Automatisch een afbeelding bij delen op Facebook, X (twitter)

Afbeelding ontbreekt bij het delen van een bericht op social media

Je kent het wel. Je wil een bericht van je website delen via social media, maar bij het plaatsen zie je dat er geen of een “verkeerde” afbeelding wordt gebruikt. Dit is super vervelend en je vraagt je af hoe je dit oplost. Daarnaast kost zelf maken van een afbeelding vaak veel tijd. Daarom hebben we hieronder 3 WordPress plugins voor je op een rij gezet waarmee je zelf gemakkelijk een social image instelt. 

Waarom een social image gebruiken

Een afbeelding bij je post zorgt er niet alleen voor dat iemand snel een beeld kan krijgen waar het artikel over gaat, het zorgt ook voor dat je content beter bekeken en gedeeld wordt. Content met een social image wordt tot 2 keer vaker bekeken dan content zonder een afbeelding en bijna 4 keer zo vaak gedeeld. 

In het voorbeeld hieronder zie je wat er gebeurt als we ons bericht via Facebook willen delen wanneer we (1) geen afbeelding instellen, (2) Facebook automatisch een afbeelding laten genereren, en (3) wanneer we zelf een afbeelding kiezen.

Hoe Facebook je bericht toont wanneer je geen afbeelding instelt.
Wanneer Facebook zelf een afbeelding kiest.

 

Hoe je bericht eruit ziet wanneer je zelf een featured afbeelding instelt.

Afbeelding bewerken voor social media met Branded Social Images

De eerste plugin die we behandelen is Brand Social Images. Deze gratis WordPress plugin is te downloaden via WordPress en biedt integratie met andere veelgebruikte gebruikte plugins zoals YoastSEO en WPML. 

Nadat je de plugin geactiveerd hebt, kan je in de instellingen van deze plugin een serie instellingen aanpassen die als basis gebruikt kunnen worden. Zoals de kleuren, standaard achtergrond, lettertype en logo.

de instellingen pagina van branded social images

Daarna ga je naar een bericht naar keuze (of maak een nieuw bericht aan) en klik op “Bewerken”. Wanneer je in de standaard WordPress Editor zit zie je nu de instellingen van Branded Social Images onder het bericht. 

Hier kan je een afbeelding selecteren en de tekst bij de afbeelding aanpassen. Desgewenst kan je de titel aanpassen door erop te klikken of kan je ervoor kiezen helemaal geen tekst te tonen door het vinkje uit te schakelen naast “Deselecteer als je geen tekst wenst op deze afbeelding”.

Instellingen voor afbeelding configureren met Branded Social Images.

Zodra je een afbeelding en tekst hebt ingesteld, is je bericht klaar om gepubliceerd te worden. Wil je alvast zien hoe je pagina of post eruit komt te zien op de verschillende social media kanalen? Dan kan je deze handige tool gebruiken: www.opengraph.xyz. Door hier de url van je bericht te plakken, zie je alvast hoe je bericht eruit komt te zien op bijvoorbeeld Facebook, X of LinkedIn. 

Preview van je social media bericht voor verschillende kanalen.

Afbeelding bewerken voor social media met MightyShare

Een andere fijne plugin voor het toevoegen van een gepersonaliseerde afbeelding aan je bericht of pagina is MightyShare. In basis doet deze plugin hetzelfde als Branded Social Images, maar geeft deze plugin je wat minder vrijheid op het gebied van design. Ook bij MightyShare navigeer je naar de standaard WordPress Editor om een bericht of pagina te bewerken. Onderaan zie je nu de instellingen van MightyShare voor dat specifieke bericht.

Via de algemene instellingen van MightyShare kan je ook nog de kleuren aanpassen, je logo en fallback afbeelding. Het grote verschil van MightyShare ten opzichte van de andere plugins, is dat deze een behoorlijk aantal kant en klare templates heeft die je een klein beetje kan aanpassen. Helaas heeft MightyShare geen live voorbeeld van de afbeelding.

Bij de instelling “Template Overwrite” kan je kiezen uit de verschillende design templates die deze plugin te bieden heeft. Ook kan je zelf een titel kiezen die vervolgens op de afbeelding te zien is als tekst. Als je voor een specifiek bericht geen afbeelding opmaak wilt gebruiken van MightyShare, dan kan je de plugin via de instellingen uitschakelen door “Disable” te selecteren.

Via de “Open Graph Tester” kan je bekijken hoe je bericht eruit komt te zien op verschillende social media kanalen. 

Kies uit een van de vele design templates van MightyShare.

Een klein nadeel van MightyShare is dat de plugin niet ongelimiteerd gratis is. Wil je meer dan 50 afbeeldingen per maand genereren? Dan heb je een betaalde licentie nodig. Een voordeel is dat de afbeeldingen op de server van MightyShare gegenereerd worden, daardoor werkt de plugin ook goed met low-budget hosting providers.

Afbeelding bewerken voor social media met Social Sharing Images for WordPress

Als laatste is er nog de plugin Simple Social Images. Deze plugin doet hetzelfde als de hierboven beschreven plugins maar biedt verreweg de meeste opties qua custom designs voor de geavanceerde gebruiker. Via de instellingen in het WordPress dashboard kan je je eigen design samenstellen en deze opslaan als template. 

Binnen deze instellingen kan je een lettertype kiezen, een achtergrondkleur instellen. Ook heb je de optie om de titel aan te passen, onder andere de positie, grootte, tekst stijl en kleur. Ook is de optie aanwezig om een logo te uploaden en positioneren.

Ook kan je een op maat gemaakt design laten maken door de ontwikkelaar of je kan zelf met de code aan de slag. Al deze opties maakt dat deze plugin ook de duurste is van de drie. Om Simple Social Images te kunnen gebruiken heb je een betaalde licentie nodig. Je betaalt momenteel 49,- per jaar voor het onbeperkt genereren van afbeeldingen.

De beste plugin voor gepersonaliseerde afbeeldingen op social media

Welke plugin het beste is voor jou hangt volledig af van je situatie. Heb je genoeg aan basisfuncties en mag het niets kosten, dan is Branded Social Images een prima optie. Wil je een stap verder gaan en meer mogelijkheden hebben qua eigen design? Dan is Simple Social Images de betere optie. MightyShare is een goede optie wanneer je houd van eenvoud en niet zoveel berichten en pagina’s op je site hebt.

Ik gebruik een van de plugins maar ik zie nog steeds geen afbeelding, wat nu?

Als je een van de plugins gebruikt uit dit artikel maar nog steeds geen afbeelding ziet, check dan eerst je url in de “Sharing Debugger” van Facebook en ververs je cache: https://developers.facebook.com/tools/debug/.

Controleer ook of je daadwerkelijk een afbeelding hebt ingesteld bij een bericht in WordPress. Het kan soms gebeuren dat een SEO plugin de gegenereerde afbeelding van bovenstaande plugins overruled waardoor ze niet getoond worden.

Ik krijg een foutmelding bij het genereren van een afbeelding

Met uitzondering van MightyShare en Simple Social Images worden de afbeeldingen door de webserver van je webhosting provider gegenereerd. Het kan zijn dat deze server onvoldoende capaciteit heeft om je afbeelding te verwerken. Kies in dat geval een kleinere achtergrondfoto zodat dit voor een minder zware belasting van de server zorgt of upgrade naar een betere hosting provider.

Met onze Site Service pakketten van WPHelpdesk heb je hier geen omkijken meer naar en verzorgen wij onder anderen de webhosting voor je site . Voor een vast bedrag per maand doen wij je website onderhoud en zorgen we ervoor dat je site up to date blijft.

Ninja Forms problemen oplossen

Loop je tegen problemen aan met het maken of bewerken van een formulier met Ninja Forms? Lees dan hieronder de meest voorkomende problemen van deze WordPress plugin en hoe je deze oplost. Van e-mailnotificaties die niet worden verstuurd tot integratie met onze CRM-partner Brevo.

Ninja Forms is een gratis WordPress plugins waarmee je formulieren maakt en beheert voor je website. Met Ninja Forms maak je verschillende soorten formulieren; van een simpel contactformulier tot complexe registratieformulieren en surveys. In dit artikel gaan we een aantal veel voorkomende Ninja Forms problemen oplossen.

Problemen met Ninja Forms oplossen

Werk je niet met de nieuwste versie van WordPress en Ninja Forms? Dan kan het zijn dat Ninja Forms niet goed werkt.

Het is altijd verstandig om te zorgen dat de software die je gebruikt up-to-date is.

Vergeet bij het updaten ook niet om te checken of je met een up-to-date versie van PHP werkt en vooraf een backup te maken. Niet alleen zorg je zo dat een fout door verouderde software wordt uitgesloten, je bent dan ook minder kwetsbaar wordt voor hackers en andere beveiligingsproblemen.

Ninja Forms updaten

Zorg er allereerst voor dat je site altijd up to date is en je gebruikmaakt van de meest recente versie van Ninja Forms. Je controleert dit door in je WordPress dashboard linksboven op “Updates” te klikken.

Je krijgt dan een overzicht van welke updates allemaal beschikbaar zijn. Ook updates van andere plugins en je thema zijn belangrijk, een andere plugin kan namelijk ook een conflict veroorzaken.

WordPress update scherm
Controleer je WordPress website op updates.

Om te zien van welke PHP-versie je gebruikmaakt, ga je binnen het WordPress dashboard naar Ninja Forms > Ontvang hulp.

ninja forms ontvang hulp scherm
Controleer welke versie van PHP je gebruikt.

Problemen met e-mailnotificaties

Als je e-mailmeldingen niet compleet zijn of je helemaal geen meldingen ontvangt, dan is er mogelijk een probleem met de e-mailnotificaties. Makkelijk gezegd stuurt Ninja Forms alle gegevens van een ingevuld formulier door naar je webhosting. Daar worden alle losse stukken informatie omgezet in een leesbare e-mail. Vervolgens ontvang je een bericht in je inbox. Het kan zijn dat er bij een van deze schakels iets mis gaat, waardoor je e-mails (deels) niet ontvangt of je een foutmelding te zien krijgt.

E-mailnotificaties configureren

Om e-mailnotificaties te configureren controleer je eerst of je e-mail configuraties al hebt aangezet. Je checkt dit in de instellingen van Ninja Forms. Open een bestaand formulier en ga naar “E-mails en Acties”. Check hier of “Administrator E-mail” aanstaat. 

ninja forms email notificaties scherm
Activeer e-mailnotificaties door “Administrator E-mail” aan te zetten.

E-mailnotificaties zijn niet compleet

Het kan ook gebeuren dat je wel e-mails ontvangt, maar dat er gegevens ontbreken. Je bent dan een “tag” vergeten. Met tags stel je in welke info je terugziet bij het ontvangen van e-mailnotificaties. 

Klik op het tandwiel rechts van de optie “Administrator E-mail” en klik nu op de knop naast het <> icoon. Daarna ga je naar “Formulier” en klik je op “Fields Table”. Je krijgt nu de tag `{fields_table}` te zien wat ervoor zorgt dat e-mailnotificaties compleet verzonden worden.

email bewerken om alle velden te tonen
Klik op “Fields Table” om de tag {fields_table} toe te voegen.

Error When the Form is Submitted probleem oplossen

Deze fout ontstaat wanneer er een ongeldig e-mailadres staat in het “NAAR” of “REAGEREN OP” veld. Check de e-mailadressen en pas aan waar nodig.

De standaard {wp:admin_email} is het mailadres dat is ingesteld onder de instellingen > algemeen sectie van WordPress.
Het kan dan zo zijn dat de email notificaties naar de website beheerder gestuurd wordt of naar de partij die de website voor je gemaakt heeft. 

Bij Reageren op wil je het email veld uit je formulier hebben, zodat je vanuit je e-mailprogramma gewoon op beantwoorden knop kan gebruiken zonder handmatig iedere keer het emailadres van de inzender te kopiëren. 

ontvanger en reply-to veld aanpassen ninjaforms
Controleer de “NAAR” en “REAGEREN OP” velden op ongeldige e-mailadressen.

Ninja Forms verstuurd geen E-mailnotificaties

Als je e-mailnotificaties goed hebt ingesteld maar je ontvangt toch geen notificaties, check dan je onderwerp en bericht. Je vindt deze instellingen onder “ONDERWERP” en “E-MAILBERICHT”. Sommige mailproviders houden je bericht namelijk tegen of markeren het als spam wanneer je deze velden leeg laat.

Zorg dat je e-mails altijd een onderwerp en bericht bevatten.

Daarnaast zou je ook aan de kant van je provider moeten controleren of de SPF, DMARC en DKIM DNS records correct zijn ingesteld om vanuit de gebruikte webserver en e-mailadres mail te kunnen versturen.

Problemen bij CC, BCC en meerdere ontvangers oplossen

Soms houdt je mailprovider e-mails tegen wanneer er meerdere ontvangers in de CC of BCC staan. Je kan dit uitsluiten door een testformulier te versturen met en zonder extra ontvangers in de CC en BCC.
Merk je dat je e-mailnotificatie wel aankomt zonder extra ontvangers? Je berichten kunnen dan onterecht als spam worden aangemerkt en niet aan komen. Je kan eventueel meerdere extra acties toevoegen voor de extra ontvangers.

Ninja Forms koppelen aan Brevo

Brevo is een CRM-tool en Transactional e-mail dienst. Je kan Brevo gebruiken om e-mails van Ninja Forms te versturen.
Super handig dus en daarom is WPHelpdesk ook partner van Brevo. Wil je Ninja Forms koppelen aan Brevo? Geen probleem. Wij helpen we je graag verder. 

Staat jouw Ninja Forms probleem & oplossing er niet tussen?

Heb je een probleem met je Ninja Forms formulier en hebben we jouw probleem niet behandeld of is het niet gelukt het op te lossen? Laat het ons weten! Dan helpen we je verder en kunnen we dit artikel verder uitbreiden. Je kan het probleem insturen via het formulier onderaan deze pagina. 

Heb je een probleem met de formulieren op jouw website maar maak je geen gebruik van Ninja Forms? Check dan ook onze Contact Form 7 problemen & oplossingen.

Meer hulp bij het maken van formulieren met Ninja Forms?

Ben je fan van Ninja Forms en wil je hulp bij de integratie van de diverse mogelijke integraties? Dat kan! Wil je daarbij ook altijd een goed werkende site? Bekijk dan onze Site Service pakketten om ervoor te zorgen dat je WordPress onderhoud in goede handen is. 

Alle Contact Form 7 Formulier velden voor WordPress

Contact Form 7 is een populaire en gratis WordPress plugin waarmee je gemakkelijk contact formulieren voor je website maakt.

Je kan zelf bepalen welke invoervelden je gebruikt en de plugin biedt integraties met andere populaire WordPress plugins. Super handig dus.

Vandaag nemen we je mee door alle invoervelden en leer je hoe je optimaal gebruikmaakt van Contact Form 7.
Lees hoe je Contact Form 7 installeert en hoe je zelf formulieren maakt.

Wat zijn de mogelijkheden met de Contact Form 7 velden

Wanneer je een contactformulier binnen WordPress bewerkt, zie je bovenaan een tal van opties. Hieronder lees je wat ieder invoerveld betekent. Vervolgens nemen we ze een voor een met je door.

Invoervelden Contact Form 7
  • Tekst: een enkele regel waar tekst ingevuld kan worden, denk aan een naam of straat
  • E-mail: een veld om een e-mailadres achter te laten
  • URL: een veld om een website-URL in te voeren
  • Tel: een veld voor een telefoonnummer
  • Getal: een invoerveld alleen voor getallen
  • Datum: een veld met een datumkiezer
  • Tekstgebied: een groot tekstveld
  • Dropdown-menu: een keuzemenu waar iemand kan kiezen uit meerdere opties
  • Selectievakjes: een keuzemenu waar iemand één of meerdere opties kan kiezen
  • Keuzerondjes: een keuzemenu waar iemand maximaal één optie kan kiezen
  • Acceptatie: een optie om je bezoeker akkoord te laten gaan met bijvoorbeeld de algemene voorwaarden 
  • Quiz: een optie om een quiz toe te voegen aan het formulier
  • reCAPTCHA: met deze optie voorkom je spamberichten
  • Bestand: een optie om een bestand toe te voegen aan het formulier
  • Verzenden: met deze optie voeg je een verzendknop toe aan een formulier

Tekst

Het tekst veld is het meest gebruikte tekstveld en hiermee kan je, zoals de naam al zegt, tekst invoeren. Bij het toevoegen van een tekstveld kan je kiezen om dit veld verplicht te maken. Daarnaast kan je het veld een naam geven. Deze naam zie je niet terug op het formulier op je website, maar wordt gebruikt in de e-mail die je ontvangt nadat iemand het formulier verstuurt. Tot slot kan je ook een standaardwaarde invullen. Dit is een voorbeeld tekst die bezoekers te zien krijgen bij het tekstveld. Vergeet niet het vinkje onder “Standaardwaarde” aan te zetten. Anders moeten je bezoekers de voorbeeld tekst handmatig weghalen, wat niet heel praktisch is. 

 

Extra opties bij het invoegen van een tekstveld.

 

Hoe het tekstveld wordt weergeven op je website.

E-mail

Dit veld is speciaal bedoeld voor het invullen van een e-mailadres. Anders dan een tekstveld controleert het veld voor e-mails automatisch of er een geldig mailadres is ingevuld. Ook dit veld kan je verplicht maken en een standaardwaarde opgeven.

Het instellen van een “e-mail veld” met een standaardwaarde.
Hoe het e-mail veld wordt weergeven op je website.

URL

Met een URL-veld kunnen bezoekers een website-URL achterlaten. Ook dit veld controleert automatisch of de opgegeven URL geldig is. Vergeet je bij dit veld http:// of https:// in te vullen, dan geeft Contact Form 7 een foutmelding.

Het instellen van een URL-veld.
Hoe het URL-veld wordt weergeven op je website.

Telefoonnummer

Dit veld is bedoeld om een telefoonnummer achter te laten. Net als bij de andere invoervelden kan je voor dit veld instellen om het veld verplicht te maken en een standaardwaarde opgeven.

Het instellen van een telefoonnummer veld.
Weergave van het telefoonnummer veld op je website.

Getal

Het veld voor getallen is bedoeld om getallen op te geven. Je kan kiezen uit twee soorten; een normaal tekstveld waar een willekeurig getal kan worden ingevoerd, of een “slider” waarmee je een getal kan selecteren. Je kan hierbij ook een minimum en maximum instellen. 

Het instellen van een “getal-veld” met een slider en een minimum en maximum.
Weergave van het getallenveld op je website.

Datum

Met dit veld kan je een datum laten invullen. Ook kan je kiezen om bezoekers alleen uit een bepaalde periode te laten kiezen. In dit geval verschijnen alleen de data uit de door jou gekozen periode. 

Het instellen van een datumveld met een specifiek bereik.
Weergave van het datumveld op je website.

Tekstgebied

Een tekstgebied gebruik je voor de invoer van grotere stukken tekst. Meestal is dit de plek waar je je bericht kan typen. Een normaal tekstveld gebruik je dan weer voor het invoeren van bijvoorbeeld je naam. 

Een tekstgebied instellen dat het woord “Bericht” standaard al in het veld heeft staan.
Weergave van het tekstgebied op je website.

Drop-down menu

Met een drop-down menu kan je iemand laten kiezen uit meerdere opties. Bij de aanvullende opties van dit veld kan je daarnaast aangeven of bezoekers één of meerdere selecties kunnen maken. 

Bij de aanvullende opties kan je aangeven of je toestaat dat bezoekers meerdere selecties kunnen maken.
Weergave van het drop-down menu op je website.

Selectievakjes

Met dit veld kan je bezoekers de keuze laten maken uit één of meerdere opties. Liever de keuze beperken tot maximaal één optie? Gebruik dan het veld “keuzerondjes”.

Het instellen van het “selectievakjes veld”.
Weergave van selectievakjes op je website.

Wil je de selectievakjes onder elkaar weergeven in een lijst dan kan je de volgende CSS code toevoegen in de Customizer onder extra css.

.wpcf7-form-control.wpcf7-checkbox {
display: flex;
flex-direction: column;
}

Keuzerondjes

Dit veld beperkt je bezoekers tot het maken van één keuze. Handig wanneer je iemand een keuze wil laten maken uit meerdere alternatieven. 

Het instellen van het “keuzerondjes veld”.
Weergave van keuzerondjes op je website.

Acceptatie

Met het “acceptatie-veld” geef je de bezoekers de vraag om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en de privacy policy. Via de extra opties kan je instellen dat het formulier alleen wordt verzonden als de algemene voorwaarden zijn geaccepteerd. Dit is een handige functie omdat je in het kader van de AVG-wetgeving verplicht bent om toestemming te hebben om de ingevulde gegevens te verzamelen. 

Instellingen met betrekking tot het “acceptatie veld”.
Weergave van “acceptaties” op je website.

Contact Form 7 reCAPTCHA

Met deze optie voorkom je dat je spam berichten ontvangt en moeten bezoekers bevestigen dat zij geen “robot” zijn. Om gebruik te maken van reCAPTCHA moet je eerst een “API key” aanvragen bij Google. Vervolgens activeer je reCAPTCHA door op het dashboard van WordPress op Contact > Integratie > reCAPTCHA > Integratie instellen te klikken.

Klik op “Integratie” links in het dashboard van WordPress om reCAPTCHA te activeren.

Wanneer je de tool geïnstalleerd hebt, komt er vaak een icoontje rechts onderin de website te staan.
Die kan verborgen worden met de volgende code:

.grecaptcha-badge { visibility: hidden; }

Quiz

Met deze functie kan je vragen en antwoorden toevoegen aan een formulier. Uiteraard spreekt het antwoord op de onderstaande vraag voor zich. 

Voer hier je vragen en antwoorden in.
Weergave van een quiz op je website.

Bestand

Met deze optie laat je bezoekers een bestand toevoegen aan het formulier. Bij de extra opties kan je instellen hoe groot het bestand maximaal mag zijn en welke bestandstypes worden toegestaan. Houd er rekening mee dat de meeste webhosting providers bestanden toestaan tot maximaal 8 a 16 MB echter zijn er ook providers waar dit beperkt is tot 2 a 4MB.

Extra instellingen voor het “bestand-veld”. 8.000.000 bytes in dit voorbeeld staat gelijk aan 8 MB.
Weergave van het toevoegen van een bestand op je website.

Bestanden als bijlage meesturen

Standaard worden verstuurde bestanden opgeslagen in de mediabibliotheek van je WordPress admin. En worden ze niet als bijlage meegestuurd in de e-mailnotificaties die je ontvangt van een nieuw ingevuld formulier. Dit is vervelend want zo zie je belangrijke bestanden gemakkelijk over het hoofd.

Wil je dat geüploade bestanden standaard als bijlage worden meegestuurd bij je mails? Klik dan op de tab “Mail” wanneer je het formulier aan het aanpassen bent.

Scroll vervolgens naar beneden totdat je de instelling “Bestand bijlages” ziet. Hier vul je de naam in van het aangemaakte upload veld.

Vul hier de aangemaakte upload tag in.

Bestanden zullen nu als bijlage worden meegestuurd wanneer je een e-mail notificatie ontvangt.

Wil je bezoekers toestaan om meerdere bestanden te uploaden? Maak dan meerdere bestand upload tags aan en plaats alle verschillende tags in dit veld.

Verzenden

Bij ieder nieuw formulier maakt Contact Form 7 standaard een verzendknop aan. Heb je deze per ongeluk verwijderd, dan kan je deze via de optie “verzenden” handmatig weer toevoegen. Je kan zelf een knoptekst invoeren of wijzigen.

Stel onder “Label” de tekst in die je wilt koppelen aan de verzendknop.

De volledige Contact Form 7 handleiding

Wil je stap voor stap weten hoe je Contact Form 7 installeert en hoe je zelf nieuwe formulieren maakt en plaatst?
Bekijk dan de volledige handleiding van Contact Form 7

Problemen met Contact Form 7

Heb je alle stappen gevolgd maar heb je problemen met Contact Form 7? Zoals e-mails die niet aankomen. Lees dan hier hoe je problemen met Contact Form 7 oplost.

Zoek je vakkundige hulp bij het onderhouden van je website en het oplossen van WordPress problemen? Neem dan nu contact op of bekijk onze Site Service pakketten.

WordPress plugin installeren

WordPress plugins bieden je de mogelijkheid om functies toe te voegen aan je website. De opties van plugins zijn eindeloos en het brengt je website naar een hoger niveau. Verander je WordPress site van een statische pagina naar een gebruiksvriendelijke en functionele omgeving. En creëer hiermee een plek waar websitebezoekers interactie kunnen hebben met jouw product, dienst of verhaal. 

Maar met WordPress plugins kan je meer dan dat. Zo kan je WordPress plugins bijvoorbeeld ook gebruiken om meer inzicht te krijgen in hoe websitebezoekers navigeren door jouw site, kan je met behulp van plugins je website sneller maken en kan je plugins koppelen aan programma’s van derden. 

Denk aan het koppelen van een nieuwsbriefformulier op jouw site aan het programma waar je nieuwsbrieven mee verstuurt. Zo hoef je nooit meer handmatig e-mailadressen toe te voegen aan een mailinglijst. Handig toch? 

WordPress plugin installeren

Het installeren van een WordPress plugin is heel eenvoudig. Door onze stappen te volgen weet je binnen een mum van tijd hoe je zelf een WordPress plugin installeert. 

De twee meest voorkomende manieren om een WordPress plugin te downloaden zijn direct via je WordPress admin of door het uploaden van een plugin .zip bestand. Beide methoden beschrijven we hier. 

WordPress plugin downloaden via je WordPress site

De gemakkelijkste manier om een WordPress plugin te downloaden is via je WordPress site zelf. Let wel dat de plugin hier dan tussenstaat

Ga allereerst naar het Dashboard van WordPress. 

Hier kies je voor Plugins > Nieuwe plugin.

WordPress admin plugins menu item
Onder plugins klik je op nieuwe plugin

Ik zie ‘Plugins’ niet terug in het WordPress menu
Ben je ingelogd in je WordPress website? Maar zie je de beheerdersfuncties zoals plugins en thema’s niet? Mogelijk zijn de gebruikersrechten van je website dan aangepast. 
Verschillende gebruikersrollen hebben namelijk verschillende rechten. Neem in dat geval contact op met de beheerder of hoofdgebruiker. 
Controleer ook of je niet per ongeluk een WordPress.com site hebt met een te laag pakket. 
Zijn één van bovenstaande situaties van toepassing op jou? Dan verklaart dat waarom je je plugins niet terugziet in je WordPress dashboard.

Je ziet nu een overzicht van uitgelichte plugins. Je kan hier ook kiezen uit de populairste of aanbevolen plugins. Uiteraard kan je zelf ook plugins zoeken via de zoekfunctie. 

Heb je de plugin gevonden die je wilt downloaden? Klik dan op Nu installeren (1 in onderstaande afbeelding). Nadat die geïnstalleerd is, kan je de plugin activeren.

1. Plugins die via WordPress.org beschikbaar zijn installeren. 2. upload een externe / premium plugin

WordPress plugin uploaden via de Upload functie

Via de Plugins knop in het dashboard van WordPress vind je vooral gratis (versies) van plugins. Wil je meer functionaliteiten kunnen bieden aan je bezoekers en je meer onderscheiden van je concurrenten? Dan zijn betaalde plugins zeker het overwegen waard.

Betaalde plugins kan je vaak downloaden via de website van de makers zelf of via een extensie bij de gratis variant van een plugin die je al gedownload hebt. Onder Geïnstalleerde plugins in je dashboard zie je dan de mogelijkheid om je gratis plugin te upgraden naar een betaalde of pro variant.

Zodra je een plugin gekocht hebt ontvang je een .zip bestand dat je kan downloaden. Om de WordPress plugin te installeren ga je vervolgens weer naar Plugins in je WordPress dashboard. Klik op Nieuwe plugin en kies voor Plugin uploaden (2 in bovenstaande afbeelding). Selecteer het .zip bestand en klik op Nu installeren. 

WordPress doet vervolgens de rest van het werk. Als de installatie is voltooid kan je de plugin activeren en configureren. 

WordPress plugins activeren

Zodra de installatie is voltooid ga je naar Plugins en klik je op Geïnstalleerde plugins. Zoek de plugin en klik op Activeren. Nadat de activatie gelukt is, kan je de plugin naar eigen smaak instellen. Afhankelijk van wat je plugin doet, vind je de plugin terug in het Dashboard menu of via de instellingen bovenaan het dashboard.

.

TIP: Voor het gebruik van de plugin is het altijd aan te raden om de documentatie / handleiding  van de ontwikkelaar er eens door te nemen, dat kan vaak al een hoop problemen voorkomen.

Wist je dat bij al onze WordPress onderhoudspakketten webhosting en toegang tot onze premium plugins t.w.v. €1500,- zit inbegrepen? 

Waar moet ik op letten bij het downloaden van WordPress plugins?

WordPress plugins kunnen een mogelijke ingang zijn voor hackers. Het is daarom extra belangrijk om op een aantal dingen te letten voordat je een plugin installeert. Check of de plugin nog steeds onderhouden wordt door de ontwikkelaars. Complexe plugins die bijvoorbeeld één à twee jaar geen updates meer hebben gehad, kan je beter vermijden.

Daarnaast is de bron (waar je een plugin download) belangrijk. Het is belangrijk dat de bron van een plugin vertrouwd is zoals WordPress.org (direct vanuit je dashboard) of CodeCanyon. Zo verklein je de kans dat je een plugin download dat mogelijk ‘besmet’ is met onveilige software.
Iemand die een premium plugin van €100+ gratis ter download aanbiedt is geen sinterklaas, je moet je dan afvragen wat zijn belangen zijn.

Veelvoorkomende problemen WordPress plugins

WordPress plugin niet zichtbaar

Kan je jouw geïnstalleerde plugin niet terugvinden? Als je inlogt zie je in het Dashboard menu Plugins. Klik op Geïnstalleerde plugins voor een overzicht van jouw geïnstalleerde plugins. Staat de plugin er niet tussen? Dan is de plugin mogelijk niet volledig geïnstalleerd. Probeer de plugin opnieuw te installeren. Krijg je de melding dat de doelmap al bestaat, volg dan de instructies in dit artikel “Doelmap bestaat al”.

Upgraden om WordPress plugins te gebruiken

Wanneer je het kopje plugins wel ziet staan maar vervolgens een melding krijgt dat je moet upgraden naar bijvoorbeeld een business abonnement, dan is je website ondergebracht bij WordPress.com afhankelijk van welk pakket je daar afneemt ben je beperkt in functionaliteit. Plugins zijn standaard wel beschikbaar binnen de zogenoemde self-hosted WordPress.org variant.

Nulled WordPress plugins

Op onze pagina WordPress website laten bouwen leggen we uit welke kosten je kan verwachten bij het bouwen van een website. Des te verleidelijk kan het dan misschien zijn om nulled WordPress plugins te gebruiken. Voor wie het niet weet: nulled WordPress plugins zijn van oorsprong betaalde plugins die je gratis kan downloaden en installeren zonder dat er een licentiecode nodig is. 

Waarom het gebruik van nulled WordPress plugins dan toch geen goed idee is? En wat de voordelen zijn van de officiële versie? Allereerst omdat je niet weet wat er nog meer in de code staat. Hackers kunnen bijvoorbeeld schadelijke code toevoegen aan de nulled plugin en zo toegang verkrijgen tot jouw website en gegevens. Daarnaast kan je geen beroep doen op ondersteuning van de ontwikkelaar en ontvang je geen belangrijke updates. 

Tot slot ontneem je ontwikkelaars de kans om hun producten te blijven verbeteren. Want daar zijn inkomsten voor nodig. Denk dus goed na voordat je nulled WordPress plugins installeert. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Vertaal plugins WordPress

Met het beschikbaar maken van jouw content in meerdere talen maak je jouw website in één klap beschikbaar voor een groter publiek. Om je website in meerdere talen beschikbaar te maken zal je al jouw content opnieuw moeten schrijven. Of toch niet? Inmiddels zijn er gelukkig hele goede WordPress plugins die dit voor jou kunnen doen. 

Met WeGlot kan je in een paar minuten je volledige site vertalen. Het WeGlot dashboard biedt daarnaast een handig overzicht omdat alle vertalingen vanuit één plek te beheren zijn. Een andere populaire plugin is WPML. Met deze betaalde plugin kan je vanuit meerdere talen vertalen en de plugin biedt ondersteuning voor andere veelgebruikte plugins binnen WordPress.

Ondersteuning voor jouw WordPress website

Het oplossen van WordPress problemen zit standaard inbegrepen in onze Site Service pakketten. Je bent daarnaast verzekerd van updates, een hackvrij-garantie en snelheid optimalisatie van jouw website. Speciaal voor WooCommerce bieden we ook WooCommerce onderhoudspakketten. Zo ben je verzekerd van goed onderhoud van jouw webshop. 
Ben je al begonnen met het bouwen van jouw eigen WordPress site maar loop je tegen problemen aan? Zoek dan niet verder. We helpen je graag verder met jouw bestaande of toekomstige WordPress website.

Alles wat je moet weten over responsieve afbeeldingen in WordPress

Het content managementsysteem WordPress biedt je de mogelijkheid om websites te ontwerpen zonder code of met minimaal gebruik van de code. Je kunt dat doen door thema’s te installeren die worden geleverd met kant-en-klare ontwerpen, zoals een webshop en een nieuwssite. Je kunt daarnaast plugins downloaden die extra functies aan de website toevoegen.

De meeste WordPress-thema’s hebben standaard een responsief ontwerp. Dat betekent dat de website zich aanpast aan het scherm, zoals de schermgrootte en apparaat specificaties, van de gebruiker. Soms worden thema’s echter buggy en worden afbeeldingen daardoor niet correct weergegeven. Je moet deze problemen dan oplossen door wijzigingen aan te brengen in de responsieve instellingen.

Als je begrijpt hoe responsieve afbeeldingen werken in WordPress, kun je de oorzaak van het probleem begrijpen en de juiste oplossing toepassen. We bespreken daarnaast verschillende bestandformaten voor responsieve afbeeldingen en plugins om afbeeldingen te optimaliseren.

Wat zijn responsieve afbeeldingen?

Responsieve afbeeldingen zijn afbeeldingen die aan een gebruiker worden weergegeven op basis van de schermgrootte en apparaat specificaties. Je kunt denken aan een afbeelding met een hoge resolutie die naar een grote HD-monitor wordt gestuurd of een afbeelding met een lage resolutie die naar een oudere mobiele telefoon met klein scherm wordt gestuurd. Het doel van responsieve afbeeldingen is om de efficiëntie van het bandbreedtegebruik te maximaliseren zonder in te leveren op de gebruikerservaring.

Waarom zou je responsieve afbeeldingen moeten gebruiken?

Er zijn veel redenen waarom je responsieve afbeeldingen op jouw websites zou moeten gebruiken. Houd er naast de onderstaande redenen rekening mee dat Google zoekvoorkeuren geeft aan websites met responsieve afbeeldingen.

  • Efficiënt bandbreedtegebruik: responsieve afbeeldingen zorgen ervoor dat alleen de afbeelding wordt weergegeven en gedownload die het nuttigst is voor een gebruiker. Dit elimineert verspilling van bandbreedte, omdat je geen bestanden verzendt die groter zijn dan wat een gebruiker daadwerkelijk kan gebruiken. Het maakt jouw website ook gebruiksvriendelijker, vooral voor mobiele gebruikers die soms over beperkte gegevens beschikken.
  • Snellere laadtijd: hoe minder gegevens een gebruikers hoeft te downloaden, hoe sneller de laadtijd van de pagina is. Dit is van vitaal belang omdat veel gebruikers niet bereid zijn langer dan een paar seconden te wachten voordat een pagina is geladen en een website zullen verlaten als het laden te lang duurt.
  • Verbeterde gebruikerservaring: wanneer je afbeeldingen aan jouw website toevoegt, doe je dit om de gebruiker een specifieke ervaring te bieden. Responsieve afbeeldingen zorgen ervoor dat gebruikers afbeeldingen kunnen bekijken zoals je dat wilt, zonder vervorming of verkeerde plaatsing. Dit geeft de gebruiker een aangenamere gebruikerservaring en maakt het waarschijnlijker dat ze op jouw website blijven.

Hoe werken responsieve afbeeldingen in WordPress?

Vanaf WordPress 4.4 (december 2015) zorgt het uploaden van afbeeldingen aan jouw mediabibliotheek automatisch voor dat er verschillende afbeeldingsformaten gemaakt worden. Wanneer je een afbeelding uploadt, maakte WordPress al automatisch meerdere kopieën van de afbeelding in verschillende formaten. Standaard worden er 5 formaten gemaakt, echter kunnen plugins en thema’s extra formaten toevoegen.

Dit zijn de meest gebruikte formaten:

  • Volledig: de oorspronkelijke uploadgrootte
  • Groot: maximale breedte of hoogte van 1024px
  • Middelgroot: maximale breedte of hoogte van 768px
  • Medium: maximale breedte of hoogte van 300px
  • Miniatuur: maximale breedte of hoogte van 150px

Om te bepalen hoe deze maten worden gebruikt, bevat WordPress de img-tag-attributen: srcset en sizes sinds de 4.4 update. Deze kenmerken geven de browser informatie over welke maten beschikbaar zijn en wanneer die maten moeten worden geselecteerd.

In het srcset-attribuut wijs je een afbeeldingsbreedte toe. De browser controleert vervolgens de breedte en selecteert de grootste afbeelding die overeenkomt met de browserbreedte of lager. In het size-attribuut specificeer je de grootte waarnaar de afbeelding moet worden geschaald. Hierdoor kun je de meest efficiënte afbeelding selecteren en ervoor zorgen dat deze in verhouding tot het scherm wordt weergegeven.

Hieronder ziet je een voorbeeld van hoe dit eruitziet in een afbeeldingstag:

Welke bestandsformaten voor responsieve afbeeldingen worden veel gebruikt?

Het kiezen van een bestandsformaten voor responsieve afbeeldingen is een belangrijke keuze. Iedere bestandsformaat heeft voor- en nadelen. We bespreken in het kort de meest gebruikte bestandsformaten voor afbeeldingen.

JPG

JPG is een bestandsformaat met “lossy” compressie waardoor het erg geschikt is om afbeeldingen te delen. Met lossy wordt bedoelt dat de bestandsgrootte minder is, maar de kwaliteit ook. Het is vanwege de compressie c.q. snelle laadtijd een van de meest gebruikte afbeeldingstypen.

PNG

PNG is een bestandsformaat met dat “lossless” compressie ondersteunt, waarbij het detail en kleurcontrast behouden blijft. PNG biedt vooral een betere leesbaarheid van tekst dan JPG. Het is de juiste keuze voor infographics, screenshots en andere graphics waar zowel afbeeldingen als tekst in zitten. PNG afbeeldingsbestanden zijn doorgaans aanzienlijk groter qua mb’s dan andere formaten.

WebP

WebP is een bestandsformaat dat speciaal ontwikkeld is om betere “lossless” en “lossy” compressie van afbeeldingen te bieden. Door over te gaan (van JPG en/of PNG) naar WebP kun je enorm besparen op de opslagruimte van de server en het gebruik van bandbreedte voor bezoekers, doordat WebP 35% kleinere bestanden gebruikt voor dezelfde kwaliteit.

GIF

Er is nog wat discussie over de uitspraak of het jif of gif moet zijn…. GIF is vooral geschikt voor afbeeldingen met beperkte kleuren, transparantie en eventueel animatie.
Voor langere animaties in hogere kwaliteit is het Webm bestandsformaat beter geschikt

SVG

SVG staat voor “Scalable Vector Graphics” en wanneer je de afbeelding zou openen met kladblok dan zie je een code met XML structuur. SVG is enorm goed geschikt voor iconen, diagrammen en logo’s. Omdat dit een ‘vector’ is kan de afbeelding oneindig schalen zonder verlies van scherpte of kwaliteit.

Handmatig optimaliseren voor het uploaden

Hier onder bespreken we een paar plugins voor het automatisch optimaliseren van WordPress afbeeldingen echter is het nog steeds belangrijk om voorafgaand aan het uploaden de afbeeldingen al te optimaliseren.
De belangrijkste optimalisatie die je kan doen is de afbeelding verkleinen tot het formaat dat je van plan bent die op je website te gebruiken en in .jpg op te slaan. De originele foto bestanden, zelfs van een telefoon camera zijn al snel 4x groter in resolutie dan een standaard full-hd beeldscherm. Door de foto te verkleinen vóór het uploaden kan je meer foto’s kwijt binnen de opslagruimte van je webhosting pakket. Ook kan je de afbeelding al voor het uploaden comprimeren met een online tool zoals tinypng.com

Handige plugins voor het optimaliseren van afbeeldingen

Het is belangrijk om afbeeldingen te optimaliseren voor een WordPress-website, want dit zorgt ervoor dat een website sneller opent,  minder dataverkeer verbruikt en doorgaans beter scoort in de zoekmachines. Je kunt afbeeldingen optimaliseren met behulp van grafische software, maar niet iedereen kan daarmee uit de voeten of vind het te veel werk. Er zijn diverse WordPress plugins beschikbaar die helpen bij het optimaliseren van afbeeldingen voor WordPress-websites. We bespreken er een paar.

WP Smush plugin

WP Smush is een WordPress-plugin voor het comprimeren van afbeeldingen met de bestandsformaten JPG, PNG, WebP en Gif. Het comprimeert automatisch nieuwe afbeeldingen bij het uploaden, maar het kan tevens gebruikt worden om bestaande afbeeldingen te comprimeren en te optimaliseren. Het kan om simpele dingen gaan, zoals het verwijderen van metadata en/of hardere compressie.

Smush is beschikbaar in een gratis versie en een betaalde Pro versie. Met de gratis versie kun je afbeeldingen comprimeren tot een grootte van 5 MB. Met Pro is er geen limiet aan de afbeeldingsgrootte en zijn er extra voordelen, zoals onbeperkte bulk optimalisatie, lazy loading, WebP ondersteuning en gebruik van de Smush pro CDN.

EWWW Image Optimizer plugin

EWWW Image Optimizer is een andere populaire WordPress-plugin die op grote schaalt gebruikt wordt. De plugin optimaliseert automatisch de nieuwe afbeeldingen met de bestandtypen JPG, PNG, PDF en WebP. Het kan ook je eerder geüploade afbeeldingen in bulk comprimeren en optimaliseren. In tegenstelling tot de andere plugins, zoals WP Smush, vindt de afbeeldingscompressie plaats op de eigen server (bij de gratis versie) en dat is voor veel gebruikers aantrekkelijk in het kader van gegevensbescherming. De plugin is eenvoudig in gebruik en ideaal voor WordPress-beginners.
De betaalde versie heeft een externe compressie en ook een eigen CDN, handig om dataverkeer te besparen.

ShortPixel

Shortpixel is vergelijkbaar met EWWW en Smush in het punt dat ook deze afbeeldingen optimaliseert. Deze doet dat echter 100% op hun eigen servers. Met een gratis account kan je tot 100 afbeeldingen per maand optimaliseren.
Daarnaast hebben ze nog een extra ‘adaptive images cdn’ die echter zeer beperkt is op 500mb per maand waarna je moet gaan betalen.

Conclusie

Responsieve afbeeldingen zijn cruciaal voor het creëren van een positieve gebruikerservaring. Wanneer afbeeldingen responsive zijn, kunnen gebruikers bestanden op elk type apparaat bekijken zonder problemen te ondervinden, bijvoorbeeld van vervormde afbeeldingen. Je kunt ook responsieve afbeeldingen gebruiken om de laadtijden te verlagen en bandbreedte efficiënt te gebruiken. De meeste WordPress-thema’s worden geleverd met een reeks responsieve afbeeldingsconfiguraties, maar je kunt vaak wijzigingen aanbrengen of plugins downloaden voor het optimaliseren van afbeeldingen.

Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer
Dit artikel bevat affiliate links

WordPress automatisch in meerdere talen met WeGlot

Met de Weglot vertaal plugin voor WordPress kan je in een paar minuten je volledige site vertalen. Weglot kan de voorkant van WordPress automatisch vertalen en waar nodig hoef je de vertalingen alleen maar te corrigeren.
Vanuit het Weglot dashboard zijn meerdere talen eenvoudig te beheren, omdat alle vertalingen vanuit 1 plek te beheren zijn is dit ook een super oplossing als je met meerdere mensen aan de vertalingen werkt.

Waarom Weglot gebruiken om WordPress in meerdere talen te krijgen?

Er zijn meerdere plugins om WordPress meertalig te krijgen ook wel multilingual genoemd. Een ander veel gebruikte vertaal plugin is WPML (WordPress Multilingual plugin). Met WPML moet je per pagina handmatig een vertaling aanmaken en de vertalingen van je menu, widgets en stukken tekst in je thema zitten verspreid over verschillende pagina’s binnen je WordPress admin. Dat maakt het geheel een behoorlijk warrig en onoverzichtelijk. Zo kan het zijn dat je een stuk tekst vertaald zonder te weten waar en hoe die vertaling gebruikt wordt, de kans op fouten is groot en niet te vergeten WPML is behoorlijk langzaam.

Door de wijze waarop Weglot werkt bespaar je al snel meerder uren zowel qua installatie als het opzetten van je vertalingen. Je kan direct naar de installatie handleiding springen door hier te klikken.

Hoe werkt deze vertaal plugin dan wel?

Vereenvoudigd uitgelegd scant Weglot je website en laad het alle teksten naar hun eigen platform, dit is niet alleen de teksten van je pagina inhoud maar ook de kopjes en onderdelen van je thema.
Vervolgens wordt de vertaling op het platform van Weglot uitgevoerd en met een stukje javascript weer ingeladen op je website.
Op deze manier kan het algoritme voor het overgrote deel al bijna perfecte automatische vertalingen maken, zelf even nalezen en verbeteren waar nodig. Omdat dit allemaal aan de kant van Weglot gebeurt vertraagt het je website of webshop bijna niet.
Heb je geen zin om zelf de vertalingen te controleren? Dan kan je vanuit dit dashboard ook direct professionele vertalingen bestellen.

Daarnaast is er nog een visual editor zodat je ook direct kan zien waar je tekst en de vertaling daarvan thuishoort, zo blijft je vertaling ook juist in context.

Je kan de automatische vertalingen vervolgens goedkeuren of nog verbeteren.

Een ander groot voordeel ten opzichte van de concurrentie is dat Weglot ook een taalwisselaar kan toevoegen aan je menu zonder dat je daar zelf voor in de code hoeft te rommelen. Dit laat ik je ook zien in de uitleg video verder op in deze pagina.

Zijn de Weglot vertalingen goed voor SEO?

De WordPress vertaal plugin van Weglot voegt alle benodigde zogeheten meta-tags toe in je website en past voor vertalingen ook je interne links op de juist wijze aan naar bijvoorbeeld wphelpdesk.nl/en/ voor de Engelstalige homepage.

Omdat de vertalingen van de pagina’s aan elkaar ‘gelinkt’ zijn begrijpt Google dat het een vertaling is. Op die wijze kan je Engelstalige, Spaanse, Franse, Nederlandse pagina’s aan de juiste zoeker getoond worden afhankelijk van zijn voorkeurstaal, zonder dat jij met jezelf concurreert in de zoekmachine.

De kwaliteit van de vertalingen is ook belangrijk. Wanneer Google herkent dat het niet goed leesbaar is voor mensen (en daar worden ze steeds beter in) zal de waardering voor de pagina afnemen. Dat is ook een van de redenen dat een met Google Translate vertaalde pagina je niet veel goeds zal brengen.

Daarnaast werkt Weglot goed samen met de Yoast SEO plugin, voegt het de hreflang attributes toe en herschrijft dus ook automatisch alle interne links naar de juiste corresponderende taal.

Krijgt iedere taal zijn eigen domein?

Nee, Weglot werkt enkel met subdirectory’s het maakt dus /en/ en /fr/ etc. aan voor iedere taal.
Sommigen geven de voorkeur om te werken met subdomeinen of een ’top level domain’ per taal.
Een subdomein zou en.wphelpdesk.nl zijn voor de Engelse taal en fr.wphelpdesk.nl voor Frans bijvoorbeeld.
Een ’top level domain’ of TLD is wpheldesk.nl gebruiken voor het Nederlands en bijvoorbeeld WPHelpdesk.net voor de Engelse versie.

Het voordeel van de subdirectory’s is dat alle SEO waarde op een en het zelfde domein blijft.
Iets wat met subdomeinen en TLD’s niet het geval is, dat wordt namelijk gezien als eigen domeinnaam en je hebt daar dan nog geen autoriteit voor opgebouwd. Op de site van Yoast staat wat uitgebreidere uitleg over de URL structuur voor meertalige websites.

Kan ik met Weglot mijn WooCommerce webshop vertalen?

Ja! Ieder onderdeel van je shop kan je vertalen, ook de WooCommerce checkout pagina’s, dit kan gewoon vanuit het Weglot dashboard. Doordat de vertalingen er als laag overheen komen werkt dit ook samen met de meeste multi-currency plugins als je dat wilt.
Het mooie is dat de machine learning/AI vertalingen in real time zijn, dus ook de winkelmandjes en nieuwe producten die je toevoegt krijgen direct een vertaling!

Dit is enorm waardevol wanneer je bijvoorbeeld de Duitse markt wilt gaan bedienen, 43% van onze oosterburen geeft de voorkeur aan een webshop in hun eigen taal mits het goed leesbaar is (bron).

WordPress meertalig maken handleiding

Onder de video hebben we de stappen volledig uitgeschreven!

Stap 1. Account aanmaken

Omdat we in deze uitleg WeGlot gaan gebruiken om onze WordPress site meertalig te maken is de aller aller eerste stap om een account te maken op de website van WeGlot, dat kan via deze link.
Je krijgt een proef periode van 10 dagen met het ‘starter’ pakket, na deze periode val je automatisch terug op de gratis versie.
Na het invoeren van je e-mailadres en gewenste wachtwoord ontvang je een e-mail met een link om je account te bevestigen.

Stap 2. ‘Project’ aanmaken

Zodra je op de bevestigingslink in de mail klikt kom je op het “create a project” scherm.
Hier voer je de naam in van het project, je website naam of adres is het meest voor de hand liggende.
Ook moet je aanklikken met welke technologie je website gemaakt is, selecteer daar WordPress.

Weglot project aanmaken
Voer je projectnaam in en website technologie

Klik vervolgens op de “Next” knop.

Stap 3. Plugin installatie

Na dat je op next klikt kom je op een scherm dat je API sleutel toont, kopieer die sleutel met de knop die er achter staat (of code selecteren, rechter muisknop, kopieeren) want die hebben we zo nodig.

weglot api sleutel
Kopieer je API-key

Vervolgens gaan we naar het dashboard van de website waarop we WeGlot willen installeren.
In de wp-admin gaan we naar “plugins” > “nieuwe plugin” en zoeken we naar WeGlot.
Als het goed is, is de WeGlot plugin het eerste resultaat en heeft die plugin als titel “WordPress Translation Plugin – Weglot Translate”

Installeer de Weglot plugin vanuit je WordPress dashboard
Installeer de Weglot plugin vanuit je WordPress dashboard

Klik op de knop “Nu installeren”, wanneer de installatie klaar is wordt de knop blauw en komt er de tekst “activeren” in te staan. Klik dan op de knop om de plugin te activeren.
Na activatie komt er in het linker menu een kopje bij met de titel “Weglot” met een icoon er voor wat als WG leest, klik hierop.

Stap 4. Weglot instellen

Na het activeren en door te klikken op het Weglot menu komen we in de “Main configuration”.
Hier moet je een paar basis instellingen doen. De API sleutel die we zojuist gekopieerd hadden moet in het eerste veld geplakt worden.
Vervolgens moet je bij “Original language” aangeven wat de huidige taal van de website is. Waarschijnlijk is dat in jouw geval ook Nederlands, dus selecteer hier “Dutch”.
Daarna moet je aangeven wat de “Destination languages” zijn, ofterwel naar welke taal moet de website vertaald worden. In ons voorbeeld kiezen we hier voor Engels, English.

Weglot vertaal plugin settings
Voer je API-key en de taal van je site in

Klik nu op wijzigingen opslaan.
Nu kan het een paar seconden of misschien wel een minuutje duren voordat het bevestigingsscherm in beeld komt.
Zodra die melding in beeld komt is je website in basis vertaald. Klik vooral door om je nu vertaalde website te bekijken.
Standaard komt er een taalwisselaar rechts onderin je website te staan.

weglot website meertalig klaar
Je website is nu vertaalt

Stap 5. Automatische vertalingen verbeteren (waar nodig)

Wanneer jij je website bezoekt en de WordPress ‘admin bar’ aanstaat dan staat daar nu ook de “Weglot” optie in.
Ga daar met je muis overheen en klik op de optie “Edit with visual editor”

vertaling bewerken met visual editor weglot
Met Visual editor kan je direct zien waar je vertaalde tekst gebruikt wordt.

Je kan vervolgens op het potlood icoontje klikken bij een tekst om de vertaling aan te passen.

visuele editor vertaal popup
De vertaal popup om vertalingen te bewerken

Klik op “OK” en de vertaling is bijgewerkt.
Je kan ook vertalingen aanpassen en automatische vertalingen goedkeuren via het Weglot dashboard.
Daarvoor kan je de link in de admin bar gebruiken en vervolgens op je taal klikken.
Vervolgens kom je dan in een scherm met links een lijst van je pagina’s waarop je kan specificeren en een overzicht van alle ‘strings’ (regels van tekst) die vertaald kunnen worden.

string translations overzicht op weglot platform
Alle vertaalde strings

In dit scherm kan je snel vertalingen aanpassing, vertalingen goedkeuren en informatie tonen over de bewerking geschiedenis. Een andere optie is dat je voor delen van de vertaling een professionele vertaling kan aanvragen.

Stap 6. SEO titel en description vertalen

In de bovenste balk van de visuele editor van weglot staat ook de knop “SEO”. Wanneer je daar op klikt krijg je een zelfde vertaal popup als bij de andere teksten maar dan met je SEO titel en omschrijving er in, die kan je hier eenvoudig vertalen.

SEO meta tags vertalen
Het verbeteren en aanpassen van je SEO titels en omschrijving

Handig om bijvoorbeeld een telefoonnummer dat er in staat te veranderen zodat dit ook je landcode bevat of aan te passen naar een lokaal nummer.

Stap 7. Taalwisselaar in menu plaatsen (of in een widget)

Op de settings pagina van Weglot in je wp-admin staan de verschillende opties om een taalwisselaar op je website te plaatsen.
In totaal zijn er 4 manieren om de taalwisselaar te plaatsen.

  1. Je kan de taalknoppen opnemen in je menu, dat doe je door onder “Weergave” > “Menu’s” het Weglot menu item toe te voegen. Deze methode laten we ook zien in de video op deze pagina.
  2. Je kan de “Weglot Translate” widget toevoegen in een van je widget gebieden. Dit kan onder “Weergave” > “widgets” of via de “Customizer”.
  3. Met de [weglot_shwitcher] shortcode, die kan je in een pagina plaatsen of gebruiken in een pagebuilder plugin om toe te voegen aan je header of footer.
  4. met een stukje html code. <div id="weglot_here"></div> deze code kan je bijvoorbeeld in de code van je thema plaatsen. Let wel op dat je dit in een child-theme doet, bij de update van een normaal thema kan de code namelijk weer uit je site verdwijnen.
    Weglot taalwisselaar opties
    De verschillende opties om een taalwisselaar te plaatsen

Dit is hoe de taalwisselaar er in het menu van deze website uit kwam te zien tijdens de test

Weglot taalwisselaar in het menu van WPHelpdesk
Weglot taalwisselaar in het menu van WPHelpdesk

Geen BTW berekenen in WooCommerce aan B2B binnen EU

Wij zouden graag willen weten hoe we verschillende btw tarieven kunnen aanrekenen aan onze klanten die producten op onze webshops kopen.
We doen aan B2B en B2C.
We hebben WooCommerce als plugin die de betalingen en de E-commerce regelt.

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat intracommunautaire leveringen geen belastingen aanrekenen?

Dus hoe we automatisch kunnen laten regelen dat bedrijven buiten België maar binnen de Europese Unie geen belastingen moeten betalen bij een aankoop op onze website?
Dus bedrijven binnen België moeten wel belastingen maken.
Plus particulieren in Europa en ook in België moeten altijd belastingen betalen.

Hoe kunnen we dit automatisch doen?

Alle links in een nieuw tabblad openen

Op de site is er nu geen eenduidige lijn in wat er gebeurd wanneer je op een link klikt. Sommige open in hetzelfde venster en sommige in een nieuw tabblad.

Graag wil ik instellen dat alle linkjes in een nieuw tabblad openen.

Is hier een trucje/CSS voor of moet ik dit allemaal handmatig doen?

Ik hoor graag jullie advies 🙂

Hoe kan ik een grote melding op mijn homepage zetten?

We kregen regelmatig de vraag hoe er in verband met het Corona virus een melding op de website geplaatst kon worden.

Nu is een lightbox popup die de Hustle plugin kan maken hiervoor geschikt. Een dergelijke melding krijgt iedereen te zien en moet actief weg geklikt worden. Je kent zo’n popup wel van een cookie melding.

In dit geval kan je er een eigen tekst invoeren en eventueel een nieuwsbrief aanmelding in kwijt.

Kijk de video voor de uitleg.