Handmatig een WordPress back-up maken

Het is belangrijk om regelmatig een back-up te maken van je WordPress website, zodat je gegevens en bestanden veilig zijn in het geval er iets misgaat. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je een back-up van je WordPress website maakt en hoe je deze kan opslaan en herstellen.

Een handmatige WordPress back-up is handig wanneer

  • WordPress niet meer werkt en je geen backup kan maken met een plugin
  • Je webhosting provider geen backups maakt (ja die bestaan nog…)
  • Je jouw site niet via een plugin kan herstellen omdat die niet werkt
  • Je gedeeltes van een backup wilt terugzetten
  • Deze skill is ook handig te hebben voor systemen anders dan WordPress

Belang van een WordPress back-up maken

Het is belangrijk om altijd een actuele back-up van je WordPress website achter de hand te hebben. Los van het oplossen van onverwachte problemen zijn WordPress back-ups handig (lees ‘een must’) wanneer je nieuwe plugins, thema’s en andere aanpassingen aan je website wilt testen. Er kan tenslotte altijd iets misgaan. Met een recente back-up kan je jouw site altijd weer herstellen naar de situatie voor de aanpassingen.

Maar ook wanneer je jouw WordPress website migreert naar een nieuwe hosting provider of domein gebruik je een back-up om je website weer online te krijgen vanaf je nieuwe hosting provider.

Wist je dat al onze service pakketen inclusief supersnelle webhosting van onze hostingpartner komen? 

Handmatig WordPress backup maken

Bij deze stap leggen we je uit hoe je handmatig zelf een backup maakt van je WordPress website.

Wat heb je nodig?

  • FTP login gegevens
  • Een FTP-programma, meer informatie in deze handleiding
  • Een database programma, Adminer is universeel. Als je webhost phpMyAdmin aanbiedt is dat nog makkelijker

Uitleg video

1. Maak verbinding met je website via FTP

Log in met de FTP-gegevens van je hostingprovider en ga naar de ‘document root’, ook wel de installatie map van WordPress.

Dit is het moeilijkste deel omdat de mappenstructuur per webhosting provider kan verschillen.

In ons artikel FTP-handleiding voor WordPress leggen we dit in meer detail uit.

schermafbeelding van filezilla met actieve connectie
Verbinding maken via ftp in Fillezilla

2. Sleep alle bestanden naar je PC

Rechtsonder zie je nu alle mappen van je website. In de linkerkolom zie je de mappen van je PC. Hierin staan al je plugins, thema’s en afbeeldingen opgeslagen. Sleep nu alle bestanden uit de rechterkolom naar je PC (linkerkolom). Je kan ook enkel de wp-content map en het wp-config.php bestand uit de rechterkolom downloaden.

filezilla highlight wp-content map
sleep minstens de wp-content map naar je pc

3. Inloggen in de database

De volgende stap is om in te loggen in de database van je website. Hier staan alle teksten, pagina’s, menu’s en instellingen opgeslagen.

Kijk of je webhost phpmyadmin aanbiedt op jouwwebsite.nl/phpmyadmin. Of installeer Adminer en log daarmee in op de database.

highlight wp-config.php
in het wp-config.php bestand kan je de database gegevens terug vinden.

Om in te loggen kan je het wp-config.php bestand raadplegen. Hier vind je de login gegevens van de database.

Open het bestand in kladblok en zoek de regels met daarin DB_USER en DB_PASSWORD. Na de komma, tussen aanhalingstekens vind je de logingegevens.

database gegevens in wp-config.php bestand
hier zie je de WordPress database gegevens terug.

4a. Database exporteren via phpmyadmin

Klik bovenin op ‘Exporteer’ en zorg dat de Indeling op ‘SQL’ staat. Klik vervolgens op ‘Starten’. Je database wordt nu gedownload op je PC. Bewaar deze bestanden veilig!

phpmyadmin database export maken
in phpmyadmin klik je op export en vervolgens op starten

4b. Database exporteren via Adminer

Ga naar Adminer.org en download het programma.

Sleep nu het Adminer-bestand naar de rechterkolom in FileZilla. Kopieer nu de naam van het bestand en plaats dit achter je url in de zoekbalk.

adminer uploaden met filezilla
sleep het adminer bestand van je pc naar je webhost

Er verschijnt nu een login waarmee je kan inloggen op de database van je site via Adminer. Gebruik hiervoor de logingegevens uit het wp-config.php bestand (zie stap 3).

Klik vervolgens op Exporteren > Opslaan > Exporteren om de database te downloaden.

database exporteren in adminer
bij adminer vind je de export knop aan de linkerzijde

Database backup herstellen

Dezelfde tools die je gebruikt voor het downloaden van je WordPress-gegevens gebruik je ook voor het herstellen van je gegevens. In plaats van het exporteren van je gegevens, importeer je ze en sleep je de bestanden van je PC weer naar de webhosting omgeving.

phpmyadmin import database
bij phpmyadmin kan je via import een database backup importeren.

Vragen over back-ups?

Wil jij je WordPress back-ups echt goed geregeld hebben? Standaard inbegrepen en onderdeel van onze WordPress onderhoudspakketten.

WooCommerce beperkte voorraad

Heb je een WooCommerce shop en verkoop je producten die maar beperkt voorradig zijn dan zal je wellicht al gemerkt hebben dat dit niet altijd even lekker werkt zoals je zou willen.

De standaard WooCommerce functionaliteit voor voorraadbeheer “Hold stock” brengt de voorraad pas in mindering op het moment dat het betaalproces gestart wordt.
Wanneer je webshop grote voorraden heeft en niet zoveel gelijktijdige bezoekers zal je hier in praktijk niet zoveel van merken.
Immers kunnen, met 100 producten op voorraad, 20 mensen gelijktijdig er 5 kopen zonder problemen.

Heb je echter een product dat bijvoorbeeld een populaire, limited edition variant is met een voorraad van 5 én je hebt gelijktijdig 20 mensen die dit willen kopen dan wordt het vervelend.

Deze 20 mensen kunnen je limited edition product namelijk allemaal in hun winkelmandje stoppen zonder dat de voorraad aangepast wordt. Pas op het moment dat er afgerekend gaat worden zal de voorraad in mindering worden gebracht en gereserveerd, totdat de betaling geslaagd is.

Dat betekend 15 teleurgestelde klanten met zelfs kans op een zelfde aantal negatieve reviews.

Het mooie van WordPress en WooCommerce is nu dan weer dat er natuurlijk al een oplossing voor is gemaakt in de vorm van een plugin.

De plugin WooCommerce Cart Stock Reducer gemaakt door James Golovich verhelpt dit probleem, door de voorraad al in mindering te brengen op het moment dat het toegevoegd wordt aan het winkelmandje.

Ook kan je met een ‘custom key’ op product niveau aangeven hoelang dit product gereserveerd blijft en dus hoeveel tijd je bezoeker heeft om af te rekenen.

Hoe komt de afreken countdown er in WooCommerce dan uit te zien?

In dit voorbeeld gebruiken we het standaard Storefront thema van WooCommerce zelf en hebben we aan de vormgeving en teksten nog niets aangepast. Verder heeft het voorbeeld product slechts 1 op voorraad.

Na het toevoegen aan je winkelmandje komt er een melding in de shop te staan die de gebruiker er op wijst dat er snel afgerekend moet worden. Op de locatie van de voorraad komt nu een melding dat er op dit moment geen voorraad beschikbaar is maar dat je wel al één van het product in je mandje hebt zitten.

WooCommerce product countdown
De bezoeker heeft maar beperkte tijd om af te rekenen

Als een andere bezoeker het product bekijkt zal die enkel een melding zien dat het product niet beschikbaar is. Hierbij wordt ook aangegeven wanneer de countdown afloopt en mogelijk weer beschikbaar is.

product zo weer beschikbaar
De melding voor andere bezoekers wanneer het product gereserveerd is.

Ben je te traag met afrekenen dan komt er na verloop een melding in beeld dat het product weer uit je mandje is verwijderd, klaar voor de volgende om te bestellen.

WooCommerce product uit mandje verwijderd
De melding wanneer het product uit het mandje is verwijderd omdat er niet snel genoeg is afgerekend.

Ook in het mandje zelf komt een melding met countdown in beeld. Dit is zodat de koper weet wanneer het product uit het mandje wordt verwijdert.

WooCommerce beperkte voorraad countdown in winkelmand
Zo ziet de aftel timer op de winkelmand pagina er standaard uit.

Instellingen

De standaard instellingen van deze plugin kunnen aangepast worden onder “WooCommerce” > “instellingen” (1) > “Integraties” (2) > “cart stock reducer” (3)

WooCommerce beperkte voorraad instellingen
De verschillende instellingen voor de plugin.

Hier kan je alle opties van de plugin vinden. De eerste is zeer belangrijk “Enable Cart Stock Reducer” hiermee activeer je dat de voorraad in mindering wordt gebracht bij het toevoegen aan een winkelmandje.

Vervolgens heb je de opties om de tekst aan de te passen die aan de voorkant van de site wordt getoond.
Een paar codes die hierbij handig zijn, die je zeker niet moet vergeten, zijn:
%CSR_EXPIRE_TIME% – dit geeft de countdown weer.
%CSR_NUM_ITEMS% – deze geeft het aantal dat op dit moment in het mandje van de betreffende gebruiker bevindt.

Er missen echter ook nog 2 tekst regels in de instellingen die enkel aangepast kunnen worden met een vertaal plugin zoals Locotranslate. Dit zijn namelijk de regels:
“Please checkout within -TIME- to guarantee your item does not expire.”
“Please checkout within -TIME- or this item will be removed from your cart.”

Daarnaast kan je nog aangeven of producten in het winkelmandje automatisch moeten verlopen, hoe snel dat dan gebeurd en of de aftel timer wel of niet weergegeven moet worden.

Afwijkende countdown op product niveau

Om een kortere of langere countdown in te stellen voor een enkel product moet dit ingevoerd worden met een ‘Custom key’, in het Nederlands “Extra velden”.
Om die optie te krijgen moet je bij het aanpassen van het product eerst rechtsboven op “Schermopties” (1) klikken, vervolgens moet je zorgen dat de checkbox bij “Extra velden” (2) aanstaat zoals in de afbeelding hier onder gedaan is.

WooCommerce beperkte voorraad toon extra velden
Toon de extra velden bij WooCommerce producten

Vervolgens komt er als je verder naar beneden scrolt een extra kader bij met de titel “extra velden”

In de documentatie van de plugin staat daarover het volgende:

Expiration times are plain english using whatever types php’s strtotime can support (Examples: 10 minutes, 1 hour, 6 hours, 1 day)
Per item expiration time can be configured by adding a Custom Field to each item using the configured
‘Expire Custom Key’ (default name is ‘csr_expire_time’).

De Examples moeten in dit geval Engels blijven, aangezien dit direct vanuit PHP komt.

Om deze waardes toe te voegen moet je in het extra veld kader mogelijk nog op “nieuwe toevoegen” klikken om de waardes in te voeren.

WooCommerce beperkte voorraad verloop tijd
aangepast verlooptijd invoeren in de extra velden sectie

Op deze manier kan je door middel van de plugin WooCommerce Cart Stock Reducer zorgen dat het product niet vaker in een mandje geplaatst wordt dan dat het voorradig is.

Hulp nodig bij de implementatie van deze plugin of aanpassingen?
Dan zijn onze WooCommerce onderhoudspakketten wat voor jou!

WordPress mail versturen via Send in Blue

Verstuurt WordPress de e-mails niet?
Verstuurt Contact Form 7 de offerte aanvragen niet goed?
Komen order bevestigingen vanuit WooCommerce niet aan of vaak in de spam map terecht?

Zo kan bijvoorbeeld ook de e-mails om je wachtwoord te herstellen niet verzonden worden en kan je de toegang tot de website kwijtraken.

Dat herstellen op het moment is enorm lastig, technisch en geeft je een hoop stress die voorkomen kan worden.

E-mails die niet goed verzonden worden vormen een groot probleem en kunnen behoorlijk vervelende consequenties hebben. Met Send in Blue, kan je deze problemen verhelpen.

Met een paar extra handelingen kan je een hoop narigheid voorkomen

  • E-mails die altijd goed aankomen en dus niet meer in de spam-map belanden
  • WooCommerce bestel bevestigingen die goed verzonden worden
  • Wachtwoord reset emails die verzonden worden wanneer dat nodig is
  • De mogelijkheid om te controleren of een e-mail ook écht afgeleverd is, zonder dat je hoeft te programmeren

Oorzaken van het niet juist versturen van je formulieren en e-mails zit vaak aan de webhosting kant. Zo kan het IP adres van de webhost op een blacklist staan, omdat een andere klant van hun, die toevallig op dezelfde server zit, langere tijd spam heeft verstuurd vanaf zijn website.

Het kan ook zijn dat de ‘DNS-records’ van je domeinnaam niet goed ingesteld staan, daardoor kan je website niet geautoriseerd zijn om uit jouw naam e-mail te versturen.
Daarnaast zijn er ook nog webhosting providers waar de PHPmail functie uitgeschakeld staat, wat ze je dan ook nog eens ‘vergeten’ te vertellen.

Nu ben je niet de eerste en zal je ook niet de laatste zijn die problemen ondervind met het versturen van e-mail vanaf de website of dit beter wilt laten functioneren. Er zijn gelukkig bedrijven die zich hier in gespecialiseerd hebben, de dienst die ze aanbieden waarvan we gebruik gaan maken heet ‘Transactional E-mail’.

We gebruiken in deze uitleg Send in Blue, voor kleine websites met lage volume’s is dit zelf volledig gratis tot 40 emails per uur / 300 emails per dag! Het aanmelden is zo gepiept en we hoeven ook geen betaalgegevens in te voeren tijdens dit proces, dus ook geen onverwachte kosten of rekening!

Uitleg in tekst en schermafbeeldingen gaat verder onder de video

We gaan om te beginnen naar Send in Blue en klikken op de aanmeld knop Sign up free.

  1. Je gaat om te beginnen naar Send in Blue en klikken op de aanmeld knop “Sign up free”.

We vullen onze gegevens in om een account aan te maken en klikken op Get Started

Vul je gegevens in om een account aan te maken en klikken op “Get Started”

Bevestig je e-mailadres om gebruik te kunnen maken van het account

Bevestig je e-mailadres om gebruik te kunnen maken van het account

Volg de stappen om je profiel compleet te maken. Klik onderaan de pagina op Complete my profile

Volg de stappen om je profiel compleet te maken.
Klik onderaan de pagina op “Complete my profile”

Click on Complete my profile

Click on “Complete my profile”

Als je een mobiel nummer ingevoert hebt krijg je een code toegestuurd om je nummer te bevestigen.

Als je een mobiel nummer ingevoerd hebt krijg je een code toegestuurd om je nummer te bevestigen.

Nu je account bij Send in blue is aangemaakt en werkt kunnen we terug gaan naar je WordPress website.

Nu je account bij Send in blue is aangemaakt en werkt kunnen we terug gaan naar je WordPress website.

Vanuit het Dashboard klik je op Plugins  Nieuwe plugin

Vanuit het Dashboard klik je op “Plugins” > “Nieuwe plugin”

1. Zoek allereerst naar sendinblue 2. Vervolgens kan je bij het SendinBLue Subscribe Form and WP SMTP op de Nu installeren knop klikken Wanneer die geinstalleerd is ook op activeren

  1. Zoek allereerst naar “sendinblue”
  2. Vervolgens kan je bij het “SendinBlue Subscribe Form and WP SMTP” op de “Nu installeren” knop klikken
    Wanneer die geïnstalleerd is ook op “activeren”

1. Er is nu een nieuw menu bijgekomen SendinBlue klik hierop.  Het create account deel hebben we al gedaan, je kan dus direct op de link klikken bij punt 2 om de API key te krijgen.

  1. Er is nu een nieuw menu bijgekomen “SendinBlue” klik hierop.
    Het create account deel hebben we al gedaan, je kan dus direct op de link klikken bij punt 2 om de API key te krijgen.

Click on SMTP

Click on “SMTP”

Ondanks dat dit API Key genoemd wordt heb je de SMTP key 'master password nodg. Die vind je in het SMTP tabje op send in blue (1)  Kopieer en 'Master password' wat bij de 2 staat en ga terug naar je WordPress site.

Ondanks dat dit API Key genoemd wordt heb je de SMTP key ‘master password nodig.
Die vind je in het SMTP tabje op send in blue (1)
Kopieer en ‘Master password’ wat bij de 2 staat en ga terug naar je WordPress site.

Plak de sleuten in het invoerveld en klik op Login

Plak de sleutel in het invoerveld en klik op “Login”

Je bent nu ingelogd. Het kan zijn dat Transactional emails niet autmatisch geactivered is. Volg dan de stap in de melding en stuur een email naar contact@sendinblue.com met het verzoek om dit te activeren.

Je bent nu ingelogd.
Het kan zijn dat “Transactional emails” niet automatisch geactiveerd is.
Volg dan de stap in de melding en stuur een email naar [email protected] met het verzoek om dit te activeren.

Het verzenden gebeurt nu via Send in Blue.  Om er voor te zorgen dat E-mails beter aankomen en de kans te verkleinen dat ze in de spammap terecht komen moet je het afzend domein nog verifieren. Dat doe je door rechts boven (1) op je account naam te klikken en vervolgens op Senders & IP (2)

Het verzenden gebeurt nu via Send in Blue.
Om er voor te zorgen dat E-mails beter aankomen en de kans te verkleinen dat ze in de spam-map terecht komen moet je het afzend domein nog verifiëren.
Dat doe je door rechts boven (1) op je account naam te klikken en vervolgens op “Senders & IP” (2)

Vervolgens klik je op Add a new domain (1)  en vul je in het popup kader dat verschijnt (2) je domeinnaam in zonder www! Zet ook het vinkje aan bij I would like to use this domain name to digitally sign my emails (SPF, DKIM, DMARC) (3)

Vervolgens klik je op “Add a new domain” (1)
en vul je in het popup kader dat verschijnt (2) je domeinnaam in zonder www!
Zet ook het vinkje aan bij “I would like to use this domain name to digitally sign my emails (SPF, DKIM, DMARC)” (3)

Vervolgens krijg je een scherm met gegevens die ingevoerd moeten worden in de 'DNS' van je domeinnaam. Dat doe je bij de webhosting provider waar het domeinnaam geregistreerd is. Bij een beetje service gerichte partij kan je deze gegevens ook bij hun support inschieten zodat ze dit voor je instellen. Voor wie de weg weet binnen zo'n paneel is dit meestal binnen 5 minuten gepiept. Als je de login gegevens hebt van je webhosting beheer paneel zouden we je hierbij meestal ook wel telefonisch kunnen helpen als je AnyDesk of Teamviewer geïnstalleerd hebt (voor schermdelen)

Vervolgens krijg je een scherm met gegevens die ingevoerd moeten worden in de ‘DNS’ van je domeinnaam.
Dat doe je bij de webhosting provider waar het domeinnaam geregistreerd is.
Bij een beetje service gerichte partij kan je deze gegevens ook bij hun support inschieten zodat ze dit voor je instellen.

Hulp hierbij is natuurlijk inbegrepen bij onze Site Service & WordPress onderhoud dienst

De site ondervindt technische problemen

Krijg je een van de volgende foutmeldingen?

  • De site ondervindt technische problemen.
  • The site is experiencing technical difficulties
  • De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.
  • The site is experiencing technical difficulties. Please check your site admin email inbox for instructions
  • WordPress > fout

Sind WordPress 5.2 is er een PHP Error Protection aanwezig. Het doel hiervan is dat jij als site eigenaar, zonder programmeur plugins of thema’s kan uitschakelen die fatale foutmeldingen veroorzaken.

Als zo’n fatale fout zich voordoet komt voor niet ingelogde gebruikers de melding “De site ondervindt technische problemen.” inbeeld. In eerdere WordPress versies zou de bezoeker een volledig witscherm krijgen, ook wel het “white screen of death” genoemd.
Beide ontstaan omdat zich op de achtergrond een fatale PHP fout voordoet die resulteert in een HTTP 500 error.

Als je als bezoeker de melding ziet dat de site technische problemen ondervind komt er bij het bezoeken van de admin doorgaans een andere melding naar voren, namelijk: “De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.”

Je ontvang dan een e-mail met een speciale login link. Met die link kan je inloggen in een speciale ‘herstelmodus’ of ‘Recovery Mode’ genoemd. In deze herstelmodus werkt alles behalve de plugin of thema die de fatale foutmelding heeft veroorzaakt, die is gepauzeerd.

Tevens wordt in die e-mail ook de PHP foutmelding meegezonden. Die foutmelding kan je gebruiken bij je hulp vraag. Aan de hand van die foutmelding kunnen programmeurs vaak goed inschatten waar het probleem vandaan komt en hoe die op te lossen is.

Als je wel de melding “De site ondervindt technische problemen” in beeld krijgt maar geen e-mail ontvangt dan kan je de stappen volgen uit ons http 500 error artikel.

Het is dan aan te raden om niet enkel de debug modus aan te zetten maar ook de foutmeldingen op te slaan in een log.
Dat kan door allereerst in het wp-config.php bestand.

define('WP_DEBUG', false);

te wijzigen naar:

define('WP_DEBUG', true);

Vervolgens plaats je daar de volgende regels nog onder:

define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', true );

In de /wp-content map komt na het herladen van de pagina met foutmelding een bestand debug.log te staan met de foutmeldingen er in.

Dit is allemaal vrij technisch, mocht je er niet uitkomen dan kan je ook je hulpvraag insturen.
In de meeste gevallen kunnen wij het probleem ook voor je oplossen.

FTP instellingen & handleiding voor WordPress

In dit artikel gaan we de wat en hoe over FTP behandelen. FTP maakt al jaar en dag een belangrijk onderdeel uit van de ‘toolbox’ van vrijwel iedere web-ontwikkelaar voor het maken van een website.

Vroegâh kon je er haast niet aan ontkomen, een FTP programma was absolute noodzaak bij het installeren van WordPress. De “Famous 5-Minute Installation”** van WordPress draaide dan ook om FTP. Tegenwoordig komt FTP steeds meer op de achtergrond door de komst van 1-click-installaties en webhosting partijen waarbij WordPress al is voor geïnstalleerd.

Over het algemeen is het een mooie ontwikkeling dat steeds minder van dergelijke programma’s nodig zijn om te kunnen starten met je website. Dit heeft echter wel een keerzijde, op het moment dat je een FTP programma nodig hebt om bijvoorbeeld een 500 foutmelding te verhelpen kan dat de eerste keer zijn dat je hiermee in aanraking komt.

Wat is FTP?

FTP staat voor File Transfer Protocol. Ik noemde het al even, FTP is was nodig voor het installeren van WordPress, bij sommige webhosting providers is dit nog steeds het geval.

wat kan je met FTP?

Met het File Transfer Protocol kunnen bestanden van jouw computer gekopieerd worden naar het stukje webruimte dat je afneemt bij de webhost. Ook kan je er mee bestanden vanaf je website weer downloaden naar je computer. Eigenlijk is het net als Windows Verkenner maar dan om bestanden op je website te beheren.

Wat is sFTP?

FTP is inmiddels behoorlijk verouderd en eigenlijk niet veilig. Dat komt omdat de login gegevens en de bestanden die je naar de server verstuurt onversleuteld worden verzonden. Het kan zo zijn dat er iemand anders binnen je WiFi/internet netwerk mee kijkt met wat je verstuurt, inclusief je gebruikersnaam en wachtwoord. sFTP verhelpt dat probleem, de ‘s’ staat voor Secure bij gebruik van sFTP is de verbinding wel versleuteld en kan er niet meegekeken worden.

Wat is een (s)FTP server?

De (s)FTP server is ‘de andere computer’ waarmee je contact kan maken om de bestanden naar toe te kopiëren. In de meeste gevallen zal dit de server zijn van je webhosting provider waar ook je website op staat.

Onze top 2 gratis (s)FTP programma’s

Waarom maar twee, en waarom deze twee? Eenvoudig, dit zijn twee van de meest gebruikte FTP programma’s die zowel beschikbaar zijn voor Windows als voor Apple Mac computers. We kunnen een lijst opstellen met zowel programma’s voor Windows als voor Mac, daar heeft alleen niemand wat aan. De keuze is enorm en ieder programma werkt weer nét een beetje anders. Als je bij een van deze twee programma’s blijft is het een stuk eenvoudiger om handleidingen en tutorials te volgen. De weergave komt immers overeen met wat je in de uitleg zal zien.

Filezilla

FileZilla is een gratis FTP programma, dat beschikbaar is voor zowel Mac als Windows gebruikers.

Filezilla

Cyberduck

CyberDuck is een ander gratis FTP programma voor zowel Mac als Windows. Voor Mac gebruikers is dit programma ook beschikbaar in de App store.

Cyberduck gratis FTP programma

De sFTP instellingen:

  1. Server: Dit is de server van je webhosting waarmee je contact maakt, waar je gegevens opgeslagen staan. Bij sommige webhosts kan je ook je eigen domeinnaam of ftp.jouw-domein.nl gebruiken.
  2. Gebruikersnaam: Je FTP gebruikersnaam, dit is niet je WordPress gebruikersnaam!
  3. Poort: Het poortnummer, dit wordt automatisch door een FTP programma al ingevuld. voor FTP is de standaard poort 21 en voor sFTP 22. Wanneer je webhost een ander nummer gebruikt moet je dit handmatig invoeren.
  4. Wachtwoord: Je FTP wachtwoord, wederom is dit een ander wachtwoord dan dat je gebruikt voor WordPress.

Wat zijn mijn (s)FTP login gegevens?
Waar kan ik mijn FTP instellingen vinden?

De (s)FTP login gegevens worden verstrekt door je webhosting provider, meestal op het moment dat je een pakket bij ze afneemt. Als je deze gegevens kwijt bent kan het per webhoster verschillen hoe je die kan achterhalen. Voor een aantal providers hebben we een stukje verder naar onder de stappen staan om de gegevens te achterhalen.

 

WordPress ‘Root’

Wanneer je eenmaal ingelogd bent op de server van de webhosting met het FTP programma moet je navigeren naar de ‘WordPress root’. Waar die map zich precies bevind kan sterk wisselen per webhost en kan zelfs afhankelijk zijn op welke wijze WordPress geïnstalleerd is.

Wat kan je met (s)FTP als je WordPress gebruikt?


(s)FTP Instellingen

sFTP instellingen TransIP

In het TransIP beheerpaneel ga je naar ’Jouw website beheren’ daarna naar ‘SFTP bestandsbeheer’ vervolgens klik je op het tandwiel-icoon met ‘geavanceerd’ er naast om vervolgens op ‘SFTP Gegevens’ te klikken. Je zal nu een scherm zien met SFTP server, SFTP gebruiker, SFTP poort en Wachtwoord. Het wachtwoord zal je hier niet zien, mocht je die niet hebben, dan kan je die wel vanaf dit scherm opnieuw instellen.

voorbeeld van het transip beheerpaneel sftp gegevens overzicht

De gegevens bij de nummers kan je invoeren bij de overeenkomende nummers zoals aangegeven bij de FTP programma’s.

sFTP instellingen mijnDomein

Wanneer je inlogt op het beheerpaneel van mijnDomein klik je vanuit je product overzicht naar ‘instellingen’ dat achter ‘Webhosting’ staat. Vervolgens klik je op ‘SFTP informatie

voorbeeld van het MijnDomein beheerpaneel sftp gegevens overzicht

De gegevens bij de nummers kan je invoeren bij de overeenkomende nummers zoals aangegeven bij FTP programma’s. mijnDomein verschaft geen portnummer, je kan echter de ‘standaard’ SFTP poort 22 gebruiken.

sFTP instellingen Flywheel

Bij Flywheel werkt het nét iets anders, je login gegevens voor het beheer/administratie paneel zijn namelijk ook direct je sFTP gebruikersnaam en wachtwoord. De Hostnaam en poortnummer aldaar is sftp.flywheelsites.com en Port: 22 Als je iemand anders sFTP toegang wilt gegeven tot je website kan je die uitnodigen per e-mail om een account aan te maken als ‘collaborators’ van een website of ‘Member’ van je organisatie.

FTP instellingen SiteGround

Wanneer je inlogt op het paneel van SiteGround (ua.siteground.com) is onder ‘My Accounts’ en vervolgens het tabje ‘Information & Settings’ de FTP gegevens vrijwel direct zichtbaar. De FTP poort 21 kan je ook hier gebruiken.

voorbeeld van het siteground beheerpaneel sftp gegevens overzicht

Bij SiteGround is het aanpassen van het FTP wachtwoord en het toevoegen van meer gebruikers weggestopt in cPanel (rode knop). Klik daar vervolgens in het ‘files’ kader de optie ‘FTP Accounts

FTP instellingen Strato

Wanneer je inlogt op je paneel bij Strato kan je vanuit je Pakketoverzicht klikken op ‘Je pakket’ bij het pakket waarvan je de FTP gegevens wilt achterhalen. In het menu aan de linkerzijde klik je vervolgens op ‘Database en webspace’ en vervolgens op ‘FTP Management’. Je kan hier een nieuw FTP account aanmaken of van een bestaande account het wachtwoord wijzigen. Strato heeft ook zelf een uitgebreide handleiding omtrent FTP en hun mappen structuur.

FTP instellingen Vevida

Wanneer je inlogt op ‘my Vevida’ kan je onder Domeinen & Hosting je website aanklikken. Vervolgens kom je in het overzicht van je hosting pakket, daar kan je aan de rechterzijde ‘Website’ aanklikken. Je komt dan op de detail pagina met de FTP gegevens. Hier kan je ook nieuwe FTP accounts aanmaken of van een bestaand account het wachtwoord wijzigen. Als FTP poort kan je 21 gebruiken.

voorbeeld van het Vevida beheerpaneel sftp gegevens overzicht

sFTP instellingen Servebolt

Wanneer je inlogt op het beheer paneel van je Servebolt account (admin.servebolt.com) klik je in het linker menu op ‘Hosts’. Vervolgens klik je door op je host naam. Er verschijnt nu een extra menu waar je onder het kopje ‘sites’ de naam van de website dient aan te klikken. In het scherm dat je dan te krijg zijn direct de sFTP & SSH login gegevens zichtbaar.

voorbeeld van het Servebolt beheerpaneel sftp gegevens overzicht

sFTP instellingen YourHosting

Wanneer je inlogt op het paneel van YourHosting zie je vrijwel direct een blok met ‘FTP-gegevens’. Daar rechts onderin staat een link ‘ Naar FTP-gegevens’. Wanneer je daar op klikt kom je op een pagina met de benodigde gegevens.

voorbeeld van het yourhosting beheerpaneel sftp gegevens overzicht

Problemen met Contact Form 7

Vrijwel alle websites hebben een contact formulier op de website staan. Voor WordPress is Contact Form 7 een veel gebruikte en zeer populaire gratis plugin. Helaas werkt dit niet altijd zonder problemen.
E-mail, hoe eenvoudig het ook lijkt, is een behoorlijk complex systeem.
Hetgeen dat jij als gebruiker ziet en mee werkt, is slechts het topje van de ijsberg.

Er hoeft maar één ding niet goed te gaan op een van de tussenliggende stappen en de e-mail kon om te beginnen nooit verzonden worden of niet aankomen.

Nu is Contact Form 7 met al zijn opties enorm handig en breed inzetbaar. Het geeft ook de mogelijkheid om het geheel verkeerd in te stellen waardoor e-mails niet verzonden worden, of op zo’n manier verzonden worden dat ze nooit aan zullen komen.

Wanneer je website niet zoveel bezoekers trekt, kan het ook zomaar zo zijn dat het heel lang kan duren voordat je doorhebt dat het formulier niet werkt.

Contact Form 7 instellen

Ben je nog niet zo bekend met Contact Form 7? Volg dan eerst onze gedetailleerde Contact Form 7 handleiding.

Voor de meeste websites is het voldoende om enkel Contact Form 7 in te stellen om e-mail te versturen met het domeinnaam in het afzend-adres. Omdat je natuurlijk wél wilt dat de reply/beantwoord knop van je e-mail programma de email stuurt naar de persoon die het bericht heeft ingezonden, moet er een extra ‘reply-to’ header in gesteld worden.

Als je de standaard velden van Contact Form 7 gebruikt, kan je de onderstaande code in het vlak Aanvullende kopteksten plakken:

    Reply-To: [your-email]

Voor WPHelpdesk.nl zou de instellingen er als volgt uit komen te zien.

Contact form 7 e-mail instellingen
Contact Form 7 instellingen zoals gebruikt voor WPHelpdesk.nl

Staat je website echter op webhosting van TransIP dan zijn daar extra instellingen voor nodig. Bij TransIP is de zogeheten PHP mail functie uitgeschakeld, hierdoor kan alleen e-mail verstuurd worden via het SMTP protocol. Om dit te laten werken, is een extra plugin nodig die ook goed ingesteld moet worden.

Een geschikte plugin hiervoor is de WP Mail SMTP plugin

WP Mail SMTP plugin
de WP Mail SMTP plugin werkt goed in combinatie met Contact Form 7

Bij deze plugin dien je de inloggegevens van het verzendende e-mailadres in te voeren.
Met het oog op de veiligheid kan het handig zijn hier een extra e-mailadres voor aan te maken binnen het beheer paneel van je webhosting.

Voor TransIP zouden de volgende e-mail instellingen gebruikt kunnen worden, bij een andere webhost zijn andere instellingen nodig.

  • SMTP Authenticatie: Ja
  • SMTP Beveiliging: SSL
  • Poort: 465
  • Gebruikersnaam: Het e-mailadres vanuit waar je wil mailen, dit moet dus een adres zijn dat is aangemaakt en moet gelijk zijn aan het domein waarvan je e-mail wilt versturen.
  • Wachtwoord: Het wachtwoord van dit adres.
  • Host: smtp.transip.email

Dat zou er in de WP Mail SMTP plugin als volgt uitzien:

screenshot WP Mail SMTP instellingen bij TransIP
WP Mail SMTP instellingen wanneer deze gebruikt wordt op de hosting van TransIP

Je kan met deze plugin de e-mails via een andere dienst laten versturen die ’transactional e-mails’ toelaat. Voor de meeste websites is het gratis pakket van Send In Blue voldoende én dit is relatief eenvoudig in te stellen. Hier staat de stap-voor-stap handleiding voor het instellen van Send in Blue.

Nog een optie is wanneer je een nieuw e-mailadres aangemaakt hebt, om daar de SMTP en account gegevens van te gebruiken om e-mails vanuit de website mee te versturen.

Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op!

Contact Form 7 e-mails opslaan in de database

Wil je zeker zijn dat er geen e-mails verloren gaan? Dan is het ook handig deze op te slaan in de database van de website. Daarvoor zou de plugin Flamingo gebruikt kunnen worden. Deze voegt een pagina toe in het WordPress Dashboard waar je de binnengekomen berichten kan zien. Zo heb je nog een extra mogelijkheid om te zien of e-mails wel verzonden zijn.