kan je ook een limiet per tijdvak aangeven en het standaard tijdvak van 15 minuten aanpassen, daar is op dit moment niets over vermeld bij de regels door de Rijksoverheid

Een andere plugin die je hiervoor kunt gebruiken is Local Pickup Plus verkocht via WooCommerce.com, die is met $79,- en zonder gratis versie iets prijziger.
Deze plugin geeft meer opties om te integreren met een bestaande webshop om ook op product niveau ophalen toe te staan of juist niet.

Anyways, we gaan allereerst onder Plugins > Nieuwe plugin

Plugins, sub optie Nieuwe plugin
Nieuwe plugin toeven

Zoeken naar “PI WooCommerce order date time and type
Deze plugin installeren en activeren we.

Weergave van de PI WooCommerce order date time and type plugin in het overzicht van wordpress.org draagt de naam: order date, order pickup, order date time, pickup location, delivery date for woocommerce
Zoals PI WooCommerce order date time and type in de resultaten naar voren komt

In het admin menu onder “WooCommerce” komt nu een extra sub-menu item te staan genaamd “Date & Time”. Klik daar op, laat je niet afschrikken door de felle kleuren, ze willen je erg graag de pro versie verkopen 🙂

In de afbeelding heeft alles wat enkel beschikbaar is in de pro-versie een rode laag, en kan genegeerd worden.
De belangrijk punten zijn 1 t/m 6 genummerd, lees de tekst onder de afbeelding goed, de instellingen zoals op de afbeelding zijn niet de juiste.

opties van de pickup plugin
opties 1 tm 6
  1. Hier kan je aangeven of je enkel pick-up (afhalen) wilt toestaan, enkel delivery (bezorgen) of beide. Kies je voor beide dan komt er boven de afreken pagina een balk te staan met 2 knoppen zoals in de afbeelding hier onder.
    weergave in checkout wanneer bezorgen en afhalen beide actief zijn
    Weergave wanneer bezorgen én afhalen beide actief zijn

    Let wel op dat bij de bezorg optie ook nog een datum en tijd selectie is! Heb je al een normale webshop dan kan je beter de Local Pickup Plus plugin gebruiken, dan blijven je normale verzend-opties behouden naast het afhalen!

  2. Delivery type label, deze kan er waarschijnlijk wel uit, de tekst is in het Engels en kan je niet eenvoudig aanpassen. Daarnaast is de tekst op de knoppen zelf al wel duidelijk toch?
  3. Enable Delivery date and time moet op Yes, anders kunnen je klanten geen tijdslot kiezen en krijgen ze die ook niet toegewezen.
  4. Preorder days, maximum in de gratis versie is 10. Dit is het aantal dagen in de toekomst dat gekozen kan worden voor het ophalen.
  5. Order Preparation days, het minimum vanuit de overheid is 4 uur, je kan echter ook kiezen dat er een dag tussen moet zitten, dan kan je hier een 1 invoeren.
    Wanneer je het aantal dagen op 0 zet verschijnt optie 6
  6. Order Preparation minutes, verschijnt wanneer het aantal dagen in punt 5 op 0 staat. Vier uren hebben gezamenlijk 240 minuten dus dat kunnen we hier invullen. Dit kan natuurlijk ook meer zijn als je dat wilt.

De volgende punten zijn iets minder spannend maar gaan vooral over de weergave.

vervolg van de instellingen
vervolg opties 7 tm 11
  1. Pickup label – De tekst in de knop voor ‘Afhalen’
  2. Delivery label – De tekst in de knop voor ‘Bezorgen’
  3. Default Delivery Type – Pickup (afhalen) dat is immers waar we ons op richten, maar voel je vrij om dit op verzenden (delivery) in te stellen.
  4. Time Format – Standaard is AM/PM, ik weet niet hoe het met jou zit maar ik blijf dat verwarrend vinden, met mij waarschijnlijk nog heeeeel wat Nederlanders, instellen op de 24HR klok is het handigste.
  5. Hier kan je de kleuren selecteren van de knoppen en tekst zoals die bij punt 1 in de afbeelding staan.

Vervolgens even verder naar beneden scrollen om alle instellingen op te slaan.
Dan kunnen we daarna door naar het tabje “Time setting”

tijd instellingen voor afhaal
openingstijden instellen voor afhalen

Als je zowel pickup als delivery aan hebt staan heb je hier 4 invoervelden.
staat enkel pickup aan dan heb je er maar 2.
Het invoeren van verschillende tijden per dag is enkel mogelijk in de betaalde versie.

in de afbeelding staat het ophalen op 10:00 AM, tien uur in de ochtend,
tot en met 06:00 PM, zes uur in de avond.

De ‘pro’ tabjes kunnen we vervolgens overslaan en dan is “Date setting” aan de beurt!

instelling voor dagen om af te halen.
aangeven op welke dagen afhalen mogelijk is

Hier kan je aangeven op welke dagen bestellingen bezorgd / afgehaald kunnen worden.
Meerdere dagen selecteren in de lijsten kan door op het toetsenbord de CTRL toets (CMD op Apple) ingedrukt te houden en vervolgens meerdere dagen aan te klikken.

In het volgende tabblad “Pickup Locations” kunnen we het afhaal adres invoeren.

ophaal locatie invoeren
Ophaal / winkel locatie

Misschien is de <br/> je al opgevallen, hiermee kan je het adres over 2 regels knippen voor de bezoeker.
Wanneer je meerdere locaties hebt kan je in de gratis versie er 2 toevoegen, in de betaalde versie onbeperkt.
Bij 1 afhaal locatie is het verleidelijk om dit eerste vlak leeg te laten, dan krijgt men de knop in het bestel proces niet te zien zoals in de afbeelding hier onder.

weergave in checkout
weergave in checkout

Het nadeel is dat het adres dan ook niet mee wordt gezonden in de bevestigingsmail richting je klant.

bestelling details in de mail ophaal / pickup locatie, datum en tijd
Hoe de bestelling details in de bevestigingsmail komen te staan

Daarnaast heeft deze plugin ook nog een “Order Calendar for WooCommerce” waarvan eigenlijk alleen de betaalde $25/jaar versie handig is in deze situatie.

Bij de betaalde versie is namelijk zichtbaar welke bestellingen op welke dag & tijdsslot vallen.
Iets wat bij Local Pickup Plus wel standaard aanwezig is, wanneer je verwacht veel volume te gaan draaien kan dat een betere keus zijn. Maar die $79 die je bespaart kan je natuurlijk ook eerst in een kleine promotie campagne steken.

WordPress automatisch in meerdere talen met WeGlot

Met de Weglot vertaal plugin voor WordPress kan je in een paar minuten je volledige site vertalen. Weglot kan de voorkant van WordPress automatisch vertalen en waar nodig hoef je de vertalingen alleen maar te corrigeren.
Vanuit het Weglot dashboard zijn meerdere talen eenvoudig te beheren, omdat alle vertalingen vanuit 1 plek te beheren zijn is dit ook een super oplossing als je met meerdere mensen aan de vertalingen werkt.

Waarom Weglot gebruiken om WordPress in meerdere talen te krijgen?

Er zijn meerdere plugins om WordPress meertalig te krijgen ook wel multilingual genoemd. Een ander veel gebruikte vertaal plugin is WPML (WordPress Multilingual plugin). Met WPML moet je per pagina handmatig een vertaling aanmaken en de vertalingen van je menu, widgets en stukken tekst in je thema zitten verspreid over verschillende pagina’s binnen je WordPress admin. Dat maakt het geheel een behoorlijk warrig en onoverzichtelijk. Zo kan het zijn dat je een stuk tekst vertaald zonder te weten waar en hoe die vertaling gebruikt wordt, de kans op fouten is groot en niet te vergeten WPML is behoorlijk langzaam.

Door de wijze waarop Weglot werkt bespaar je al snel meerder uren zowel qua installatie als het opzetten van je vertalingen. Je kan direct naar de installatie handleiding springen door hier te klikken.

Hoe werkt deze vertaal plugin dan wel?

Vereenvoudigd uitgelegd scant Weglot je website en laad het alle teksten naar hun eigen platform, dit is niet alleen de teksten van je pagina inhoud maar ook de kopjes en onderdelen van je thema.
Vervolgens wordt de vertaling op het platform van Weglot uitgevoerd en met een stukje javascript weer ingeladen op je website.
Op deze manier kan het algoritme voor het overgrote deel al bijna perfecte automatische vertalingen maken, zelf even nalezen en verbeteren waar nodig. Omdat dit allemaal aan de kant van Weglot gebeurt vertraagt het je website of webshop bijna niet.
Heb je geen zin om zelf de vertalingen te controleren? Dan kan je vanuit dit dashboard ook direct professionele vertalingen bestellen.

Daarnaast is er nog een visual editor zodat je ook direct kan zien waar je tekst en de vertaling daarvan thuishoort, zo blijft je vertaling ook juist in context.

Je kan de automatische vertalingen vervolgens goedkeuren of nog verbeteren.

Een ander groot voordeel ten opzichte van de concurrentie is dat Weglot ook een taalwisselaar kan toevoegen aan je menu zonder dat je daar zelf voor in de code hoeft te rommelen. Dit laat ik je ook zien in de uitleg video verder op in deze pagina.

Zijn de Weglot vertalingen goed voor SEO?

De WordPress vertaal plugin van Weglot voegt alle benodigde zogeheten meta-tags toe in je website en past voor vertalingen ook je interne links op de juist wijze aan naar bijvoorbeeld wphelpdesk.nl/en/ voor de Engelstalige homepage.

Omdat de vertalingen van de pagina’s aan elkaar ‘gelinkt’ zijn begrijpt Google dat het een vertaling is. Op die wijze kan je Engelstalige, Spaanse, Franse, Nederlandse pagina’s aan de juiste zoeker getoond worden afhankelijk van zijn voorkeurstaal, zonder dat jij met jezelf concurreert in de zoekmachine.

De kwaliteit van de vertalingen is ook belangrijk. Wanneer Google herkent dat het niet goed leesbaar is voor mensen (en daar worden ze steeds beter in) zal de waardering voor de pagina afnemen. Dat is ook een van de redenen dat een met Google Translate vertaalde pagina je niet veel goeds zal brengen.

Daarnaast werkt Weglot goed samen met de Yoast SEO plugin, voegt het de hreflang attributes toe en herschrijft dus ook automatisch alle interne links naar de juiste corresponderende taal.

Krijgt iedere taal zijn eigen domein?

Nee, Weglot werkt enkel met subdirectory’s het maakt dus /en/ en /fr/ etc. aan voor iedere taal.
Sommigen geven de voorkeur om te werken met subdomeinen of een ‘top level domain’ per taal.
Een subdomein zou en.wphelpdesk.nl zijn voor de Engelse taal en fr.wphelpdesk.nl voor Frans bijvoorbeeld.
Een ‘top level domain’ of TLD is wpheldesk.nl gebruiken voor het Nederlands en bijvoorbeeld WPHelpdesk.net voor de Engelse versie.

Het voordeel van de subdirectory’s is dat alle SEO waarde op een en het zelfde domein blijft.
Iets wat met subdomeinen en TLD’s niet het geval is, dat wordt namelijk gezien als eigen domeinnaam en je hebt daar dan nog geen autoriteit voor opgebouwd. Op de site van Yoast staat wat uitgebreidere uitleg over de URL structuur voor meertalige websites.

Kan ik met Weglot mijn WooCommerce webshop vertalen?

Ja! Ieder onderdeel van je shop kan je vertalen, ook de WooCommerce checkout pagina’s, dit kan gewoon vanuit het Weglot dashboard. Doordat de vertalingen er als laag overheen komen werkt dit ook samen met de meeste multi-currency plugins als je dat wilt.
Het mooie is dat de machine learning/AI vertalingen in real time zijn, dus ook de winkelmandjes en nieuwe producten die je toevoegt krijgen direct een vertaling!

Dit is enorm waardevol wanneer je bijvoorbeeld de Duitse markt wilt gaan bedienen, 43% van onze oosterburen geeft de voorkeur aan een webshop in hun eigen taal mits het goed leesbaar is (bron).

WordPress meertalig maken handleiding

Onder de video hebben we de stappen volledig uitgeschreven!

Stap 1. Account aanmaken

Omdat we in deze uitleg WeGlot gaan gebruiken om onze WordPress site meertalig te maken is de aller aller eerste stap om een account te maken op de website van WeGlot, dat kan via deze link.
Je krijgt een proef periode van 10 dagen met het ‘starter’ pakket, na deze periode val je automatisch terug op de gratis versie.
Na het invoeren van je e-mailadres en gewenste wachtwoord ontvang je een e-mail met een link om je account te bevestigen.

Stap 2. ‘Project’ aanmaken

Zodra je op de bevestigingslink in de mail klikt kom je op het “create a project” scherm.
Hier voer je de naam in van het project, je website naam of adres is het meest voor de hand liggende.
Ook moet je aanklikken met welke technologie je website gemaakt is, selecteer daar WordPress.

Weglot project aanmaken
Voer je projectnaam in en website technologie

Klik vervolgens op de “Next” knop.

Stap 3. Plugin installatie

Na dat je op next klikt kom je op een scherm dat je API sleutel toont, kopieer die sleutel met de knop die er achter staat (of code selecteren, rechter muisknop, kopieeren) want die hebben we zo nodig.

weglot api sleutel
Kopieer je API-key

Vervolgens gaan we naar het dashboard van de website waarop we WeGlot willen installeren.
In de wp-admin gaan we naar “plugins” > “nieuwe plugin” en zoeken we naar WeGlot.
Als het goed is, is de WeGlot plugin het eerste resultaat en heeft die plugin als titel “WordPress Translation Plugin – Weglot Translate”

Installeer de Weglot plugin vanuit je WordPress dashboard
Installeer de Weglot plugin vanuit je WordPress dashboard

Klik op de knop “Nu installeren”, wanneer de installatie klaar is wordt de knop blauw en komt er de tekst “activeren” in te staan. Klik dan op de knop om de plugin te activeren.
Na activatie komt er in het linker menu een kopje bij met de titel “Weglot” met een icoon er voor wat als WG leest, klik hierop.

Stap 4. Weglot instellen

Na het activeren en door te klikken op het Weglot menu komen we in de “Main configuration”.
Hier moet je een paar basis instellingen doen. De API sleutel die we zojuist gekopieerd hadden moet in het eerste veld geplakt worden.
Vervolgens moet je bij “Original language” aangeven wat de huidige taal van de website is. Waarschijnlijk is dat in jouw geval ook Nederlands, dus selecteer hier “Dutch”.
Daarna moet je aangeven wat de “Destination languages” zijn, ofterwel naar welke taal moet de website vertaald worden. In ons voorbeeld kiezen we hier voor Engels, English.

Weglot vertaal plugin settings
Voer je API-key en de taal van je site in

Klik nu op wijzigingen opslaan.
Nu kan het een paar seconden of misschien wel een minuutje duren voordat het bevestigingsscherm in beeld komt.
Zodra die melding in beeld komt is je website in basis vertaald. Klik vooral door om je nu vertaalde website te bekijken.
Standaard komt er een taalwisselaar rechts onderin je website te staan.

weglot website meertalig klaar
Je website is nu vertaalt

Stap 5. Automatische vertalingen verbeteren (waar nodig)

Wanneer jij je website bezoekt en de WordPress ‘admin bar’ aanstaat dan staat daar nu ook de “Weglot” optie in.
Ga daar met je muis overheen en klik op de optie “Edit with visual editor”

vertaling bewerken met visual editor weglot
Met Visual editor kan je direct zien waar je vertaalde tekst gebruikt wordt.

Je kan vervolgens op het potlood icoontje klikken bij een tekst om de vertaling aan te passen.

visuele editor vertaal popup
De vertaal popup om vertalingen te bewerken

Klik op “OK” en de vertaling is bijgewerkt.
Je kan ook vertalingen aanpassen en automatische vertalingen goedkeuren via het Weglot dashboard.
Daarvoor kan je de link in de admin bar gebruiken en vervolgens op je taal klikken.
Vervolgens kom je dan in een scherm met links een lijst van je pagina’s waarop je kan specificeren en een overzicht van alle ‘strings’ (regels van tekst) die vertaald kunnen worden.

string translations overzicht op weglot platform
Alle vertaalde strings

In dit scherm kan je snel vertalingen aanpassing, vertalingen goedkeuren en informatie tonen over de bewerking geschiedenis. Een andere optie is dat je voor delen van de vertaling een professionele vertaling kan aanvragen.

Stap 6. SEO titel en description vertalen

In de bovenste balk van de visuele editor van weglot staat ook de knop “SEO”. Wanneer je daar op klikt krijg je een zelfde vertaal popup als bij de andere teksten maar dan met je SEO titel en omschrijving er in, die kan je hier eenvoudig vertalen.

SEO meta tags vertalen
Het verbeteren en aanpassen van je SEO titels en omschrijving

Handig om bijvoorbeeld een telefoonnummer dat er in staat te veranderen zodat dit ook je landcode bevat of aan te passen naar een lokaal nummer.

Stap 7. Taalwisselaar in menu plaatsen (of in een widget)

Op de settings pagina van Weglot in je wp-admin staan de verschillende opties om een taalwisselaar op je website te plaatsen.
In totaal zijn er 4 manieren om de taalwisselaar te plaatsen.

  1. Je kan de taalknoppen opnemen in je menu, dat doe je door onder “Weergave” > “Menu’s” het Weglot menu item toe te voegen. Deze methode laten we ook zien in de video op deze pagina.
  2. Je kan de “Weglot Translate” widget toevoegen in een van je widget gebieden. Dit kan onder “Weergave” > “widgets” of via de “Customizer”.
  3. Met de [weglot_shwitcher] shortcode, die kan je in een pagina plaatsen of gebruiken in een pagebuilder plugin om toe te voegen aan je header of footer.
  4. met een stukje html code. <div id="weglot_here"></div> deze code kan je bijvoorbeeld in de code van je thema plaatsen. Let wel op dat je dit in een child-theme doet, bij de update van een normaal thema kan de code namelijk weer uit je site verdwijnen.
    Weglot taalwisselaar opties
    De verschillende opties om een taalwisselaar te plaatsen

Dit is hoe de taalwisselaar er in het menu van deze website uit kwam te zien tijdens de test

Weglot taalwisselaar in het menu van WPHelpdesk
Weglot taalwisselaar in het menu van WPHelpdesk

Chat widget in WordPress met SendinBlue

Met SendInBlue is het mogelijk om een chat widget op je website of webshop te plaatsen zodat bezoekers eenvoudig contact met je op kunnen nemen.
Het mooie is dat dit integreert met hun e-mail marketing oplossingen, wat volledig gratis is en eenvoudig te implementeren!

Stap 1. Maak een SendInBlue account

Allereerst is een account nodig bij SendInBlue, maak hier je account aan als je er nog geen hebt.
Dit is volledig gratis en is zo gepiept.
Als je moeite hebt met het aanmaken van een account dan kan je deze handleiding lezen over het aanmaken van een SendInBlue account. Het aanmaken van een account wijst zichzelf eigenlijk wel.

Tekst gaat door onder de video

Stap 2. Activeer de Chat functie

Wanneer je ingelogd bent in je SendInBlue account kan je vanuit dat Dashboard op het + icoontje klikken.

Send in blue dashboard met pijl naar + icoon
Klik op de +

In het scherm dat dan volgt krijg je een overzicht van de beschikbare ‘Apps’

Zoek naar het blokje van de Chat app en zet die aan.
In de afbeelding oranje omlijnt, met de pijl voor de activatie knop.

Beschikbare apps in Send in Blue, chat omlijnt
Activeer de ‘chat’ app

3. Chat scherm aanpassen

Na het activeren kom je in een scherm waar je wat aanpassingen kan doen aan het chat scherm.
Dingen die je kan aanpassen zijn de bedrijfsnaam, logo en kleur.
Check de afbeelding van hoe wij dit hebben ingericht.

Send in blue chat scherm aanpassen
Opties om het chat scherm aan te passen

Daarnaast wil je ook nog het ‘Operator profile’ instellen.
Je kan er voor kiezen om met iedereen onder 1 naam te werken, echter, zullen veel mensen het waarderen als ze contact hebben met een echt persoon. Je (voor)naam en een profiel foto kan je hiervoor gebruiken.

Send in blue 'operator profile' aanpassen
Naam en profiel foto van de ‘operator’ instellen.

4. Chat op de website plaatsen

Wanneer je alle stappen hebt doorlopen krijg je een scherm met een code in beeld die op je website geplaatst moet worden.

chat widget code van Send In Blue
Chat widget code

Kopieer deze code alvast en sla deze op in een .txt bestand.
Open daarnaast een nieuw tabblad in je browser om verder te gaan, dat is wel zo handig want deze code hebben we later nog een paar keer nodig.

Hiervoor zijn een paar opties, een van de opties is om de SendInBlue plugin te gebruiken waarin je de marketing functionaliteit aan kan zetten.
Die optie behandel ik hier niet omdat we daarmee ede engelstalige welkomstteksten niet kunnen aanpassen.

Als je gebruik maakt van Google Tag Manager dan zou je daar de code ook in kunnen plaatsen, dat kan wel wat lastiger zijn en mogelijk is dat iets wat je het beste aan je interent marketeer kan vragen, die dat onderdeel beheert.
Het voordeel van Tag Manager is dat je redelijk eenvoudig kan aangeven op welke pagina’s de chat functionaliteit wel en niet ingeladen dient te worden.

In dit voorbeeld maak ik in ieder geval gebruik van de “Insert Headers and Footers” plugin. Als je onder ‘plugins’ > ‘nieuwe toevoegen’ op die naam zoekt dan kan je de plugin installeren vanuit je WordPress Dashboard.

schermafbeelding van insert header and footer plugin
Zo ziet de plugin er uit in het overzicht.

Wanneer die plugin geinstalleerd en geactiveerd is. Komt in het linker menu in het uitklap menu onder ‘Instellingen’ een extra optie te staan “Insert Headers and Footers”.
Als je daar op klikt kom je in een scherm met een aantal invoer kaders waar de code ingeplakt kan worden.

In de afbeelding hier onder zie je de Insert Headers and Footers pagina waar de code al ingeplakt is.

Schermafbeelding van de plugin instellingen met de code er in
De SendInBlue chat code in de header and footers plugin.

Als je een stukje naar beneden scrolt staat daar onder een blauwe knop met “bewaar”.
Klik daarop om dit op te slaan.

Open nu een 3e tabblad of nieuw scherm om de website te bezoeken.
Dit is nodig zodat SendInBlue kan verifiëren dat de code geplaatst is en ze een aanvraag van je site ontvangen.

Ga terug naar het scherm of tabblad wat je nog open hebt staan en klik op de ‘verify’ knop.

5. Standaard welkom tekst aanpassen

De standaard welkom teksten zijn in het Engels.
Die zijn redelijk eenvoudig aan te passen.

Als je de code bekijkt staan daar een paar regels in die deze teksten bepalen.

/* OPTIONAL: to overwrite the default welcome message uncomment this line*/
// window.sib.custom_welcome_message = 'Hello, how can we help you?';
/* OPTIONAL: to overwrite the default offline message uncomment this line*/
// window.sib.custom_offline_message = 'We are currently offline. In order to answer you, please indicate your email in your messages.';

Haal enkel de // weg.

Vervolgens kan je de Hello, how can we help you? tekst aanpassen naar wat jij wilt, zorg wel dat de overige code op die regel blijft staan.
Het zelfde geld voor de tekst regel: We are currently offline. In order to answer you, please indicate your email in your messages.

Een code voorbeeld van hoe de tekst in het Nederlands kan worden is als volgt:

/* OPTIONAL: to overwrite the default welcome message uncomment this line*/
window.sib.custom_welcome_message = 'Welkom bij WPHelpdesk, met welke WordPress vraag of probleem kunnen we je helpen?';
/* OPTIONAL: to overwrite the default offline message uncomment this line*/
window.sib.custom_offline_message = 'Op dit moment is er niemand aanwezig voor een live chat, laat je e-mailadres achter om een antwoord te krijgen per e-mail.';

Dat komt er dan uiteindelijk als volgt uit te zien op de website.

SendInBlue Chat scherm popup
Chat scherm wanneer een operator online is
SendInBlue Chat scherm popup niemand online
Chat scherm wanneer niemand online is

6. Chatten met je bezoekers

Nu de chat widget geinstalleerd is en werkt kunnen site bezoekers je berichten sturen.
Er zijn een aantal handige functies om hier rekening mee te houden.

  • Je kan zien op welke pagina de gebruiker zich bevindt, zo kan je dus nog gerichter hulp bieden.
sendinblue pagina waar bezoeker is Chat
Bij de pijl zie je op welke pagina de bezoeker op dit moment is.
  • De bezoeker is anoniem, wil je die eenvoudig toevoegen aan contacten binnen in je SendInBlue account, vraag dan om het e-mail adres. Wanneer je klikt op een e-mailadres kan je die met een klik toevoegen.
chat toevoegen aan contacten
Voeg een adres toe aan je mailing lijst

Dat is eigenlijk alles dat er is met betrekking tot de Chat functionaliteit die SendInBlue aanbied.

Als je WordPress onderhoud door ons laat uitvoeren, adviseren en helpen we je graag bij het opzetten van je SendInBlue account en e-mail marketing campagne’s.

SendInBlue is namelijk enorm uitgebreid en kan gebruikt worden voor Nieuwsbrieven, Transactional e-mail, re-marketing campagne’s, heeft een CRM en zelf ook automatische e-mail series.

WordPress.com & WordPress.org wat is het verschil?

Waneer de term WordPress gebruikt wordt kunnen beide versies bedoeld worden en dit geeft vaak nogal wat verwarring, zeker omdat beide versies behoorlijk verschillend zijn van elkaar.

Wat we ook vaak zien is dat men zich niet bewust is van het bestaan van de verschillende versies en de consequenties en beperkingen van hun keuze. Iets dat tot enorme frustratie kan leiden.

Voor een professionele website of blog met enigszins commerciële insteek adviseer ik eigenlijk altijd de self-hosted WordPress.org versie, met natuurlijk een van onze WordPress onderhoudspakketten de verschillen en redenen zet ik hieronder verder uiteen.

WordPress.com

WordPress.com is eigenlijk ‘WordPress als dienst’ ook wel ‘SaaS’ (Software as a Service) genoemd of iets wat steeds meer in opkomst is als term WaaS, WordPress as a Service.
In deze dienst hebben ze verschillende abonnementsvormen, een gratis variant met een hoop beperkingen en een aantal betaalde abonnementen met verschillende opties en prijzen. WordPress.com is van het Amerikaanse Automattic waarvan de eigenaar een van de co-founders is van WordPress.

WordPress.org (Self-hosted)

WordPress.org is de website van de Open-Source variant, hier kan je de code downloaden om vervolgens bij een webhosting provider naar keuze installeren. Sommige partijen leveren webhosting met WordPress vooraf geinstalleerd. Met WordPress.org ben je volledig zelf verantwoordelijk voor het technische reilen en zeilen van je website, dit technische deel is iets wat wij met onze onderhoudspakketten voor je uithanden kunnen nemen. De meeste bedrijven en professionals maken gebruik van de WordPress.org variant omdat dit meer vrijheden heeft.

Wat kosten de verschillende WordPress versies?

WordPress.com heeft een gratis pakket, dit is echter dusdanig uitgekleed dat dit niet geschikt is voor een professionele of zakelijke website. Wil je een website met .nl domeinnaam, een eigen @voorbeeld.nl e-mailadres dan zou dit al snel op €106 per jaar of meer uitkomen. Daarnaast is dan het gehele gemak van WordPress.com weg, het .nl domein kan je namelijk niet direct bij hun registreren en zal je zelf elders moeten registreren en koppelen, het zelfde geld voor de e-mailadressen

WordPress.org is de zelf gehoste variant, hier host je dus zelf je website en kan je gebruik maken van gratis WordPress software. Dit is qua software en mogelijkheden geen beperkingen én is gratis. Je hebt echter ook nog een webhosting pakket en domeinnaam nodig om de website op te zetten. Als je hiervoor de meest voordelige optie zou kiezen is het al mogelijk om een website op te tuigen voor ±€8 per maand (€96/jaar).

Welke WordPress versie moet je nou kiezen?

Als eerste moet je jezelf afvragen wat je wil bereiken met je websites, hoeveel keuze mogelijkheden wil je hebben, wil je alles zelf doen of een standaard pakket hebben en hoe technisch ben je eigenlijk?
Hieronder heb ik een tabel voor je gemaakt om de verschillen wat makkelijker aan te duiden. De verschillen tussen WordPress.com, WordPress.com voor bedrijven en WordPress.org staat er beschreven.

Als hobby blogje waar je zo nu en dan een bericht en wat foto’s op plaatst is het WordPress.com Personal abonnement mogelijk het meest geschikt. Je bent hierbij enorm beperkt want je kan alleen kiezen uit een beperkte voorselectie van thema’s én je kan geen plugins installeren. Het grote voordeel is echter dat je geen omkijken naar de techniek hebt en gebruik maakt van een enorm stabiel platform voor maar $4 per maand. Voor dat bedrag kan je geen andere fatsoenlijke webhosting provider vinden en het zelfde gemak.

“Om een idee te geven, de poëzie blog van mijn moeder heb ik ondanks mijn eigen expertise toch bij WordPress.com ondergebracht.”

Wil je echter wat meer of serieuzer omdat je bijvoorbeeld Google Analytics wilt gebruiken, een uitgebreid professioneel thema en wat plugins wilt installeren? Dan heb je al direct het WordPress.com Business pakket nodig a $25 per maand! Wil je een webshop dan zit je al direct op het E-commerce pakket van $45 per maand.

Die prijzen lopen enorm snel op terwijl je voor €10,- per maand al best een degelijke webhosting pakket kan afnemen waarbij je alle vrijheid hebt om plugins en thema’s te installeren. Het nadeel hiervan is echter dat jij als site eigenaar ook verantwoordelijk bent voor de juiste werking van de website. Gelukkig kan je dat technische WordPress beheer en onderhoud uitbesteden aan professionals.

WordPress.com gratis, het meest geschikt als je:

  • Zonder commercieel belang sporadisch blogt
  • Weinig technische kennis hebt en er ook niet in wilt verdiepen
  • Geen eisen hebt qua functionaliteit
  • De beperkte vormgevingsopties voorlief neemt
  • Het geen probleem vind om jouw-naam.wordpress.com in de adresbalk te hebben.
  • Het niet erg vind dat er advertenties op je site vertoond kunnen worden
  • Geen belang hecht aan zoekmachine optimalisatie/SEO

WordPress.com Personal, het meest geschikt als je:

  • Zonder commercieel belang blogt
  • Weinig technische kennis hebt en er ook niet in wilt verdiepen
  • Geen eisen hebt qua functionaliteit
  • De beperkte vormgevingsopties voorlief neemt
  • Wel een eigen domeinnaam (.com of .blog) wilt gebruiken
  • Geen advertenties op je site wilt hebben
  • Geen belang hecht aan zoekmachine optimalisatie/SEO

WordPress.com Premium, het meest geschikt als je:

  • Weinig technische kennis hebt en er ook niet in wilt verdiepen
  • Geen eisen hebt qua functionaliteit
  • Een bredere keuze wilt hebben qua thema’s, die wel nog steeds voorgeselecteerd zijn.
  • Wel een eigen domeinnaam (.com of .blog) wilt gebruiken
  • Geen advertenties op je site wilt hebben
  • Wel Google Analytics wilt voor bezoekers statistieken
  • Geen belang hecht aan zoekmachine optimalisatie/SEO

WordPress.com Business, het meest geschikt als je:

  • Weinig technische kennis hebt en er ook niet in wilt verdiepen
  • Beperkte Engelstalige ondersteuning geen probleem vind
  • Wel eigen plugins wilt installeren
  • Wel eigen thema’s wilt installeren
  • Geen gebruik wilt maken van E-commerce oplossingen of Webshop
  • Zoekmachine optimalisatie/SEO wel belangrijk vind
  • Wel een eigen domeinnaam wilt gebruiken
  • Geen advertenties op je site wilt hebben
  • WordPress.com branding van je website wilt verwijderen
  • Het geen probleem vind om meer te betalen dan noodzakelijk

WordPress.com eCommerce, het meest geschikt als je:

  • Weinig technische kennis hebt en er ook niet in wilt verdiepen
  • Beperkte Engelstalige ondersteuning geen probleem vind
  • Wel eigen plugins wilt installeren
  • Wel eigen thema’s wilt installeren
  • Gebruik wilt kunnen maken van E-commerce oplossingen of Webshop
  • Zoekmachine optimalisatie/SEO wel belangrijk vind
  • Wel een eigen domeinnaam wilt gebruiken
  • Geen advertenties op je site wilt hebben
  • WordPress.com branding van je website wilt verwijderen
  • Het geen probleem vind om meer te betalen dan noodzakelijk

WordPress.org, het meest geschikt als je:

  • Alle vrijheden wilt hebben
  • Zelf wilt kunnen kiezen voor een hosting provider
  • Het geen probleem vind om ook WordPress updates en onderhoud uit te voeren
  • Geen beperkingen wilt op het gebied van plugins en thema’s
  • Een .nl domeinnaam wilt gebruiken
  • Een professioneel eigen [email protected] e-mailadres wilt hebben.
  • Zelf de verantwoordelijkheid wilt dragen voor de juiste werking en beveiliging van de website.

WordPress.org + WPHelpdesk Site Service, het meest geschikt als je:

  • Website of blog een commerciële insteek heeft
  • Alle vrijheden wilt hebben
  • Zelf wilt kunnen kiezen voor een hosting provider
  • Geen beperkingen wilt op het gebied van plugins en thema’s
  • Een professionele website hebt
  • Een .nl domeinnaam wilt gebruiken
  • Een professioneel eigen [email protected] e-mailadres wilt hebben
  • Zeker wilt weten dat updates en onderhoud goed uitgevoerd worden
  • Wilt dat er altijd goede backups aanwezig zijn
  • Bij problemen iemand wilt om op terug te kunnen vallen
  • Nederlandstalige ondersteuning wilt, ook telefonisch
  • Een partij wilt die ook inhoudelijk met je website mee kan denken
  • Je website wilt laten groeien en door ontwikkelen
  • Geen onverwachte kosten wilt bij bijvoorbeeld het herstellen van een hack

Wat moet je nou kiezen? Als startende hobby blogger zonder of met weinig budget zou ik eenvoudig voor WordPress.com gaan. Wanneer het aanslaat en je verder wilt kan je altijd nog upgraden.

Ben je serieus aan het bloggen of een bedrijf dan ga je al snel richting het business of e-commerce pakket, dan zou ik wel even een pas op de plaats maken.
Grote kans dat onze WordPress.org + Site Service pakket je meer mogelijkheden geeft voor een vergelijkbare prijs. Je kan ons altijd contacten voor een persoonlijk advies.

Contact form 7 handleiding, contact formulier op je WordPress website

Je wilt een formulier toevoegen aan je WP site. Uit de honderden resultaten heb je gekozen voor Contact Form 7 (ook wel CF7 afgekort). Een van de eerste en oudste formulier plugins voor WordPress, gelukkig nog steeds actief onderhouden en zeer stabiel.

Video uitleg, tekst uitleg gaat verder onder video

Door zijn leeftijd is de plugin wel wat spartaans, erg kaal en basis qua vormgeving. Hierdoor is er tijdens het opzetten en instellen van de formulieren aanzienlijk meer ruimte voor menselijke fouten dan, bijvoorbeeld bij de nieuwere (betaalde) concurrenten zoals WPForms.
Bij het niet goed instellen van een formulier kan het zijn dat er mails verloren gaan, nooit aankomen en je klanten misloopt of zelfs verliest.

Door veranderende technologie zien we regelmatig gebeuren dat, bijvoorbeeld een offerte aanvraag formulier onjuist is ingesteld en deze bedrijven klanten mislopen.

Door het volgen van deze Contact form 7 handleiding kan je de kans daarop aanzienlijk verkleinen.

Wil je nog een menselijke check of dat wij je formulier plugin goed instellen? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen

Installatie van de Contact form 7 plugin

Ga naar "plugins" sub-optie "nieuwe plugin"

Wanneer je op het dashboard bent ingelogd ga je met de muis op (1) “Plugins” staan.
Vervolgens klik je op (2) “Nieuwe plugin”

Zoek naar Contact Form 7, installer en activeer deze

Zoek in de zoekbalk (1) op “Contact Form 7”
Klik op (2) “Nu installeren”
De plugin gaat zich nu installeren, dit kan even duren.
Wanneer Contact Form 7 geïnstalleerd is zal de knop een blauwe kleur krijgen met de tekst “Activeren”, klik daar op om de plugin te activeren.

Na het activeren kom je in het overzicht van geïnstalleerde plugins.

Aan de linkerkant zie je in het menu een nieuw item staan (1) “contact”.
Ga daar met de muis op staan en klik op het sub-item “contact formulieren”.

Het eerste contact formulier is automatisch aangemaakt.
Ga eerst met de muis op “Contactformulier 1” staan, vervolgens verschijnt de “Bewerken” knop.
Klik onder “Contactformulier 1” op “Bewerken”

We zijn nu in het scherm om het contactformulier aan te passen.

  1. De titel van het contact formulier, dit is voornamelijk bedoeld voor je zelf om het overzicht te houden en is eigenlijk nooit zichtbaar voor bezoekers.
  2. De “short code”, deze code kan je plakken in het short code blok op pagina’s of berichten om het formulier weer te geven.
  3. Formulier tab (op dit moment actief). Hier pas je het formulier zelf aan dat weergegeven wordt op de website.
  4. Mail tab, hier pas je de e-mail aan de verzonden wordt bij het versturen van het formulier.
    Voeg je velden toe aan het formulier dan moeten die ook nog handmatig aan de Mail worden toegevoegd, anders worden die niet mee verzonden.
  5. Berichten tab, in dit tabje kan je de meldingen aanpassen die een bezoeker krijgt te zien wanneer het formulier verzonden wordt en de foutmeldingen.
  6. Aanvullende instellingen tab, geeft de mogelijkheid om het formulier in demo modus te zetten en andere geavanceerdere functies.
  7. De knoppenbalk kan je helpen bij het toevoegen van invoervelden en toont welke mogelijkheden er zijn.
  8. Vormt de code van het formulier, je kan hier wijzigingen in aanbrengen om de weergave te verbeteren of de begeleidende labels aan te passen. Hier gaan we zo nog verder op in.
  9. Spreekt voor zich, zodra je aanpassingen gedaan hebt moet je deze ook “opslaan” anders gaan ze verloren.

Formulier kader


<label> </label> is HTML code, dit omsluit het invoerveld. (oranje)
In Contact Form 7 worden invoervelden ingesloten met blokhaken [ ] (groen)
Een asterisk * geeft aan dat het veld verplicht ingevuld moet worden (rood).
De label tekst (geel) komt doorgaans boven het invoerveld te staan.
Wanneer de label code juist is geplaatst kan een bezoeker hier op klikken om direct naar het invoer veld te springen.
Dit is goed voor de toegankelijkheid van het formulier, zo weten ook mensen die gebruikmaken van een schermlezer welke gegevens er ingevoerd dienen te worden.

Invoerveld opbouw

Het invoerveld short code van Contact Form 7 is als volgt opgebouwd
Type invoer (oranje) dit kan van alles zijn tekst, email, tekst vlak (voor een uitgebreid bericht), datum, getal etc.
De knoppen aan de bovenzijde geven aan wat er beschikbaar is.

Dan is her nog het veld naam in het groen, deze naam dient ook gebruikt te worden in de Mail tab.
Die worden bij het verzenden omgezet in de tekst die de bezoeker heeft ingevoerd.
Hier mogen geen spaties inzitten, deze naam hoeft ook niet overeen te komen met de ‘label tekst’ (geel)

Asterisk * (rood) voor de verplichte velden.

Voor de volgende stap klikken je op de knop “Drop down-menu” (1)

We zijn nu in het scherm om het contactformulier aan te passen en een veld toe te voegen.
In het scherm dat nu verschijnt kan je de code maken voor het wat complexere drop down menu veld.

  1. Aangeven of dit veld verplicht is
  2. De naam van het veld
  3. De keuze opties die een bezoeker heeft, 1 per regel
  4. Of meerdere selecties mogelijk zijn (meer dan 1 item kiezen) en of de lijst moet beginnen met een lege eerste optie.
  5. De ID en Class zijn meer gericht op ontwikkelaars, als je een bepaald veld een unieke opmaak wilt geven kan je hier een naam invoeren die vervolgens met CSS code extra opmaak mee kan geven.
  6. Dit is de gegenereerde ‘short code’ uit de vorige stap die we daar ontleed hadden.
  7. Met de “Tag invoegen” knop kan je deze code in het formulier plaatsen.
    (klik hierop om het voorbeeld te blijven volgen)

De code staat nu in het formulier, wanneer we het formulier zouden opslaan krijgen bezoekers deze optie wel in beeld.
Het <label> </label> zoals bij de andere velden ontbreekt echter net als een begeleidende label-tekst.
Dit is iets wat we er nog handmatig bij moeten zetten.

Je kan die tekst kopiëren en plakken of handmatig typen, zorg wel dat je geen fouten maakt.
Maak je een fout in de HTML code dan zal dit niet werken.
Voeg <label> toe vóór het invoerveld en </label> er na om het af te sluiten
De begeleidende tekst kan je plaatsen wat je zelf wilt.
Als je meer velden wilt toevoegen kan je deze stappen herhalen.

Contact Form 7 – Mail tab

Klik op de Mail tab

  1. Dit zijn alle beschikbare velden die omgezet worden aan de hand van de input van de gebruiker.
  2. het aan-veld, naar dit adres wordt de email verzonden
  3. Het afzend adres. Zorg dat dit adres achter het @ de domeinnaam bevat van de website waar vanaf verzonden wordt.
    Het gebeurd heel vaak dat hier een ander e-mailadres wordt ingevoerd waardoor de e-mail niet aankomt.
    Kom niet in de verleiding om het e-mailadres te vervangen met de [your-email] tag zodat hier de mail van de afzender komt te staan.
    Wel zou je hier [your-name]<[email protected]> kunnen plaatsen.
    Dan is de ‘van’ naam wel gelijk aan de persoon die het formulier inzend.
  4. Het onderwerp van de e-mail, als je hier enkel [your-subject] dan zal Contact Form 7 een foutmelding geven. Het is namelijk mogelijk dat de onderwerp regel dan leeg blijft, dit kan er weer voor zorgen dat de mail in de spam-folder terecht komt.
  5. Dit is een zéér belangrijke regel, door hier Reply-To: [your-email] in te voeren kan je de ‘beantwoorden’ knop van je mail programma gebruiken om de mail te beantwoorden. Let wel goed op want de tekst is hoofdlettergevoelig, 1 typefout en er gebeurdt niets!
  6. De berichtinhoud, wat hier staat zal naar het e-mailadres in het Aan-veld verstuurd worden. Hier komen we nog op terug aangezien de extra toegevoegde velden in het formulier ook nog in de berichtinhoud geplaatst moeten worden.
  7. Of regels met lege tags niet verzonden moeten worden en of er een HTML indeling gebruikt moet worden.
    HTML e-mails worden eerder aangezien als spam, het is dus niet verstandig dit vinkje aan te zetten.
  8. Als je formulier een bestand-upload mogelijkheid heeft moet die tag hier ingevoerd worden. Anders zal de bijlage niet mee verzonden worden.
  9. Hier kan je een 2e e-mail instellen. Deze bevat dezelfde velden als deze eerste e-mail.
    Deze 2e mail zou je kunnen gebruiken om automatisch een bevestiging met kopie van eigen gegevens te versturen naar de bezoeker die het formulier heeft ingevuld.


Hier zie je hoe we de ‘tags’ van [keuzemenu] en URL ook hebben toegevoegd aan de bericht inhoud, dit zodat die ook worden mee verzonden met de e-mail.

Wat doet de Mail (2) optie in Contact Form 7?

E-mail bevestiging inschakelen.
Wanneer je het vinkje (1) bij “Mail (2)” inschakelt krijg je een vrijwel identiek formulier als voor de eerste mail.
Bij de berichtinhoud (2) zal je ook nog de extra tags moeten toevoegen als je die mee wilt sturen.
Je kan ook het gehele “Berichtinhoud” kader van de eerste mail kopiëren en hier plaatsen om als basis te gebruiken.

Berichten tab


In de “berichten” tab kan je de meldingen aanpassen die een bezoeker krijg te zien.
Dit wordt vaak vergeten, het is echter wel vreemd als je het formulier zou gebruiken als “Offerte aanvraag” en in alle meldingen refereert naar bericht in plaats van offerte of aanvraag.
Daarnaast zijn een aantal van de meldingen niet heel vriendelijk naar de gebruiker toe.
Omdat dit toch een belangrijk onderdeel is van de interactie is met de gebruiker is het absoluut de moeite waard om de meldingen te herschrijven naar je eigen woorden.
Daarnaast kan je bij foutmeldingen wellicht een alternatieve contact mogelijkheid bieden.

Contact Form 7 formulier in de website plaatsen


Wanneer je een pagina/bericht bewerkt in de nieuwe blokken editor (WordPress 5+)
Kan je op de plek waar je het formulier wilt invoegen op het plusje klikken (1).

Vervolgens kan je zoeken (1) op de bloknaam “short code” en die aanklikken om in te voegen (2)

Vervolgens plak je de “Short code” van het formulier dat we helemaal in het begin toonde in dit veld (1) en klik je op Bijwerken (2).

Het formulier is nu op de pagina gepubliceerd.

Hulp bij het instellen van je contact formulier is inbegrepen bij onze onderhoud & service pakketten

WordPress onderhoud

WordPress 5.8 update problemen én oplossingen

Durf je het niet aan zelf te updaten dan kan je dit ook door ons uit laten voeren, hiervoor hebben we site service & onderhoudspakketten.

WordPress 5.8 update

WordPress 5.8 verschijnt op 20 juli 2021
Voorafgaand aan een update is het altijd aan te raden om een backup te maken. Wil je problemen voorkomen zorg dan dat je de update eerst test in een aparte test omgeving. Zo voorkom je dat bijvoorbeeld je webshop onbereikbaar wordt.

De volgende onderdelen ondergaan grote wijzigingen in deze versie en kunnen problemen geven.

1. Widgets in WordPress 5.8

Vanaf deze versie wordt er ook voor widgets gebruik gemaakt van de blokken bewerker die al sinds WordPress 5.0 voor pagina’s en berichten beschikbaar is. Sidebar’s en widgets worden door sommige thema’s en situaties nogal creatief gebruikt. Zo wordt bij oudere Genesis thema’s volledige homepages opgebouwd met verschillende widget gebieden, sidebars en widgets. In dat soort situaties kan deze nieuwe versie problemen geven.
De oplossing is gelukkig niet heel moeilijk, er kan gebruik gemaakt worden van de klassieke widget plugin of met een stukje code in het functions.php bestand van je (child) theme,
die code is als volgt: remove_theme_support( 'widgets-block-editor' );

2. Beëindiging support voor Internet Explorer 11

IE11 gaf al regelmatig wat bijzondere problemen met de blokkenbewerker. Ondersteuning voor IE11 is nu officieel gestopt. In plaats daarvan kan je beter een moderne browser gebruiken die ook nog je privacy extra beschermt zoals bijvoorbeeld Brave. Firefox en Chrome zijn natuurlijk ook prima geschikt.

Andere nieuwe functionaliteit

Er zijn ook nog andere wijzigingen, die niet een kans op problemen geven maar wel handig zijn om te weten

  • WebP support vanaf WordPress 5.8 Geweldig nieuws want webp is een beter en kleiner afbeeldingsformaat dat jpg en png. Nadeel is dat oudere Safari en Internet Explorer 11 browsers dit niet ondersteunen. Ga je webp afbeeldingen gebruiken en krijg je te horen van bezoekers dat afbeeldingen ontbreken of niet getoond worden dan kan je toch beter terug gaan naar gebruik van jpg of een plugin gebruiken die de conversie van jpg naar webp doet wanneer dit mogelijk is.
  • Theme.json Dit is een ‘opt-in’ functie. Dat betekend dat een thema ontwikkelaar expliciet moet aangeven dat deze functie gebruikt wordt. Dit zou geen problemen moeten geven.
  • Widgets beschikbaar via API Maakt meer headless WP oplossingen en opties mogelijk.
  • nieuwe blokken oa. een Query blok waarmee je zelf overzichtspagina’s kan bouwen van specifieke categorieën en/of tags.

Dit is slechts een kleine greep uit de wijzigingen waar je als eindgebruiker mee te maken (kan) krijgen. Voor ontwikkelaars is er nog veel en veel meer veranderd.
Voor een overzicht van alle wijzigingen bekijk de WordPress 5.8 field guide.

WordPress laten updaten door specialisten zonder risico te lopen?
Bekijk onze onderhoud & service pakketten

WordPress onderhoud uitbesteden

WordPress 5.7 update

WordPress 5.7 is verschenen op 9 maart 2021 21:57.

Voorafgaand aan een update is het altijd aan te raden om een backup te maken. Wil je problemen voorkomen zorg dan dat je de update eerst test in een aparte test omgeving. Zo voorkom je dat bijvoorbeeld je webshop onbereikbaar wordt.

De volgende onderdelen ondergaan grote wijzigingen in deze versie en kunnen problemen geven.

  • Lazy-load iframes: iframes worden nu ge ‘lazy-load’. Dat betekend dat de inhoud van het frame pas geladen wordt wanneer het zichtbaar wordt voor de bezoeker. Dit is in principe een snelheidsoptimalisatie. Veel snelheid optimalisatie plugins vervulde deze functie al, dit zou conflicten kunnen geven. Wanneer je enorm veel gebruik maakt van iframes zou dit ook tot onverwachte resultaten kunnen leiden.
  • jQuery updates proces: De meegeleverde versie van jQuery in WordPress is sinds versie 5.5 veranderd. jQuery migrate ondersteuning wordt afgebouwd dit kan problemen geven met thema’s en plugins die hier gebruik van maken en niet actief onderhouden worden
  • Robots API & Media SEO instellingen: Er komt een extra SEO optie waarmee je kan aangeven of zoekmachines grote, hoge resolutie voorbeelden mag tonen in de zoekresultaten.
  • Admin kleur schema: Het admin kleurschema wordt geoptimaliseerd, idee is om dit meer uniform te krijgen zodat ook andere plugins en thema’s zich meer aan de WP stijl houden. Hier zal het merendeel van de mensen geen last mee krijgen, enkel wanneer er maatwerk in de admin is gedaan zou dit problemen kunnen geven. Dat is echter bij het merendeel van de websites niet het geval.
  • Verbeterde ondersteuning bij https migratie: een van de functies waar wij heel blij van worden. Wanneer WordPress kan herkennen dat er een actief en geldig SSL certificaat voor je website aanwezig is kan je nu met een paar klikken de website overzetten naar https://` hierbij zal ook automagisch allehttp://` verwijzingen in je database omgezet worden naar https://`. Enig nadeel is dat je mogelijk 'mixed-content' errors kan krijgen wanneer er in je thema of in een plugin een hard-codedhttp://` verwijzing staat die niet automatisch omgezet kan worden.

Let op WordPress 5.7 is nog niet uit op moment dat we dit schrijven, bovenstaande wijzigingen zijn aangekondigd, de risico’s en mogelijke complicaties zijn onze inschatting.
Durf je het niet aan zelf te updaten dan kan je dit ook door ons uit laten voeren, hiervoor hebben we site service & onderhoudspakketten.

Gemelde problemen met WordPress 5.7

  • Problemen met extra witruimte bij shortcodes in de Classic Editor (klassieke bewerker) waarbij <p> paragraaf tags niet goed worden gesloten. Mogelijke oplossing is het toevoegen van de volgende CSS in de Extra CSS optie van de Customizer
p:empty:before {
content: "";
display:none;
}
  • All In One WP Security & Firewall, is pas sinds versie 4.4.8 compatible, indien aanwezig dient deze plugin éérst geüpdatet te worden voor het updaten van WordPress -core
  • Featured Image Pro Post Grid plugin is op dit moment niet volledig compatible met de laatste WordPress versie.
  • Er is 1 melding dat een website automatisch is omgezet naar https terwijl dit niet ondersteund wordt door de webhost.
  • Melding van een gebroken website na een auto update in combinatie met het Avada thema.
  • Enkele melding waarbij de inhoud van reusable blocks / herbruikbare blokken verdwijnt.

WordPress laten updaten door specialisten zonder risico te lopen?
Bekijk onze onderhoud & service pakketten

WordPress onderhoud uitbesteden

Grote update in WordPress 5.6 maak eerst een backup

WP 5.6 bevat een grote update aan de jQuery library zorg dat je een backup maakt voorafgaand aan het updaten of de update eerst test in een testomgeving!

In WordPress 5.5 was er een aanpassing waarbij jQuery Migrate helper script standaard niet meer ingeladen werd. Met WordPress versie 5.6 zal de gebundelde jQuery versie een upgrade krijgen van versie 1.12.4 naar jQuery 3.5.1
Dit kan problemen geven bij verouderde thema’s en plugins of die achterlopen met updates.

In het beste geval zullen sommige onderdelen niet meer werken, in het slechtste geval kan dit een fatale error veroorzaken waardoor ook alle andere jQuery en javascript code in de website niet meer functioneert.
Een tijdelijke oplossing hiervoor is om de Enable jQuery Migrate Helper plugin te installeren.
Dit is met nadruk een tijdelijke oplossing aangezien de oudere jQuery versie ook geen beveiligingsupdates meer krijgt.

Wanneer geactiveerd zal deze plugin meldingen geven van de verouderde code die gesignaleerd wordt, dat is alleen zichtbaar voor jou als ingelogde gebruiker en niet voor je bezoekers.

WordPress laten updaten door specialisten zonder risico te lopen?
Bekijk onze onderhoud & service pakketten

WordPress onderhoud uitbesteden

Wat is er nieuw in WordPress 5.6

  • Ondersteuning voor PHP 8
  • Nieuw default thema “Twenty Twenty-one”
  • Ondersteuning voor ‘Block patronen’ thema’s kunnen nu standaard pagina’s en elementen maken die jij kan gebruiken in de blokken bewerker (Gutenberg)
  • Bijschriften en ondertiteling in video’s
  • Video achtergronden in het ‘cover’ / omslag blok
  • Automatische updates verder uitgebreid, Vanaf nu is het ook mogelijk om WordPress core automatisch te laten updaten. (dit kan bij sommige hosting providers en in combinatie met betaalde thema’s en plugins problemen geven op termijn)
  • jQuery versie update, dit kan problemen geven icm pagebuilders, thema’s en plugins die niet volledig zijn bijgewerkt.
  • En nog veel meer, zie alle wijzigingen in de 5.6 field guide

WordPress laten updaten door specialisten zonder risico te lopen?
Bekijk onze onderhoud & service pakketten

WordPress onderhoud uitbesteden

WordPress 5.0

Kijk onderstaand Webinar terug hoe je een back-up maakt en veilig kan testen of deze nieuwe versie problemen veroorzaakt voor jouw website.
We maken in onderstaande video gebruik van de tool & plugin van Blogvault om de website te back-uppen en een testversie op te zetten.

WordPress 5.0 uitleg

Begin dit jaar hadden we al een aantal uitleg video’s opgenomen met een vroege testversie van de nieuwe WordPress Block-editor (blokken bewerker)
Die uitleg kan je hier terug vinden:

Veel gestelde vragen over WordPress 5.0

Mijn website is volledig wit blanco / 500 foutmelding

Waarschijnlijk is de update niet volledig goed gegaan, je kan proberen de update handmatig opnieuw te installeren of de debug stappen volgen in dit artikel over de generieke php 500 foutmelding.
Een backup herstellen van voor de update is waarschijnlijk het snelste als je zelf niet heel technisch bent.

Ik kan de teksten op mijn pagina’s en berichten niet meer aanpassen! Het ziet er totaal anders uit!

Je kan de Classic Editor plugin installeren om weer terug te gaan naar de oude editor.
Deze plugin wordt tot 2022 ondersteund volgens de huidige planning.
Verouderde webbrowsers kunnen ook problemen veroorzaken

Mijn website ziet er ‘vreemd uit’

Dit kan een cache probleem zijn. Leeg de cache van een caching plugin als je die gebruikt. Daarnaast kan het voorkomen dat bij sommige webhosting providers de cache ook ge-‘flushed’ moet worden.

 

Kan ik na het updaten naar WordPress 5 nog terug? /
Kan ik nog terug naar de oude WordPress editor?

Het ‘downgraden’ van een WordPress installatie raad ik af, als je een backup hebt van de website dan zou je die wel kunnen herstellen.
Anders is het installeren van de Classic Editor plugin de beste oplossing

Veranderd het updaten naar WordPress 5 mijn bestaande berichten en pagina’s?

Nee, bestaande berichten en pagina inhoud wordt in een ‘classic blok’ geplaatst. Er is per pagina/bericht een handmatige actie nodig om die om te zetten naar de structuur van de nieuwe editor.

Kan ik bestaand pagina’s & berichten aanpassen in de nieuwe editor?

Ja dat is mogelijk.

Ik maak gebruik van een page-builder, kan ik veilig updaten?

Wees hiermee heel heel voorzichtig en test dit eerst in een veilige test-omgeving en zorg dat je een backup hebt van je website. Controleer ook handmatig of je thema en pagebuilder de laatste versie zijn. Zoeken in Google op “Thema-naam changelog” of de pagina van de verkoper en kijk of de versie nummers overeen komen. Als het betaalde thema de afgelopen 6 maanden geen update heeft gehad is het risico nog groter.

Hoe plaats ik afbeeldingen naast de tekst?

Hiervoor zijn twee mogelijkheden. je kan het specifieke ‘media & tekst’ blok gebruiken of een afbeelding blok plaatsen voor het tekstblok en daar de uitlijning van aanpassen.

Blijven mijn plugins werken wanneer ik update naar WordPress 5.0?

De meeste plugins die goed onderhouden worden en up-to-date zijn zullen blijven werken. Sommige plugins zullen zelfs nieuwe functies en blokken toevoegen speciaal voor WordPress versie 5.0 en later.

WordPress toont alleen code wanneer ik een bericht of pagina probeer te bewerken?

Ga naar je profiel en zet het vinkje bij Visuele editor “De visuele editor uitschakelen tijdens het schrijven” uit. Als het goed is zou je nu van de nieuwe bewerker gebruik kunnen maken.

Nieuw e-mailadres aanmaken

Een nieuw e-mailadres aanmaken is binnen het beheerpaneel (wp-admin) van WordPress zelf niet mogelijk. Afhankelijk of je een WordPress.com of een zelf-gehoste WordPress.org website hebt, zijn er wel een aantal mogelijkheden om zowel betaald als gratis email accounts aan te maken. Hieronder zullen we een aantal opties uitlichten hoe je een [email protected] email adres kan aanmaken.

Kom je er niet uit? Stuur ons dan een bericht, dan gaan we je helpen! Ondersteuning voor het aanmaken van email is inbegrepen bij onze WordPress onderhoud paketen

 

Een nieuw e-mailadres aanmaken (zelf-gehoste WordPress.org website)

Wanneer je een zelf-gehoste WordPress website hebt, waar je een eigen domeinnaam en webhosting abonnement voor afneemt, dan zit daar vaak de mogelijkheid bij om een gratis email adres te maken.

Het aanmaken / toevoegen van e-mailadressen zit bij de service van WPHelpdesk inbegrepen wanneer je een pakket via ons hebt. Je hoeft ons dan enkel een berichtje te sturen en dan regelen wij dit voor je!

Je kunt dit echter ook zelf, mits ondersteund door je webhosting provider.
Een nieuw e-mailadres aanmaken kan sterk wisselen tussen providers, hiervoor kan je contact opnemen met je eigen webhosting provider. Die kan je vertellen welke stappen je precies moet volgen.

Er zijn echter ook nog een aantal veel gebruikte webhosting panelen waarbinnen je zelfstandig gratis nieuwe email accounts kan aanmaken. Een aantal grote bekende hiervan zijn; cPanel, Plesk en DirectAdmin.

Nieuw emailadres aanmaken in cPanel

1. Login op je cPanel account
2. Onder het kopje ‘Mail‘ klik je op ‘E-mail Accounts’
3. Bij Email voer je het gewenste stuk in dat je voor @domeinnaam.nl wilt hebben
– Bij wachtwoord voer je het gewenste wachtwoord in, of gebruik de generator voor een veilig wachtwoord.
– Bij Mailbox Quota kan je de maximum omvang van de mailbox bepalen.
4. Klik op ‘Create account’

Afhankelijk van de cPanel versie kan deze al dan niet in het Nederlands zijn of het uiterlijk afwijken.

cPanel nieuw e-mailadres aanmaken scherm
Invoervelden voor het aanmaken van een e-mailadres in cPanel

Nieuw e-mail adres maken in Plesk

Voor het maken van een nieuw emailadres in Plesk kan je deze video uitleg volgen.

Nieuwe E-mail account maken in DirectAdmin

In DirectAdmin zijn de stappen om een nieuw emailadres te maken vergelijkbaar met die van cPanel. Afhankelijk van de vormgeving kan dit er ook anders uit zien.

  1. Login op je DirectAdmin account DirectAdmin E-mail management sectie
  2. Onder het kopje ‘E-Mail management‘ klik je op ‘E-mail Accounts’
  3. Vervolgens klik je op ‘Create mail account’
  4. Bij ‘Username’ voer je het gewenste stuk in dat je voor @domeinnaam.nl wilt hebben.

– Bij wachtwoord voer je het gewenste wachtwoord in, of gebruik de ‘Random’ knop voor een veilig wachtwoord.
– Bij Email Quota kan je de maximum omvang van de mailbox bepalen.
– Bij Send Limit het maximum aantal e-mails per dag, dit om bijvoorbeeld Spam of misbruik te voorkomen.
4. Klik op ‘Create’

DirectAdmin email account aanmaken scherm
Invoervelden om een nieuw e-mailadres te maken binnen DirectAdmin

 

WordPress.com gratis email opties

Bij WordPress.com zijn er een aantal opties om een [email protected] e-mailadres te gebruiken zonder extra kosten.

Gratis e-mail forwarding

Deze optie zit redelijk ver weggestopt in de instellingen. Hiermee kan je echter berichten naar [email protected] laten doorsturen naar een ander e-mailadres dat je al gebruikt. Zo kunnen bezoekers jouw e-mailen op een professioneel ogend adres. Het nadeel hiervan is dat je in de meeste gevallen niet vanaf dit zelfde adres email kan versturen.

Zoho mail (gratis)

Een andere email optie die geïntegreerd is met het WordPress.com platform is Zoho mail, dit heeft ook een gratis email pakket wat je kan gebruiken. Het nadeel hiervan is dat dit iets lastiger is op te zetten dan de gratis e-mail forwarding.

Betaalde email opties WordPress.com & WordPress.org

G suite

G suite is een Google dienst, eigenlijk Gmail voor bedrijven. De kosten zijn ±€50,- per jaar per gebruiker.

Office 365

Office365 is een Microsoft dienst ,die gebruik maakt van een losse mailbox.
Dit kan vanaf ±€50 per jaar per gebruiker.

TransIP

Bij TransIP kan je E-mail hosting afnemen, daarmee kan je 3 nieuwe e-mailadressen aanmaken voor ±3€ per maand.

Bovenstaande partijen leveren allemaal kwaliteit en zijn zeer betrouwbaar qua uptime, beveiliging en de werking van hun platform. Nadeel is echter dat het instellen van de DNS instellingen een behoorlijke uitdaging kan zijn wanneer je hier niet bekend mee bent.
Externe e-mail provider toevoegen op WordPress.com

Hoe kan je een nieuwe gebruiker toevoegen in WordPress?

Hoe geef je iemand anders toegang tot je WordPress site? Je kunt de inloggegevens van je eigen account uit handen geven maar écht veilig is dat niet. Een nieuwe gebruiker toevoegen is een veel verstandigere optie. Dan kun je tevens aangeven hoeveel ‘rechten’ deze gebruiker heeft binnen de website. Iemand die enkel teksten aanpast, heeft namelijk geen toegang nodig tot de instellingen of wellicht de bestellingen in je webshop. Bijkomend voordeel is dat je deze gebruiker ook weer kunt verwijderen of de rechten kunt afnemen wanneer deze geen toegang tot je website meer nodig heeft.

 

Onderstaande stappen gaan over een zelf-gehoste WordPress.org website, de uitleg van WordPress.com kun je hier vinden.

Video: WordPress gebruiker toevoegen, bewerken én verwijderen

Klik hier om naar de tekstuele uitleg te gaan

WordPress Gebruiker aanmaken

  1. Om te beginnen moet je inloggen op het Dashboard van je WordPress site.
  2. In het linker menu staat het menu item ‘Gebruikers’ als je hier met de muis op gaat staan of klikt verschijnt er een sub-menu.
  3. Klik in het sub-menu op ‘Nieuwe toevoegen’

    Toont het WordPress menu 'Gebruikers' met sub-menu 'Nieuwe toevoegen' navigeer naar deze pagina.
    In het menu ‘Gebruikers’ klik je op ‘Nieuwe gebruiker’. Dan kan je een nieuwe WordPress gebruiker toevoegen.
  4. Vul de gegevens in van de nieuwe gebruiker, Gebruikersnaam en E-mail zijn verplicht. Ook is het aangeven van de ‘Rol’ die de gebruiker moet krijgen ook handig.
    Meer informatie over de verschillende gebruikersrollen kun je hier lezen.

    Een nieuwe WordPress gebruiker toevoegen vereist een aantal gegevens, in dit scherm kan je die invoeren.

    Wanneer het ‘vinkje’ bij Gebruikersmelding versturen aan staat zal naar het ingevoerde e-mailadres een bericht worden verzonden om het wachtwoord in te stellen. Zet je dit ‘vinkje’ uit, dan moet je de nieuwe gebruiker zelf op de hoogte stellen van de inloggegevens.

    Voorbeeld van het standaard bericht na aanmaken van de gebruiker.
    Na het toevoegen van een gebruiker is dit het standaard e-mail bericht om het wachtwoord in te stellen.
  5. De nieuwe gebruiker is nu aangemaakt.

WordPress gebruiker bewerken

Je kunt ook indien je beheerdersrechten hebt een gebruiker bewerken.
Je kunt vanuit het menu ‘Gebruikers’ > ‘Alle gebruikers’ een gebruiker aanklikken om te bewerken.
Hier zou je de Rol kunnen aanpassen alsook het wachtwoord.

WordPress gebruiker bewerken
Naast het toevoegen van een gebruiker kan je ook een gebruiker bewerken

Wanneer is dit handig?
Bijvoorbeeld wanneer een redacteur een serie berichten op de website heeft geplaatst, maar er na loop van tijd mee ophoudt. Je zou dan de rol kunnen aanpassen van redacteur naar Abonnee. De berichten blijven dan bestaan en aan dit account gekoppeld echter, kan de persoon in kwestie berichten niet meer aanpassen, verwijderen of nieuwe toevoegen.

WordPress gebruiker verwijderen

Je kunt vanuit het menu ‘Gebruikers’ > ‘Alle gebruikers’ ook een gebruiker verwijderen.
Om dit te doen, ga je met de muis op de gebruiker staan, er verschijnen dan een aantal opties waaronder in het rood ‘Verwijderen’.

toont de plek van het navigatie element om een WordPress gebruiker te verwijderen
Wanneer je met de muis op een gebruiker gaat staan komt de mogelijkheid in beeld om een gebruiker te verwijderen

 

Als de gebruiker die je verwijderd berichten of pagina’s op zijn naam heeft staan, krijg je de mogelijkheid die toe te wijzen aan een andere gebruiker of te verwijderen.
Let op! het verwijderen is definitief

Berichten van gebruiker toekennen aan ander WordPress account
Wanneer een gebruiker berichten gepubliceerd heeft kan je die toekennen aan een ander account alvorens de gebruiker te verwijderen.

 

WordPress.com gebruiker toevoegen

Bij WordPress.com werkt het toevoegen van een gebruiker nét wat anders.
Wanneer je ingelogd bent bij WordPress.com kun je links-boven de site selecteren waar je de gebruiker toe wilt voegen.
Dan komt er aan de linkerzijde de verschillende opties te staan waaronder ‘Mensen‘ daarachter staat een knop ‘Toevoegen‘. Wanneer je daar op klikt, kan je een nieuwe gebruiker toevoegen.
Je kunt een gebruikersnaam invoeren wanneer die persoon al een WordPress.com account heeft, dan kan die persoon zijn bestaande inloggegevens gebruiken. Er wordt dan een e-mail gestuurd met link om de uitnodiging voor toegang tot de website te accepteren.

Wanneer iemand nog geen WordPress.com account heeft, kan je ook een e-mailadres invoeren. Er wordt dan een uitnodiging verzonden naar het e-mailadres om een account aan te maken.

Ook in dit venster is er weer de mogelijkheid om een Rol te selecteren.

WordPress.com gebruiker bewerken / verwijderen

Op WordPress.com kun je zelf niet zoveel aanpassen aan een gebruiker. Het enige dat je kunt doen, is de rol bewerken of een gebruiker verwijderen.
Dit kan je doen door in het menu op ‘mensen‘ te klikken en vervolgens op de gebruiker die je wilt verwijderen.
Hier kan je tevens er voor kiezen de berichten weer aan een andere gebruiker toe te kennen.
Als jij je eigen WordPress.com account of gebruiker wilt verwijderen zijn er andere stappen nodig, die hebben we hier omschreven.

Wat zijn de WordPress gebruikers rollen?

Standaard heeft WordPress de volgende gebruikersrollen;

  • Abonnee (Engels: subscriber)
  • Schrijver (Engels: contributor)
  • Auteur (Engels: author)
  • Redacteur (Engels: editor)
  • Beheerder (Engels: administrator)

Abonee is de rol met de minste rechten, iemand kan hiermee zijn profiel beheren en dit gebruiken om te reageren en daar houd het eigenlijk mee op.

Schrijver kan berichten schrijven voor de website maar kan deze niet publiceren, ook kan een Schrijver geen media uploaden (ook de uitgelichte afbeelding niet).

Auteur kan berichten schrijven en deze ook publiceren, de Auteur kan daarnaast ook afbeeldingen uploaden. Een Auteur kan in principe zelfstandig een nieuws sectie of blog onderhouden.
De auteur kan geen berichten van anderen aanpassen of bewerken, wel kan de auteur zijn eigen berichten de-publiceren en zelf verwijderen

Redacteur heeft op het gebied van teksten alle benodigde rechten, de redacteur kan eigen pagina’s en berichten aanpassen en publiceren alsook van andere gebruikers.

Beheerder Deze gebruiker heeft alle rechten en kan alles met de site doen. De beheerder kan gebruikers toevoegen, verwijderen en aanpassen. Afhankelijk of het een WordPress.com of WordPress.org website is, kan de beheerder ook thema’s en plugins installeren, bewerken en alle instellingen aanpassen.