Mijn website werkt niet meer en nu word ik in één keer op kosten gejaagd! Hoe zit dat?

Regelmatig hebben we mensen aan de telefoon of in onze mailbox met een website die niet meer werkt. mogelijk lees je dit nu omdat jij er één van bent.

Het is natuurlijk super irritant dat je website niet meer werkt. En het gebeurt altijd net op het slechtst mogelijke moment… Het lukt je niet dit zelf eenvoudig op te lossen en wanneer je om hulp vraagt zitten daar soms aanzienlijke kosten aan – of wordt je even koud verteld dat er maar een volledig nieuwe website gebouwd moet worden.

Je site heeft het altijd gedaan en je maakt gebruik van WordPress. Dat je website het nu plots niet meer doet (of na een update) lijkt dan toch de schuld van WordPress én in dat geval moet ‘WordPress’ het probleem toch verhelpen voor je?

Op zich is dit niet een hele gekke gedachte, voor veel fysieke producten gaat zoiets wel op. Wanneer de fabrikant een productiefout maakt, lost die het ook op als garantie.

Alleen is WordPress niet een product waarvoor je betaalt. Het is een systeem dat door vele honderden programmeurs samen, velen als vrijwilliger, in elkaar is gezet. Er is niet één ‘WordPress’ entiteit verantwoordelijk voor jouw website wanneer je die zelf maakt. Zelfs wanneer iemand anders je website heeft gemaakt is die ook lang niet altijd, en zeker niet levenslang, verantwoordelijk voor het functioneren van je website.

Voor de vergelijking gaan we er even vanuit dat je website perfect gebouwd is en alle standaarden zijn opgevolgd. Deze website vergelijken we voor het gemak even met een huis. Want je website staat als een huis 😉

Wanneer je in een spiksplinternieuw nieuwbouw huis gaat wonen is het ook niet zo dat er nooit meer wat aan gedaan hoeft te worden. Om je huis in een goede staat te houden zal je toch regelmatig moeten schoonmaken, opruimen en het vuilnis buiten moeten zetten. Ook wanneer je vertrekt voor een weekje vakantie moet je zorgen dat je huis goed afgesloten is en houdt bij voorkeur de buurman een oogje in het zeil om ongenode gasten buiten te houden.

Dat is bij je website ook zo. Je moet zorgen dat spam reacties opgeruimd worden en in de gaten houden dat ongewenste bezoekers niet in je beheerpaneel komen.

Na een tijdje zal je bij je huis ook wat onderhoud moeten doen, zorgen dat deuren goed afgesteld blijven, hier en daar een likje verf of misschien ga je zelfs wat verbouwen.

Ook voor je website is onderhoud nodig, doe je dat niet dan raakt het net als een huis in verval totdat het geheel instort.

Het lastige van je WordPress site is echter dat de WordPress updates die je kan zien niet het volledige verhaal vertellen. Er zijn namelijk meer bewegende onderdelen die onderhoud nodig hebben. Daarbij zijn er ook nog betaalde thema’s en plugins, of afkomstig van andere bronnen, die geen update meldingen geven.

Zo is WordPress namelijk puur en alleen een stukje software, dit stukje software draait op de server van je webhosting provider. Je webhost kan je zien als de openbare weg en nutsvoorzieningen naar je huis toe. Een webhosting provider moet ervoor zorgen dat je website bereikbaar is, maar is niet verantwoordelijk voor de staat van de website aan het einde van die weg.

Maar net als je huis zelf heeft ook de weg ernaartoe onderhoud nodig. Je wil namelijk voorkomen dat een weg onbegaanbaar wordt. Zoals een weg uit asfalt bestaat, bestaat die van je website uit de programmeertaal PHP en een SQL database. Dat zijn onderdelen die bij de webhosting liggen. Niet alle WordPress versies werken met alle PHP versies.

Momenteel zetten webhosting partijen hun klanten over van PHP 7.4 naar PHP 8.0/8.1. Websites die niet goed onderhouden zijn zullen hierdoor kapot gaan. Wie is er nu schuldig, de webhost die de website overzet?

Andersom is ook mogelijk. De webhost zet hun klanten niet over en doet geen onderhouden en updates aan hun infrastructuur. Vervolgens word jij als klant slachtoffer van een hack door het achterstallig onderhoud van de webhost of kan jij niet meer de nieuwste versies van WordPress gebruiken.

Uiteindelijk moeten alle verschillende onderdelen op elkaar afgestemd zijn. Is dit niet het geval, dan neemt de kans op problemen toe.

In veel van de gevallen die we zien is achterstallig onderhoud de oorzaak van WordPress problemen omdat één of meerdere onderdelen van je website niet bijgewerkt zijn. Wanneer je niemand betaalt om dit onderhoud aan je website uit te voeren dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor – en zijn bij problemen de kosten ook voor jou.

Ik heb niets aangepast, dit is niet eerlijk!

We blijven nog even bij de vergelijking met een huis; een huis wordt niet door één persoon gebouwd en in de meeste gevallen ook niet door één bedrijf. Jij hebt één aanspreekpunt, de aannemer, die vervolgens met alle andere partijen van loodgieters, elektriciens, metselaars, keukenboeren etc. de werkzaamheden afstemt en zorgt voor het eindresultaat.

Wanneer je zelf je website bouwt ben jij die aannemer. Maar zonder dat je het door hebt, heb je nog met een groot aantal andere partijen te maken!

Zo is er de fundering die we al genoemd hebben en een webhosting provider. Partij 1. Dan heb je nog ‘WordPress’ wat veel bouwers WordPress-core noemen, namelijk het kale systeem, WordPress is partij 2 waar je mee te maken hebt.

Maar vanaf nu wordt het snel complexer want voor het uiterlijk van de website heb je een thema nodig. De ontwikkelaar daarvan is al partij nummer 3. Gebruik je een pagina/pagebuilder? Dat is partij nummer 4. Voor iedere plugin die je extra installeert plaats je code van een extra ontwikkelaar; een extra partij in je website. Heb je een tiental plugins in je website staan dan is je website al het resultaat van 15 partijen aan programmeurs en ontwikkelaars waarvan het werk samen een geheel vormt.

Wanneer alles goed gaat heb je een prachtig huis of misschien zelfs wel een villa. Het kan ook heel goed zijn dat niet al die partijen goed samenwerken. Een ieder zorgt voor de werking van zijn eigen stukje maar met het immense aantal van verschillende plugins en thema’s werkt niet iedere plugin samen met ieder ander. Stel het probleem voor wanneer je keukenboer komt aanzetten met je nieuwe keuken met gasfornuis maar je nieuwe huis geen aansluiting voor gas heeft. Met de keuken is vanuit het standpunt van de keukenboer niets mis en voldoet aan alle eisen van de opdracht – maar toch werkt het niet omdat het verkeerde fornuis is gebruikt.

Waar komen dan nu die kosten vandaan?

Als je een website hebt laten bouwen door iemand anders is het in veel gevallen handig om eerst te vragen wat deze partij nog voor je kan doen. Die zijn vaak al/nog bekend met je site en kunnen soms nog helpen.

Wanneer je ons om hulp vraagt moet je dat zien dat we als nieuwe aannemer bij je binnen komen. Eerst zullen we moeten vaststellen wat er aan de hand is, hoe alles is opgebouwd en welke (verborgen) gebreken er mogelijk nog zijn.

Daarbij merken we dat er vaak nog een behoorlijke hoeveelheid assistentie nodig is om de juiste login gegevens en bestanden te verkrijgen van bijvoorbeeld de webhosting en betaalde thema’s & plugins.

Als we een inschatting hebben kunnen maken en voor je aan de slag gaan, dan is de eerste stap om een volledige backup te maken. Zodat we altijd terug kunnen naar de huidige staat van de website.

Afhankelijk van wat de problemen en werkzaamheden omvatten wordt er vervolgens een bouwomgeving opgezet waar we aan de slag kunnen om de werkzaamheden uit te voeren en te testen.

Vervolgens is er nog de afsluitende inspectie, Quality Control. Wanneer je website dan helemaal oké lijkt kan het geheel van de bouwomgeving overgezet worden naar je live website.

Dit proces kost al snel enkele uren.

Er zijn partijen die dit ‘sneller’ kunnen, die gaan ‘cowboy coding’ stijl als met een grote sloophamer je website in, breken er een paar muren uit en hopen dat dit het probleem verhelpt. Zonder vangnet of voorzorgsmaatregelen heb je kans dat je gehele website als een kaartenhuis in elkaar stort en deze vervolgens niet meer te herstellen is.

Kies je liever voor een goede oplossing? Lees dan hoe WPHelpdesk jouw WordPress probleem kan oplossen.

Kosten besparen met WordPress onderhoud door WPHelpdesk

Voer je momenteel nog je eigen WordPress onderhoud uit? Voorkom dure fouten en neem een Site Service pakket.

Onze Site Service pakketten zijn standaard voorzien van een backup van je website en je kan rekenen op regelmatige beveiligingsupdates. Meer weten?