Website verdwenen? Dit zijn je opties

Je wordt ‘s ochtends wakker, kijkt naar je website maar er is niets meer… wat nu?! 

Het kan verschillende oorzaken hebben dat je website niet meer te zien is. Kunnen bezoekers geen bestellingen meer in je webshop plaatsen? Of kunnen zij niet meer de benodigde info vinden op je site? Dit heeft direct gevolgen voor je bezoekersaantallen en dus je omzet.

We begrijpen dat je je website zo snel mogelijk weer online wilt hebben. Met meer dan 15 jaar ervaring in het bouwen en onderhouden van WordPress websites helpen we je graag met het oplossen van dit probleem. Op deze manier is je WordPress website zo snel mogelijk weer online en bereikbaar voor potentiële klanten.

Wat kan ik doen als mijn WordPress website niet meer te zien is?

Er zijn een aantal mogelijkheden, daarbij is het wel belangrijk om te weten wat en waar het precies fout gaat.

WordPress site niet vindbaar in Google?

Controleer eerst of je website écht verdwenen is. Het kan namelijk gebeuren dat je website niet wordt getoond in de zoekresultaten, maar wel als je de URL van je website direct intypt van de adresbalk van je browser.

Log in op de admin pagina van je WordPress site. Check of ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ per ongeluk aanstaat. Klik op Instellingen > Lezen om deze instelling aan te passen. 

Zoekmachine zichtbaarheid
Zorg dat je site geïndexeerd mag worden in zoekmachines, dit vinkje moet uit staan.

Kan je de website ook niet vinden wanneer je het adres direct intypt in de webbrowser? 

Controleer of je hosting provider een storing heeft

Het kan voorkomen dat het probleem bij je eigen internetprovider ligt of je website niet bereikbaar is als gevolg van een IP blokkade. Je kan dit gemakkelijk testen door je website URL in te voeren op https://downforeveryoneorjustme.com. Is de website voor iedereen offline? Kleine kans dat dit dan aan jou ligt.

Vervolgens kan je ook kijken of je webhosting provider een statuspagina heeft waarop ze storingen delen. Wanneer ze zo’n pagina hebben en de storing bekend is, dan hoef je waarschijnlijk enkel af te wachten tot de storing verholpen is.

Weet je de naam niet van je webhosting provider en kan je deze ook niet terugvinden op een recente factuur? Lees dan door in het volgende deel.

Controleer de status van je domeinnaam

Mogelijk is de registratie van je domeinnaam verlopen. Dit kan het geval zijn wanneer je om welke reden dan ook nog niet betaald hebt voor een verlenging. Je kan de status van een .nl domeinnaam inzien via SIDN.nl. Voor een .be domeinnaam kan dit via dnsbelgium.be. Bij transip.nl kan je de status van een domeinnaam controleren ongeacht de extensie. 

In de WHOIS-gegevens van deze partijen zijn vaak handige details te vinden zoals de nameservers en registrar. De nameservers verwijzen vaak naar de webhosting provider. De registrar is de partij die de registratie van de domeinnaam beheert.

Is je domeinnaam niet meer geregistreerd? Dan blijft deze nog 40 dagen in ‘quarantaine’. Dit is de periode waarin je domeinnaam niet meer geregistreerd is, en alleen jij als laatste domeinnaamhouder de domeinnaam opnieuw kan registreren. Dit gaat het eenvoudigst via de laatst gebruikte registrar. Is je domein vrij voor registratie? Zorg er dan voor dat je je domeinnaam zo snel mogelijk opnieuw claimt. 

Mijn webhosting en domeinnaam zijn oké

Zijn er geen problemen met de webhosting of domeinnaam, maar betreft het een technische fout zoals een blanco pagina (500 error) of een melding als “De site ondervindt technische problemen”? In dat geval is je website niet verloren en kunnen wij dit WordPress probleem voor je oplossen!

Is er om welke reden dan ook niets meer aanwezig qua gegevens binnen het webhosting pakket en heeft je webhosting provider geen backups die jij kan gebruiken? Dan wordt het al een stuk lastiger maar zijn er gelukkig nog steeds een paar opties:

Controleer je eigen backups

Controleer allereerst of je zelf een WordPress backup hebt gemaakt en die lokaal hebt opgeslagen op je eigen PC of bij een online cloudopslagdienst. Wanneer jij je website door iemand laat beheren of recent aanpassingen hebt laten doen, vraag dan of er een backup is gemaakt. 

Bij WPHelpdesk maken we voor al onze WordPress onderhoudspakketten standaard dagelijks backups. Zo weten we zeker dat er geen gegevens verloren gaan.

Wanneer je een volledige backup hebt, dan kan je website aan de hand hiervan weer volledig hersteld worden. Maar heb je geen werkende backup en lijkt alle hoop verloren? Soms is er met wat magie toch wel iets mogelijk.

Content herstellen

Heb je tijdens het maken van je website je teksten eerst in een Word document geschreven? En deze per mail naar iemand toegezonden om te laten controleren? In dat geval kan je deze teksten gebruiken om je website opnieuw op te bouwen. Daarnaast zijn er nog enkele andere opties, zeker wanneer je website pas sinds kort ‘weg’ is:

Allereerst kan je in Google heel specifiek naar je website zoeken. Dit doe je door als zoekopdracht site:mijnwebsite.nl in te voeren. Daarmee krijg je een overzicht van alle pagina’s die Google geïndexeerd heeft van je website. Google slaat van veel pagina’s een ‘Cache’ versie op. Jij kan die versie bekijken om vervolgens de teksten via die weg veilig te stellen. 

Dat doe je door op de ‘drie puntjes’ achter het resultaat te klikken en vervolgens op ‘In cache’:

bekijk extra info over een zoekresultaat in google
klik op de drie puntjes achter het zoekresultaat
google cache versie van een website tonen
Klik vervolgens op in cache om de door google opgeslagen versie te zien

Een ander alternatief is de website proberen te zoeken via https://web.archive.org deze dienst archiveert ook behoorlijk veel websites. Echter staat lang niet altijd alles in dit archief.

waybackmachine van web.archive.org
Deze site heeft van veel websites een oudere versie gearchiveerd

Toch kan je via deze stappen soms nog voldoende informatie terugvinden om een website bijna volledig te herstellen of opnieuw op te bouwen.

Zoals we ook met onderstaande website hebben weten te doen:

Oude versie in web.archive
oude versie uit webarchive
Opnieuw opgebouwde website
nieuwe versie door ons gebouwd

Je kan ons dan ook altijd vragen wat de mogelijkheden zijn om je WordPress website te laten bouwen.

Hoe voorkom ik dat mijn WordPress website verloren gaat?

Maak regelmatig een backup van je WordPress website. Zo heb je altijd een recente versie van je website achter de hand. Zorg ook dat deze backups worden opgeslagen op een plek buiten je webhosting om. Regel daarnaast dat betalingen voor je domeinnaam en webhosting via een automatische incasso gaan. Zo voorkom je dat je abonnement voor webhosting of je domeinnaam wordt stopgezet vanwege een gemiste betaling.

Daarnaast kan het ook helpen om ‘uptime monitoring’ in te stellen zodat je een melding krijgt wanneer de website offline gaat of onbereikbaar wordt. Een eenvoudige en voordelige optie om mee te beginnen is in dat geval UptimeRobot.

Je leest deze pagina nu waarschijnlijk omdat je website verdwenen is. Met onze Site Service pakketten had dit voorkomen kunnen worden. Hulp nodig bij het terughalen van je website? Neem dan nu contact op. We helpen je dan niet alleen met het terughalen van je site, ook adviseren we je hoe je dit in de toekomst kan voorkomen.