WordPress permalinks

Een permalink bestaat uit de volledige url van een pagina of bericht en pas je aan via het bericht of de pagina zelf. Via sommige page builders kan je ook de permalink aanpassen.

Een permalink is de volledige url van een pagina en bestaat uit een domeinnaam en “slug”. Een url is de tekst die in de adresbalk van je webbrowser staat wanneer je een website of pagina bezoekt.

voorbeeld van een url in de adresbalk van een browser
Voorbeeld van een url

De volledige url is in dit geval “https://wphelpdesk.nl/wordpress-onderhoud/”. Van deze url is “wphelpdesk.nl” de domeinnaam en vormt “/wordpress-onderhoud/” de “slug” van de pagina. Samen vormen een domeinnaam en een slug dus de permalink.

In de documentatie van WordPress worden permalinks omschreven als de permanente url’s naar je individuele pagina’s en berichten. Vandaar dus de naam perma-link.

Met het juist gebruik van permalinks geef je overzicht aan je website. Bezoekers kunnen zo in één oogopslag zien waar een pagina over gaat en waar zij zich bevinden op je site. Diezelfde permalink gebruikt Google om pagina’s te indexeren. Het indexeren van pagina’s is nodig om jouw pagina tevoorschijn te toveren wanneer iemand op dat onderwerp zoekt. 

Je wilt je permalink daarom zo duidelijk mogelijk hebben. Des te hoger verschijnt je pagina in de zoekresultaten van Google.

Standaard gebruikt WordPress de “database-ID” van een pagina of artikel voor het vormen van de permalink. De url ziet er dan zo uit: https://wphelpdesk.nl/?p=123. Aan de hand van deze structuur kan je niet zien waar de pagina of het bericht over gaat. Daarom raden we je aan om met aangepaste permalinks te werken. 

Je past permalinks aan door via het WordPress dashboard op “Instellingen” > “Permalinks” te klikken. 

WordPress wp-admin permalinks menu item
Navigeer naar de “Permalinks” instellingen binnen het WordPress dashboard.

Vervolgens kom je terecht in de permalinks instellingen van je website. Hier heb je de keuze om uit een aantal permalink structuren te kiezen, of om een aangepaste structuur in te stellen. 

WordPress permalinks settings pagina NL
Kies uit één van de permalink structuren of stel een aangepaste structuur in.

Jaar, maand, dag en naam

Met deze structuur worden pagina’s onder hun eigen slug weergeven en berichten met een datumaanduiding en de naam (lees slug) van het bericht. 

“https://wphelpdesk.nl/2023/07/31/wordpress-permalinks”

Deze structuur is geschikt wanneer de datum van je berichten een grote rol speelt, zoals bij nieuwssites bijvoorbeeld. Maakt de datum minder uit voor je site, dan is deze structuur af te raden.

Een vergelijkbare structuur is “Jaar, maand, naam”. Deze structuur geeft dezelfde permalink als in het bovenstaande voorbeeld, alleen zonder de “dag” aanduiding.

Numeriek

Bij deze structuur worden pagina’s en berichten genummerd aan de hand van het ID van het bericht in de database van je website. Dit nummer zegt niets over de inhoud van je post. Je kan deze instelling daarom beter niet gebruiken. 

“https://wphelpdesk.nl/archief/140” 

Berichtnaam

Met deze structuur bestaat de permalink uit de URL en de naam van je bericht. Voor bezoekers is het zo duidelijk waar pagina’s en berichten over gaan en is het dus in de meeste gevallen de beste permalink structuur. Ook zoekmachines ”begrijpen” op deze manier beter waar je pagina over gaat. 

“https://wphelpdesk.nl/wordpress-permalinks” 

Aangepaste structuur

Met deze instelling kan je je permalink uitbreiden met een aantal variabelen. Je kan je permalinks hiermee nog specifieker duiden. Let wel dat je link niet te lang wordt. 

Je kan kiezen uit de volgende beschikbare tags:

Tag Omschrijving
%year% Het jaar waarin een bericht is gepubliceerd.
%monthnum% De maand waarin een bericht is gepubliceerd.
%day% De dag waarop een bericht is gepubliceerd.
%hour% Het uur waarin een bericht is gepubliceerd.
%minute% De minuut waarop een bericht is gepubliceerd.
%second% De seconde waarin een bericht is gepubliceerd.
%postname% De “slug” die is toegewezen aan het bericht.
%post-id% De “database ID” van het bericht.
%category% De naam van de categorie waarin het bericht is geplaatst.
%author% De naam van degene die het bericht heeft geschreven.

Tags voor het instellen van een aangepaste permalink structuur.

Hierboven heb je kunnen lezen hoe je permalinks kan instellen. Je bent hier waarschijnlijk een aantal keer de term “slug” tegengekomen. De slug is niets anders dan de naam van je pagina of bericht en kan je op verschillende manieren aanpassen. 

Een eenvoudige mogelijkheid om een permalink te wijzigen is via de “snel bewerker”. Ga hiervoor naar “Alle berichten” via het WordPress dashboard en klik op “Snel bewerken” bij het bericht waarvan je de permalink wilt bewerken. Pas hier de permalink naar eigen wens in. Deze optie is vrijwel altijd beschikbaar, ook voor pagina’s en wanneer je een page builder gebruikt.

Een permalink aanpassen via “Snel bewerken” in WordPress.

Wil je het “slug gedeelte” van je permalink aanpassen via de standaard blokken bewerker? Ga dan via het WordPress dashboard naar “Berichten” > “Alle berichten”. 

Om de standaard blokken bewerken te openen klik je op de titel van het bericht of op “Bewerken”.
Is je bericht of pagina nog niet gepubliceerd? Dan wordt de permalink gegenereerd op basis van de titel zodra je het bericht of pagina publiceert. 

Is je pagina al wel gepubliceerd? Klik dan rechtsboven op het knopje naast de drie puntjes (1), klik op ‘pagina’ (2) om vervolgens op de URL te klikken (3). Daarna kan je in het permalink veld een nieuwe slug typen

4 stappen om de permalink aan te passen in WordPress blok editor
de 4 stappen om een permalink aan te passen in de blokken bewerker

Als je gebruikmaakt van de “classic editor” binnen WordPress, volg dan dezelfde stappen als hierboven. Maar let op. In plaats van dat je de titel van het bericht aanpast, klik je op “Bewerken” van de permalink:

permalink aanpassen WordPress in classic editor
Klik op “Bewerken” om een permalink te bewerken via de classic editor.

Gebruik je een page builder zoals Divi of Elementor om je website te bouwen? Dan is het goed om te weten dat het niet met elke page builder mogelijk is om vanuit de page builder zelf permalinks te bewerken. In plaats hiervan kan je de methoden gebruiken die we hierboven hebben beschreven. We hebben een overzicht gemaakt van de verschillende builders en waar je deze instelling kan vinden.

Bij sommige pagebuilders is het niet mogelijk om vanuit de visuele builder de permalink van een pagina aan te passen. Wanneer je een van deze builders gebruikt is de snelste optie om een permalink te wijzigen via de snel bewerken optie vanuit het bericht/pagina overzicht. Gebruik je een van de volgende pagebuilders of thema’s? Dan hoef jij je niet rot te zoeken in de visuele bewerker naar de optie om de permalink aan te passen, dat is namelijk niet mogelijk via hun visuele editor en alleen via de wp-admin.

  • Elementor
  • MotoPress
  • Thrive architect
  • Beaver Builder
  • Nimble Page Builder (laatste update september 2021)
  • Page Builder Sandwich (toekomst onzeker, geen updates)
  • Themify Builder
  • Uix Page Builder
  • (thema) Flatsome UX builder
  • (thema) Divi & Divi builder plugin

Daarnaast zijn er ook nog een aantal page builders die functioneren binnen de ‘klassieke editor’ en de nieuwe ‘blokken bewerker’. Bij gebruik van deze WordPress page builders kan je de pagina links aanpassen vanuit het zelfde scherm als waar je de pagina bewerkt en zijn de stappen gelijk aan de blokken bewerker of klassieke bewerker afhankelijk van welke weergave de builder gebruikt.

  • WPBakery Page Builder
  • Fusion Page builder
  • Pootle Pagebuilder (1 jaar geen updates, werkt enkel icm classic editor plugin)
  • Page builder by site origin
  • (thema) Enfold

De vreemde eend in deze is Visual Composer, daarbij kan je wél vanuit de visuele editor de permalink en slug van een bericht aanpassen.

Gebruik je Visual Composer als site builder, dan kan je ook hier via het “tandwiel” de permalink aanpassen:

visual composer permalink aanpassen
Bij visual composer zit de permalink instellingen achter het tandwiel icoon

 

Bewerk een pagina of bericht via Visual Composer en klik op het “tandwiel”.

“Klik vervolgens op de sectie eigen-titel-hier”.

Pas de slug naar wens aan.

Klik linksonder op het “vinkje” om de wijzigingen op te slaan. 

In alle bovenstaande voorbeelden hebben we je laten zien hoe je permalinks aanpast voor berichten. Het aanpassen van permalinks voor pagina’s werkt precies hetzelfde!

WordPress kan .htaccess niet aanmaken of beschrijven

Soms komt het voor dat het .htaccess-bestand niet wordt aangemaakt bij het installeren of overzetten van een WordPress site. In dat geval kan je het .htaccess dan zelf aanmaken en uploaden via een FTP client. Plaats het bestand in de hoofdmap (“root”) van je website. 

Het bestand bevat standaard de volgende regels:

# BEGIN WordPress

RewriteEngine On
RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}]
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]

# END WordPress

Ik kan het .htaccess bestand niet vinden

Bestanden of directories met een punt voor de naam (zoals bij .htaccess) worden gezien als verborgen bestanden. Sommige FTP-clients tonen deze bestanden niet standaard. Je dient hiervoor de instellingen aan te passen dat die wél getoond worden. 

LET OP: niet alle servers maken gebruik van .htaccess. Maakt je server gebruik van ngnix dat moet dit anders geconfigureerd worden.

Homepage url in site instellingen

Help! Mijn site is verdwenen! Soms passen mensen het WordPress adres of het Site adres aan via de algemene instellingen omdat ze hiermee de permalink van hun site willen aanpassen. Echter beschrijft dit gedeelte van je website je domeinnaam (de naam die ervoor zorgt dat mensen je website kunnen zoeken wanneer ze op je website naam zoeken) en niet de slug.
Met het aanpassen van het domeinnaam wordt er geen nieuw domein gekoppeld aan je site. 

Wat er vervolgens gebeurt is dat heel je website crasht. Als je niet technisch bent is de enige manier om je website weer bereikbaar te maken door een backup terug te zetten of door ons in te schakelen. Pas het “WordPress adres” en het “Site adres” dus nooit aan.  

Handmatig alle url’s in menu items plaatsen

Een ander veelvoorkomend probleem met permalinks is wanneer je gebruikmaakt van “Aangepaste links” als menu items. Let op wanneer je de permalinks van pagina’s of berichten aanpast, dat de aangepaste links niet mee veranderen. Dit kan ervoor zorgen dat pagina’s niet meer werken en een 404-foutmelding geven.

Vond je de tips op deze pagina handig om te weten maar wil je extra hulp bij het instellen en wijzigen van permalinks? Wij helpen je graag verder. Heb je toch per ongeluk het WordPress of Site adres aangepast en werkt je website niet meer, wij lossen je WordPress probleem snel op en zorgen dat je site weer online komt. Wil je WordPress problemen liever helemaal voor zijn? Bekijk dan onze Site Service pakketten voor voordelig en optimaal WordPress onderhoud. 

Betalen in termijnen met WooCommerce

Binnen WordPress is WooCommerce veruit het populairste platform om webshops mee te maken en te beheren. We krijgen regelmatig de vraag hoe je betalen in termijnen kan aanbieden voor producten of diensten binnen WooCommerce. 

Er zijn twee manieren om betalen in termijnen in te stellen, via een Payment Service Provider (PSP) of met WooCommerce Subscriptions. We zetten hier de voor- en nadelen voor je op een rij. Naast betalen in termijnen is het ook nog wettelijk verplicht om een achteraf betaalmogelijkheid aan te bieden.

Wat is betalen in termijnen? 

Met betalen in termijnen geef je bezoekers de optie om je product of dienst over meerdere periodes te betalen. Met als bekendste voorbeelden Klarna, in3, SprayPay en Credit Click. Je biedt hiermee extra betaalgemak, wat zorgt voor een positieve winkelervaring bij je klanten.

Betalen in termijnen instellen met WooCommerce Subscriptions

WooCommerce Subscriptions is een extensie van WooCommerce en zit niet standaard inbegrepen bij een WooCommerce licentie. Je schaft WooCommerce Subscriptions aan via de website van WooCommerce.

Voordelen van betalen in termijnen via WooCommerce Subscriptions

Het aanbieden van betalen in termijnen biedt een groot gebruiksgemak voor je klanten en maakt je product of dienst toegankelijk voor een grotere doelgroep wanneer het bedrag niet in een keer voldaan hoeft te worden.

Daarnaast is WooCommerce Subscriptions ook handig wanneer je een product of dienst levert met een langere betalingstermijn dan de standaard van 3 termijnen die veel andere partijen ondersteunen.

WooCommerce Subscriptions is ook uitermate geschikt zoals de naam al doet vermoeden voor abonnementsproducten en diensten.

Nadelen van betalen in termijnen via WooCommerce Subscriptions

Een nadeel wanneer je betalen in termijnen aanbiedt via WooCommerce Subscriptions is wel dat de verantwoordelijkheid van het “innen van de vordering” bij jou komt te liggen. Betaalt iemand bijvoorbeeld niet of niet op tijd, dan zal je zelf actie moeten ondernemen.

Het voordeel van een Payment Service Provider zoals bijvoorbeeld Klarna is dat je hiermee de gehele betaalverplichting kan laten uitbesteden. De meeste providers bieden gelukkig een integratie met WooCommerce tegen redelijke tarieven waardoor jij gegarandeerd je geld krijgt.

Betalen in termijnen instellen via een Payment Service Provider

Een Payment Service Provider regelt al jouw betaalverkeer. Via een PSP kan je verschillende betaalmethoden aanbieden op je webshop. Hiermee maak je het voor je klanten zo makkelijk mogelijk om te betalen. 

Voordelen van betalen in termijnen via een Payment Service Provider

Het voordeel wanneer je gebruikmaakt van een payment service provider als bijvoorbeeld Mollie is dat je vrij snel meerdere betaalmogelijkheden kan aanbieden aan je klanten.

Zo kan je met een paar klikken niet alleen betalen in 3 delen maar ook bijvoorbeeld een optie voor achteraf betalen.

Misschien wel het grootste voordeel van de betaling in termijnen / gespreide betaling te laten lopen via een partij als Klarna is dat jij geen risico loopt. Klarna doet een financiële check op basis van de klantgegevens en jij krijgt je geld van Klarna. De betaalprovider neemt in deze dan de vordering en het risico van jou over.

Nadelen van betalen in termijnen via een Payment Service Provider

Zoals aangegeven neemt de PSP de vordering en risico van jou over, dat doen ze echter niet voor niets. De transactiekosten van een betaling zijn al snel drie à vijf procent, iets wat je niet altijd volledig kan doorberekenen aan je klanten.

Betalen in termijnen met Mollie

Als je al gebruikmaakt van Mollie is dit de meest toegankelijke manier om betalen in termijnen te activeren, waarschijnlijk heb je de plugin dan zelfs al geïnstalleerd. Zo niet, dan moet je de Mollie Payments for WooCommerce plugin installeren(uitleg).

Daarna moet je zowel in je mollie dashboard als in de WooCommerce instellingen de betaalmethodes activeren.

Wanneer je ingelogd bent in je dashboard op mollie.com kan je de betaalmethodes activeren onder Instellingen > websiteprofielen > Betaalmethodes (bij het gewenste profiel)

In WooCommerce vind je deze instellingen onder WooCommerce > Instellingen > Mollie-instellingen

mollie instellingen scherm binnen WordPress

Wil je een andere payment service provider gebruiken dan mollie? Of weten via welke andere providers je iDEAL betalingen kan aanbieden op je webshop? Lees dan ook onze Mollie alternatieven voor iDEAL betalingen op je website.

WooCommerce hulp bij het instellen van betalingen in termijnen

Kan je niet wachten om betalingen in termijnen in te stellen maar weet je niet hoe? Vraag WPHelpdesk dan om hulp bij het oplossen van WooCommerce problemen of bekijk onze WooCommerce onderhoudspakketten. Met professioneel WooCommerce onderhoud ben je verzekerd van een goed werkende webshop en voorkom je dat je veel inkomsten misloopt.

Alle Contact Form 7 Formulier velden voor WordPress

Contact Form 7 is een populaire en gratis WordPress plugin waarmee je gemakkelijk contact formulieren voor je website maakt.

Je kan zelf bepalen welke invoervelden je gebruikt en de plugin biedt integraties met andere populaire WordPress plugins. Super handig dus.

Vandaag nemen we je mee door alle invoervelden en leer je hoe je optimaal gebruikmaakt van Contact Form 7.
Lees hoe je Contact Form 7 installeert en hoe je zelf formulieren maakt.

Wat zijn de mogelijkheden met de Contact Form 7 velden

Wanneer je een contactformulier binnen WordPress bewerkt, zie je bovenaan een tal van opties. Hieronder lees je wat ieder invoerveld betekent. Vervolgens nemen we ze een voor een met je door.

Invoervelden Contact Form 7

  • Tekst: een enkele regel waar tekst ingevuld kan worden, denk aan een naam of straat
  • E-mail: een veld om een e-mailadres achter te laten
  • URL: een veld om een website-URL in te voeren
  • Tel: een veld voor een telefoonnummer
  • Getal: een invoerveld alleen voor getallen
  • Datum: een veld met een datumkiezer
  • Tekstgebied: een groot tekstveld
  • Dropdown-menu: een keuzemenu waar iemand kan kiezen uit meerdere opties
  • Selectievakjes: een keuzemenu waar iemand één of meerdere opties kan kiezen
  • Keuzerondjes: een keuzemenu waar iemand maximaal één optie kan kiezen
  • Acceptatie: een optie om je bezoeker akkoord te laten gaan met bijvoorbeeld de algemene voorwaarden 
  • Quiz: een optie om een quiz toe te voegen aan het formulier
  • reCAPTCHA: met deze optie voorkom je spamberichten
  • Bestand: een optie om een bestand toe te voegen aan het formulier
  • Verzenden: met deze optie voeg je een verzendknop toe aan een formulier

Tekst

Het tekst veld is het meest gebruikte tekstveld en hiermee kan je, zoals de naam al zegt, tekst invoeren. Bij het toevoegen van een tekstveld kan je kiezen om dit veld verplicht te maken. Daarnaast kan je het veld een naam geven. Deze naam zie je niet terug op het formulier op je website, maar wordt gebruikt in de e-mail die je ontvangt nadat iemand het formulier verstuurt. Tot slot kan je ook een standaardwaarde invullen. Dit is een voorbeeld tekst die bezoekers te zien krijgen bij het tekstveld. Vergeet niet het vinkje onder “Standaardwaarde” aan te zetten. Anders moeten je bezoekers de voorbeeld tekst handmatig weghalen, wat niet heel praktisch is. 

 

Extra opties bij het invoegen van een tekstveld.

 

Hoe het tekstveld wordt weergeven op je website.

E-mail

Dit veld is speciaal bedoeld voor het invullen van een e-mailadres. Anders dan een tekstveld controleert het veld voor e-mails automatisch of er een geldig mailadres is ingevuld. Ook dit veld kan je verplicht maken en een standaardwaarde opgeven.

Het instellen van een “e-mail veld” met een standaardwaarde.


Hoe het e-mail veld wordt weergeven op je website.

URL

Met een URL-veld kunnen bezoekers een website-URL achterlaten. Ook dit veld controleert automatisch of de opgegeven URL geldig is. Vergeet je bij dit veld http:// of https:// in te vullen, dan geeft Contact Form 7 een foutmelding.

Het instellen van een URL-veld.


Hoe het URL-veld wordt weergeven op je website.

Telefoonnummer

Dit veld is bedoeld om een telefoonnummer achter te laten. Net als bij de andere invoervelden kan je voor dit veld instellen om het veld verplicht te maken en een standaardwaarde opgeven.

Het instellen van een telefoonnummer veld.

Weergave van het telefoonnummer veld op je website.

Getal

Het veld voor getallen is bedoeld om getallen op te geven. Je kan kiezen uit twee soorten; een normaal tekstveld waar een willekeurig getal kan worden ingevoerd, of een “slider” waarmee je een getal kan selecteren. Je kan hierbij ook een minimum en maximum instellen. 

Het instellen van een “getal-veld” met een slider en een minimum en maximum.

Weergave van het getallenveld op je website.

Datum

Met dit veld kan je een datum laten invullen. Ook kan je kiezen om bezoekers alleen uit een bepaalde periode te laten kiezen. In dit geval verschijnen alleen de data uit de door jou gekozen periode. 

Het instellen van een datumveld met een specifiek bereik.

Weergave van het datumveld op je website.

Tekstgebied

Een tekstgebied gebruik je voor de invoer van grotere stukken tekst. Meestal is dit de plek waar je je bericht kan typen. Een normaal tekstveld gebruik je dan weer voor het invoeren van bijvoorbeeld je naam. 


Een tekstgebied instellen dat het woord “Bericht” standaard al in het veld heeft staan.

Weergave van het tekstgebied op je website.

Drop-down menu

Met een drop-down menu kan je iemand laten kiezen uit meerdere opties. Bij de aanvullende opties van dit veld kan je daarnaast aangeven of bezoekers één of meerdere selecties kunnen maken. 

Bij de aanvullende opties kan je aangeven of je toestaat dat bezoekers meerdere selecties kunnen maken.

Weergave van het drop-down menu op je website.

Selectievakjes

Met dit veld kan je bezoekers de keuze laten maken uit één of meerdere opties. Liever de keuze beperken tot maximaal één optie? Gebruik dan het veld “keuzerondjes”.

Het instellen van het “selectievakjes veld”.

Weergave van selectievakjes op je website.

Wil je de selectievakjes onder elkaar weergeven in een lijst dan kan je de volgende CSS code toevoegen in de Customizer onder extra css.

.wpcf7-form-control.wpcf7-checkbox {
display: flex;
flex-direction: column;
}

Keuzerondjes

Dit veld beperkt je bezoekers tot het maken van één keuze. Handig wanneer je iemand een keuze wil laten maken uit meerdere alternatieven. 

Het instellen van het “keuzerondjes veld”.


Weergave van keuzerondjes op je website.

Acceptatie

Met het “acceptatie-veld” geef je de bezoekers de vraag om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en de privacy policy. Via de extra opties kan je instellen dat het formulier alleen wordt verzonden als de algemene voorwaarden zijn geaccepteerd. Dit is een handige functie omdat je in het kader van de AVG-wetgeving verplicht bent om toestemming te hebben om de ingevulde gegevens te verzamelen. 

Instellingen met betrekking tot het “acceptatie veld”.

Weergave van “acceptaties” op je website.

Contact Form 7 reCAPTCHA

Met deze optie voorkom je dat je spam berichten ontvangt en moeten bezoekers bevestigen dat zij geen “robot” zijn. Om gebruik te maken van reCAPTCHA moet je eerst een “API key” aanvragen bij Google. Vervolgens activeer je reCAPTCHA door op het dashboard van WordPress op Contact > Integratie > reCAPTCHA > Integratie instellen te klikken.

Klik op “Integratie” links in het dashboard van WordPress om reCAPTCHA te activeren.

Wanneer je de tool geïnstalleerd hebt, komt er vaak een icoontje rechts onderin de website te staan.
Die kan verborgen worden met de volgende code:

.grecaptcha-badge { visibility: hidden; }

Quiz

Met deze functie kan je vragen en antwoorden toevoegen aan een formulier. Uiteraard spreekt het antwoord op de onderstaande vraag voor zich. 

Voer hier je vragen en antwoorden in.


Weergave van een quiz op je website.

Bestand

Met deze optie laat je bezoekers een bestand toevoegen aan het formulier. Bij de extra opties kan je instellen hoe groot het bestand maximaal mag zijn en welke bestandstypes worden toegestaan. Houd er rekening mee dat de meeste webhosting providers bestanden toestaan tot maximaal 8 a 16 MB echter zijn er ook providers waar dit beperkt is tot 2 a 4MB.

Extra instellingen voor het “bestand-veld”. 8.000.000 bytes in dit voorbeeld staat gelijk aan 8 MB.

Weergave van het toevoegen van een bestand op je website.

Bestanden als bijlage meesturen

Standaard worden verstuurde bestanden opgeslagen in de mediabibliotheek van je WordPress admin. En worden ze niet als bijlage meegestuurd in de e-mailnotificaties die je ontvangt van een nieuw ingevuld formulier. Dit is vervelend want zo zie je belangrijke bestanden gemakkelijk over het hoofd.

Wil je dat geüploade bestanden standaard als bijlage worden meegestuurd bij je mails? Klik dan op de tab “Mail” wanneer je het formulier aan het aanpassen bent.

Scroll vervolgens naar beneden totdat je de instelling “Bestand bijlages” ziet. Hier vul je de naam in van het aangemaakte upload veld.

Vul hier de aangemaakte upload tag in.

Bestanden zullen nu als bijlage worden meegestuurd wanneer je een e-mail notificatie ontvangt.

Wil je bezoekers toestaan om meerdere bestanden te uploaden? Maak dan meerdere bestand upload tags aan en plaats alle verschillende tags in dit veld.

Verzenden

Bij ieder nieuw formulier maakt Contact Form 7 standaard een verzendknop aan. Heb je deze per ongeluk verwijderd, dan kan je deze via de optie “verzenden” handmatig weer toevoegen. Je kan zelf een knoptekst invoeren of wijzigen.

Stel onder “Label” de tekst in die je wilt koppelen aan de verzendknop.

De volledige Contact Form 7 handleiding

Wil je stap voor stap weten hoe je Contact Form 7 installeert en hoe je zelf nieuwe formulieren maakt en plaatst?
Bekijk dan de volledige handleiding van Contact Form 7

Problemen met Contact Form 7

Heb je alle stappen gevolgd maar heb je problemen met Contact Form 7? Zoals e-mails die niet aankomen. Lees dan hier hoe je problemen met Contact Form 7 oplost.

Zoek je vakkundige hulp bij het onderhouden van je website en het oplossen van WordPress problemen? Neem dan nu contact op of bekijk onze Site Service pakketten.

Afbeelding invoegen in WordPress

Afbeelding toevoegen via WordPress, Elementor, Divi, WPBakery en meer! Handige stappenplan voor iedere plugin.

Hoe voeg je precies een afbeelding toe in je WordPress berichten? Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden en bij iedere plugin gaat net alles weer anders. Maar hoe weet je precies welke jij moet gebruiken? In dit artikel leggen we je per plugin uit hoe je een afbeelding binnen je WordPress pagina of bericht kan toevoegen. 

Afbeelding toevoegen via WordPress blokken bewerken

Een afbeelding op WordPress toevoegen kan gemakkelijk door een blok te bewerken. In dit stappenplan leggen we je gemakkelijk uit hoe je een WordPress afbeelding kan toevoegen via blokken in een paar simpele stappen:

Stap 1: Voeg een afbeelding toe door middel van op + te klikken of de afkorting /afbeelding te gebruiken zodat je afbeelding kan selecteren.

 

Je kan het plus icoontje gebruiken wat zich links boven bevind of die rechtsboven

 

Of:

of door /afbeelding te typen nadat je een nieuw blok start na een paragraaf/alinea

Stap 2: Afbeelding uploaden of selecteren.

vervolgens kan je de afbeelding uploaden of selecteren uit de mediabibliotheek

Stap 3: Klik op de afbeelding en klaar is kees. 

Wil je dat je WordPress afbeelding naast je tekst doorloopt?

Stap 4: Zorg ervoor dat je bericht tekst bevat en daaronder de afbeelding hebt ingevoegd.

Stap 5: Je kan nu de tekst en afbeelding uitlijnen. Met links en rechts uitlijnen komt deze naast de tekst te staan.

Stap 6: Druk op het pijltje naar boven om de afbeelding naast de tekst te krijgen.

links uitlijnen is ook mogelijk. je kan ook de tekst verdelen door met kolom blokken te werken.

Stap 7: Met de blauwe puntjes kan je de afbeelding van vergroten en verkleinen naar de gewenste grootte.

Liever de video bekijken? Bekijk dan hoe je in WordPress tekst naast je foto krijgt die doorloopt.

Wil je een volledige foto galerij in je pagina plaatsen? Check deze uitleg:

Afbeelding toevoegen in Elementor

Naast de standaard WordPress editor kan je ook gemakkelijk afbeeldingen toevoegen via Elementor. Open een bericht met Elementor en volg onderstaande stappen.

Stap 1: Selecteer de afbeelding widget.

Selecteer de afbeelding widget

Stap 2: Kies bij het grijze afbeelding logo een nieuwe afbeelding om deze toe te voegen. Kies een afbeelding uit je mediabestand of upload een nieuwe afbeelding.

kies vervolgens de afbeelding in elementor

Stap 3: Bij het tabblad Style kan je de grootte van de afbeelding aanpassen naar de door jouw gewenste grootte.

aanpassingen qua formaat doe je in het tabje stijl

Afbeelding toevoegen in Divi

Stap 1: Druk op het + icoontje om een module toe te voegen binnen een bestaande sectie en selecteer de module ‘afbeelding’.

Met het plus icoontje kan je een blok / module toevoegen in divi

Stap 2: Bovenin kan je een nieuwe afbeelding invoegen (of uploaden). Mocht hier een voorbeeld afbeelding staan dan kan je deze vervangen voor je eigen afbeelding.

door op de placeholder afbeelding te klikken kan je die vervangen door je eigen foto.

Eventueel stap 3: Bij het tabblad ‘content’ en ‘ontwerp’ kan je de afbeelding nog bewerken, mocht je dit willen.

Stap 4: Rechtsonder druk je op het vinkje om op te slaan.

Afbeelding toevoegen in WPBakery

WPBakery is naast Elementor en Divi een populaire pagebuilder voor WordPress en heeft ontzettend veel gebruikers. 

Maak je gebruik van WPBakery, dan gaat het invoegen van een afbeelding als volgt:

Stap 1: Druk op het + teken en klik op het element ‘Afbeelding’.

kies het element dat je wilt invoegen in de pagina

Stap 2: Geef een titel op en klik op het + teken.

Kies vervolgens de afbeelding bron en selecteer de afbeelding door op het grijze vlak met groene plusje te klikken

Stap 3: Kies een afbeelding uit je map of upload hier een afbeelding.

Stap 4 (optioneel): Hier kan je ook andere bewerkingen aan je WordPress afbeelding doen zoals het toevoegen van een animatie of het instellen van de grootte, uitlijnen, etc.

Stap 5: Wanneer je op ‘Opslaan’ drukt, sla je de afbeelding op.

Afbeelding toevoegen in de sidebar

Naast de hierboven besproken methoden kan je natuurlijk ook een afbeelding toevoegen in de sidebar. Dit kan door middel van een widget waarmee je de afbeelding in de sidebar plaatst.

Stap 1: Ga naar ‘widgets’ in je WordPress menu.

de widgets & sidebar kan je vinden onder weergave > widget

Stap 2: Sleep de afbeelding widget naar de (blog) sidebar.

Afhankelijk van je WordPress versie kan het widget menu er soms verschillend uitzien.

Stap 3: Kies een afbeelding (of upload deze).

de widget blokken werken vergelijkbaar met de standaard WordPress blokken bewerker

Stap 4: Sla deze op!

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er verschillende manieren om afbeeldingen toe te voegen aan je berichten en pagina’s in WordPress.  

Lukt het uploaden van afbeeldingen niet? Worden afbeeldingen niet zichtbaar bij het uploaden? We hebben een aantal veel voorkomende oorzaken op een rijtje gezet in ons artikel WordPress afbeelding upload problemen.

Mocht je nog WordPress problemen ondervinden met afbeeldingen of heb je daar verdere hulp bij nodig? Bekijk dan onze Site Service pakketten of neem contact op.

WordPress berichten sorteren met categorieën en tags

Wanneer je een WordPress blog hebt wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je berichten lezen. Om die reden is het belangrijk om je blog zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk in te delen voor je lezers. Op die manier maak jij je site gemakkelijk om doorheen te navigeren en zorg je ervoor dat bezoekers meer tijd op je website besteden. Doe je dit niet, dan heb je kans dat lezers afhaken en over het onderwerp gaan lezen op een andere site.

In dit artikel lees je precies over hoe jij je WordPress blog overzichtelijker kan maken door middel van WordPress categorieën en WordPress tags.

WordPress categorieën

Soms moet je eerst op het tandwiel rechtsboven klikken eer je de document instellingen zoals categorieën te zien krijgt.

Een categorie is een verzameling van berichten met hetzelfde hoofdonderwerp. Laten we als voorbeeld een foodblog nemen. Mogelijke categorieën kunnen dan ‘lunch’, ‘diner’ en ‘dessert’ zijn. Vervolgens kan je alle berichten met lunchgerechten onder de categorie ‘lunch’ indelen, alle berichten met betrekking tot diner onder de categorie ‘diner’ etc. Op deze manier zorg je voor een logische indeling van al jouw berichten en weten lezers waar ze moeten zijn voor een artikel binnen een specifieke categorie.


WordPress Categorieën gebruiken

Maak een blogpost (lees bericht) aan door naar Berichten > Nieuw bericht te gaan. In de berichten editor verschijnt nu een menu of klik rechtsboven op het tandwiel icoon. Onder het kopje Categorieën kan je bestaande categorieën selecteren of nieuwe categorieën toevoegen. Wil je een bericht aan een categorie linken, dan druk je simpelweg gewoon op het vakje van de categorie. 

Je kan meerdere categorieën aanklikken al is dat niet per se aan te raden

Deze categorieën kun je vervolgens verder opdelen in sub categorieën om je onderwerpen verder te specificeren. In het geval van een reisblog kan je denken aan continenten als categorieën en landen als sub categorieën. Dit doe je door een nieuwe categorie aan te maken en deze onder een hoofdcategorie te plaatsen.

Je kan meerdere sub-categorieën maken maar ook sub-sub categorieën


WordPress Categorieën in sidebar plaatsen

In je sidebar kan je een widget toevoegen waarin je alle categorieën van een bericht ziet om je lezer op die manier zo makkelijk mogelijk berichten binnen een bepaalde categorie te laten vinden. Dit doe je door bij Weergave naar widgets te gaan. Bij de standaard variant van de sidebar staat deze WordPress categorie widget waarschijnlijk er al in. Als dit niet zo is dan kan je het gemakkelijk erin slepen en klaar is kees.

Met het plaatsen van een categorieën lijst in de sidebar kunnen bezoekers altijd makkelijk alle categorieën zien.

WordPress tags

Naast categorieën zijn er ook nog tags, tags zijn in zekere zin vergelijkbaar

Je berichten kan je nog verder categoriseren door middel van WordPress tags aan je berichten toe te voegen. Dit zijn labels die de lezer informatie geeft over waar een artikel over gaat. Wanneer we bij het voorbeeld van de reisblog blijven en je een artikel over boeddhistische tempels op Bali schrijft, dan is de categorie Azië, zijn de sub categorieën Zuid-Oost Azië, Indonesië en Bali en kan je als tag ‘tempels’ gebruiken. Zo weet de lezer meteen dat het artikel specifiek ingaat op tempels op Bali en maakt dit het artikel makkelijker vindbaar bij het zoeken op je site.

WordPress Tags gebruiken

Het aanmaken en labelen van WordPress tags gaat hetzelfde als het aanmaken van WordPress categorieën. Maak een nieuw bericht of bewerk een bestaand bericht. Zoek in het menu dat aan de rechterkant verschijnt naar Tags. Net als Categorieën kan je hier bestaande Tags selecteren of nieuwe Tags aanmaken.

Je kan met tags handig groeperen en toevoegen in meerdere groepen wanneer wenselijk.

WordPress Tags SEO 

Vroeger hadden WordPress tags invloed op je SEO (Search Engine Optimalisatie). Per tag of categorie wordt er een overzichpagina aangemaakt. Een goed ingerichte pagina kan daarom invloed hebben op je SEO, mits goed ingesteld.

Verschil tussen Categorieën en Tags

Het aantal keer dat we Categorieën en Tags hebben genoemd in dit artikel is niet meer op twee handen te tellen. Daarom zetten we de verschillen graag nog even voor je op een rijtje:

  • Categorieën gebruik je om berichten te groeperen
  • Tags gebruik je om berichten te labelen
  • Je gebruikt bij voorkeur een beperkt aantal categorieën (maximaal 8 tot 10)
  • Met tags kan je veel specifieker te werk gaan, daarom kan je er hier veel meer van gebruiken. Tip: gebruik meerdere tags per artikel. Op die manier maak je optimaal gebruik van tags.
  • Categorieën komen vaak terug in de URL van het bericht, tags niet
  • Koppel je bericht altijd aan minimaal één categorie. Anders wijst WordPress automatisch de categorie ‘‘uncategorized’ en hierdoor wordt je bericht moeilijker vindbaar.

Tips voor effectief gebruik van Categorieën en tags

  • Maak niet te veel categorieën aan 
  • Gebruik geen nieuwe categorie als hier maar één bericht onder valt
  • Maak geen categorieën aan zonder berichten 
  • Tags zijn handig, maar wel als er meerdere berichten zijn met deze tag
  • Zet een widget met categorieën in je sidebar zodat lezers makkelijk door je berichten kunnen navigeren
  • Maak gebruik van sub categorieën wanneer je onderwerpen gaat specificeren.

Meer overzicht dankzij Categorieën en Tags

Kortom, om je blog beter te ordenen is het handig om gebruik te maken van WordPress categorieën en WordPress Tags. Met categorieën groepeer je berichten en met tags label je deze. Zo wordt het een stuk makkelijker voor je lezers om berichten van dezelfde groep te vinden. 

Kijk je liever nog eens terug hoe je gemakkelijk je berichten kan sorteren op je WordPress site? Bekijk dan ook onze video “Hoe kan ik in WordPress berichten groeperen per reis op mijn reisblog?”

Hulp nodig bij het toevoegen van Categorieën en Tags aan je berichten en je sidebar? Stel je vraag dan hier.

WordPress plugin installeren

WordPress plugins bieden je de mogelijkheid om functies toe te voegen aan je website. De opties van plugins zijn eindeloos en het brengt je website naar een hoger niveau. Verander je WordPress site van een statische pagina naar een gebruiksvriendelijke en functionele omgeving. En creëer hiermee een plek waar websitebezoekers interactie kunnen hebben met jouw product, dienst of verhaal. 

Maar met WordPress plugins kan je meer dan dat. Zo kan je WordPress plugins bijvoorbeeld ook gebruiken om meer inzicht te krijgen in hoe websitebezoekers navigeren door jouw site, kan je met behulp van plugins je website sneller maken en kan je plugins koppelen aan programma’s van derden. 

Denk aan het koppelen van een nieuwsbriefformulier op jouw site aan het programma waar je nieuwsbrieven mee verstuurt. Zo hoef je nooit meer handmatig e-mailadressen toe te voegen aan een mailinglijst. Handig toch? 

WordPress plugin installeren

Het installeren van een WordPress plugin is heel eenvoudig. Door onze stappen te volgen weet je binnen een mum van tijd hoe je zelf een WordPress plugin installeert. 

De twee meest voorkomende manieren om een WordPress plugin te downloaden zijn direct via je WordPress admin of door het uploaden van een plugin .zip bestand. Beide methoden beschrijven we hier. 

WordPress plugin downloaden via je WordPress site

De gemakkelijkste manier om een WordPress plugin te downloaden is via je WordPress site zelf. Let wel dat de plugin hier dan tussenstaat

Ga allereerst naar het Dashboard van WordPress. 

Hier kies je voor Plugins > Nieuwe plugin.

WordPress admin plugins menu item
Onder plugins klik je op nieuwe plugin

Ik zie ‘Plugins’ niet terug in het WordPress menu
Ben je ingelogd in je WordPress website? Maar zie je de beheerdersfuncties zoals plugins en thema’s niet? Mogelijk zijn de gebruikersrechten van je website dan aangepast. 
Verschillende gebruikersrollen hebben namelijk verschillende rechten. Neem in dat geval contact op met de beheerder of hoofdgebruiker. 
Controleer ook of je niet per ongeluk een WordPress.com site hebt met een te laag pakket. 
Zijn één van bovenstaande situaties van toepassing op jou? Dan verklaart dat waarom je je plugins niet terugziet in je WordPress dashboard.

Je ziet nu een overzicht van uitgelichte plugins. Je kan hier ook kiezen uit de populairste of aanbevolen plugins. Uiteraard kan je zelf ook plugins zoeken via de zoekfunctie. 

Heb je de plugin gevonden die je wilt downloaden? Klik dan op Nu installeren (1 in onderstaande afbeelding). Nadat die geïnstalleerd is, kan je de plugin activeren.

1. Plugins die via WordPress.org beschikbaar zijn installeren. 2. upload een externe / premium plugin

WordPress plugin uploaden via de Upload functie

Via de Plugins knop in het dashboard van WordPress vind je vooral gratis (versies) van plugins. Wil je meer functionaliteiten kunnen bieden aan je bezoekers en je meer onderscheiden van je concurrenten? Dan zijn betaalde plugins zeker het overwegen waard.

Betaalde plugins kan je vaak downloaden via de website van de makers zelf of via een extensie bij de gratis variant van een plugin die je al gedownload hebt. Onder Geïnstalleerde plugins in je dashboard zie je dan de mogelijkheid om je gratis plugin te upgraden naar een betaalde of pro variant.

Zodra je een plugin gekocht hebt ontvang je een .zip bestand dat je kan downloaden. Om de WordPress plugin te installeren ga je vervolgens weer naar Plugins in je WordPress dashboard. Klik op Nieuwe plugin en kies voor Plugin uploaden (2 in bovenstaande afbeelding). Selecteer het .zip bestand en klik op Nu installeren. 

WordPress doet vervolgens de rest van het werk. Als de installatie is voltooid kan je de plugin activeren en configureren. 

WordPress plugins activeren

Zodra de installatie is voltooid ga je naar Plugins en klik je op Geïnstalleerde plugins. Zoek de plugin en klik op Activeren. Nadat de activatie gelukt is, kan je de plugin naar eigen smaak instellen. Afhankelijk van wat je plugin doet, vind je de plugin terug in het Dashboard menu of via de instellingen bovenaan het dashboard.

.

TIP: Voor het gebruik van de plugin is het altijd aan te raden om de documentatie / handleiding  van de ontwikkelaar er eens door te nemen, dat kan vaak al een hoop problemen voorkomen.

Wist je dat bij al onze WordPress onderhoudspakketten webhosting en toegang tot onze premium plugins t.w.v. €1500,- zit inbegrepen? 

Waar moet ik op letten bij het downloaden van WordPress plugins?

WordPress plugins kunnen een mogelijke ingang zijn voor hackers. Het is daarom extra belangrijk om op een aantal dingen te letten voordat je een plugin installeert. Check of de plugin nog steeds onderhouden wordt door de ontwikkelaars. Complexe plugins die bijvoorbeeld één à twee jaar geen updates meer hebben gehad, kan je beter vermijden.

Daarnaast is de bron (waar je een plugin download) belangrijk. Het is belangrijk dat de bron van een plugin vertrouwd is zoals WordPress.org (direct vanuit je dashboard) of CodeCanyon. Zo verklein je de kans dat je een plugin download dat mogelijk ‘besmet’ is met onveilige software.
Iemand die een premium plugin van €100+ gratis ter download aanbiedt is geen sinterklaas, je moet je dan afvragen wat zijn belangen zijn.

Veelvoorkomende problemen WordPress plugins

WordPress plugin niet zichtbaar

Kan je jouw geïnstalleerde plugin niet terugvinden? Als je inlogt zie je in het Dashboard menu Plugins. Klik op Geïnstalleerde plugins voor een overzicht van jouw geïnstalleerde plugins. Staat de plugin er niet tussen? Dan is de plugin mogelijk niet volledig geïnstalleerd. Probeer de plugin opnieuw te installeren. Krijg je de melding dat de doelmap al bestaat, volg dan de instructies in dit artikel “Doelmap bestaat al”.

Upgraden om WordPress plugins te gebruiken

Wanneer je het kopje plugins wel ziet staan maar vervolgens een melding krijgt dat je moet upgraden naar bijvoorbeeld een business abonnement, dan is je website ondergebracht bij WordPress.com afhankelijk van welk pakket je daar afneemt ben je beperkt in functionaliteit. Plugins zijn standaard wel beschikbaar binnen de zogenoemde self-hosted WordPress.org variant.

Nulled WordPress plugins

Op onze pagina WordPress website laten bouwen leggen we uit welke kosten je kan verwachten bij het bouwen van een website. Des te verleidelijk kan het dan misschien zijn om nulled WordPress plugins te gebruiken. Voor wie het niet weet: nulled WordPress plugins zijn van oorsprong betaalde plugins die je gratis kan downloaden en installeren zonder dat er een licentiecode nodig is. 

Waarom het gebruik van nulled WordPress plugins dan toch geen goed idee is? En wat de voordelen zijn van de officiële versie? Allereerst omdat je niet weet wat er nog meer in de code staat. Hackers kunnen bijvoorbeeld schadelijke code toevoegen aan de nulled plugin en zo toegang verkrijgen tot jouw website en gegevens. Daarnaast kan je geen beroep doen op ondersteuning van de ontwikkelaar en ontvang je geen belangrijke updates. 

Tot slot ontneem je ontwikkelaars de kans om hun producten te blijven verbeteren. Want daar zijn inkomsten voor nodig. Denk dus goed na voordat je nulled WordPress plugins installeert. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Vertaal plugins WordPress

Met het beschikbaar maken van jouw content in meerdere talen maak je jouw website in één klap beschikbaar voor een groter publiek. Om je website in meerdere talen beschikbaar te maken zal je al jouw content opnieuw moeten schrijven. Of toch niet? Inmiddels zijn er gelukkig hele goede WordPress plugins die dit voor jou kunnen doen. 

Met WeGlot kan je in een paar minuten je volledige site vertalen. Het WeGlot dashboard biedt daarnaast een handig overzicht omdat alle vertalingen vanuit één plek te beheren zijn. Een andere populaire plugin is WPML. Met deze betaalde plugin kan je vanuit meerdere talen vertalen en de plugin biedt ondersteuning voor andere veelgebruikte plugins binnen WordPress.

Ondersteuning voor jouw WordPress website

Het oplossen van WordPress problemen zit standaard inbegrepen in onze Site Service pakketten. Je bent daarnaast verzekerd van updates, een hackvrij-garantie en snelheid optimalisatie van jouw website. Speciaal voor WooCommerce bieden we ook WooCommerce onderhoudspakketten. Zo ben je verzekerd van goed onderhoud van jouw webshop. 
Ben je al begonnen met het bouwen van jouw eigen WordPress site maar loop je tegen problemen aan? Zoek dan niet verder. We helpen je graag verder met jouw bestaande of toekomstige WordPress website.

Mollie alternatieven voor iDEAL betalingen op je website

Mollie is een betaalplatform waarmee je iDEAL-betalingen kan aanbieden op je webshop of website. In korte tijd is Mollie enorm gegroeid en misschien wel één van de populaire betaalproviders van de Benelux. Deze enorme groei is ook het aantal Mollie aanvragen dat wordt afgekeurd gegroeid. Zo worden accounts (tijdelijk) geblokkeerd of wordt je tegoed bij verdenking van fraude of oplichting vastgehouden.

We begrijpen goed dat je dit als ondernemer of bedrijf wilt voorkomen. Daarom is het verstandig, zeker bij een webshop met hogere verkoopvolumes, om naast Mollie nog één of twee actieve betaalproviders te hebben. Gelukkig zijn er naast Mollie nog een tal van alternatieve betaalproviders. En komt je betaalverkeer niet in gevaar bij een storing of blokkade van je account.

Klanten via iDEAL laten betalen

In Nederland is iDEAL dé betaalmethode voor online transacties. Naast iDEAL ondersteunt Mollie nog een tal van andere betaalopties. In België, Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld zijn andere betaalmethodes weer populair. Handig dus om hier rekening mee te houden wanneer je de grens over wilt gaan met jouw webshop.

Alternatieven voor Mollie

Naast Mollie zijn er nog een tal van alternatieve betaalproviders. Handig wanneer je te maken krijgt met een storing of blokkade van je primaire betaalprovider. We zetten de alternatieven voor je op een rij:

  • Adyen
  • Buckaroo
  • CM.com
  • Emspay.nl
  • ICEPAY
  • Ingenico ePayments
  • Multisafepay
  • Pay.nl
  • Paypal
  • PayPro.nl
  • Rabo Smart Pay
  • Stripe
  • TargetPay

Integratie ➡
Provider ⬇
WooCommerce GravityForms Pronamic pay Eigen plugin €/ideal transactie sepa/recurring mogelijk?
adyen ➖ via partner ➖ via pro versie van pronamic pay ➖ via partner 0,30
buckaroo ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay 0,25
cm.com ➖ via partner ~0,29 op aanvraag
emspay.nl ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay 0,25
icepay ➖ via partner 0,29 + maandelijks 15,-
Ingenico e payments ➖ via pronamic pay ➖ via pronamic pay Onbekend ➖ onbekend
Mollie.com ✅eigen plugin ✅ vanuit gravity forms of pronamic pay 0,29
multisafepay   ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay Onbekend
pay.nl ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay 0,25, bij pro 0,19 ➖ bij Pro pakket a €25/maand
Paypal paypal als betaal optie via andere provider Ontwikkelaars maken zelf de integratie met paypal Geen ideal optie.
paypro.nl 0,29
rabo omni kassa ➖ via pronamic pay of andere 3e partij ➖ via pronamic pay €10,- / maand + 0,25/ transactie onbekend
sisow.nl Samen gegaan met buckaroo
Stripe.com 0,29
Targetpay ➖ via pronamic pay 0,49

Genoeg om uit te kiezen dus. Welke provider het beste is voor jou hangt af van waar en hoe je betaalopties wil aanbieden. Zo bieden Buckaroo, Emspray.nl, Multisafepay en Targetpay gemakkelijk integraties met systemen als WooCommerce. Bij Adyen, CM.com en ICEPAY gaat dit via een partner. Deze platformen bieden dan wel weer handige features wanneer je veel betaalverkeer tegelijk verwerkt. 

Naast de integratie met andere systemen spelen ook de transactiekosten per transactie mee. Zo hanteren Buckaroo, Emspay.nl en Pay.nl de laagste transactiekosten gevolgd door PayPro en Stripe en Adyen. Met 0,49 transactiekosten per transactie ben je bij Targetpay het meest kwijt voor een transactie. Daartegenover staat wel dat het platform ruime integratie biedt voor een webshop en andere systemen. 

De bekendste alternatieven voor Mollie zijn misschien wel Adyen en Stripe. We hebben ze net al kort even genoemd. Maar wat zijn de overeenkomsten? En wat zijn de verschillen? We leggen het voor je uit: 

Mollie vs Adyen

Het belangrijkste verschil tussen Mollie en Adyen is de schaalgrootte waarop je opereert. Adyen is vooral populair onder de zeer grote bedrijven daar waar Mollie meer geschikt is voor kleine bedrijven en het MKB. Een account aanmaken bij Mollie gaat bijvoorbeeld gemakkelijk zelf, daar waar je bij Adyen eerst contact moet opnemen met het support team. Vervolgens volgt een advies, inrichten van- en het testen van het account.  

Mollie vs Stripe

In termen van compatibiliteit is Mollie voor Nederland en West-Europa wel de standaard. Dit komt door de vele integraties en betaalopties die Mollie biedt. Zeker wanneer je WooCommerce als webshop gebruikt. Stripe richt zich van oorsprong op de Verenigde Staten en betalingen via Credit Card, maar biedt tegenwoordig ook ondersteuning voor iDeal en zet steeds meer voet aan de grond als het gaat om Europese betaalmogelijkheden.

iDEAL plugins voor WordPress en WooCommerce

iDEAL integreren met WordPress of WooCommerce kan met een aantal handige plugins. Met Mollie Payments for WooCommerce voeg je eenvoudig Mollie toe als betaalprovider binnen je webshop. Met Mollie Forms laat je klanten gemakkelijk kiezen uit de verschillende betaalmethodes van Mollie. Bekijk ook Pronamic Pay, Paytium en GravityForms voor handige manieren om klanten gemakkelijk te laten betalen op jouw website of webshop.

Loop je tegen WooCommerce problemen aan of wil je hulp of advies bij het maken of onderhouden van je webshop? Neem dan nu contact op.

WordPress Avada thema licentie invoeren

Avada thema licentie invoeren op je WordPress website met deze stapsgewijze handleiding. Ontdek de gemakkelijkste manier om het Avada thema te activeren.

Wat is het Avada thema?

Het Avada thema is naast Elementor en Divi een populair WordPress thema. Avada wordt gebruikt voor verschillende type websites zoals een portfolio, e-commerce, blogs en meer.

Het thema staat bekend om de “drag-and-drop” page builder. Hiermee kan je eenvoudig zelf websites maken zonder ook maar enige kennis van coderen nodig te hebben.

Avada licentie aanschaffen

Ben je van plan om Avada te gebruiken voor jouw website? Je koopt Avada via themeforest.net. Je hebt dan meteen een ‘lifetime’ licentie. Het voordeel hiervan is dat je niet na een bepaalde periode hoeft te verlengen en altijd toegang hebt tot de laatste versie en updates van Avada. Een licentie kost momenteel $69 inclusief 6 maanden support van de ontwikkelaars.

Hoe installeer ik de Avada thema licentie in WordPress?

Gebruik je Avada voor het bouwen van jouw site? Volg dan de stappen hieronder om Avada te activeren.

  1. Ga naar themeforest.net/downloads

  2. Log in met het account waarmee je Avada hebt gekocht en ga naar downloads. Zoek hier naar Avada.

  3. Selecteer bij de groene download knop dat je alleen het licentiebestand in text wil downloaden
    download enkel de license (text) om eenvoudig de licentie code te kunnen kopiëren

  4. Open het gedownloade bestand
    En kopieer de purchase code.
    Het item Purchase Code is een uniek nummer en kan maar 1 keer gebruikt worden.

  5. Ga terug naar WordPress.
    Klik op Avada in je WordPress dashboard en voer hier de code uit de vorige stap in. Dit doe je in het “register your website” veld. Klik vervolgens op “Register now”.

    Voor de zojuist gekopieerde licentie in

Avada elders downloaden (illegaal)

Wanneer je Avada niet volgens de officiële route hebt gekocht, dan loopt je website, los van dat het illegaal is, serieuze veiligheidsrisico’s. Je weet niet waar het bestand precies vandaan komt en welke code er toegevoegd is aan de bestanden. Bovendien mis je support en updates van Avada bij vragen of problemen.

Hulp bij installeren van Avada thema op WordPress

Wil je hulp bij het installeren van het Avada thema op je WordPress site? Of heb je een andere WordPress vraag? Laat het ons weten en wij lossen je WordPress probleem snel op!

Mijn website werkt niet meer en nu word ik in één keer op kosten gejaagd! Hoe zit dat?

Regelmatig hebben we mensen aan de telefoon of in onze mailbox met een website die niet meer werkt. mogelijk lees je dit nu omdat jij er één van bent.

Het is natuurlijk super irritant dat je website niet meer werkt. En het gebeurt altijd net op het slechtst mogelijke moment… Het lukt je niet dit zelf eenvoudig op te lossen en wanneer je om hulp vraagt zitten daar soms aanzienlijke kosten aan – of wordt je even koud verteld dat er maar een volledig nieuwe website gebouwd moet worden.

Je site heeft het altijd gedaan en je maakt gebruik van WordPress. Dat je website het nu plots niet meer doet (of na een update) lijkt dan toch de schuld van WordPress én in dat geval moet ‘WordPress’ het probleem toch verhelpen voor je?

Op zich is dit niet een hele gekke gedachte, voor veel fysieke producten gaat zoiets wel op. Wanneer de fabrikant een productiefout maakt, lost die het ook op als garantie.

Alleen is WordPress niet een product waarvoor je betaalt. Het is een systeem dat door vele honderden programmeurs samen, velen als vrijwilliger, in elkaar is gezet. Er is niet één ‘WordPress’ entiteit verantwoordelijk voor jouw website wanneer je die zelf maakt. Zelfs wanneer iemand anders je website heeft gemaakt is die ook lang niet altijd, en zeker niet levenslang, verantwoordelijk voor het functioneren van je website.

Voor de vergelijking gaan we er even vanuit dat je website perfect gebouwd is en alle standaarden zijn opgevolgd. Deze website vergelijken we voor het gemak even met een huis. Want je website staat als een huis 😉

Wanneer je in een spiksplinternieuw nieuwbouw huis gaat wonen is het ook niet zo dat er nooit meer wat aan gedaan hoeft te worden. Om je huis in een goede staat te houden zal je toch regelmatig moeten schoonmaken, opruimen en het vuilnis buiten moeten zetten. Ook wanneer je vertrekt voor een weekje vakantie moet je zorgen dat je huis goed afgesloten is en houdt bij voorkeur de buurman een oogje in het zeil om ongenode gasten buiten te houden.

Dat is bij je website ook zo. Je moet zorgen dat spam reacties opgeruimd worden en in de gaten houden dat ongewenste bezoekers niet in je beheerpaneel komen.

Na een tijdje zal je bij je huis ook wat onderhoud moeten doen, zorgen dat deuren goed afgesteld blijven, hier en daar een likje verf of misschien ga je zelfs wat verbouwen.

Ook voor je website is onderhoud nodig, doe je dat niet dan raakt het net als een huis in verval totdat het geheel instort.

Het lastige van je WordPress site is echter dat de WordPress updates die je kan zien niet het volledige verhaal vertellen. Er zijn namelijk meer bewegende onderdelen die onderhoud nodig hebben. Daarbij zijn er ook nog betaalde thema’s en plugins, of afkomstig van andere bronnen, die geen update meldingen geven.

Zo is WordPress namelijk puur en alleen een stukje software, dit stukje software draait op de server van je webhosting provider. Je webhost kan je zien als de openbare weg en nutsvoorzieningen naar je huis toe. Een webhosting provider moet ervoor zorgen dat je website bereikbaar is, maar is niet verantwoordelijk voor de staat van de website aan het einde van die weg.

Maar net als je huis zelf heeft ook de weg ernaartoe onderhoud nodig. Je wil namelijk voorkomen dat een weg onbegaanbaar wordt. Zoals een weg uit asfalt bestaat, bestaat die van je website uit de programmeertaal PHP en een SQL database. Dat zijn onderdelen die bij de webhosting liggen. Niet alle WordPress versies werken met alle PHP versies.

Momenteel zetten webhosting partijen hun klanten over van PHP 7.4 naar PHP 8.0/8.1. Websites die niet goed onderhouden zijn zullen hierdoor kapot gaan. Wie is er nu schuldig, de webhost die de website overzet?

Andersom is ook mogelijk. De webhost zet hun klanten niet over en doet geen onderhouden en updates aan hun infrastructuur. Vervolgens word jij als klant slachtoffer van een hack door het achterstallig onderhoud van de webhost of kan jij niet meer de nieuwste versies van WordPress gebruiken.

Uiteindelijk moeten alle verschillende onderdelen op elkaar afgestemd zijn. Is dit niet het geval, dan neemt de kans op problemen toe.

In veel van de gevallen die we zien is achterstallig onderhoud de oorzaak van WordPress problemen omdat één of meerdere onderdelen van je website niet bijgewerkt zijn. Wanneer je niemand betaalt om dit onderhoud aan je website uit te voeren dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor – en zijn bij problemen de kosten ook voor jou.

Ik heb niets aangepast, dit is niet eerlijk!

We blijven nog even bij de vergelijking met een huis; een huis wordt niet door één persoon gebouwd en in de meeste gevallen ook niet door één bedrijf. Jij hebt één aanspreekpunt, de aannemer, die vervolgens met alle andere partijen van loodgieters, elektriciens, metselaars, keukenboeren etc. de werkzaamheden afstemt en zorgt voor het eindresultaat.

Wanneer je zelf je website bouwt ben jij die aannemer. Maar zonder dat je het door hebt, heb je nog met een groot aantal andere partijen te maken!

Zo is er de fundering die we al genoemd hebben en een webhosting provider. Partij 1. Dan heb je nog ‘WordPress’ wat veel bouwers WordPress-core noemen, namelijk het kale systeem, WordPress is partij 2 waar je mee te maken hebt.

Maar vanaf nu wordt het snel complexer want voor het uiterlijk van de website heb je een thema nodig. De ontwikkelaar daarvan is al partij nummer 3. Gebruik je een pagina/pagebuilder? Dat is partij nummer 4. Voor iedere plugin die je extra installeert plaats je code van een extra ontwikkelaar; een extra partij in je website. Heb je een tiental plugins in je website staan dan is je website al het resultaat van 15 partijen aan programmeurs en ontwikkelaars waarvan het werk samen een geheel vormt.

Wanneer alles goed gaat heb je een prachtig huis of misschien zelfs wel een villa. Het kan ook heel goed zijn dat niet al die partijen goed samenwerken. Een ieder zorgt voor de werking van zijn eigen stukje maar met het immense aantal van verschillende plugins en thema’s werkt niet iedere plugin samen met ieder ander. Stel het probleem voor wanneer je keukenboer komt aanzetten met je nieuwe keuken met gasfornuis maar je nieuwe huis geen aansluiting voor gas heeft. Met de keuken is vanuit het standpunt van de keukenboer niets mis en voldoet aan alle eisen van de opdracht – maar toch werkt het niet omdat het verkeerde fornuis is gebruikt.

Waar komen dan nu die kosten vandaan?

Als je een website hebt laten bouwen door iemand anders is het in veel gevallen handig om eerst te vragen wat deze partij nog voor je kan doen. Die zijn vaak al/nog bekend met je site en kunnen soms nog helpen.

Wanneer je ons om hulp vraagt moet je dat zien dat we als nieuwe aannemer bij je binnen komen. Eerst zullen we moeten vaststellen wat er aan de hand is, hoe alles is opgebouwd en welke (verborgen) gebreken er mogelijk nog zijn.

Daarbij merken we dat er vaak nog een behoorlijke hoeveelheid assistentie nodig is om de juiste login gegevens en bestanden te verkrijgen van bijvoorbeeld de webhosting en betaalde thema’s & plugins.

Als we een inschatting hebben kunnen maken en voor je aan de slag gaan, dan is de eerste stap om een volledige backup te maken. Zodat we altijd terug kunnen naar de huidige staat van de website.

Afhankelijk van wat de problemen en werkzaamheden omvatten wordt er vervolgens een bouwomgeving opgezet waar we aan de slag kunnen om de werkzaamheden uit te voeren en te testen.

Vervolgens is er nog de afsluitende inspectie, Quality Control. Wanneer je website dan helemaal oké lijkt kan het geheel van de bouwomgeving overgezet worden naar je live website.

Dit proces kost al snel enkele uren.

Er zijn partijen die dit ‘sneller’ kunnen, die gaan ‘cowboy coding’ stijl als met een grote sloophamer je website in, breken er een paar muren uit en hopen dat dit het probleem verhelpt. Zonder vangnet of voorzorgsmaatregelen heb je kans dat je gehele website als een kaartenhuis in elkaar stort en deze vervolgens niet meer te herstellen is.

Kies je liever voor een goede oplossing? Lees dan hoe WPHelpdesk jouw WordPress probleem kan oplossen.

Kosten besparen met WordPress onderhoud door WPHelpdesk

Voer je momenteel nog je eigen WordPress onderhoud uit? Voorkom dure fouten en neem een Site Service pakket.

Onze Site Service pakketten zijn standaard voorzien van een backup van je website en je kan rekenen op regelmatige beveiligingsupdates. Meer weten?

Alles wat je moet weten over responsieve afbeeldingen in WordPress

Het content managementsysteem WordPress biedt je de mogelijkheid om websites te ontwerpen zonder code of met minimaal gebruik van de code. Je kunt dat doen door thema’s te installeren die worden geleverd met kant-en-klare ontwerpen, zoals een webshop en een nieuwssite. Je kunt daarnaast plugins downloaden die extra functies aan de website toevoegen.

De meeste WordPress-thema’s hebben standaard een responsief ontwerp. Dat betekent dat de website zich aanpast aan het scherm, zoals de schermgrootte en apparaat specificaties, van de gebruiker. Soms worden thema’s echter buggy en worden afbeeldingen daardoor niet correct weergegeven. Je moet deze problemen dan oplossen door wijzigingen aan te brengen in de responsieve instellingen.

Als je begrijpt hoe responsieve afbeeldingen werken in WordPress, kun je de oorzaak van het probleem begrijpen en de juiste oplossing toepassen. We bespreken daarnaast verschillende bestandformaten voor responsieve afbeeldingen en plugins om afbeeldingen te optimaliseren.

Wat zijn responsieve afbeeldingen?

Responsieve afbeeldingen zijn afbeeldingen die aan een gebruiker worden weergegeven op basis van de schermgrootte en apparaat specificaties. Je kunt denken aan een afbeelding met een hoge resolutie die naar een grote HD-monitor wordt gestuurd of een afbeelding met een lage resolutie die naar een oudere mobiele telefoon met klein scherm wordt gestuurd. Het doel van responsieve afbeeldingen is om de efficiëntie van het bandbreedtegebruik te maximaliseren zonder in te leveren op de gebruikerservaring.

Waarom zou je responsieve afbeeldingen moeten gebruiken?

Er zijn veel redenen waarom je responsieve afbeeldingen op jouw websites zou moeten gebruiken. Houd er naast de onderstaande redenen rekening mee dat Google zoekvoorkeuren geeft aan websites met responsieve afbeeldingen.

  • Efficiënt bandbreedtegebruik: responsieve afbeeldingen zorgen ervoor dat alleen de afbeelding wordt weergegeven en gedownload die het nuttigst is voor een gebruiker. Dit elimineert verspilling van bandbreedte, omdat je geen bestanden verzendt die groter zijn dan wat een gebruiker daadwerkelijk kan gebruiken. Het maakt jouw website ook gebruiksvriendelijker, vooral voor mobiele gebruikers die soms over beperkte gegevens beschikken.
  • Snellere laadtijd: hoe minder gegevens een gebruikers hoeft te downloaden, hoe sneller de laadtijd van de pagina is. Dit is van vitaal belang omdat veel gebruikers niet bereid zijn langer dan een paar seconden te wachten voordat een pagina is geladen en een website zullen verlaten als het laden te lang duurt.
  • Verbeterde gebruikerservaring: wanneer je afbeeldingen aan jouw website toevoegt, doe je dit om de gebruiker een specifieke ervaring te bieden. Responsieve afbeeldingen zorgen ervoor dat gebruikers afbeeldingen kunnen bekijken zoals je dat wilt, zonder vervorming of verkeerde plaatsing. Dit geeft de gebruiker een aangenamere gebruikerservaring en maakt het waarschijnlijker dat ze op jouw website blijven.

Hoe werken responsieve afbeeldingen in WordPress?

Vanaf WordPress 4.4 (december 2015) zorgt het uploaden van afbeeldingen aan jouw mediabibliotheek automatisch voor dat er verschillende afbeeldingsformaten gemaakt worden. Wanneer je een afbeelding uploadt, maakte WordPress al automatisch meerdere kopieën van de afbeelding in verschillende formaten. Standaard worden er 5 formaten gemaakt, echter kunnen plugins en thema’s extra formaten toevoegen.

Dit zijn de meest gebruikte formaten:

  • Volledig: de oorspronkelijke uploadgrootte
  • Groot: maximale breedte of hoogte van 1024px
  • Middelgroot: maximale breedte of hoogte van 768px
  • Medium: maximale breedte of hoogte van 300px
  • Miniatuur: maximale breedte of hoogte van 150px

Om te bepalen hoe deze maten worden gebruikt, bevat WordPress de img-tag-attributen: srcset en sizes sinds de 4.4 update. Deze kenmerken geven de browser informatie over welke maten beschikbaar zijn en wanneer die maten moeten worden geselecteerd.

In het srcset-attribuut wijs je een afbeeldingsbreedte toe. De browser controleert vervolgens de breedte en selecteert de grootste afbeelding die overeenkomt met de browserbreedte of lager. In het size-attribuut specificeer je de grootte waarnaar de afbeelding moet worden geschaald. Hierdoor kun je de meest efficiënte afbeelding selecteren en ervoor zorgen dat deze in verhouding tot het scherm wordt weergegeven.

Hieronder ziet je een voorbeeld van hoe dit eruitziet in een afbeeldingstag:

Welke bestandsformaten voor responsieve afbeeldingen worden veel gebruikt?

Het kiezen van een bestandsformaten voor responsieve afbeeldingen is een belangrijke keuze. Iedere bestandsformaat heeft voor- en nadelen. We bespreken in het kort de meest gebruikte bestandsformaten voor afbeeldingen.

JPG

JPG is een bestandsformaat met “lossy” compressie waardoor het erg geschikt is om afbeeldingen te delen. Met lossy wordt bedoelt dat de bestandsgrootte minder is, maar de kwaliteit ook. Het is vanwege de compressie c.q. snelle laadtijd een van de meest gebruikte afbeeldingstypen.

PNG

PNG is een bestandsformaat met dat “lossless” compressie ondersteunt, waarbij het detail en kleurcontrast behouden blijft. PNG biedt vooral een betere leesbaarheid van tekst dan JPG. Het is de juiste keuze voor infographics, screenshots en andere graphics waar zowel afbeeldingen als tekst in zitten. PNG afbeeldingsbestanden zijn doorgaans aanzienlijk groter qua mb’s dan andere formaten.

WebP

WebP is een bestandsformaat dat speciaal ontwikkeld is om betere “lossless” en “lossy” compressie van afbeeldingen te bieden. Door over te gaan (van JPG en/of PNG) naar WebP kun je enorm besparen op de opslagruimte van de server en het gebruik van bandbreedte voor bezoekers, doordat WebP 35% kleinere bestanden gebruikt voor dezelfde kwaliteit.

GIF

Er is nog wat discussie over de uitspraak of het jif of gif moet zijn…. GIF is vooral geschikt voor afbeeldingen met beperkte kleuren, transparantie en eventueel animatie.
Voor langere animaties in hogere kwaliteit is het Webm bestandsformaat beter geschikt

SVG

SVG staat voor “Scalable Vector Graphics” en wanneer je de afbeelding zou openen met kladblok dan zie je een code met XML structuur. SVG is enorm goed geschikt voor iconen, diagrammen en logo’s. Omdat dit een ‘vector’ is kan de afbeelding oneindig schalen zonder verlies van scherpte of kwaliteit.

Handmatig optimaliseren voor het uploaden

Hier onder bespreken we een paar plugins voor het automatisch optimaliseren van WordPress afbeeldingen echter is het nog steeds belangrijk om voorafgaand aan het uploaden de afbeeldingen al te optimaliseren.
De belangrijkste optimalisatie die je kan doen is de afbeelding verkleinen tot het formaat dat je van plan bent die op je website te gebruiken en in .jpg op te slaan. De originele foto bestanden, zelfs van een telefoon camera zijn al snel 4x groter in resolutie dan een standaard full-hd beeldscherm. Door de foto te verkleinen vóór het uploaden kan je meer foto’s kwijt binnen de opslagruimte van je webhosting pakket. Ook kan je de afbeelding al voor het uploaden comprimeren met een online tool zoals tinypng.com

Handige plugins voor het optimaliseren van afbeeldingen

Het is belangrijk om afbeeldingen te optimaliseren voor een WordPress-website, want dit zorgt ervoor dat een website sneller opent,  minder dataverkeer verbruikt en doorgaans beter scoort in de zoekmachines. Je kunt afbeeldingen optimaliseren met behulp van grafische software, maar niet iedereen kan daarmee uit de voeten of vind het te veel werk. Er zijn diverse WordPress plugins beschikbaar die helpen bij het optimaliseren van afbeeldingen voor WordPress-websites. We bespreken er een paar.

WP Smush plugin

WP Smush is een WordPress-plugin voor het comprimeren van afbeeldingen met de bestandsformaten JPG, PNG, WebP en Gif. Het comprimeert automatisch nieuwe afbeeldingen bij het uploaden, maar het kan tevens gebruikt worden om bestaande afbeeldingen te comprimeren en te optimaliseren. Het kan om simpele dingen gaan, zoals het verwijderen van metadata en/of hardere compressie.

Smush is beschikbaar in een gratis versie en een betaalde Pro versie. Met de gratis versie kun je afbeeldingen comprimeren tot een grootte van 5 MB. Met Pro is er geen limiet aan de afbeeldingsgrootte en zijn er extra voordelen, zoals onbeperkte bulk optimalisatie, lazy loading, WebP ondersteuning en gebruik van de Smush pro CDN.

EWWW Image Optimizer plugin

EWWW Image Optimizer is een andere populaire WordPress-plugin die op grote schaalt gebruikt wordt. De plugin optimaliseert automatisch de nieuwe afbeeldingen met de bestandtypen JPG, PNG, PDF en WebP. Het kan ook je eerder geüploade afbeeldingen in bulk comprimeren en optimaliseren. In tegenstelling tot de andere plugins, zoals WP Smush, vindt de afbeeldingscompressie plaats op de eigen server (bij de gratis versie) en dat is voor veel gebruikers aantrekkelijk in het kader van gegevensbescherming. De plugin is eenvoudig in gebruik en ideaal voor WordPress-beginners.
De betaalde versie heeft een externe compressie en ook een eigen CDN, handig om dataverkeer te besparen.

ShortPixel

Shortpixel is vergelijkbaar met EWWW en Smush in het punt dat ook deze afbeeldingen optimaliseert. Deze doet dat echter 100% op hun eigen servers. Met een gratis account kan je tot 100 afbeeldingen per maand optimaliseren.
Daarnaast hebben ze nog een extra ‘adaptive images cdn’ die echter zeer beperkt is op 500mb per maand waarna je moet gaan betalen.

Conclusie

Responsieve afbeeldingen zijn cruciaal voor het creëren van een positieve gebruikerservaring. Wanneer afbeeldingen responsive zijn, kunnen gebruikers bestanden op elk type apparaat bekijken zonder problemen te ondervinden, bijvoorbeeld van vervormde afbeeldingen. Je kunt ook responsieve afbeeldingen gebruiken om de laadtijden te verlagen en bandbreedte efficiënt te gebruiken. De meeste WordPress-thema’s worden geleverd met een reeks responsieve afbeeldingsconfiguraties, maar je kunt vaak wijzigingen aanbrengen of plugins downloaden voor het optimaliseren van afbeeldingen.

Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer
Dit artikel bevat affiliate links