De site ondervindt technische problemen

Krijg je een van de volgende foutmeldingen?

  • De site ondervindt technische problemen.
  • The site is experiencing technical difficulties
  • De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.
  • The site is experiencing technical difficulties. Please check your site admin email inbox for instructions
  • WordPress > fout

Sind WordPress 5.2 is er een PHP Error Protection aanwezig. Het doel hiervan is dat jij als site eigenaar, zonder programmeur plugins of thema’s kan uitschakelen die fatale foutmeldingen veroorzaken.

Als zo’n fatale fout zich voordoet komt voor niet ingelogde gebruikers de melding “De site ondervindt technische problemen.” inbeeld. In eerdere WordPress versies zou de bezoeker een volledig witscherm krijgen, ook wel het “white screen of death” genoemd.
Beide ontstaan omdat zich op de achtergrond een fatale PHP fout voordoet die resulteert in een HTTP 500 error.

Als je als bezoeker de melding ziet dat de site technische problemen ondervind komt er bij het bezoeken van de admin doorgaans een andere melding naar voren, namelijk: “De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.”

Je ontvang dan een e-mail met een speciale login link. Met die link kan je inloggen in een speciale ‘herstelmodus’ of ‘Recovery Mode’ genoemd. In deze herstelmodus werkt alles behalve de plugin of thema die de fatale foutmelding heeft veroorzaakt, die is gepauzeerd.

Tevens wordt in die e-mail ook de PHP foutmelding meegezonden. Die foutmelding kan je gebruiken bij je hulp vraag. Aan de hand van die foutmelding kunnen programmeurs vaak goed inschatten waar het probleem vandaan komt en hoe die op te lossen is.

Als je wel de melding “De site ondervindt technische problemen” in beeld krijgt maar geen e-mail ontvangt dan kan je de stappen volgen uit ons http 500 error artikel.

Het is dan aan te raden om niet enkel de debug modus aan te zetten maar ook de foutmeldingen op te slaan in een log.
Dat kan door allereerst in het wp-config.php bestand.

define('WP_DEBUG', false);

te wijzigen naar:

define('WP_DEBUG', true);

Vervolgens plaats je daar de volgende regels nog onder:

define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', true );

In de /wp-content map komt na het herladen van de pagina met foutmelding een bestand debug.log te staan met de foutmeldingen er in.

Dit is allemaal vrij technisch, mocht je er niet uitkomen dan kan je ook je hulpvraag insturen.
In de meeste gevallen kunnen wij het probleem ook voor je oplossen.

WordPress 5.0 update problemen én oplossingen

Kijk onderstaand Webinar terug hoe je een back-up maakt en veilig kan testen of deze nieuwe versie problemen veroorzaakt voor jouw website.
We maken in onderstaande video gebruik van de tool & plugin van Blogvault om de website te back-uppen en een testversie op te zetten.

WordPress 5.0 uitleg

Begin dit jaar hadden we al een aantal uitleg video’s opgenomen met een vroege testversie van de nieuwe WordPress Block-editor (blokken bewerker)
Die uitleg kan je hier terug vinden:

Veel gestelde vragen over WordPress 5.0

Mijn website is volledig wit blanco / 500 foutmelding

Waarschijnlijk is de update niet volledig goed gegaan, je kan proberen de update handmatig opnieuw te installeren of de debug stappen volgen in dit artikel over de generieke php 500 foutmelding.
Een backup herstellen van voor de update is waarschijnlijk het snelste als je zelf niet heel technisch bent.

Ik kan de teksten op mijn pagina’s en berichten niet meer aanpassen! Het ziet er totaal anders uit!

Je kan de Classic Editor plugin installeren om weer terug te gaan naar de oude editor.
Deze plugin wordt tot 2022 ondersteund volgens de huidige planning.
Verouderde webbrowsers kunnen ook problemen veroorzaken

Mijn website ziet er ‘vreemd uit’

Dit kan een cache probleem zijn. Leeg de cache van een caching plugin als je die gebruikt. Daarnaast kan het voorkomen dat bij sommige webhosting providers de cache ook ge-‘flushed’ moet worden.

 

Kan ik na het updaten naar WordPress 5 nog terug? /
Kan ik nog terug naar de oude WordPress editor?

Het ‘downgraden’ van een WordPress installatie raad ik af, als je een backup hebt van de website dan zou je die wel kunnen herstellen.
Anders is het installeren van de Classic Editor plugin de beste oplossing

Veranderd het updaten naar WordPress 5 mijn bestaande berichten en pagina’s?

Nee, bestaande berichten en pagina inhoud wordt in een ‘classic blok’ geplaatst. Er is per pagina/bericht een handmatige actie nodig om die om te zetten naar de structuur van de nieuwe editor.

Kan ik bestaand pagina’s & berichten aanpassen in de nieuwe editor?

Ja dat is mogelijk.

Ik maak gebruik van een page-builder, kan ik veilig updaten?

Wees hiermee heel heel voorzichtig en test dit eerst in een veilige test-omgeving en zorg dat je een backup hebt van je website. Controleer ook handmatig of je thema en pagebuilder de laatste versie zijn. Zoeken in Google op Thema-naam changelog” of de pagina van de verkoper en kijk of de versie nummers overeen komen. Als het betaalde thema de afgelopen 6 maanden geen update heeft gehad is het risico nog groter.

Hoe plaats ik afbeeldingen naast de tekst?

Hiervoor zijn twee mogelijkheden. je kan het specifieke ‘media & tekst’ blok gebruiken of een afbeelding blok plaatsen voor het tekstblok en daar de uitlijning van aanpassen.

Blijven mijn plugins werken wanneer ik update naar WordPress 5.0?

De meeste plugins die goed onderhouden worden en up-to-date zijn zullen blijven werken. Sommige plugins zullen zelfs nieuwe functies en blokken toevoegen speciaal voor WordPress versie 5.0 en later.

WordPress toont alleen code wanneer ik een bericht of pagina probeer te bewerken?

Ga naar je profiel en zet het vinkje bij Visuele editor “De visuele editor uitschakelen tijdens het schrijven” uit. Als het goed is zou je nu van de nieuwe bewerker gebruik kunnen maken.