8 Manieren om de CTR te verhogen in WordPress

Op welke manieren kun je de CTR verhogen in WordPress?

Je hebt een website en wilt graag meer verkeer en leads genereren. Om dit te bewerkstelligen moet je wel zichtbaar zijn in de zoekresultaten van de zoekmachine. Maar dan ben je er nog niet, want je wilt ook dat mensen doorklikken naar je website. Als er vanuit de zoekmachine maar weinig mensen doorklikken naar je website, dan heb je mogelijk te maken met een lage CTR. In dit artikel bespreken we manieren om de CTR te verhogen in WordPress.

Wat is CTR en waarom is het belangrijk?

Voordat we ingaan op de strategieën om de CTR te verhogen, kijken we kort naar wat CTR is en waarom het belangrijk is.

Wat is CTR?

CTR staat voor Click Through Rate oftewel de klikfrequentie. Dit is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een zoekresultaat in de zoekmachine (SERP’s) en het aantal keer dat daar op wordt geklikt. De formule voor het vaststellen van de CTR is: klikken ÷ vertoningen = CTR. Heb je bijvoorbeeld 5 klikken uit 100 vertoningen, dan is de CTR 5%.

Weergave van klikken, vertoningen en CTR in Google Search Console
Weergave van klikken, vertoningen en CTR in Google Search Console

Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen?

Als je website of webpagina hoog scoort in Google, dan is de volgende uitdaging het verhogen van de CTR. Als mensen niet doorklikken, dan loopt je website immers waardevolle bezoekers mis.

Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen? Ik zal je een paar voorbeelden geven:

  • Een goede CTR heeft positieve invloed op je ranking. Een van de factoren die zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken, is het aantal bezoekers van een pagina. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe meer zoekmachines het waardevol achten. Als gevolg hiervan scoren deze websites steeds hoger in de resultaten.
  • Een hoge CTR zorgt voor meer leads. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe groter de kans dat je meer leads genereert en uiteindelijk een groter klantenbestand opbouwt.

Met deze eenvoudige aanpassingen kun je de CTR verhogen

Gelukkig is het verhogen de CTR in WordPress geen hogere wiskunde. Je hoeft maar een paar praktische tips te volgen en je bent al op de goede weg.

1. Evalueer de huidige CTR’s

Voordat je gaat proberen om de CTR te verhogen, is het belangrijk om naar de huidige CTR te kijken. Je kunt dit eenvoudig doen door Google Search Console te gebruiken.

Hoe werkt dat? Open Google Search Control, klik op prestaties en filter op CTR. Zoek naar pagina’s die hoog scoren, bijvoorbeeld pagina’s met veel clicks en/of vertoningen, maar een lage CTR hebben.

Ondanks dat ze hoog scoren, ontvangen deze pagina’s niet zoveel klikken als zou moeten. Het is belangrijk om de vinger op de zere plek te leggen: waarom hebben deze pagina’s een lage CTR? Daar kunnen diverse redenen voor zijn: van een slecht geschreven metabeschrijving tot een kop die niet overeenkomt met de zoekintentie. Daarover later meer.

2. Optimaliseer de koppen en titeltags

Een van de eerste dingen die gebruikers zien wanneer ze je website in de zoekresultaten (SERP’s) zien, is de title-tag. Dit is de titel die in de SERP’s wordt weergegeven en kan precies dezelfde zijn als de hoofdkop op de desbetreffende pagina.

Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je koppen en title-tags aantrekkelijk maken om op te klikken. Hier zijn een paar tips hoe je dat kunt doen:

  • Let op de lengte. Als je titel te lang is, dan worden sommige woorden weggelaten, waardoor de titel misschien zijn doel mist. Zorg voor titels van maximaal 65 tekens.
  • Zoekwoord aan het begin. Plaats het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de titel. Hierdoor zien lezers onmiddellijk dat je pagina relevant is voor datgene waarnaar ze op zoek zijn.
  • Gebruik krachtige termen. Dit zijn woorden die een emotionele reactie van lezers oproepen. De emotionele connectie moedigt zoekers aan om door te klikken naar je pagina.
  • Test om te zien wat werkt. Gebruik A / B-split-testtools om de prestaties van de ene pagina ten opzichte van de andere te meten. Dit zal je helpen te zien welke content het beste presteert.

Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je als eerste aandacht geven aan de titels. Als de titels zwak zijn, dan scrollen mensen gewoon langs je pagina om vervolgens op de titels van concurrenten te klikken die aantrekkelijker zijn.

voorbeeld van titel en meta description in google
De meta beschrijving bied nog veel ruimte voor verbetering

3. Besteed aandacht aan de metabeschrijvingen

Om de CTR te verhogen moet je naast de titel ook aandacht besteden aan de metabeschrijving. Dit is na de titel de meest belangrijke metatag.

Je moet de beschrijving nooit leeg laten, want dan vult Google het zelf in. Vaak haalt de zoekmachine – op basis van de zoekopdracht – een willekeurig stuk tekst van de pagina en gebruikt dit vervolgens als beschrijving. In de meeste gevallen is dit niet logisch voor zoekers en laat de zinsopbouw te wensen na. Je kunt dit gemakkelijk voorkomen door de omschrijving zelf in te vullen en aantrekkelijk te maken om op te klikken. Hier volgen een aantal tips om de kans op een klik te vergroten:

  • Gebruik keywords. Ook hier spelen primaire en secundaire zoekwoorden een essentiële rol. Als mensen hun zoekterm in de beschrijving zien staan, dan is de kans groter dat ze doorklikken, want daar zijn ze ten slotte naar op zoek.
  • Maak gebruik van de intentie van de gebruiker. Als u weet waarom uw doelgroep naar uw specifieke pagina zoekt, kunt u metabeschrijvingen maken die hen aanspreken.
  • Schrijf in de actieve vorm. Doe net alsof je met je klant in gesprek bent, want dat zet aan tot actie. Actie is in dit geval doorklikken naar de website.
  • Voeg een oproep tot actie toe. Hoewel het belangrijk is om de inhoud van de pagina te omschrijven, moet een goede metabeschrijving ook een call-to-action hebben.

Je moet de metabeschrijving zien als het eerste verkooppraatje. Als een soort pitch, waarin je met weinig woorden je product of dienst probeert te verkopen. Je moet je gebruikers overtuigen om op je zoekresultaat te klikken.

4. Gebruik beschrijvende URL’s

Uit onderzoek blijkt dat beschrijvende URL’s de CTR kunnen verhogen. Een bekende fout die veel mensen maken, waardoor de CTR afneemt, is dat ze nalaten om hun URL’s te optimaliseren.

Gelukkig maakt WordPress het je gemakkelijk om aangepaste URL’s, ook wel permalinks genoemd, te maken door deze gewoon zelf te wijzigen. Hoe maak je de URL’s aantrekkelijk om op te klikken? Een aantrekkelijke URL is kort, beschrijvend en bevat het keyword. Als het keyword in de URL staat, dan weet de zoekmachine beter waar de pagina over gaat en dat is een extra reden om je pagina hoog te tonen in de resultaten.

5. Voeg publicatiedata toe

Wil je op een makkelijke en snelle manier de CTR in WordPress verhogen? Overweeg dan om een datum van publicatie in berichten op te nemen. De wereld verandert in een razend tempo en informatie kan snel verouderd raken. Dat is de reden waarom het toevoegen van publicatiedata aan de berichten je CTR veel goeds kan doen. Mensen klikken eerder op actuele berichten dan oude berichten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat gebruiker eerder klikken op berichten met datum dan zonder datum.

Wat je moet doen om de datum actueel te houden, is door de berichten regelmatig bij te werken. Dit bevalt niet alleen de zoekmachines, maar het helpt ook om berichten een recente publicatiedatum te geven.

6. Stel gestructureerde gegevens in voor het verkrijgen van rich snippets

Structured data is het toevoegen van een stuk code aan de HTML van een website, waarmee je zoekmachines duidelijk maakt waar content voor staat. Voorbeelden zijn breadcrumbs en sitelinks onder het zoekresultaat, maar ook reviews met sterren of de eerder genoemde publicatiedatum zijn populair. Je voorziet de zoekmachines van extra informatie en geeft ook de gebruikers bruikbare informatie om in de zoekresultaten (SERP) een betere keuze te maken.

Voorbeeld van rich snippets in de google serps
WPHelpdesk met sitelinks, Klantenvertellen pagina met review sterren

Van rich snippets is bekend dat ze de CTR’s met maar liefst 30% helpen verhogen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat ze:

  • Interactieve aard. Mensen houden van interactieve content en rich snippets zijn een geweldige manier om aan die behoefte te voldoen.
  • Geef extra informatie. Dit helpt gebruikers te beslissen of ze op je website willen klikken of niet.
  • Vallen op. Rich snippets trekken de aandacht, omdat ze zich onderscheiden van andere (saaie) resultaten op de pagina met zoekresultaten.

Nu wil je natuurlijk weten hoe je rich snippets als structured data gemakkelijk en snel kunt implementeren. In WordPress is dat vrij eenvoudig, want je kan een plugin als SEOPress pro gebruiken voor schemamarkeringen. Het is eventueel ook mogelijk om dit handmatig in te regelen, dat vereist alleen een beetje onderzoek en kennis van de code.

7. Verbeter de prestaties van de website

De prestaties van de website zijn van invloed op de CTR. Als de zoekmachine ziet dat een bezoeker doorklikt vanuit de zoekresultaten naar je website, dat ziet de zoekmachine dat als een positief signaal en dat kan van invloed zijn op de ranking van je website. Ook de statistieken van de pagina zelf zijn belangrijk, want als de pagina bijvoorbeeld traag is en bezoekers verlaten snel je website, dan is dit een slecht signaal naar de zoekmachine en kan je lager getoond worden. Dit zal niet alleen je CTR schaden, maar het kan ook je SEO en bedrijfsresultaten schaden.

Een paar manieren om de prestaties van je website te verbeteren zijn:

  • Goede WordPress hosting. Dit zorgt onder andere voor een snelle en stabiele website (met automatische wekelijkse back-up).
  • Installeer een CDN. Een CDN maakt het mogelijk om een website wereldwijd aan te bieden en te ontwikkelen.
  • Implementeer server caching. Met server caching wordt de laadtijd van een website flink teruggebracht en dat heeft positieve op de gebruikerservaring en SEO.

Controleer dus de prestaties van de website en verbeter waar nodig. Je CTR hangt ervan af en dat heeft uiteindelijk invloed om je omzet. Schakel een professional in voor een goede hosting, de installatie van CDN en de implementatie van server caching.

8. Optimaliseren voor mobiel

Niets nieuws: steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten om te zoeken. De verwachting is zelfs dat in 2025 ongeveer 72% van het totale verkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Om de CTR in WordPress te verhogen moet je dus optimalisaties doorvoeren voor mobiele apparaten.

Een manier om te optimaliseren voor mobiel, is door versnelde mobiele pagina’s (AMP) in te stellen voor je website. Dit zijn lichtgewicht pagina’s die supersnel worden geladen. AMP toevoegen aan WordPress is eenvoudig dankzij een aantal gratis plug-ins. De officiële AMP-plug-in of AMP voor WP zijn beide geweldige opties om AMP’s toe te voegen en in te schakelen op je website.

Je CTR in WordPress verhogen – succes hangt ervan af

Het is belangrijk om je CTR in WordPress zo hoog mogelijk te krijgen. De CTR zegt iets over het aantal mensen dat je website bezoekt na het zien van jouw zoekresultaat: hoe hoger dit percentage, hoe aantrekkelijker en relevanter mensen jouw zoekresultaat lijken te vinden. En dat heeft uiteindelijk invloed op je omzet. Je moet daarom een strategie uitstippelen om de CTR in WordPress te verhogen, ook al heb je hoge posities in de SERP’s.

Heb je hulp nodig bij de techniek? Neem dan contact met ons op!

Dit artikel is geschreven door Jeroen van JM Promotions