8 Manieren om de CTR te verhogen in WordPress

Op welke manieren kun je de CTR verhogen in WordPress?

Je hebt een website en wilt graag meer verkeer en leads genereren. Om dit te bewerkstelligen moet je wel zichtbaar zijn in de zoekresultaten van de zoekmachine. Maar dan ben je er nog niet, want je wilt ook dat mensen doorklikken naar je website. Als er vanuit de zoekmachine maar weinig mensen doorklikken naar je website, dan heb je mogelijk te maken met een lage CTR. In dit artikel bespreken we manieren om de CTR te verhogen in WordPress.

Wat is CTR en waarom is het belangrijk?

Voordat we ingaan op de strategieën om de CTR te verhogen, kijken we kort naar wat CTR is en waarom het belangrijk is.

Wat is CTR?

CTR staat voor Click Through Rate oftewel de klikfrequentie. Dit is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een zoekresultaat in de zoekmachine (SERP’s) en het aantal keer dat daar op wordt geklikt. De formule voor het vaststellen van de CTR is: klikken ÷ vertoningen = CTR. Heb je bijvoorbeeld 5 klikken uit 100 vertoningen, dan is de CTR 5%.

Weergave van klikken, vertoningen en CTR in Google Search Console
Weergave van klikken, vertoningen en CTR in Google Search Console

Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen?

Als je website of webpagina hoog scoort in Google, dan is de volgende uitdaging het verhogen van de CTR. Als mensen niet doorklikken, dan loopt je website immers waardevolle bezoekers mis.

Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen? Ik zal je een paar voorbeelden geven:

  • Een goede CTR heeft positieve invloed op je ranking. Een van de factoren die zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken, is het aantal bezoekers van een pagina. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe meer zoekmachines het waardevol achten. Als gevolg hiervan scoren deze websites steeds hoger in de resultaten.
  • Een hoge CTR zorgt voor meer leads. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe groter de kans dat je meer leads genereert en uiteindelijk een groter klantenbestand opbouwt.

Met deze eenvoudige aanpassingen kun je de CTR verhogen

Gelukkig is het verhogen de CTR in WordPress geen hogere wiskunde. Je hoeft maar een paar praktische tips te volgen en je bent al op de goede weg.

1. Evalueer de huidige CTR’s

Voordat je gaat proberen om de CTR te verhogen, is het belangrijk om naar de huidige CTR te kijken. Je kunt dit eenvoudig doen door Google Search Console te gebruiken.

Hoe werkt dat? Open Google Search Control, klik op prestaties en filter op CTR. Zoek naar pagina’s die hoog scoren, bijvoorbeeld pagina’s met veel clicks en/of vertoningen, maar een lage CTR hebben.

Ondanks dat ze hoog scoren, ontvangen deze pagina’s niet zoveel klikken als zou moeten. Het is belangrijk om de vinger op de zere plek te leggen: waarom hebben deze pagina’s een lage CTR? Daar kunnen diverse redenen voor zijn: van een slecht geschreven metabeschrijving tot een kop die niet overeenkomt met de zoekintentie. Daarover later meer.

2. Optimaliseer de koppen en titeltags

Een van de eerste dingen die gebruikers zien wanneer ze je website in de zoekresultaten (SERP’s) zien, is de title-tag. Dit is de titel die in de SERP’s wordt weergegeven en kan precies dezelfde zijn als de hoofdkop op de desbetreffende pagina.

Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je koppen en title-tags aantrekkelijk maken om op te klikken. Hier zijn een paar tips hoe je dat kunt doen:

  • Let op de lengte. Als je titel te lang is, dan worden sommige woorden weggelaten, waardoor de titel misschien zijn doel mist. Zorg voor titels van maximaal 65 tekens.
  • Zoekwoord aan het begin. Plaats het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de titel. Hierdoor zien lezers onmiddellijk dat je pagina relevant is voor datgene waarnaar ze op zoek zijn.
  • Gebruik krachtige termen. Dit zijn woorden die een emotionele reactie van lezers oproepen. De emotionele connectie moedigt zoekers aan om door te klikken naar je pagina.
  • Test om te zien wat werkt. Gebruik A / B-split-testtools om de prestaties van de ene pagina ten opzichte van de andere te meten. Dit zal je helpen te zien welke content het beste presteert.

Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je als eerste aandacht geven aan de titels. Als de titels zwak zijn, dan scrollen mensen gewoon langs je pagina om vervolgens op de titels van concurrenten te klikken die aantrekkelijker zijn.

voorbeeld van titel en meta description in google
De meta beschrijving bied nog veel ruimte voor verbetering

3. Besteed aandacht aan de metabeschrijvingen

Om de CTR te verhogen moet je naast de titel ook aandacht besteden aan de metabeschrijving. Dit is na de titel de meest belangrijke metatag.

Je moet de beschrijving nooit leeg laten, want dan vult Google het zelf in. Vaak haalt de zoekmachine – op basis van de zoekopdracht – een willekeurig stuk tekst van de pagina en gebruikt dit vervolgens als beschrijving. In de meeste gevallen is dit niet logisch voor zoekers en laat de zinsopbouw te wensen na. Je kunt dit gemakkelijk voorkomen door de omschrijving zelf in te vullen en aantrekkelijk te maken om op te klikken. Hier volgen een aantal tips om de kans op een klik te vergroten:

  • Gebruik keywords. Ook hier spelen primaire en secundaire zoekwoorden een essentiële rol. Als mensen hun zoekterm in de beschrijving zien staan, dan is de kans groter dat ze doorklikken, want daar zijn ze ten slotte naar op zoek.
  • Maak gebruik van de intentie van de gebruiker. Als u weet waarom uw doelgroep naar uw specifieke pagina zoekt, kunt u metabeschrijvingen maken die hen aanspreken.
  • Schrijf in de actieve vorm. Doe net alsof je met je klant in gesprek bent, want dat zet aan tot actie. Actie is in dit geval doorklikken naar de website.
  • Voeg een oproep tot actie toe. Hoewel het belangrijk is om de inhoud van de pagina te omschrijven, moet een goede metabeschrijving ook een call-to-action hebben.

Je moet de metabeschrijving zien als het eerste verkooppraatje. Als een soort pitch, waarin je met weinig woorden je product of dienst probeert te verkopen. Je moet je gebruikers overtuigen om op je zoekresultaat te klikken.

4. Gebruik beschrijvende URL’s

Uit onderzoek blijkt dat beschrijvende URL’s de CTR kunnen verhogen. Een bekende fout die veel mensen maken, waardoor de CTR afneemt, is dat ze nalaten om hun URL’s te optimaliseren.

Gelukkig maakt WordPress het je gemakkelijk om aangepaste URL’s, ook wel permalinks genoemd, te maken door deze gewoon zelf te wijzigen. Hoe maak je de URL’s aantrekkelijk om op te klikken? Een aantrekkelijke URL is kort, beschrijvend en bevat het keyword. Als het keyword in de URL staat, dan weet de zoekmachine beter waar de pagina over gaat en dat is een extra reden om je pagina hoog te tonen in de resultaten.

5. Voeg publicatiedata toe

Wil je op een makkelijke en snelle manier de CTR in WordPress verhogen? Overweeg dan om een datum van publicatie in berichten op te nemen. De wereld verandert in een razend tempo en informatie kan snel verouderd raken. Dat is de reden waarom het toevoegen van publicatiedata aan de berichten je CTR veel goeds kan doen. Mensen klikken eerder op actuele berichten dan oude berichten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat gebruiker eerder klikken op berichten met datum dan zonder datum.

Wat je moet doen om de datum actueel te houden, is door de berichten regelmatig bij te werken. Dit bevalt niet alleen de zoekmachines, maar het helpt ook om berichten een recente publicatiedatum te geven.

6. Stel gestructureerde gegevens in voor het verkrijgen van rich snippets

Structured data is het toevoegen van een stuk code aan de HTML van een website, waarmee je zoekmachines duidelijk maakt waar content voor staat. Voorbeelden zijn breadcrumbs en sitelinks onder het zoekresultaat, maar ook reviews met sterren of de eerder genoemde publicatiedatum zijn populair. Je voorziet de zoekmachines van extra informatie en geeft ook de gebruikers bruikbare informatie om in de zoekresultaten (SERP) een betere keuze te maken.

Voorbeeld van rich snippets in de google serps
WPHelpdesk met sitelinks, Klantenvertellen pagina met review sterren

Van rich snippets is bekend dat ze de CTR’s met maar liefst 30% helpen verhogen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat ze:

  • Interactieve aard. Mensen houden van interactieve content en rich snippets zijn een geweldige manier om aan die behoefte te voldoen.
  • Geef extra informatie. Dit helpt gebruikers te beslissen of ze op je website willen klikken of niet.
  • Vallen op. Rich snippets trekken de aandacht, omdat ze zich onderscheiden van andere (saaie) resultaten op de pagina met zoekresultaten.

Nu wil je natuurlijk weten hoe je rich snippets als structured data gemakkelijk en snel kunt implementeren. In WordPress is dat vrij eenvoudig, want je kan een plugin als SEOPress pro gebruiken voor schemamarkeringen. Het is eventueel ook mogelijk om dit handmatig in te regelen, dat vereist alleen een beetje onderzoek en kennis van de code.

7. Verbeter de prestaties van de website

De prestaties van de website zijn van invloed op de CTR. Als de zoekmachine ziet dat een bezoeker doorklikt vanuit de zoekresultaten naar je website, dat ziet de zoekmachine dat als een positief signaal en dat kan van invloed zijn op de ranking van je website. Ook de statistieken van de pagina zelf zijn belangrijk, want als de pagina bijvoorbeeld traag is en bezoekers verlaten snel je website, dan is dit een slecht signaal naar de zoekmachine en kan je lager getoond worden. Dit zal niet alleen je CTR schaden, maar het kan ook je SEO en bedrijfsresultaten schaden.

Een paar manieren om de prestaties van je website te verbeteren zijn:

  • Goede WordPress hosting. Dit zorgt onder andere voor een snelle en stabiele website (met automatische wekelijkse back-up).
  • Installeer een CDN. Een CDN maakt het mogelijk om een website wereldwijd aan te bieden en te ontwikkelen.
  • Implementeer server caching. Met server caching wordt de laadtijd van een website flink teruggebracht en dat heeft positieve op de gebruikerservaring en SEO.

Controleer dus de prestaties van de website en verbeter waar nodig. Je CTR hangt ervan af en dat heeft uiteindelijk invloed om je omzet. Schakel een professional in voor een goede hosting, de installatie van CDN en de implementatie van server caching.

8. Optimaliseren voor mobiel

Niets nieuws: steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten om te zoeken. De verwachting is zelfs dat in 2025 ongeveer 72% van het totale verkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Om de CTR in WordPress te verhogen moet je dus optimalisaties doorvoeren voor mobiele apparaten.

Een manier om te optimaliseren voor mobiel, is door versnelde mobiele pagina’s (AMP) in te stellen voor je website. Dit zijn lichtgewicht pagina’s die supersnel worden geladen. AMP toevoegen aan WordPress is eenvoudig dankzij een aantal gratis plug-ins. De officiële AMP-plug-in of AMP voor WP zijn beide geweldige opties om AMP’s toe te voegen en in te schakelen op je website.

Je CTR in WordPress verhogen – succes hangt ervan af

Het is belangrijk om je CTR in WordPress zo hoog mogelijk te krijgen. De CTR zegt iets over het aantal mensen dat je website bezoekt na het zien van jouw zoekresultaat: hoe hoger dit percentage, hoe aantrekkelijker en relevanter mensen jouw zoekresultaat lijken te vinden. En dat heeft uiteindelijk invloed op je omzet. Je moet daarom een strategie uitstippelen om de CTR in WordPress te verhogen, ook al heb je hoge posities in de SERP’s.

Heb je hulp nodig bij de techniek? Neem dan contact met ons op!

Dit artikel is geschreven door Jeroen van JM Promotions

This domain has been suspended ICANN verification

Ik krijg deze zin te zien als ik de website aanklik: “This domain has been suspended due to non-completion of an ICANN-mandated contact verification.”

Ik heb dus niet binnen 15 dagen mijn mail adres bevestigd. Nu heb ik dat alsnog gedaan en dan zou die niet meer suspended moeten zijn. Echter, geeft die nog steeds dit scherm en acht die mijn website niet veilig.

Hopelijk kun je me verder helpen. Ik hoor het graag.

Radio op achtergrond van Layerslider

Ik probeer al een tijdje om in onze Layerslider op de achtergrond radio te krijgen alsmede een pagina met een nieuwspagina.

Is dit mogelijk en welke plugins worden hiervoor gebruikt?

Wij gebruiken de layerslider intern om op televisies informatie met het personeel en soms klanten te delen.

Ik krijg de shortcode van een prijsvergelijkingstabel te zien

Er zit een fout in mijn stylesheet (style.css) bestand waardoor wanneer ik een product opzoek op mijn site de shortcode krijg van een prijsvergelijkingstabel in de product short description.

Eerst kreeg ik wel de prijsvergelijkingstabel te zien en weet niet waarom dit is veranderd.

Wat kan ik er aan doen om dit probleem op te lossen? en is het mogelijk om heel mijn wordpress te resetten naar haar default settings? inclusief style.css. plugins hebben mij niet geholpen

Ik kan mijn footer widgets niet aanpassen

Onderaan mijn website heb ik de widgetfooter van een standaard thema overgenomen.

Nu wil ik dit wel veranderen, maar lukt dat niet. In de customizer sectie van de widgets staat de volgende melding: ”Je thema heeft 10 widgetgebieden, maar deze pagina geeft deze niet weer.

Je kunt navigeren naar andere pagina’s op je website terwijl je de Customizer gebruikt om de widgets aan te passen en te zien op die pagina’s.”

Ik kan dus geen veranderingen doorvoeren. Hoe kan ik dit oplossen?

WP The7, “ik ben een tekstblok….” probleem

Mijn website is gemaakt met WP en het The7 thema

De teksteditor geeft problemen.

Als ik een bestaande tekstblok wil editen verschijnt niet de betreffende tekst maar de standaard-tekst: “ik ben een tekstblok….”
Als ik een nieuwe tekstblok maak verschijnt na het bijwerken en afsluiten niet de nieuwe tekst maar weer
“ik ben een tekstblok….”

De site ondervindt technische problemen

Krijg je een van de volgende foutmeldingen?

  • De site ondervindt technische problemen.
  • The site is experiencing technical difficulties
  • De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.
  • The site is experiencing technical difficulties. Please check your site admin email inbox for instructions
  • WordPress > fout

Sind WordPress 5.2 is er een PHP Error Protection aanwezig. Het doel hiervan is dat jij als site eigenaar, zonder programmeur plugins of thema’s kan uitschakelen die fatale foutmeldingen veroorzaken.

Als zo’n fatale fout zich voordoet komt voor niet ingelogde gebruikers de melding “De site ondervindt technische problemen.” inbeeld. In eerdere WordPress versies zou de bezoeker een volledig witscherm krijgen, ook wel het “white screen of death” genoemd.
Beide ontstaan omdat zich op de achtergrond een fatale PHP fout voordoet die resulteert in een HTTP 500 error.

Als je als bezoeker de melding ziet dat de site technische problemen ondervind komt er bij het bezoeken van de admin doorgaans een andere melding naar voren, namelijk: “De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.”

Je ontvang dan een e-mail met een speciale login link. Met die link kan je inloggen in een speciale ‘herstelmodus’ of ‘Recovery Mode’ genoemd. In deze herstelmodus werkt alles behalve de plugin of thema die de fatale foutmelding heeft veroorzaakt, die is gepauzeerd.

Tevens wordt in die e-mail ook de PHP foutmelding meegezonden. Die foutmelding kan je gebruiken bij je hulp vraag. Aan de hand van die foutmelding kunnen programmeurs vaak goed inschatten waar het probleem vandaan komt en hoe die op te lossen is.

Als je wel de melding “De site ondervindt technische problemen” in beeld krijgt maar geen e-mail ontvangt dan kan je de stappen volgen uit ons http 500 error artikel.

Het is dan aan te raden om niet enkel de debug modus aan te zetten maar ook de foutmeldingen op te slaan in een log.
Dat kan door allereerst in het wp-config.php bestand.

define('WP_DEBUG', false);

te wijzigen naar:

define('WP_DEBUG', true);

Vervolgens plaats je daar de volgende regels nog onder:

define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', true );

In de /wp-content map komt na het herladen van de pagina met foutmelding een bestand debug.log te staan met de foutmeldingen er in.

Dit is allemaal vrij technisch, mocht je er niet uitkomen dan kan je ook je hulpvraag insturen.
In de meeste gevallen kunnen wij het probleem ook voor je oplossen.

WordPress 5.8 update problemen én oplossingen

Durf je het niet aan zelf te updaten dan kan je dit ook door ons uit laten voeren, hiervoor hebben we site service & onderhoudspakketten.

WordPress 5.8 update

WordPress 5.8 verschijnt op 20 juli 2021
Voorafgaand aan een update is het altijd aan te raden om een backup te maken. Wil je problemen voorkomen zorg dan dat je de update eerst test in een aparte test omgeving. Zo voorkom je dat bijvoorbeeld je webshop onbereikbaar wordt.

De volgende onderdelen ondergaan grote wijzigingen in deze versie en kunnen problemen geven.

1. Widgets in WordPress 5.8

Vanaf deze versie wordt er ook voor widgets gebruik gemaakt van de blokken bewerker die al sinds WordPress 5.0 voor pagina’s en berichten beschikbaar is. Sidebar’s en widgets worden door sommige thema’s en situaties nogal creatief gebruikt. Zo wordt bij oudere Genesis thema’s volledige homepages opgebouwd met verschillende widget gebieden, sidebars en widgets. In dat soort situaties kan deze nieuwe versie problemen geven.
De oplossing is gelukkig niet heel moeilijk, er kan gebruik gemaakt worden van de klassieke widget plugin of met een stukje code in het functions.php bestand van je (child) theme,
die code is als volgt: remove_theme_support( 'widgets-block-editor' );

2. Beëindiging support voor Internet Explorer 11

IE11 gaf al regelmatig wat bijzondere problemen met de blokkenbewerker. Ondersteuning voor IE11 is nu officieel gestopt. In plaats daarvan kan je beter een moderne browser gebruiken die ook nog je privacy extra beschermt zoals bijvoorbeeld Brave. Firefox en Chrome zijn natuurlijk ook prima geschikt.

Andere nieuwe functionaliteit

Er zijn ook nog andere wijzigingen, die niet een kans op problemen geven maar wel handig zijn om te weten

  • WebP support vanaf WordPress 5.8 Geweldig nieuws want webp is een beter en kleiner afbeeldingsformaat dat jpg en png. Nadeel is dat oudere Safari en Internet Explorer 11 browsers dit niet ondersteunen. Ga je webp afbeeldingen gebruiken en krijg je te horen van bezoekers dat afbeeldingen ontbreken of niet getoond worden dan kan je toch beter terug gaan naar gebruik van jpg of een plugin gebruiken die de conversie van jpg naar webp doet wanneer dit mogelijk is.
  • Theme.json Dit is een ‘opt-in’ functie. Dat betekend dat een thema ontwikkelaar expliciet moet aangeven dat deze functie gebruikt wordt. Dit zou geen problemen moeten geven.
  • Widgets beschikbaar via API Maakt meer headless WP oplossingen en opties mogelijk.
  • nieuwe blokken oa. een Query blok waarmee je zelf overzichtspagina’s kan bouwen van specifieke categorieën en/of tags.

Dit is slechts een kleine greep uit de wijzigingen waar je als eindgebruiker mee te maken (kan) krijgen. Voor ontwikkelaars is er nog veel en veel meer veranderd.
Voor een overzicht van alle wijzigingen bekijk de WordPress 5.8 field guide.

WordPress laten updaten door specialisten zonder risico te lopen?
Bekijk onze onderhoud & service pakketten

WordPress onderhoud uitbesteden

WordPress 5.7 update

WordPress 5.7 is verschenen op 9 maart 2021 21:57.

Voorafgaand aan een update is het altijd aan te raden om een backup te maken. Wil je problemen voorkomen zorg dan dat je de update eerst test in een aparte test omgeving. Zo voorkom je dat bijvoorbeeld je webshop onbereikbaar wordt.

De volgende onderdelen ondergaan grote wijzigingen in deze versie en kunnen problemen geven.

  • Lazy-load iframes: iframes worden nu ge ‘lazy-load’. Dat betekend dat de inhoud van het frame pas geladen wordt wanneer het zichtbaar wordt voor de bezoeker. Dit is in principe een snelheidsoptimalisatie. Veel snelheid optimalisatie plugins vervulde deze functie al, dit zou conflicten kunnen geven. Wanneer je enorm veel gebruik maakt van iframes zou dit ook tot onverwachte resultaten kunnen leiden.
  • jQuery updates proces: De meegeleverde versie van jQuery in WordPress is sinds versie 5.5 veranderd. jQuery migrate ondersteuning wordt afgebouwd dit kan problemen geven met thema’s en plugins die hier gebruik van maken en niet actief onderhouden worden
  • Robots API & Media SEO instellingen: Er komt een extra SEO optie waarmee je kan aangeven of zoekmachines grote, hoge resolutie voorbeelden mag tonen in de zoekresultaten.
  • Admin kleur schema: Het admin kleurschema wordt geoptimaliseerd, idee is om dit meer uniform te krijgen zodat ook andere plugins en thema’s zich meer aan de WP stijl houden. Hier zal het merendeel van de mensen geen last mee krijgen, enkel wanneer er maatwerk in de admin is gedaan zou dit problemen kunnen geven. Dat is echter bij het merendeel van de websites niet het geval.
  • Verbeterde ondersteuning bij https migratie: een van de functies waar wij heel blij van worden. Wanneer WordPress kan herkennen dat er een actief en geldig SSL certificaat voor je website aanwezig is kan je nu met een paar klikken de website overzetten naar https://` hierbij zal ook automagisch allehttp://` verwijzingen in je database omgezet worden naar https://`. Enig nadeel is dat je mogelijk 'mixed-content' errors kan krijgen wanneer er in je thema of in een plugin een hard-codedhttp://` verwijzing staat die niet automatisch omgezet kan worden.

Let op WordPress 5.7 is nog niet uit op moment dat we dit schrijven, bovenstaande wijzigingen zijn aangekondigd, de risico’s en mogelijke complicaties zijn onze inschatting.
Durf je het niet aan zelf te updaten dan kan je dit ook door ons uit laten voeren, hiervoor hebben we site service & onderhoudspakketten.

Gemelde problemen met WordPress 5.7

  • Problemen met extra witruimte bij shortcodes in de Classic Editor (klassieke bewerker) waarbij <p> paragraaf tags niet goed worden gesloten. Mogelijke oplossing is het toevoegen van de volgende CSS in de Extra CSS optie van de Customizer
p:empty:before {
content: "";
display:none;
}
  • All In One WP Security & Firewall, is pas sinds versie 4.4.8 compatible, indien aanwezig dient deze plugin éérst geüpdatet te worden voor het updaten van WordPress -core
  • Featured Image Pro Post Grid plugin is op dit moment niet volledig compatible met de laatste WordPress versie.
  • Er is 1 melding dat een website automatisch is omgezet naar https terwijl dit niet ondersteund wordt door de webhost.
  • Melding van een gebroken website na een auto update in combinatie met het Avada thema.
  • Enkele melding waarbij de inhoud van reusable blocks / herbruikbare blokken verdwijnt.

WordPress laten updaten door specialisten zonder risico te lopen?
Bekijk onze onderhoud & service pakketten

WordPress onderhoud uitbesteden

Grote update in WordPress 5.6 maak eerst een backup

WP 5.6 bevat een grote update aan de jQuery library zorg dat je een backup maakt voorafgaand aan het updaten of de update eerst test in een testomgeving!

In WordPress 5.5 was er een aanpassing waarbij jQuery Migrate helper script standaard niet meer ingeladen werd. Met WordPress versie 5.6 zal de gebundelde jQuery versie een upgrade krijgen van versie 1.12.4 naar jQuery 3.5.1
Dit kan problemen geven bij verouderde thema’s en plugins of die achterlopen met updates.

In het beste geval zullen sommige onderdelen niet meer werken, in het slechtste geval kan dit een fatale error veroorzaken waardoor ook alle andere jQuery en javascript code in de website niet meer functioneert.
Een tijdelijke oplossing hiervoor is om de Enable jQuery Migrate Helper plugin te installeren.
Dit is met nadruk een tijdelijke oplossing aangezien de oudere jQuery versie ook geen beveiligingsupdates meer krijgt.

Wanneer geactiveerd zal deze plugin meldingen geven van de verouderde code die gesignaleerd wordt, dat is alleen zichtbaar voor jou als ingelogde gebruiker en niet voor je bezoekers.

WordPress laten updaten door specialisten zonder risico te lopen?
Bekijk onze onderhoud & service pakketten

WordPress onderhoud uitbesteden

Wat is er nieuw in WordPress 5.6

  • Ondersteuning voor PHP 8
  • Nieuw default thema “Twenty Twenty-one”
  • Ondersteuning voor ‘Block patronen’ thema’s kunnen nu standaard pagina’s en elementen maken die jij kan gebruiken in de blokken bewerker (Gutenberg)
  • Bijschriften en ondertiteling in video’s
  • Video achtergronden in het ‘cover’ / omslag blok
  • Automatische updates verder uitgebreid, Vanaf nu is het ook mogelijk om WordPress core automatisch te laten updaten. (dit kan bij sommige hosting providers en in combinatie met betaalde thema’s en plugins problemen geven op termijn)
  • jQuery versie update, dit kan problemen geven icm pagebuilders, thema’s en plugins die niet volledig zijn bijgewerkt.
  • En nog veel meer, zie alle wijzigingen in de 5.6 field guide

WordPress laten updaten door specialisten zonder risico te lopen?
Bekijk onze onderhoud & service pakketten

WordPress onderhoud uitbesteden

WordPress 5.0

Kijk onderstaand Webinar terug hoe je een back-up maakt en veilig kan testen of deze nieuwe versie problemen veroorzaakt voor jouw website.
We maken in onderstaande video gebruik van de tool & plugin van Blogvault om de website te back-uppen en een testversie op te zetten.

WordPress 5.0 uitleg

Begin dit jaar hadden we al een aantal uitleg video’s opgenomen met een vroege testversie van de nieuwe WordPress Block-editor (blokken bewerker)
Die uitleg kan je hier terug vinden:

Veel gestelde vragen over WordPress 5.0

Mijn website is volledig wit blanco / 500 foutmelding

Waarschijnlijk is de update niet volledig goed gegaan, je kan proberen de update handmatig opnieuw te installeren of de debug stappen volgen in dit artikel over de generieke php 500 foutmelding.
Een backup herstellen van voor de update is waarschijnlijk het snelste als je zelf niet heel technisch bent.

Ik kan de teksten op mijn pagina’s en berichten niet meer aanpassen! Het ziet er totaal anders uit!

Je kan de Classic Editor plugin installeren om weer terug te gaan naar de oude editor.
Deze plugin wordt tot 2022 ondersteund volgens de huidige planning.
Verouderde webbrowsers kunnen ook problemen veroorzaken

Mijn website ziet er ‘vreemd uit’

Dit kan een cache probleem zijn. Leeg de cache van een caching plugin als je die gebruikt. Daarnaast kan het voorkomen dat bij sommige webhosting providers de cache ook ge-‘flushed’ moet worden.

 

Kan ik na het updaten naar WordPress 5 nog terug? /
Kan ik nog terug naar de oude WordPress editor?

Het ‘downgraden’ van een WordPress installatie raad ik af, als je een backup hebt van de website dan zou je die wel kunnen herstellen.
Anders is het installeren van de Classic Editor plugin de beste oplossing

Veranderd het updaten naar WordPress 5 mijn bestaande berichten en pagina’s?

Nee, bestaande berichten en pagina inhoud wordt in een ‘classic blok’ geplaatst. Er is per pagina/bericht een handmatige actie nodig om die om te zetten naar de structuur van de nieuwe editor.

Kan ik bestaand pagina’s & berichten aanpassen in de nieuwe editor?

Ja dat is mogelijk.

Ik maak gebruik van een page-builder, kan ik veilig updaten?

Wees hiermee heel heel voorzichtig en test dit eerst in een veilige test-omgeving en zorg dat je een backup hebt van je website. Controleer ook handmatig of je thema en pagebuilder de laatste versie zijn. Zoeken in Google op “Thema-naam changelog” of de pagina van de verkoper en kijk of de versie nummers overeen komen. Als het betaalde thema de afgelopen 6 maanden geen update heeft gehad is het risico nog groter.

Hoe plaats ik afbeeldingen naast de tekst?

Hiervoor zijn twee mogelijkheden. je kan het specifieke ‘media & tekst’ blok gebruiken of een afbeelding blok plaatsen voor het tekstblok en daar de uitlijning van aanpassen.

Blijven mijn plugins werken wanneer ik update naar WordPress 5.0?

De meeste plugins die goed onderhouden worden en up-to-date zijn zullen blijven werken. Sommige plugins zullen zelfs nieuwe functies en blokken toevoegen speciaal voor WordPress versie 5.0 en later.

WordPress toont alleen code wanneer ik een bericht of pagina probeer te bewerken?

Ga naar je profiel en zet het vinkje bij Visuele editor “De visuele editor uitschakelen tijdens het schrijven” uit. Als het goed is zou je nu van de nieuwe bewerker gebruik kunnen maken.