Fout bij het maken van de databaseconnectie

Een WordPress database probleem ontstaat vaak doordat de gegevens in het wp-config-bestand niet kloppen of door een storing. Lees hier de oplossingen.

WordPress database problemen

Het kan gebeuren dat er een fout ontstaat bij het maken van de databaseconnectie tussen je website en database. Natuurlijk is dit schrikken, maar met dit artikel ben je een stuk dichter bij de oplossing. 

Je database staat op een server van jouw hostingprovider. Jouw hostingprovider zorgt ervoor dat alle WordPress gegevens worden opgeslagen in deze database. Als de databaseserver niet meer bereikbaar is, dan kan WordPress ook geen verbinding maken met de database. Je website heeft hierdoor geen toegang tot alle gegevens. En je site werkt dan niet of niet goed. 

Bij een database probleem kan je ook niet meer inloggen op je WordPress dashboard. Nadat een database probleem ontstaat, dan kan het zijn dat bezoekers nog prima op je website kunnen komen. Het lijkt dan alsof er niks aan de hand is. Maar dit komt omdat je website tijdelijk nog vanuit de cache wordt geleverd.

Een probleem met de database kan je ook wel herkennen aan de melding “Error establishing a database connection” of “Fout bij het maken van de databaseconnectie”. Wanneer je deze melding ziet heb je te maken met een WordPress database probleem. 

Meest voorkomende WordPress database problemen

Waarom ontstaan database problemen? De meest voorkomende WordPress database problemen op een rij:

  1. De inloggegevens van je database kloppen niet
    In dit geval kloppen de inloggegevens die in het wp-config-bestand staan niet met de inloggegevens van de database zelf. Dit is het meest voorkomende probleem bij database problemen.
  1. Je database bevat corrupte of beschadigde bestanden
    Bij het maken van je website gebeurt er achter de schermen heel veel. Bij het aanpassen van thema’s of het installeren van plugins kan het gebeuren dat databases soms beschadigd raken. Ook kan er soms sprake zijn van een hack. 
  1. Een storing bij je webhosting provider
    Ook aan de kant van je webhosting provider kunnen er natuurlijk dingen misgaan. Zo kan er een storing zijn waardoor je website onbereikbaar wordt.
  2. Een piek in je websiteverkeer
    Overbelasting van de database door een verkeerspiek kan voor problemen met de database zorgen. Het overbelasten van een database kan ook komen doordat code niet efficient genoeg is.

Foutmelding “Error establishing a database connection” oplossen

Voordat je wijzigingen aanbrengt aan je website, is het altijd goed om eerst een backup te maken van je website. Het maken van backups zit standaard inbegrepen bij al onze Site Service pakketten.

Check of de database gegevens zijn gewijzigd

Een check die je zelf kan doen is controleren of de database gegevens nog correct zijn. Open hiervoor het wp-config.php bestand en check of de inloggegevens van je database die in dit bestand staan overeenkomen met de inloggegevens van de database zelf. De inloggegevens bestaan uit:

  • DB_NAME (naam van de database)
  • DB_USER (gebruikersnaam)
  • DB_PASSWORD (wachtwoord)
  • DB_HOST (MySQL hostnaam)

Om het wp-config-bestand te openen maak je gebruik van SFTP. Hoe je via SFTP verbinding kan maken met je site lees je hier. Een andere optie is om via de “File Manager” van je webhosting provider het config-bestand te openen. 

WordPress database login gegevens zoals in wp-config

Databasenaam controleren

Je controleert of de naam van je database klopt door in te loggen met phpMyAdmin of Adminer.

Als de DB_NAME die je hier ziet niet overeenkomt met de naam in het wp-config-bestand, werk het bestand dan bij en sla deze op. Klopt je databasenaam maar krijg je nog steeds de melding “Error establishing a database connection”, controleer dan ook je database gebruikersnaam en wachtwoord. 

Database gebruikersnaam en wachtwoord controleren

Om deze gegevens te controleren moet je een php-bestand aanmaken in de hoofdmap van je WordPress-website. Je kan het bestand een willekeurige naam geven en aan het bestand voeg je de volgende code toe: 

<?php
$wphd_db_test = mysqli_connect('localhost', 'db_user', 'db_password');
if (!$wphd_db_test) {
die('MySQL Error: ' . mysqli_error());
}
echo 'Database connection is working properly!';
mysqli_close($wphd_db_test);

Je moet wel de localhost, db_user en db_password vervangen met de juiste gegevens van jouw database

Vervolgens zoek je het bestand op via je webbrowser door je website-url/bestandsnaam in te voeren. Stel we hebben het bestand van zojuist voorbeelddatabase.php genoemd, dan wordt de url: https://www.jouwwebsite.nl/voorbeelddatabase.php

Krijg je hier de melding “MySQL Error: Access denied” te zien? Dan weet je dat je gebruikersnaam of wachtwoord verkeerd is. Verwijder na het testen het .php-bestand dat je net hebt aangemaakt.

Wanneer de gebruikersnaam of wachtwoord onjuist zijn zal je in het beheerpaneel van je hosting provider de gebruikersnaam moeten opzoeken en daarbij een nieuw wachtwoord instellen. Vervolgens zal je die nieuwe gegevens in het wp-config.php bestand moeten plaatsen.

Je database bevat corrupte of beschadigde bestanden

Het kan ook zijn dat je database corrupt of beschadigd is. Alleen krijg je dan meestal een andere WordPress foutmelding te zien:

wordpress database error duplicate entry ” for key ‘primary’

wordpress database error duplicate entry ‘0’ for key ‘primary’

wordpress database error duplicate entry ‘0’ for key ‘primary’ for query insert into

wordpress database error duplicate entry ‘0’ for key ‘wp_postmeta.primary’

wordpress database error duplicate entry ‘0’ for key ‘wp_posts.primary’

Heb jij last van een van bovenstaande foutmeldingen? Neem dan contact op met WPHelpdesk om je WordPress probleem op te lossen

Een storing bij je webhosting provider

Mogelijk is er een database storing bij je webhosting provider. Zeker tijdens een piekmoment aan de kant van je provider is dit een veelvoorkomende oorzaak van problemen met je database. Sommige hostingproviders hebben een publieke “uptime monitor” of statuspagina waar je kan zien of er een algemene storing bekend is. 

Controleer of het een tijdelijk probleem is of niet. Duurt het probleem 10 minuten of langer? Log dan in bij je webhosting provider en kijk of je wel rechtstreeks in je database kan komen via phpMyAdmin bijvoorbeeld.

Je website herstellen met een backup

Naast de bovenstaande oplossingen kan je er ook altijd voor kiezen om je website terug te zetten met een backup. Hoe je een backup van je site terugzet lees je hier. 

Hoe voorkom ik WordPress database problemen in de toekomst?

Een fout bij het maken van de databaseconnectie is erg vervelend en kan grote gevolgen hebben voor je website. Het zorgt ervoor dat je website niet of niet goed werkt en klanten misloopt. Bij WPHelpdesk maak je gebruik van onze handige Site Service pakketten. Hiermee zorg je dat je website altijd bereikbaar blijft en je site goed beveiligd is.

WordPress permalinks

Een permalink bestaat uit de volledige url van een pagina of bericht en pas je aan via het bericht of de pagina zelf. Via sommige page builders kan je ook de permalink aanpassen.

Een permalink is de volledige url van een pagina en bestaat uit een domeinnaam en “slug”. Een url is de tekst die in de adresbalk van je webbrowser staat wanneer je een website of pagina bezoekt.

voorbeeld van een url in de adresbalk van een browser
Voorbeeld van een url

De volledige url is in dit geval “https://wphelpdesk.nl/wordpress-onderhoud/”. Van deze url is “wphelpdesk.nl” de domeinnaam en vormt “/wordpress-onderhoud/” de “slug” van de pagina. Samen vormen een domeinnaam en een slug dus de permalink.

In de documentatie van WordPress worden permalinks omschreven als de permanente url’s naar je individuele pagina’s en berichten. Vandaar dus de naam perma-link.

Met het juist gebruik van permalinks geef je overzicht aan je website. Bezoekers kunnen zo in één oogopslag zien waar een pagina over gaat en waar zij zich bevinden op je site. Diezelfde permalink gebruikt Google om pagina’s te indexeren. Het indexeren van pagina’s is nodig om jouw pagina tevoorschijn te toveren wanneer iemand op dat onderwerp zoekt. 

Je wilt je permalink daarom zo duidelijk mogelijk hebben. Des te hoger verschijnt je pagina in de zoekresultaten van Google.

Standaard gebruikt WordPress de “database-ID” van een pagina of artikel voor het vormen van de permalink. De url ziet er dan zo uit: https://wphelpdesk.nl/?p=123. Aan de hand van deze structuur kan je niet zien waar de pagina of het bericht over gaat. Daarom raden we je aan om met aangepaste permalinks te werken. 

Je past permalinks aan door via het WordPress dashboard op “Instellingen” > “Permalinks” te klikken. 

WordPress wp-admin permalinks menu item
Navigeer naar de “Permalinks” instellingen binnen het WordPress dashboard.

Vervolgens kom je terecht in de permalinks instellingen van je website. Hier heb je de keuze om uit een aantal permalink structuren te kiezen, of om een aangepaste structuur in te stellen. 

WordPress permalinks settings pagina NL
Kies uit één van de permalink structuren of stel een aangepaste structuur in.

Jaar, maand, dag en naam

Met deze structuur worden pagina’s onder hun eigen slug weergeven en berichten met een datumaanduiding en de naam (lees slug) van het bericht. 

“https://wphelpdesk.nl/2023/07/31/wordpress-permalinks”

Deze structuur is geschikt wanneer de datum van je berichten een grote rol speelt, zoals bij nieuwssites bijvoorbeeld. Maakt de datum minder uit voor je site, dan is deze structuur af te raden.

Een vergelijkbare structuur is “Jaar, maand, naam”. Deze structuur geeft dezelfde permalink als in het bovenstaande voorbeeld, alleen zonder de “dag” aanduiding.

Numeriek

Bij deze structuur worden pagina’s en berichten genummerd aan de hand van het ID van het bericht in de database van je website. Dit nummer zegt niets over de inhoud van je post. Je kan deze instelling daarom beter niet gebruiken. 

“https://wphelpdesk.nl/archief/140” 

Berichtnaam

Met deze structuur bestaat de permalink uit de URL en de naam van je bericht. Voor bezoekers is het zo duidelijk waar pagina’s en berichten over gaan en is het dus in de meeste gevallen de beste permalink structuur. Ook zoekmachines ”begrijpen” op deze manier beter waar je pagina over gaat. 

“https://wphelpdesk.nl/wordpress-permalinks” 

Aangepaste structuur

Met deze instelling kan je je permalink uitbreiden met een aantal variabelen. Je kan je permalinks hiermee nog specifieker duiden. Let wel dat je link niet te lang wordt. 

Je kan kiezen uit de volgende beschikbare tags:

Tag Omschrijving
%year% Het jaar waarin een bericht is gepubliceerd.
%monthnum% De maand waarin een bericht is gepubliceerd.
%day% De dag waarop een bericht is gepubliceerd.
%hour% Het uur waarin een bericht is gepubliceerd.
%minute% De minuut waarop een bericht is gepubliceerd.
%second% De seconde waarin een bericht is gepubliceerd.
%postname% De “slug” die is toegewezen aan het bericht.
%post-id% De “database ID” van het bericht.
%category% De naam van de categorie waarin het bericht is geplaatst.
%author% De naam van degene die het bericht heeft geschreven.

Tags voor het instellen van een aangepaste permalink structuur.

Hierboven heb je kunnen lezen hoe je permalinks kan instellen. Je bent hier waarschijnlijk een aantal keer de term “slug” tegengekomen. De slug is niets anders dan de naam van je pagina of bericht en kan je op verschillende manieren aanpassen. 

Een eenvoudige mogelijkheid om een permalink te wijzigen is via de “snel bewerker”. Ga hiervoor naar “Alle berichten” via het WordPress dashboard en klik op “Snel bewerken” bij het bericht waarvan je de permalink wilt bewerken. Pas hier de permalink naar eigen wens in. Deze optie is vrijwel altijd beschikbaar, ook voor pagina’s en wanneer je een page builder gebruikt.

Een permalink aanpassen via “Snel bewerken” in WordPress.

Wil je het “slug gedeelte” van je permalink aanpassen via de standaard blokken bewerker? Ga dan via het WordPress dashboard naar “Berichten” > “Alle berichten”. 

Om de standaard blokken bewerken te openen klik je op de titel van het bericht of op “Bewerken”.
Is je bericht of pagina nog niet gepubliceerd? Dan wordt de permalink gegenereerd op basis van de titel zodra je het bericht of pagina publiceert. 

Is je pagina al wel gepubliceerd? Klik dan rechtsboven op het knopje naast de drie puntjes (1), klik op ‘pagina’ (2) om vervolgens op de URL te klikken (3). Daarna kan je in het permalink veld een nieuwe slug typen

4 stappen om de permalink aan te passen in WordPress blok editor
de 4 stappen om een permalink aan te passen in de blokken bewerker

Als je gebruikmaakt van de “classic editor” binnen WordPress, volg dan dezelfde stappen als hierboven. Maar let op. In plaats van dat je de titel van het bericht aanpast, klik je op “Bewerken” van de permalink:

permalink aanpassen WordPress in classic editor
Klik op “Bewerken” om een permalink te bewerken via de classic editor.

Gebruik je een page builder zoals Divi of Elementor om je website te bouwen? Dan is het goed om te weten dat het niet met elke page builder mogelijk is om vanuit de page builder zelf permalinks te bewerken. In plaats hiervan kan je de methoden gebruiken die we hierboven hebben beschreven. We hebben een overzicht gemaakt van de verschillende builders en waar je deze instelling kan vinden.

Bij sommige pagebuilders is het niet mogelijk om vanuit de visuele builder de permalink van een pagina aan te passen. Wanneer je een van deze builders gebruikt is de snelste optie om een permalink te wijzigen via de snel bewerken optie vanuit het bericht/pagina overzicht. Gebruik je een van de volgende pagebuilders of thema’s? Dan hoef jij je niet rot te zoeken in de visuele bewerker naar de optie om de permalink aan te passen, dat is namelijk niet mogelijk via hun visuele editor en alleen via de wp-admin.

  • Elementor
  • MotoPress
  • Thrive architect
  • Beaver Builder
  • Nimble Page Builder (laatste update september 2021)
  • Page Builder Sandwich (toekomst onzeker, geen updates)
  • Themify Builder
  • Uix Page Builder
  • (thema) Flatsome UX builder
  • (thema) Divi & Divi builder plugin

Daarnaast zijn er ook nog een aantal page builders die functioneren binnen de ‘klassieke editor’ en de nieuwe ‘blokken bewerker’. Bij gebruik van deze WordPress page builders kan je de pagina links aanpassen vanuit het zelfde scherm als waar je de pagina bewerkt en zijn de stappen gelijk aan de blokken bewerker of klassieke bewerker afhankelijk van welke weergave de builder gebruikt.

  • WPBakery Page Builder
  • Fusion Page builder
  • Pootle Pagebuilder (1 jaar geen updates, werkt enkel icm classic editor plugin)
  • Page builder by site origin
  • (thema) Enfold

De vreemde eend in deze is Visual Composer, daarbij kan je wél vanuit de visuele editor de permalink en slug van een bericht aanpassen.

Gebruik je Visual Composer als site builder, dan kan je ook hier via het “tandwiel” de permalink aanpassen:

visual composer permalink aanpassen
Bij visual composer zit de permalink instellingen achter het tandwiel icoon

 

Bewerk een pagina of bericht via Visual Composer en klik op het “tandwiel”.

“Klik vervolgens op de sectie eigen-titel-hier”.

Pas de slug naar wens aan.

Klik linksonder op het “vinkje” om de wijzigingen op te slaan. 

In alle bovenstaande voorbeelden hebben we je laten zien hoe je permalinks aanpast voor berichten. Het aanpassen van permalinks voor pagina’s werkt precies hetzelfde!

WordPress kan .htaccess niet aanmaken of beschrijven

Soms komt het voor dat het .htaccess-bestand niet wordt aangemaakt bij het installeren of overzetten van een WordPress site. In dat geval kan je het .htaccess dan zelf aanmaken en uploaden via een FTP client. Plaats het bestand in de hoofdmap (“root”) van je website. 

Het bestand bevat standaard de volgende regels:

# BEGIN WordPress

RewriteEngine On
RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}]
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]

# END WordPress

Ik kan het .htaccess bestand niet vinden

Bestanden of directories met een punt voor de naam (zoals bij .htaccess) worden gezien als verborgen bestanden. Sommige FTP-clients tonen deze bestanden niet standaard. Je dient hiervoor de instellingen aan te passen dat die wél getoond worden. 

LET OP: niet alle servers maken gebruik van .htaccess. Maakt je server gebruik van ngnix dat moet dit anders geconfigureerd worden.

Homepage url in site instellingen

Help! Mijn site is verdwenen! Soms passen mensen het WordPress adres of het Site adres aan via de algemene instellingen omdat ze hiermee de permalink van hun site willen aanpassen. Echter beschrijft dit gedeelte van je website je domeinnaam (de naam die ervoor zorgt dat mensen je website kunnen zoeken wanneer ze op je website naam zoeken) en niet de slug.
Met het aanpassen van het domeinnaam wordt er geen nieuw domein gekoppeld aan je site. 

Wat er vervolgens gebeurt is dat heel je website crasht. Als je niet technisch bent is de enige manier om je website weer bereikbaar te maken door een backup terug te zetten of door ons in te schakelen. Pas het “WordPress adres” en het “Site adres” dus nooit aan.  

Handmatig alle url’s in menu items plaatsen

Een ander veelvoorkomend probleem met permalinks is wanneer je gebruikmaakt van “Aangepaste links” als menu items. Let op wanneer je de permalinks van pagina’s of berichten aanpast, dat de aangepaste links niet mee veranderen. Dit kan ervoor zorgen dat pagina’s niet meer werken en een 404-foutmelding geven.

Vond je de tips op deze pagina handig om te weten maar wil je extra hulp bij het instellen en wijzigen van permalinks? Wij helpen je graag verder. Heb je toch per ongeluk het WordPress of Site adres aangepast en werkt je website niet meer, wij lossen je WordPress probleem snel op en zorgen dat je site weer online komt. Wil je WordPress problemen liever helemaal voor zijn? Bekijk dan onze Site Service pakketten voor voordelig en optimaal WordPress onderhoud. 

Afbeeldingen uploaden in WordPress lukt niet

In WordPress kan je mediabestanden toevoegen aan je site, pagina en blog posts. Het kan voorkomen dat het afbeeldingen uploaden niet (meer) werkt. Denk aan foutmeldingen als: 

  • Je hebt geen toestemming om dit bestandstype te uploaden
  • Uploaden media mislukt. Als dit een foto of een grote afbeelding is, verklein deze dan en probeer opnieuw
  • Dit bestand is leeg
  • Dit bestandstype wordt hier niet ondersteund

Naast deze foutmeldingen zijn er nog talloze andere foutmeldingen waar je tegenaan kan lopen. Lukt het uploaden van een afbeelding of media dus niet – of niet meer? En zijn de bovenstaande foutmeldingen herkenbaar? Lees dan verder voor de mogelijke oplossingen.

Geen opslagruimte meer beschikbaar

Alle content van jouw website (teksten, afbeeldingen maar ook de kleuren die je gebruikt en waar wat staat op je site) wordt opgeslagen bij je WordPress hosting provider. Al deze bestanden nemen opslagruimte in beslag. Na verloop van tijd kan het voorkomen dat je opslagruimte vol is en kan je dus geen nieuwe mediabestanden meer toevoegen. 

De makkelijkste (en kostenlose) manier om dit op te lossen is door je mediabibliotheek op te schonen. Log in op de admin pagina van je WordPress site en klik op Media > Bibliotheek om al je geüploade bestanden te zien en te verwijderen.

onder media > bibliotheek kan je een overzicht krijgen van alle geüploade media binnen je website.

Met het verwijderen van foto’s die je niet (meer) gebruikt maak je niet alleen ruimte om nieuwe mediabestanden toe te voegen, ook verklein je hiermee de bestandsgrootte van je WordPress back-ups. Waardoor het maken, downloaden en herstellen van back-ups sneller gaat. Naast het verwijderen van afbeeldingen is het ook zinvol om bestaande afbeeldingen te optimaliseren

Tip: check ook of de backups niet binnen je bestaande hosting pakket worden opgeslagen. Ook dit neemt veel ruimte in beslag.

Verouderde browser

Niet alleen een volle mediabibliotheek kan ervoor zorgen dat het uploaden van afbeeldingen niet meer lukt. Een andere mogelijkheid is dat je werkt vanuit een verouderde web browser. Probeer in dat geval de afbeelding te uploaden vanuit een andere webbrowser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox – of je huidige browser te updaten. Ook kan je proberen om eerst de browser cache te verwijderen, of proberen een afbeelding te uploaden via de incognito modus van je web browser.

Een browser die veel problemen geeft is Safari en dan voornamelijk op de iets oudere laptops en iPads van Apple. Safari updates worden namelijk enkel in combinatie met updates van het besturingssysteem uitgebracht 

Corrupte afbeelding in mediabibliotheek 

Wanneer je te maken hebt met een corrupte afbeelding, verklein de afbeelding dat eerst op je eigen computer met bijvoorbeeld Photoshop of Paint en zorg dat de afbeelding bij voorkeur ruim onder de 1MB zit. Zorg dat je het bestand opslaat als .jpg en de naam van het bestand geen spaties, hoofdletters of vreemde karakters bevat. Sommige hosting omgevingen hebben namelijk moeite met tekens als è é ä ö ü ß etc. in de bestandsnaam. 

Verkeerd bestandsformaat

De WordPress mediabibliotheek ondersteunt alle standaard bestandsformaten op het gebied van afbeeldingen, video’s, audiobestanden, pdf’s en overige documenten:

  • Afbeeldingen (.jpg, .jpeg, .png, .gif, en .ico)
  • Audiobestanden (.mp3, .m4a, .ogg, en .wav)
  • Video’s (.mp4, .m4v, .mov, .wmv, .avi, .mpg, .ogv, .3gp, en .3g2)
  • PDF’s
  • Word documenten
  • Excel spreadsheets
  • Powerpoint presentaties
  • Adobe Photoshop documenten

Staat het bestandsformaat hier niet tussen? Probeer je bestand dan eerst te converteren naar één van bovenstaande formats. Heb je dit gedaan en lukt het uploaden nog steeds niet?

Het afbeeldingen uploaden in WordPress werkt nog steeds niet

Heb je bovenstaande tips opgevolgd? Maar werkt het uploaden van afbeeldingen nog steeds niet? Bij WPHelpdesk helpen we jou met het oplossen van je WordPress probleem. Wil je altijd terecht kunnen bij ons voor al je WordPress vragen? Bekijk dan onze Site Service pakketten

WordPress berichten sorteren met categorieën en tags

Wanneer je een WordPress blog hebt wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je berichten lezen. Om die reden is het belangrijk om je blog zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk in te delen voor je lezers. Op die manier maak jij je site gemakkelijk om doorheen te navigeren en zorg je ervoor dat bezoekers meer tijd op je website besteden. Doe je dit niet, dan heb je kans dat lezers afhaken en over het onderwerp gaan lezen op een andere site.

In dit artikel lees je precies over hoe jij je WordPress blog overzichtelijker kan maken door middel van WordPress categorieën en WordPress tags.

WordPress categorieën

Soms moet je eerst op het tandwiel rechtsboven klikken eer je de document instellingen zoals categorieën te zien krijgt.

Een categorie is een verzameling van berichten met hetzelfde hoofdonderwerp. Laten we als voorbeeld een foodblog nemen. Mogelijke categorieën kunnen dan ‘lunch’, ‘diner’ en ‘dessert’ zijn. Vervolgens kan je alle berichten met lunchgerechten onder de categorie ‘lunch’ indelen, alle berichten met betrekking tot diner onder de categorie ‘diner’ etc. Op deze manier zorg je voor een logische indeling van al jouw berichten en weten lezers waar ze moeten zijn voor een artikel binnen een specifieke categorie.


WordPress Categorieën gebruiken

Maak een blogpost (lees bericht) aan door naar Berichten > Nieuw bericht te gaan. In de berichten editor verschijnt nu een menu of klik rechtsboven op het tandwiel icoon. Onder het kopje Categorieën kan je bestaande categorieën selecteren of nieuwe categorieën toevoegen. Wil je een bericht aan een categorie linken, dan druk je simpelweg gewoon op het vakje van de categorie. 

Je kan meerdere categorieën aanklikken al is dat niet per se aan te raden

Deze categorieën kun je vervolgens verder opdelen in sub categorieën om je onderwerpen verder te specificeren. In het geval van een reisblog kan je denken aan continenten als categorieën en landen als sub categorieën. Dit doe je door een nieuwe categorie aan te maken en deze onder een hoofdcategorie te plaatsen.

Je kan meerdere sub-categorieën maken maar ook sub-sub categorieën


WordPress Categorieën in sidebar plaatsen

In je sidebar kan je een widget toevoegen waarin je alle categorieën van een bericht ziet om je lezer op die manier zo makkelijk mogelijk berichten binnen een bepaalde categorie te laten vinden. Dit doe je door bij Weergave naar widgets te gaan. Bij de standaard variant van de sidebar staat deze WordPress categorie widget waarschijnlijk er al in. Als dit niet zo is dan kan je het gemakkelijk erin slepen en klaar is kees.

Met het plaatsen van een categorieën lijst in de sidebar kunnen bezoekers altijd makkelijk alle categorieën zien.

WordPress tags

Naast categorieën zijn er ook nog tags, tags zijn in zekere zin vergelijkbaar

Je berichten kan je nog verder categoriseren door middel van WordPress tags aan je berichten toe te voegen. Dit zijn labels die de lezer informatie geeft over waar een artikel over gaat. Wanneer we bij het voorbeeld van de reisblog blijven en je een artikel over boeddhistische tempels op Bali schrijft, dan is de categorie Azië, zijn de sub categorieën Zuid-Oost Azië, Indonesië en Bali en kan je als tag ‘tempels’ gebruiken. Zo weet de lezer meteen dat het artikel specifiek ingaat op tempels op Bali en maakt dit het artikel makkelijker vindbaar bij het zoeken op je site.

WordPress Tags gebruiken

Het aanmaken en labelen van WordPress tags gaat hetzelfde als het aanmaken van WordPress categorieën. Maak een nieuw bericht of bewerk een bestaand bericht. Zoek in het menu dat aan de rechterkant verschijnt naar Tags. Net als Categorieën kan je hier bestaande Tags selecteren of nieuwe Tags aanmaken.

Je kan met tags handig groeperen en toevoegen in meerdere groepen wanneer wenselijk.

WordPress Tags SEO 

Vroeger hadden WordPress tags invloed op je SEO (Search Engine Optimalisatie). Per tag of categorie wordt er een overzichpagina aangemaakt. Een goed ingerichte pagina kan daarom invloed hebben op je SEO, mits goed ingesteld.

Verschil tussen Categorieën en Tags

Het aantal keer dat we Categorieën en Tags hebben genoemd in dit artikel is niet meer op twee handen te tellen. Daarom zetten we de verschillen graag nog even voor je op een rijtje:

  • Categorieën gebruik je om berichten te groeperen
  • Tags gebruik je om berichten te labelen
  • Je gebruikt bij voorkeur een beperkt aantal categorieën (maximaal 8 tot 10)
  • Met tags kan je veel specifieker te werk gaan, daarom kan je er hier veel meer van gebruiken. Tip: gebruik meerdere tags per artikel. Op die manier maak je optimaal gebruik van tags.
  • Categorieën komen vaak terug in de URL van het bericht, tags niet
  • Koppel je bericht altijd aan minimaal één categorie. Anders wijst WordPress automatisch de categorie ‘‘uncategorized’ en hierdoor wordt je bericht moeilijker vindbaar.

Tips voor effectief gebruik van Categorieën en tags

  • Maak niet te veel categorieën aan 
  • Gebruik geen nieuwe categorie als hier maar één bericht onder valt
  • Maak geen categorieën aan zonder berichten 
  • Tags zijn handig, maar wel als er meerdere berichten zijn met deze tag
  • Zet een widget met categorieën in je sidebar zodat lezers makkelijk door je berichten kunnen navigeren
  • Maak gebruik van sub categorieën wanneer je onderwerpen gaat specificeren.

Meer overzicht dankzij Categorieën en Tags

Kortom, om je blog beter te ordenen is het handig om gebruik te maken van WordPress categorieën en WordPress Tags. Met categorieën groepeer je berichten en met tags label je deze. Zo wordt het een stuk makkelijker voor je lezers om berichten van dezelfde groep te vinden. 

Kijk je liever nog eens terug hoe je gemakkelijk je berichten kan sorteren op je WordPress site? Bekijk dan ook onze video “Hoe kan ik in WordPress berichten groeperen per reis op mijn reisblog?”

Hulp nodig bij het toevoegen van Categorieën en Tags aan je berichten en je sidebar? Stel je vraag dan hier.

Website verdwenen? Dit zijn je opties

Je wordt ‘s ochtends wakker, kijkt naar je website maar er is niets meer… wat nu?! 

Het kan verschillende oorzaken hebben dat je website niet meer te zien is. Kunnen bezoekers geen bestellingen meer in je webshop plaatsen? Of kunnen zij niet meer de benodigde info vinden op je site? Dit heeft direct gevolgen voor je bezoekersaantallen en dus je omzet.

We begrijpen dat je je website zo snel mogelijk weer online wilt hebben. Met meer dan 15 jaar ervaring in het bouwen en onderhouden van WordPress websites helpen we je graag met het oplossen van dit probleem. Op deze manier is je WordPress website zo snel mogelijk weer online en bereikbaar voor potentiële klanten.

Wat kan ik doen als mijn WordPress website niet meer te zien is?

Er zijn een aantal mogelijkheden, daarbij is het wel belangrijk om te weten wat en waar het precies fout gaat.

WordPress site niet vindbaar in Google?

Controleer eerst of je website écht verdwenen is. Het kan namelijk gebeuren dat je website niet wordt getoond in de zoekresultaten, maar wel als je de URL van je website direct intypt van de adresbalk van je browser.

Log in op de admin pagina van je WordPress site. Check of ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ per ongeluk aanstaat. Klik op Instellingen > Lezen om deze instelling aan te passen. 

Zoekmachine zichtbaarheid
Zorg dat je site geïndexeerd mag worden in zoekmachines, dit vinkje moet uit staan.

Kan je de website ook niet vinden wanneer je het adres direct intypt in de webbrowser? 

Controleer of je hosting provider een storing heeft

Het kan voorkomen dat het probleem bij je eigen internetprovider ligt of je website niet bereikbaar is als gevolg van een IP blokkade. Je kan dit gemakkelijk testen door je website URL in te voeren op https://downforeveryoneorjustme.com. Is de website voor iedereen offline? Kleine kans dat dit dan aan jou ligt.

Vervolgens kan je ook kijken of je webhosting provider een statuspagina heeft waarop ze storingen delen. Wanneer ze zo’n pagina hebben en de storing bekend is, dan hoef je waarschijnlijk enkel af te wachten tot de storing verholpen is.

Weet je de naam niet van je webhosting provider en kan je deze ook niet terugvinden op een recente factuur? Lees dan door in het volgende deel.

Controleer de status van je domeinnaam

Mogelijk is de registratie van je domeinnaam verlopen. Dit kan het geval zijn wanneer je om welke reden dan ook nog niet betaald hebt voor een verlenging. Je kan de status van een .nl domeinnaam inzien via SIDN.nl. Voor een .be domeinnaam kan dit via dnsbelgium.be. Bij transip.nl kan je de status van een domeinnaam controleren ongeacht de extensie. 

In de WHOIS-gegevens van deze partijen zijn vaak handige details te vinden zoals de nameservers en registrar. De nameservers verwijzen vaak naar de webhosting provider. De registrar is de partij die de registratie van de domeinnaam beheert.

Is je domeinnaam niet meer geregistreerd? Dan blijft deze nog 40 dagen in ‘quarantaine’. Dit is de periode waarin je domeinnaam niet meer geregistreerd is, en alleen jij als laatste domeinnaamhouder de domeinnaam opnieuw kan registreren. Dit gaat het eenvoudigst via de laatst gebruikte registrar. Is je domein vrij voor registratie? Zorg er dan voor dat je je domeinnaam zo snel mogelijk opnieuw claimt. 

Mijn webhosting en domeinnaam zijn oké

Zijn er geen problemen met de webhosting of domeinnaam, maar betreft het een technische fout zoals een blanco pagina (500 error) of een melding als “De site ondervindt technische problemen”? In dat geval is je website niet verloren en kunnen wij dit WordPress probleem voor je oplossen!

Is er om welke reden dan ook niets meer aanwezig qua gegevens binnen het webhosting pakket en heeft je webhosting provider geen backups die jij kan gebruiken? Dan wordt het al een stuk lastiger maar zijn er gelukkig nog steeds een paar opties:

Controleer je eigen backups

Controleer allereerst of je zelf een WordPress backup hebt gemaakt en die lokaal hebt opgeslagen op je eigen PC of bij een online cloudopslagdienst. Wanneer jij je website door iemand laat beheren of recent aanpassingen hebt laten doen, vraag dan of er een backup is gemaakt. 

Bij WPHelpdesk maken we voor al onze WordPress onderhoudspakketten standaard dagelijks backups. Zo weten we zeker dat er geen gegevens verloren gaan.

Wanneer je een volledige backup hebt, dan kan je website aan de hand hiervan weer volledig hersteld worden. Maar heb je geen werkende backup en lijkt alle hoop verloren? Soms is er met wat magie toch wel iets mogelijk.

Content herstellen

Heb je tijdens het maken van je website je teksten eerst in een Word document geschreven? En deze per mail naar iemand toegezonden om te laten controleren? In dat geval kan je deze teksten gebruiken om je website opnieuw op te bouwen. Daarnaast zijn er nog enkele andere opties, zeker wanneer je website pas sinds kort ‘weg’ is:

Allereerst kan je in Google heel specifiek naar je website zoeken. Dit doe je door als zoekopdracht site:mijnwebsite.nl in te voeren. Daarmee krijg je een overzicht van alle pagina’s die Google geïndexeerd heeft van je website. Google slaat van veel pagina’s een ‘Cache’ versie op. Jij kan die versie bekijken om vervolgens de teksten via die weg veilig te stellen. 

Dat doe je door op de ‘drie puntjes’ achter het resultaat te klikken en vervolgens op ‘In cache’:

bekijk extra info over een zoekresultaat in google
klik op de drie puntjes achter het zoekresultaat

google cache versie van een website tonen
Klik vervolgens op in cache om de door google opgeslagen versie te zien

Een ander alternatief is de website proberen te zoeken via https://web.archive.org deze dienst archiveert ook behoorlijk veel websites. Echter staat lang niet altijd alles in dit archief.

waybackmachine van web.archive.org
Deze site heeft van veel websites een oudere versie gearchiveerd

Toch kan je via deze stappen soms nog voldoende informatie terugvinden om een website bijna volledig te herstellen of opnieuw op te bouwen.

Zoals we ook met onderstaande website hebben weten te doen:

Oude versie in web.archive
oude versie uit webarchive
Opnieuw opgebouwde website
nieuwe versie door ons gebouwd

Je kan ons dan ook altijd vragen wat de mogelijkheden zijn om je WordPress website te laten bouwen.

Hoe voorkom ik dat mijn WordPress website verloren gaat?

Maak regelmatig een backup van je WordPress website. Zo heb je altijd een recente versie van je website achter de hand. Zorg ook dat deze backups worden opgeslagen op een plek buiten je webhosting om. Regel daarnaast dat betalingen voor je domeinnaam en webhosting via een automatische incasso gaan. Zo voorkom je dat je abonnement voor webhosting of je domeinnaam wordt stopgezet vanwege een gemiste betaling.

Daarnaast kan het ook helpen om ‘uptime monitoring’ in te stellen zodat je een melding krijgt wanneer de website offline gaat of onbereikbaar wordt. Een eenvoudige en voordelige optie om mee te beginnen is in dat geval UptimeRobot.

Je leest deze pagina nu waarschijnlijk omdat je website verdwenen is. Met onze Site Service pakketten had dit voorkomen kunnen worden. Hulp nodig bij het terughalen van je website? Neem dan nu contact op. We helpen je dan niet alleen met het terughalen van je site, ook adviseren we je hoe je dit in de toekomst kan voorkomen. 

Mijn website werkt niet meer en nu word ik in één keer op kosten gejaagd! Hoe zit dat?

Regelmatig hebben we mensen aan de telefoon of in onze mailbox met een website die niet meer werkt. mogelijk lees je dit nu omdat jij er één van bent.

Het is natuurlijk super irritant dat je website niet meer werkt. En het gebeurt altijd net op het slechtst mogelijke moment… Het lukt je niet dit zelf eenvoudig op te lossen en wanneer je om hulp vraagt zitten daar soms aanzienlijke kosten aan – of wordt je even koud verteld dat er maar een volledig nieuwe website gebouwd moet worden.

Je site heeft het altijd gedaan en je maakt gebruik van WordPress. Dat je website het nu plots niet meer doet (of na een update) lijkt dan toch de schuld van WordPress én in dat geval moet ‘WordPress’ het probleem toch verhelpen voor je?

Op zich is dit niet een hele gekke gedachte, voor veel fysieke producten gaat zoiets wel op. Wanneer de fabrikant een productiefout maakt, lost die het ook op als garantie.

Alleen is WordPress niet een product waarvoor je betaalt. Het is een systeem dat door vele honderden programmeurs samen, velen als vrijwilliger, in elkaar is gezet. Er is niet één ‘WordPress’ entiteit verantwoordelijk voor jouw website wanneer je die zelf maakt. Zelfs wanneer iemand anders je website heeft gemaakt is die ook lang niet altijd, en zeker niet levenslang, verantwoordelijk voor het functioneren van je website.

Voor de vergelijking gaan we er even vanuit dat je website perfect gebouwd is en alle standaarden zijn opgevolgd. Deze website vergelijken we voor het gemak even met een huis. Want je website staat als een huis 😉

Wanneer je in een spiksplinternieuw nieuwbouw huis gaat wonen is het ook niet zo dat er nooit meer wat aan gedaan hoeft te worden. Om je huis in een goede staat te houden zal je toch regelmatig moeten schoonmaken, opruimen en het vuilnis buiten moeten zetten. Ook wanneer je vertrekt voor een weekje vakantie moet je zorgen dat je huis goed afgesloten is en houdt bij voorkeur de buurman een oogje in het zeil om ongenode gasten buiten te houden.

Dat is bij je website ook zo. Je moet zorgen dat spam reacties opgeruimd worden en in de gaten houden dat ongewenste bezoekers niet in je beheerpaneel komen.

Na een tijdje zal je bij je huis ook wat onderhoud moeten doen, zorgen dat deuren goed afgesteld blijven, hier en daar een likje verf of misschien ga je zelfs wat verbouwen.

Ook voor je website is onderhoud nodig, doe je dat niet dan raakt het net als een huis in verval totdat het geheel instort.

Het lastige van je WordPress site is echter dat de WordPress updates die je kan zien niet het volledige verhaal vertellen. Er zijn namelijk meer bewegende onderdelen die onderhoud nodig hebben. Daarbij zijn er ook nog betaalde thema’s en plugins, of afkomstig van andere bronnen, die geen update meldingen geven.

Zo is WordPress namelijk puur en alleen een stukje software, dit stukje software draait op de server van je webhosting provider. Je webhost kan je zien als de openbare weg en nutsvoorzieningen naar je huis toe. Een webhosting provider moet ervoor zorgen dat je website bereikbaar is, maar is niet verantwoordelijk voor de staat van de website aan het einde van die weg.

Maar net als je huis zelf heeft ook de weg ernaartoe onderhoud nodig. Je wil namelijk voorkomen dat een weg onbegaanbaar wordt. Zoals een weg uit asfalt bestaat, bestaat die van je website uit de programmeertaal PHP en een SQL database. Dat zijn onderdelen die bij de webhosting liggen. Niet alle WordPress versies werken met alle PHP versies.

Momenteel zetten webhosting partijen hun klanten over van PHP 7.4 naar PHP 8.0/8.1. Websites die niet goed onderhouden zijn zullen hierdoor kapot gaan. Wie is er nu schuldig, de webhost die de website overzet?

Andersom is ook mogelijk. De webhost zet hun klanten niet over en doet geen onderhouden en updates aan hun infrastructuur. Vervolgens word jij als klant slachtoffer van een hack door het achterstallig onderhoud van de webhost of kan jij niet meer de nieuwste versies van WordPress gebruiken.

Uiteindelijk moeten alle verschillende onderdelen op elkaar afgestemd zijn. Is dit niet het geval, dan neemt de kans op problemen toe.

In veel van de gevallen die we zien is achterstallig onderhoud de oorzaak van WordPress problemen omdat één of meerdere onderdelen van je website niet bijgewerkt zijn. Wanneer je niemand betaalt om dit onderhoud aan je website uit te voeren dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor – en zijn bij problemen de kosten ook voor jou.

Ik heb niets aangepast, dit is niet eerlijk!

We blijven nog even bij de vergelijking met een huis; een huis wordt niet door één persoon gebouwd en in de meeste gevallen ook niet door één bedrijf. Jij hebt één aanspreekpunt, de aannemer, die vervolgens met alle andere partijen van loodgieters, elektriciens, metselaars, keukenboeren etc. de werkzaamheden afstemt en zorgt voor het eindresultaat.

Wanneer je zelf je website bouwt ben jij die aannemer. Maar zonder dat je het door hebt, heb je nog met een groot aantal andere partijen te maken!

Zo is er de fundering die we al genoemd hebben en een webhosting provider. Partij 1. Dan heb je nog ‘WordPress’ wat veel bouwers WordPress-core noemen, namelijk het kale systeem, WordPress is partij 2 waar je mee te maken hebt.

Maar vanaf nu wordt het snel complexer want voor het uiterlijk van de website heb je een thema nodig. De ontwikkelaar daarvan is al partij nummer 3. Gebruik je een pagina/pagebuilder? Dat is partij nummer 4. Voor iedere plugin die je extra installeert plaats je code van een extra ontwikkelaar; een extra partij in je website. Heb je een tiental plugins in je website staan dan is je website al het resultaat van 15 partijen aan programmeurs en ontwikkelaars waarvan het werk samen een geheel vormt.

Wanneer alles goed gaat heb je een prachtig huis of misschien zelfs wel een villa. Het kan ook heel goed zijn dat niet al die partijen goed samenwerken. Een ieder zorgt voor de werking van zijn eigen stukje maar met het immense aantal van verschillende plugins en thema’s werkt niet iedere plugin samen met ieder ander. Stel het probleem voor wanneer je keukenboer komt aanzetten met je nieuwe keuken met gasfornuis maar je nieuwe huis geen aansluiting voor gas heeft. Met de keuken is vanuit het standpunt van de keukenboer niets mis en voldoet aan alle eisen van de opdracht – maar toch werkt het niet omdat het verkeerde fornuis is gebruikt.

Waar komen dan nu die kosten vandaan?

Als je een website hebt laten bouwen door iemand anders is het in veel gevallen handig om eerst te vragen wat deze partij nog voor je kan doen. Die zijn vaak al/nog bekend met je site en kunnen soms nog helpen.

Wanneer je ons om hulp vraagt moet je dat zien dat we als nieuwe aannemer bij je binnen komen. Eerst zullen we moeten vaststellen wat er aan de hand is, hoe alles is opgebouwd en welke (verborgen) gebreken er mogelijk nog zijn.

Daarbij merken we dat er vaak nog een behoorlijke hoeveelheid assistentie nodig is om de juiste login gegevens en bestanden te verkrijgen van bijvoorbeeld de webhosting en betaalde thema’s & plugins.

Als we een inschatting hebben kunnen maken en voor je aan de slag gaan, dan is de eerste stap om een volledige backup te maken. Zodat we altijd terug kunnen naar de huidige staat van de website.

Afhankelijk van wat de problemen en werkzaamheden omvatten wordt er vervolgens een bouwomgeving opgezet waar we aan de slag kunnen om de werkzaamheden uit te voeren en te testen.

Vervolgens is er nog de afsluitende inspectie, Quality Control. Wanneer je website dan helemaal oké lijkt kan het geheel van de bouwomgeving overgezet worden naar je live website.

Dit proces kost al snel enkele uren.

Er zijn partijen die dit ‘sneller’ kunnen, die gaan ‘cowboy coding’ stijl als met een grote sloophamer je website in, breken er een paar muren uit en hopen dat dit het probleem verhelpt. Zonder vangnet of voorzorgsmaatregelen heb je kans dat je gehele website als een kaartenhuis in elkaar stort en deze vervolgens niet meer te herstellen is.

Kies je liever voor een goede oplossing? Lees dan hoe WPHelpdesk jouw WordPress probleem kan oplossen.

Kosten besparen met WordPress onderhoud door WPHelpdesk

Voer je momenteel nog je eigen WordPress onderhoud uit? Voorkom dure fouten en neem een Site Service pakket.

Onze Site Service pakketten zijn standaard voorzien van een backup van je website en je kan rekenen op regelmatige beveiligingsupdates. Meer weten?

8 Manieren om de CTR te verhogen in WordPress

Op welke manieren kun je de CTR verhogen in WordPress?

Je hebt een website en wilt graag meer verkeer en leads genereren. Om dit te bewerkstelligen moet je wel zichtbaar zijn in de zoekresultaten van de zoekmachine. Maar dan ben je er nog niet, want je wilt ook dat mensen doorklikken naar je website. Als er vanuit de zoekmachine maar weinig mensen doorklikken naar je website, dan heb je mogelijk te maken met een lage CTR. In dit artikel bespreken we manieren om de CTR te verhogen in WordPress.

Wat is CTR en waarom is het belangrijk?

Voordat we ingaan op de strategieën om de CTR te verhogen, kijken we kort naar wat CTR is en waarom het belangrijk is.

Wat is CTR?

CTR staat voor Click Through Rate oftewel de klikfrequentie. Dit is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een zoekresultaat in de zoekmachine (SERP’s) en het aantal keer dat daar op wordt geklikt. De formule voor het vaststellen van de CTR is: klikken ÷ vertoningen = CTR. Heb je bijvoorbeeld 5 klikken uit 100 vertoningen, dan is de CTR 5%.

Weergave van klikken, vertoningen en CTR in Google Search Console
Weergave van klikken, vertoningen en CTR in Google Search Console

Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen?

Als je website of webpagina hoog scoort in Google, dan is de volgende uitdaging het verhogen van de CTR. Als mensen niet doorklikken, dan loopt je website immers waardevolle bezoekers mis.

Waarom is het belangrijk om de CTR te verhogen? Ik zal je een paar voorbeelden geven:

  • Een goede CTR heeft positieve invloed op je ranking. Een van de factoren die zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken, is het aantal bezoekers van een pagina. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe meer zoekmachines het waardevol achten. Als gevolg hiervan scoren deze websites steeds hoger in de resultaten.
  • Een hoge CTR zorgt voor meer leads. Hoe meer mensen doorklikken naar je website, hoe groter de kans dat je meer leads genereert en uiteindelijk een groter klantenbestand opbouwt.

Met deze eenvoudige aanpassingen kun je de CTR verhogen

Gelukkig is het verhogen de CTR in WordPress geen hogere wiskunde. Je hoeft maar een paar praktische tips te volgen en je bent al op de goede weg.

1. Evalueer de huidige CTR’s

Voordat je gaat proberen om de CTR te verhogen, is het belangrijk om naar de huidige CTR te kijken. Je kunt dit eenvoudig doen door Google Search Console te gebruiken.

Hoe werkt dat? Open Google Search Control, klik op prestaties en filter op CTR. Zoek naar pagina’s die hoog scoren, bijvoorbeeld pagina’s met veel clicks en/of vertoningen, maar een lage CTR hebben.

Ondanks dat ze hoog scoren, ontvangen deze pagina’s niet zoveel klikken als zou moeten. Het is belangrijk om de vinger op de zere plek te leggen: waarom hebben deze pagina’s een lage CTR? Daar kunnen diverse redenen voor zijn: van een slecht geschreven metabeschrijving tot een kop die niet overeenkomt met de zoekintentie. Daarover later meer.

2. Optimaliseer de koppen en titeltags

Een van de eerste dingen die gebruikers zien wanneer ze je website in de zoekresultaten (SERP’s) zien, is de title-tag. Dit is de titel die in de SERP’s wordt weergegeven en kan precies dezelfde zijn als de hoofdkop op de desbetreffende pagina.

Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je koppen en title-tags aantrekkelijk maken om op te klikken. Hier zijn een paar tips hoe je dat kunt doen:

  • Let op de lengte. Als je titel te lang is, dan worden sommige woorden weggelaten, waardoor de titel misschien zijn doel mist. Zorg voor titels van maximaal 65 tekens.
  • Zoekwoord aan het begin. Plaats het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de titel. Hierdoor zien lezers onmiddellijk dat je pagina relevant is voor datgene waarnaar ze op zoek zijn.
  • Gebruik krachtige termen. Dit zijn woorden die een emotionele reactie van lezers oproepen. De emotionele connectie moedigt zoekers aan om door te klikken naar je pagina.
  • Test om te zien wat werkt. Gebruik A / B-split-testtools om de prestaties van de ene pagina ten opzichte van de andere te meten. Dit zal je helpen te zien welke content het beste presteert.

Om de CTR in WordPress te verhogen, moet je als eerste aandacht geven aan de titels. Als de titels zwak zijn, dan scrollen mensen gewoon langs je pagina om vervolgens op de titels van concurrenten te klikken die aantrekkelijker zijn.

voorbeeld van titel en meta description in google
De meta beschrijving bied nog veel ruimte voor verbetering

3. Besteed aandacht aan de metabeschrijvingen

Om de CTR te verhogen moet je naast de titel ook aandacht besteden aan de metabeschrijving. Dit is na de titel de meest belangrijke metatag.

Je moet de beschrijving nooit leeg laten, want dan vult Google het zelf in. Vaak haalt de zoekmachine – op basis van de zoekopdracht – een willekeurig stuk tekst van de pagina en gebruikt dit vervolgens als beschrijving. In de meeste gevallen is dit niet logisch voor zoekers en laat de zinsopbouw te wensen na. Je kunt dit gemakkelijk voorkomen door de omschrijving zelf in te vullen en aantrekkelijk te maken om op te klikken. Hier volgen een aantal tips om de kans op een klik te vergroten:

  • Gebruik keywords. Ook hier spelen primaire en secundaire zoekwoorden een essentiële rol. Als mensen hun zoekterm in de beschrijving zien staan, dan is de kans groter dat ze doorklikken, want daar zijn ze ten slotte naar op zoek.
  • Maak gebruik van de intentie van de gebruiker. Als u weet waarom uw doelgroep naar uw specifieke pagina zoekt, kunt u metabeschrijvingen maken die hen aanspreken.
  • Schrijf in de actieve vorm. Doe net alsof je met je klant in gesprek bent, want dat zet aan tot actie. Actie is in dit geval doorklikken naar de website.
  • Voeg een oproep tot actie toe. Hoewel het belangrijk is om de inhoud van de pagina te omschrijven, moet een goede metabeschrijving ook een call-to-action hebben.

Je moet de metabeschrijving zien als het eerste verkooppraatje. Als een soort pitch, waarin je met weinig woorden je product of dienst probeert te verkopen. Je moet je gebruikers overtuigen om op je zoekresultaat te klikken.

4. Gebruik beschrijvende URL’s

Uit onderzoek blijkt dat beschrijvende URL’s de CTR kunnen verhogen. Een bekende fout die veel mensen maken, waardoor de CTR afneemt, is dat ze nalaten om hun URL’s te optimaliseren.

Gelukkig maakt WordPress het je gemakkelijk om aangepaste URL’s, ook wel permalinks genoemd, te maken door deze gewoon zelf te wijzigen. Hoe maak je de URL’s aantrekkelijk om op te klikken? Een aantrekkelijke URL is kort, beschrijvend en bevat het keyword. Als het keyword in de URL staat, dan weet de zoekmachine beter waar de pagina over gaat en dat is een extra reden om je pagina hoog te tonen in de resultaten.

5. Voeg publicatiedata toe

Wil je op een makkelijke en snelle manier de CTR in WordPress verhogen? Overweeg dan om een datum van publicatie in berichten op te nemen. De wereld verandert in een razend tempo en informatie kan snel verouderd raken. Dat is de reden waarom het toevoegen van publicatiedata aan de berichten je CTR veel goeds kan doen. Mensen klikken eerder op actuele berichten dan oude berichten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat gebruiker eerder klikken op berichten met datum dan zonder datum.

Wat je moet doen om de datum actueel te houden, is door de berichten regelmatig bij te werken. Dit bevalt niet alleen de zoekmachines, maar het helpt ook om berichten een recente publicatiedatum te geven.

6. Stel gestructureerde gegevens in voor het verkrijgen van rich snippets

Structured data is het toevoegen van een stuk code aan de HTML van een website, waarmee je zoekmachines duidelijk maakt waar content voor staat. Voorbeelden zijn breadcrumbs en sitelinks onder het zoekresultaat, maar ook reviews met sterren of de eerder genoemde publicatiedatum zijn populair. Je voorziet de zoekmachines van extra informatie en geeft ook de gebruikers bruikbare informatie om in de zoekresultaten (SERP) een betere keuze te maken.

Voorbeeld van rich snippets in de google serps
WPHelpdesk met sitelinks, Klantenvertellen pagina met review sterren

Van rich snippets is bekend dat ze de CTR’s met maar liefst 30% helpen verhogen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat ze:

  • Interactieve aard. Mensen houden van interactieve content en rich snippets zijn een geweldige manier om aan die behoefte te voldoen.
  • Geef extra informatie. Dit helpt gebruikers te beslissen of ze op je website willen klikken of niet.
  • Vallen op. Rich snippets trekken de aandacht, omdat ze zich onderscheiden van andere (saaie) resultaten op de pagina met zoekresultaten.

Nu wil je natuurlijk weten hoe je rich snippets als structured data gemakkelijk en snel kunt implementeren. In WordPress is dat vrij eenvoudig, want je kan een plugin als SEOPress pro gebruiken voor schemamarkeringen. Het is eventueel ook mogelijk om dit handmatig in te regelen, dat vereist alleen een beetje onderzoek en kennis van de code.

7. Verbeter de prestaties van de website

De prestaties van de website zijn van invloed op de CTR. Als de zoekmachine ziet dat een bezoeker doorklikt vanuit de zoekresultaten naar je website, dat ziet de zoekmachine dat als een positief signaal en dat kan van invloed zijn op de ranking van je website. Ook de statistieken van de pagina zelf zijn belangrijk, want als de pagina bijvoorbeeld traag is en bezoekers verlaten snel je website, dan is dit een slecht signaal naar de zoekmachine en kan je lager getoond worden. Dit zal niet alleen je CTR schaden, maar het kan ook je SEO en bedrijfsresultaten schaden.

Een paar manieren om de prestaties van je website te verbeteren zijn:

  • Goede WordPress hosting. Dit zorgt onder andere voor een snelle en stabiele website (met automatische wekelijkse back-up).
  • Installeer een CDN. Een CDN maakt het mogelijk om een website wereldwijd aan te bieden en te ontwikkelen.
  • Implementeer server caching. Met server caching wordt de laadtijd van een website flink teruggebracht en dat heeft positieve op de gebruikerservaring en SEO.

Controleer dus de prestaties van de website en verbeter waar nodig. Je CTR hangt ervan af en dat heeft uiteindelijk invloed om je omzet. Schakel een professional in voor een goede hosting, de installatie van CDN en de implementatie van server caching.

8. Optimaliseren voor mobiel

Niets nieuws: steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten om te zoeken. De verwachting is zelfs dat in 2025 ongeveer 72% van het totale verkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Om de CTR in WordPress te verhogen moet je dus optimalisaties doorvoeren voor mobiele apparaten.

Een manier om te optimaliseren voor mobiel, is door versnelde mobiele pagina’s (AMP) in te stellen voor je website. Dit zijn lichtgewicht pagina’s die supersnel worden geladen. AMP toevoegen aan WordPress is eenvoudig dankzij een aantal gratis plug-ins. De officiële AMP-plug-in of AMP voor WP zijn beide geweldige opties om AMP’s toe te voegen en in te schakelen op je website.

Je CTR in WordPress verhogen – succes hangt ervan af

Het is belangrijk om je CTR in WordPress zo hoog mogelijk te krijgen. De CTR zegt iets over het aantal mensen dat je website bezoekt na het zien van jouw zoekresultaat: hoe hoger dit percentage, hoe aantrekkelijker en relevanter mensen jouw zoekresultaat lijken te vinden. En dat heeft uiteindelijk invloed op je omzet. Je moet daarom een strategie uitstippelen om de CTR in WordPress te verhogen, ook al heb je hoge posities in de SERP’s.

Heb je hulp nodig bij de techniek? Neem dan contact met ons op!

Dit artikel is geschreven door Jeroen van JM Promotions

This domain has been suspended ICANN verification

Ik krijg deze zin te zien als ik de website aanklik: “This domain has been suspended due to non-completion of an ICANN-mandated contact verification.”

Ik heb dus niet binnen 15 dagen mijn mail adres bevestigd. Nu heb ik dat alsnog gedaan en dan zou die niet meer suspended moeten zijn. Echter, geeft die nog steeds dit scherm en acht die mijn website niet veilig.

Hopelijk kun je me verder helpen. Ik hoor het graag.

Radio op achtergrond van Layerslider

Ik probeer al een tijdje om in onze Layerslider op de achtergrond radio te krijgen alsmede een pagina met een nieuwspagina.

Is dit mogelijk en welke plugins worden hiervoor gebruikt?

Wij gebruiken de layerslider intern om op televisies informatie met het personeel en soms klanten te delen.

Ik krijg de shortcode van een prijsvergelijkingstabel te zien

Er zit een fout in mijn stylesheet (style.css) bestand waardoor wanneer ik een product opzoek op mijn site de shortcode krijg van een prijsvergelijkingstabel in de product short description.

Eerst kreeg ik wel de prijsvergelijkingstabel te zien en weet niet waarom dit is veranderd.

Wat kan ik er aan doen om dit probleem op te lossen? en is het mogelijk om heel mijn wordpress te resetten naar haar default settings? inclusief style.css. plugins hebben mij niet geholpen