Ninja Forms problemen oplossen

Loop je tegen problemen aan met het maken of bewerken van een formulier met Ninja Forms? Lees dan hieronder de meest voorkomende problemen van deze WordPress plugin en hoe je deze oplost. Van e-mailnotificaties die niet worden verstuurd tot integratie met onze CRM-partner Brevo.

Ninja Forms is een gratis WordPress plugins waarmee je formulieren maakt en beheert voor je website. Met Ninja Forms maak je verschillende soorten formulieren; van een simpel contactformulier tot complexe registratieformulieren en surveys. In dit artikel gaan we een aantal veel voorkomende Ninja Forms problemen oplossen.

Problemen met Ninja Forms oplossen

Werk je niet met de nieuwste versie van WordPress en Ninja Forms? Dan kan het zijn dat Ninja Forms niet goed werkt.

Het is altijd verstandig om te zorgen dat de software die je gebruikt up-to-date is.

Vergeet bij het updaten ook niet om te checken of je met een up-to-date versie van PHP werkt en vooraf een backup te maken. Niet alleen zorg je zo dat een fout door verouderde software wordt uitgesloten, je bent dan ook minder kwetsbaar wordt voor hackers en andere beveiligingsproblemen.

Ninja Forms updaten

Zorg er allereerst voor dat je site altijd up to date is en je gebruikmaakt van de meest recente versie van Ninja Forms. Je controleert dit door in je WordPress dashboard linksboven op “Updates” te klikken.

Je krijgt dan een overzicht van welke updates allemaal beschikbaar zijn. Ook updates van andere plugins en je thema zijn belangrijk, een andere plugin kan namelijk ook een conflict veroorzaken.

WordPress update scherm
Controleer je WordPress website op updates.

Om te zien van welke PHP-versie je gebruikmaakt, ga je binnen het WordPress dashboard naar Ninja Forms > Ontvang hulp.

ninja forms ontvang hulp scherm
Controleer welke versie van PHP je gebruikt.

Problemen met e-mailnotificaties

Als je e-mailmeldingen niet compleet zijn of je helemaal geen meldingen ontvangt, dan is er mogelijk een probleem met de e-mailnotificaties. Makkelijk gezegd stuurt Ninja Forms alle gegevens van een ingevuld formulier door naar je webhosting. Daar worden alle losse stukken informatie omgezet in een leesbare e-mail. Vervolgens ontvang je een bericht in je inbox. Het kan zijn dat er bij een van deze schakels iets mis gaat, waardoor je e-mails (deels) niet ontvangt of je een foutmelding te zien krijgt.

E-mailnotificaties configureren

Om e-mailnotificaties te configureren controleer je eerst of je e-mail configuraties al hebt aangezet. Je checkt dit in de instellingen van Ninja Forms. Open een bestaand formulier en ga naar “E-mails en Acties”. Check hier of “Administrator E-mail” aanstaat. 

ninja forms email notificaties scherm
Activeer e-mailnotificaties door “Administrator E-mail” aan te zetten.

E-mailnotificaties zijn niet compleet

Het kan ook gebeuren dat je wel e-mails ontvangt, maar dat er gegevens ontbreken. Je bent dan een “tag” vergeten. Met tags stel je in welke info je terugziet bij het ontvangen van e-mailnotificaties. 

Klik op het tandwiel rechts van de optie “Administrator E-mail” en klik nu op de knop naast het <> icoon. Daarna ga je naar “Formulier” en klik je op “Fields Table”. Je krijgt nu de tag `{fields_table}` te zien wat ervoor zorgt dat e-mailnotificaties compleet verzonden worden.

email bewerken om alle velden te tonen
Klik op “Fields Table” om de tag {fields_table} toe te voegen.

Error When the Form is Submitted probleem oplossen

Deze fout ontstaat wanneer er een ongeldig e-mailadres staat in het “NAAR” of “REAGEREN OP” veld. Check de e-mailadressen en pas aan waar nodig.

De standaard {wp:admin_email} is het mailadres dat is ingesteld onder de instellingen > algemeen sectie van WordPress.
Het kan dan zo zijn dat de email notificaties naar de website beheerder gestuurd wordt of naar de partij die de website voor je gemaakt heeft. 

Bij Reageren op wil je het email veld uit je formulier hebben, zodat je vanuit je e-mailprogramma gewoon op beantwoorden knop kan gebruiken zonder handmatig iedere keer het emailadres van de inzender te kopiëren. 

ontvanger en reply-to veld aanpassen ninjaforms
Controleer de “NAAR” en “REAGEREN OP” velden op ongeldige e-mailadressen.

Ninja Forms verstuurd geen E-mailnotificaties

Als je e-mailnotificaties goed hebt ingesteld maar je ontvangt toch geen notificaties, check dan je onderwerp en bericht. Je vindt deze instellingen onder “ONDERWERP” en “E-MAILBERICHT”. Sommige mailproviders houden je bericht namelijk tegen of markeren het als spam wanneer je deze velden leeg laat.

Zorg dat je e-mails altijd een onderwerp en bericht bevatten.

Daarnaast zou je ook aan de kant van je provider moeten controleren of de SPF, DMARC en DKIM DNS records correct zijn ingesteld om vanuit de gebruikte webserver en e-mailadres mail te kunnen versturen.

Problemen bij CC, BCC en meerdere ontvangers oplossen

Soms houdt je mailprovider e-mails tegen wanneer er meerdere ontvangers in de CC of BCC staan. Je kan dit uitsluiten door een testformulier te versturen met en zonder extra ontvangers in de CC en BCC.
Merk je dat je e-mailnotificatie wel aankomt zonder extra ontvangers? Je berichten kunnen dan onterecht als spam worden aangemerkt en niet aan komen. Je kan eventueel meerdere extra acties toevoegen voor de extra ontvangers.

Ninja Forms koppelen aan Brevo

Brevo is een CRM-tool en Transactional e-mail dienst. Je kan Brevo gebruiken om e-mails van Ninja Forms te versturen.
Super handig dus en daarom is WPHelpdesk ook partner van Brevo. Wil je Ninja Forms koppelen aan Brevo? Geen probleem. Wij helpen we je graag verder. 

Staat jouw Ninja Forms probleem & oplossing er niet tussen?

Heb je een probleem met je Ninja Forms formulier en hebben we jouw probleem niet behandeld of is het niet gelukt het op te lossen? Laat het ons weten! Dan helpen we je verder en kunnen we dit artikel verder uitbreiden. Je kan het probleem insturen via het formulier onderaan deze pagina. 

Heb je een probleem met de formulieren op jouw website maar maak je geen gebruik van Ninja Forms? Check dan ook onze Contact Form 7 problemen & oplossingen.

Meer hulp bij het maken van formulieren met Ninja Forms?

Ben je fan van Ninja Forms en wil je hulp bij de integratie van de diverse mogelijke integraties? Dat kan! Wil je daarbij ook altijd een goed werkende site? Bekijk dan onze Site Service pakketten om ervoor te zorgen dat je WordPress onderhoud in goede handen is. 

WooCommerce toont geen BTW

Als je verkoopt via WooCommerce ben je in de meeste gevallen verplicht om btw te heffen over je producten en diensten. Met het tonen van de btw-tarieven maak je jouw klanten duidelijk wat zij kwijt zijn aan jouw producten en diensten en welk deel daarvan belasting is.

Niet altijd laat WooCommerce het btw-bedrag op de website zien. Wanneer je tegen dit probleem aanloopt, wat doe je dan?

Waar vind ik de belasting instellingen binnen WooCommerce?

Na installatie toont WooCommerce niet standaard de belasting instellingen. Deze tab heb je straks nodig om de btw-tarieven in te stellen. Activeer de tab ‘Belasting’ eerst via de algemene instellingen:

Er zijn ook plugins die de belastingen automatisch voor je instellen.

Om de belasting instellingen te activeren vink je de optie ‘Belastingtarieven en -berekeningen inschakelen’ aan. Klik vervolgens onderaan de pagina op ‘Wijzigingen opslaan’. Je ziet nu dat er bovenaan een optie bij is gekomen met ‘Belasting’.

Waarom laat WooCommerce geen btw zien?

WooCommerce berekent de btw aan de hand van het afleveradres van de klant. In dit geval wordt de btw pas getoond nadat een websitebezoeker zijn of haar adresgegevens heeft ingevuld.

Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Je wilt het btw-bedrag altijd zien.

Ga naar de belasting instellingen binnen de WooCommerce instellingen:

De standaard klant locatie is een instelling die het vaakst verkeerd staat.

Onder ‘Bereken belasting gebaseerd op’ zie je dat je drie opties hebt. Wanneer je dit aanpast naar ‘Winkelbasisadres’ wordt het btw-percentage gehanteerd dat geldt voor het adres waar je winkel staat geregistreerd. En zal het btw-bedrag niet pas zichtbaar worden na het invullen van de adresgegevens.

Wanneer de standaard klantlocatie is ingesteld op “winkel land/regio”, dan zal standaard het btw-tarief getoond worden wat opgaat voor binnenlandse verkopen. Staat de ‘Standaard klantlocatie’ ingesteld op “standaard geen locatie”, dan worden de prijzen exclusief btw getoond totdat er een locatie bekend is vanuit het checkout proces.

Daarnaast is er nog de geolocatie optie. Dit is een functie waarmee geprobeerd wordt de klantlocatie te bepalen aan de hand van het IP-adres en browserinstellingen.

Welke belastingregels gelden er?

Je hebt verschillende opties wanneer het gaat om de belastingregels die je wilt laten gelden. Je vindt deze opties onder “Bereken belasting gebaseerd op”.

Wanneer je daar de optie “Winkelbasisadres” gebruikt, dan zal de belasting altijd berekend worden aan de hand van het adres van jouw winkel. Voor verkopen over de grens of binnen de EU is dat in de meeste gevallen niet correct.

Wanneer je alleen binnen Nederland verkoopt met een vast btw-tarief, dan kan je de belasting prima baseren op het winkelbasisadres.

Maar verkoop je een fysiek product en verstuur je dit ook naar andere landen, dan moet je vaak het BTW-tarief van dat land in rekening brengen. In dat geval moet je bij de “Bereken belasting gebaseerd op” instellingen voor het “verzend adres” gaan. Deze optie kan je eventueel aanvullen met een geolocatie koppeling voor automatische selectie.

Doe je dit, dan worden de juiste BTW-tarieven al eerder getoond op basis van het IP adres of de taalinstellingen van de bezoeker.

dubbel check je belastingen en check dit regelmatig om problemen te voorkomen
Wil je zeker zijn dat je de juiste btw-regels hanteert? Controleer dit dan bij je boekhouder en/ of de Belastingdienst.

Belastingklasse voor verzendkosten

Met deze optie kan je het btw-tarief selecteren dat berekend moet worden over de producten en diensten binnen je webshop. Het standaard tarief is 21%, maar je kan ook andere btw-tarieven instellen zoals 9% en 0%. In de meeste gevallen kan je de belastingklasse laten staan op ‘gebaseerd op artikelen in de winkelmand’.

belasting voor verzendkosten is in NL standaard op basis van de producten.

Liever helemaal geen btw berekenen omdat het om een zakelijke klant gaat? Check dan ook onze Q&A.

Drempelbedragen en verkopen aan EU-landen

Verkoop je voor €10.000,- of meer aan het buitenland (maar wel  binnen de EU), dan moet je zodra je €10.000 aan verkopen hebt de belastingtarieven hanteren van het EU-land waaraan je jouw goederen of diensten verkoopt. Dit noemen we drempelwaarden.

Als je producten aan klanten in het buitenland verkoopt, dan hoef je niet vanaf de eerste sale het btw-tarief van dat land te gebruiken. Dit zou een enorme administratieve rompslomp worden en daarom zijn tussen EU-landen drempelbedragen afgesproken. Verkoop je dit jaar voor meer dan €10.000,- aan het buitenland? Dan moet je het btw-tarief hanteren van dit EU-land.

Informeer voor exacte regelgeving bij je boekhouder of de Belastingdienst.

Aanvullende belastingklassen binnen WooCommerce

Met de optie ‘Aanvullende belastingklassen’ kan je zelf extra belastingtarieven toevoegen aan je webwinkel. De standaard btw-tarieven voor Nederland zijn 21%, 9% en 0%. Als je een webshop hebt zal je overigens waarschijnlijk niet te maken krijgen met het nultarief.

  • 21% is het meest voorkomende btw-tarief. Dit is van toepassing op de meeste producten en diensten
  • 9% is het lage btw-tarief en geldt voor etenswaren en sommige diensten
  • 0% geldt in specifieke gevallen zoals het exporteren van goederen of wanneer je gebruikmaakt van de kleineondernemersregeling (KOR)

Aanvullende belastingklassen instellen

Om “aanvullende belastingklassen” toe te voegen, voeg je onderstaande regels toe:

in principe kan je zoveel regels toevoegen als nodig.

Klik vervolgens boven in het menu op één van de klassen om het btw-tarief in te stellen en klik op “Voeg rij toe”: 

WooCommerce belasting per klasse en land toevoegen

Omdat binnen Nederland in alle provincies dezelfde btw-tarieven gelden, hoef je bij “Staat code”, “Postcode” en “Plaats” niets te vullen. Met de * Asteriks geef je aan dat dit voor alle invoer in dat betreffende veld zo is.

in dit voorbeeld een 0% belasting regel die voor alle landen van toepassing is.

Heb je ook klanten uit bijvoorbeeld België? Dan voeg je gemakkelijk nog een rij toe. Je kiest dan voor landcode BE en vul de standaardtarieven in die voor België gelden.

Technisch onderhoud van WooCommerce website

Hulp nodig bij het doorontwikkelen en optimaliseren van je WooCommerce shop? Bekijk dan onze WooCommerce service pakketten of neem contact op.

Afbeeldingen uploaden in WordPress lukt niet

In WordPress kan je mediabestanden toevoegen aan je site, pagina en blog posts. Het kan voorkomen dat het afbeeldingen uploaden niet (meer) werkt. Denk aan foutmeldingen als: 

  • Je hebt geen toestemming om dit bestandstype te uploaden
  • Uploaden media mislukt. Als dit een foto of een grote afbeelding is, verklein deze dan en probeer opnieuw
  • Dit bestand is leeg
  • Dit bestandstype wordt hier niet ondersteund

Naast deze foutmeldingen zijn er nog talloze andere foutmeldingen waar je tegenaan kan lopen. Lukt het uploaden van een afbeelding of media dus niet – of niet meer? En zijn de bovenstaande foutmeldingen herkenbaar? Lees dan verder voor de mogelijke oplossingen.

Geen opslagruimte meer beschikbaar

Alle content van jouw website (teksten, afbeeldingen maar ook de kleuren die je gebruikt en waar wat staat op je site) wordt opgeslagen bij je WordPress hosting provider. Al deze bestanden nemen opslagruimte in beslag. Na verloop van tijd kan het voorkomen dat je opslagruimte vol is en kan je dus geen nieuwe mediabestanden meer toevoegen. 

De makkelijkste (en kostenlose) manier om dit op te lossen is door je mediabibliotheek op te schonen. Log in op de admin pagina van je WordPress site en klik op Media > Bibliotheek om al je geüploade bestanden te zien en te verwijderen.

onder media > bibliotheek kan je een overzicht krijgen van alle geüploade media binnen je website.

Met het verwijderen van foto’s die je niet (meer) gebruikt maak je niet alleen ruimte om nieuwe mediabestanden toe te voegen, ook verklein je hiermee de bestandsgrootte van je WordPress back-ups. Waardoor het maken, downloaden en herstellen van back-ups sneller gaat. Naast het verwijderen van afbeeldingen is het ook zinvol om bestaande afbeeldingen te optimaliseren

Tip: check ook of de backups niet binnen je bestaande hosting pakket worden opgeslagen. Ook dit neemt veel ruimte in beslag.

Verouderde browser

Niet alleen een volle mediabibliotheek kan ervoor zorgen dat het uploaden van afbeeldingen niet meer lukt. Een andere mogelijkheid is dat je werkt vanuit een verouderde web browser. Probeer in dat geval de afbeelding te uploaden vanuit een andere webbrowser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox – of je huidige browser te updaten. Ook kan je proberen om eerst de browser cache te verwijderen, of proberen een afbeelding te uploaden via de incognito modus van je web browser.

Een browser die veel problemen geeft is Safari en dan voornamelijk op de iets oudere laptops en iPads van Apple. Safari updates worden namelijk enkel in combinatie met updates van het besturingssysteem uitgebracht 

Corrupte afbeelding in mediabibliotheek 

Wanneer je te maken hebt met een corrupte afbeelding, verklein de afbeelding dat eerst op je eigen computer met bijvoorbeeld Photoshop of Paint en zorg dat de afbeelding bij voorkeur ruim onder de 1MB zit. Zorg dat je het bestand opslaat als .jpg en de naam van het bestand geen spaties, hoofdletters of vreemde karakters bevat. Sommige hosting omgevingen hebben namelijk moeite met tekens als è é ä ö ü ß etc. in de bestandsnaam. 

Verkeerd bestandsformaat

De WordPress mediabibliotheek ondersteunt alle standaard bestandsformaten op het gebied van afbeeldingen, video’s, audiobestanden, pdf’s en overige documenten:

  • Afbeeldingen (.jpg, .jpeg, .png, .gif, en .ico)
  • Audiobestanden (.mp3, .m4a, .ogg, en .wav)
  • Video’s (.mp4, .m4v, .mov, .wmv, .avi, .mpg, .ogv, .3gp, en .3g2)
  • PDF’s
  • Word documenten
  • Excel spreadsheets
  • Powerpoint presentaties
  • Adobe Photoshop documenten

Staat het bestandsformaat hier niet tussen? Probeer je bestand dan eerst te converteren naar één van bovenstaande formats. Heb je dit gedaan en lukt het uploaden nog steeds niet?

Het afbeeldingen uploaden in WordPress werkt nog steeds niet

Heb je bovenstaande tips opgevolgd? Maar werkt het uploaden van afbeeldingen nog steeds niet? Bij WPHelpdesk helpen we jou met het oplossen van je WordPress probleem. Wil je altijd terecht kunnen bij ons voor al je WordPress vragen? Bekijk dan onze Site Service pakketten

Website verdwenen? Dit zijn je opties

Je wordt ‘s ochtends wakker, kijkt naar je website maar er is niets meer… wat nu?! 

Het kan verschillende oorzaken hebben dat je website niet meer te zien is. Kunnen bezoekers geen bestellingen meer in je webshop plaatsen? Of kunnen zij niet meer de benodigde info vinden op je site? Dit heeft direct gevolgen voor je bezoekersaantallen en dus je omzet.

We begrijpen dat je je website zo snel mogelijk weer online wilt hebben. Met meer dan 15 jaar ervaring in het bouwen en onderhouden van WordPress websites helpen we je graag met het oplossen van dit probleem. Op deze manier is je WordPress website zo snel mogelijk weer online en bereikbaar voor potentiële klanten.

Wat kan ik doen als mijn WordPress website niet meer te zien is?

Er zijn een aantal mogelijkheden, daarbij is het wel belangrijk om te weten wat en waar het precies fout gaat.

WordPress site niet vindbaar in Google?

Controleer eerst of je website écht verdwenen is. Het kan namelijk gebeuren dat je website niet wordt getoond in de zoekresultaten, maar wel als je de URL van je website direct intypt van de adresbalk van je browser.

Log in op de admin pagina van je WordPress site. Check of ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ per ongeluk aanstaat. Klik op Instellingen > Lezen om deze instelling aan te passen. 

Zoekmachine zichtbaarheid
Zorg dat je site geïndexeerd mag worden in zoekmachines, dit vinkje moet uit staan.

Kan je de website ook niet vinden wanneer je het adres direct intypt in de webbrowser? 

Controleer of je hosting provider een storing heeft

Het kan voorkomen dat het probleem bij je eigen internetprovider ligt of je website niet bereikbaar is als gevolg van een IP blokkade. Je kan dit gemakkelijk testen door je website URL in te voeren op https://downforeveryoneorjustme.com. Is de website voor iedereen offline? Kleine kans dat dit dan aan jou ligt.

Vervolgens kan je ook kijken of je webhosting provider een statuspagina heeft waarop ze storingen delen. Wanneer ze zo’n pagina hebben en de storing bekend is, dan hoef je waarschijnlijk enkel af te wachten tot de storing verholpen is.

Weet je de naam niet van je webhosting provider en kan je deze ook niet terugvinden op een recente factuur? Lees dan door in het volgende deel.

Controleer de status van je domeinnaam

Mogelijk is de registratie van je domeinnaam verlopen. Dit kan het geval zijn wanneer je om welke reden dan ook nog niet betaald hebt voor een verlenging. Je kan de status van een .nl domeinnaam inzien via SIDN.nl. Voor een .be domeinnaam kan dit via dnsbelgium.be. Bij transip.nl kan je de status van een domeinnaam controleren ongeacht de extensie. 

In de WHOIS-gegevens van deze partijen zijn vaak handige details te vinden zoals de nameservers en registrar. De nameservers verwijzen vaak naar de webhosting provider. De registrar is de partij die de registratie van de domeinnaam beheert.

Is je domeinnaam niet meer geregistreerd? Dan blijft deze nog 40 dagen in ‘quarantaine’. Dit is de periode waarin je domeinnaam niet meer geregistreerd is, en alleen jij als laatste domeinnaamhouder de domeinnaam opnieuw kan registreren. Dit gaat het eenvoudigst via de laatst gebruikte registrar. Is je domein vrij voor registratie? Zorg er dan voor dat je je domeinnaam zo snel mogelijk opnieuw claimt. 

Mijn webhosting en domeinnaam zijn oké

Zijn er geen problemen met de webhosting of domeinnaam, maar betreft het een technische fout zoals een blanco pagina (500 error) of een melding als “De site ondervindt technische problemen”? In dat geval is je website niet verloren en kunnen wij dit WordPress probleem voor je oplossen!

Is er om welke reden dan ook niets meer aanwezig qua gegevens binnen het webhosting pakket en heeft je webhosting provider geen backups die jij kan gebruiken? Dan wordt het al een stuk lastiger maar zijn er gelukkig nog steeds een paar opties:

Controleer je eigen backups

Controleer allereerst of je zelf een WordPress backup hebt gemaakt en die lokaal hebt opgeslagen op je eigen PC of bij een online cloudopslagdienst. Wanneer jij je website door iemand laat beheren of recent aanpassingen hebt laten doen, vraag dan of er een backup is gemaakt. 

Bij WPHelpdesk maken we voor al onze WordPress onderhoudspakketten standaard dagelijks backups. Zo weten we zeker dat er geen gegevens verloren gaan.

Wanneer je een volledige backup hebt, dan kan je website aan de hand hiervan weer volledig hersteld worden. Maar heb je geen werkende backup en lijkt alle hoop verloren? Soms is er met wat magie toch wel iets mogelijk.

Content herstellen

Heb je tijdens het maken van je website je teksten eerst in een Word document geschreven? En deze per mail naar iemand toegezonden om te laten controleren? In dat geval kan je deze teksten gebruiken om je website opnieuw op te bouwen. Daarnaast zijn er nog enkele andere opties, zeker wanneer je website pas sinds kort ‘weg’ is:

Allereerst kan je in Google heel specifiek naar je website zoeken. Dit doe je door als zoekopdracht site:mijnwebsite.nl in te voeren. Daarmee krijg je een overzicht van alle pagina’s die Google geïndexeerd heeft van je website. Google slaat van veel pagina’s een ‘Cache’ versie op. Jij kan die versie bekijken om vervolgens de teksten via die weg veilig te stellen. 

Dat doe je door op de ‘drie puntjes’ achter het resultaat te klikken en vervolgens op ‘In cache’:

bekijk extra info over een zoekresultaat in google
klik op de drie puntjes achter het zoekresultaat
google cache versie van een website tonen
Klik vervolgens op in cache om de door google opgeslagen versie te zien

Een ander alternatief is de website proberen te zoeken via https://web.archive.org deze dienst archiveert ook behoorlijk veel websites. Echter staat lang niet altijd alles in dit archief.

waybackmachine van web.archive.org
Deze site heeft van veel websites een oudere versie gearchiveerd

Toch kan je via deze stappen soms nog voldoende informatie terugvinden om een website bijna volledig te herstellen of opnieuw op te bouwen.

Zoals we ook met onderstaande website hebben weten te doen:

Oude versie in web.archive
oude versie uit webarchive
Opnieuw opgebouwde website
nieuwe versie door ons gebouwd

Je kan ons dan ook altijd vragen wat de mogelijkheden zijn om je WordPress website te laten bouwen.

Hoe voorkom ik dat mijn WordPress website verloren gaat?

Maak regelmatig een backup van je WordPress website. Zo heb je altijd een recente versie van je website achter de hand. Zorg ook dat deze backups worden opgeslagen op een plek buiten je webhosting om. Regel daarnaast dat betalingen voor je domeinnaam en webhosting via een automatische incasso gaan. Zo voorkom je dat je abonnement voor webhosting of je domeinnaam wordt stopgezet vanwege een gemiste betaling.

Daarnaast kan het ook helpen om ‘uptime monitoring’ in te stellen zodat je een melding krijgt wanneer de website offline gaat of onbereikbaar wordt. Een eenvoudige en voordelige optie om mee te beginnen is in dat geval UptimeRobot.

Je leest deze pagina nu waarschijnlijk omdat je website verdwenen is. Met onze Site Service pakketten had dit voorkomen kunnen worden. Hulp nodig bij het terughalen van je website? Neem dan nu contact op. We helpen je dan niet alleen met het terughalen van je site, ook adviseren we je hoe je dit in de toekomst kan voorkomen. 

Handmatig een WordPress back-up maken

Het is belangrijk om regelmatig een back-up te maken van je WordPress website, zodat je gegevens en bestanden veilig zijn in het geval er iets misgaat. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je een back-up van je WordPress website maakt en hoe je deze kan opslaan en herstellen.

Een handmatige WordPress back-up is handig wanneer

  • WordPress niet meer werkt en je geen backup kan maken met een plugin
  • Je webhosting provider geen backups maakt (ja die bestaan nog…)
  • Je jouw site niet via een plugin kan herstellen omdat die niet werkt
  • Je gedeeltes van een backup wilt terugzetten
  • Deze skill is ook handig te hebben voor systemen anders dan WordPress

Belang van een WordPress back-up maken

Het is belangrijk om altijd een actuele back-up van je WordPress website achter de hand te hebben. Los van het oplossen van onverwachte problemen zijn WordPress back-ups handig (lees ‘een must’) wanneer je nieuwe plugins, thema’s en andere aanpassingen aan je website wilt testen. Er kan tenslotte altijd iets misgaan. Met een recente back-up kan je jouw site altijd weer herstellen naar de situatie voor de aanpassingen.

Maar ook wanneer je jouw WordPress website migreert naar een nieuwe hosting provider of domein gebruik je een back-up om je website weer online te krijgen vanaf je nieuwe hosting provider.

Wist je dat al onze service pakketen inclusief supersnelle webhosting van onze hostingpartner komen? 

Handmatig WordPress backup maken

Bij deze stap leggen we je uit hoe je handmatig zelf een backup maakt van je WordPress website.

Wat heb je nodig?

  • FTP login gegevens
  • Een FTP-programma, meer informatie in deze handleiding
  • Een database programma, Adminer is universeel. Als je webhost phpMyAdmin aanbiedt is dat nog makkelijker

Uitleg video

1. Maak verbinding met je website via FTP

Log in met de FTP-gegevens van je hostingprovider en ga naar de ‘document root’, ook wel de installatie map van WordPress.

Dit is het moeilijkste deel omdat de mappenstructuur per webhosting provider kan verschillen.

In ons artikel FTP-handleiding voor WordPress leggen we dit in meer detail uit.

schermafbeelding van filezilla met actieve connectie
Verbinding maken via ftp in Fillezilla

Rechtsonder zie je nu alle mappen van je website. In de linkerkolom zie je de mappen van je PC. Hierin staan al je plugins, thema’s en afbeeldingen opgeslagen. Sleep nu alle bestanden uit de rechterkolom naar je PC (linkerkolom). Je kan ook enkel de wp-content map en het wp-config.php bestand uit de rechterkolom downloaden.

filezilla highlight wp-content map
sleep minstens de wp-content map naar je pc

De volgende stap is om in te loggen in de database van je website. Hier staan alle teksten, pagina’s, menu’s en instellingen opgeslagen.

Kijk of je webhost phpmyadmin aanbiedt op jouwwebsite.nl/phpmyadmin. Of installeer Adminer en log daarmee in op de database.

highlight wp-config.php
in het wp-config.php bestand kan je de database gegevens terug vinden.

Om in te loggen kan je het wp-config.php bestand raadplegen. Hier vind je de login gegevens van de database.

Open het bestand in kladblok en zoek de regels met daarin DB_USER en DB_PASSWORD. Na de komma, tussen aanhalingstekens vind je de logingegevens.

database gegevens in wp-config.php bestand
hier zie je de WordPress database gegevens terug.

4a. Database exporteren via phpmyadmin

Klik bovenin op ‘Exporteer’ en zorg dat de Indeling op ‘SQL’ staat. Klik vervolgens op ‘Starten’. Je database wordt nu gedownload op je PC. Bewaar deze bestanden veilig!

phpmyadmin database export maken
in phpmyadmin klik je op export en vervolgens op starten

4b. Database exporteren via Adminer

Ga naar Adminer.org en download het programma.

Sleep nu het Adminer-bestand naar de rechterkolom in FileZilla. Kopieer nu de naam van het bestand en plaats dit achter je url in de zoekbalk.

adminer uploaden met filezilla
sleep het adminer bestand van je pc naar je webhost

Er verschijnt nu een login waarmee je kan inloggen op de database van je site via Adminer. Gebruik hiervoor de logingegevens uit het wp-config.php bestand (zie stap 3).

Klik vervolgens op Exporteren > Opslaan > Exporteren om de database te downloaden.

database exporteren in adminer
bij adminer vind je de export knop aan de linkerzijde

Database backup herstellen

Dezelfde tools die je gebruikt voor het downloaden van je WordPress-gegevens gebruik je ook voor het herstellen van je gegevens. In plaats van het exporteren van je gegevens, importeer je ze en sleep je de bestanden van je PC weer naar de webhosting omgeving.

phpmyadmin import database
bij phpmyadmin kan je via import een database backup importeren.

Vragen over back-ups?

Wil jij je WordPress back-ups echt goed geregeld hebben? Standaard inbegrepen en onderdeel van onze WordPress onderhoudspakketten.

WooCommerce beperkte voorraad

Heb je een WooCommerce shop en verkoop je producten die maar beperkt voorradig zijn dan zal je wellicht al gemerkt hebben dat dit niet altijd even lekker werkt zoals je zou willen.

De standaard WooCommerce functionaliteit voor voorraadbeheer “Hold stock” brengt de voorraad pas in mindering op het moment dat het betaalproces gestart wordt.
Wanneer je webshop grote voorraden heeft en niet zoveel gelijktijdige bezoekers zal je hier in praktijk niet zoveel van merken.
Immers kunnen, met 100 producten op voorraad, 20 mensen gelijktijdig er 5 kopen zonder problemen.

Heb je echter een product dat bijvoorbeeld een populaire, limited edition variant is met een voorraad van 5 én je hebt gelijktijdig 20 mensen die dit willen kopen dan wordt het vervelend.

Deze 20 mensen kunnen je limited edition product namelijk allemaal in hun winkelmandje stoppen zonder dat de voorraad aangepast wordt. Pas op het moment dat er afgerekend gaat worden zal de voorraad in mindering worden gebracht en gereserveerd, totdat de betaling geslaagd is.

Dat betekend 15 teleurgestelde klanten met zelfs kans op een zelfde aantal negatieve reviews.

Het mooie van WordPress en WooCommerce is nu dan weer dat er natuurlijk al een oplossing voor is gemaakt in de vorm van een plugin.

De plugin WooCommerce Cart Stock Reducer gemaakt door James Golovich verhelpt dit probleem, door de voorraad al in mindering te brengen op het moment dat het toegevoegd wordt aan het winkelmandje.

Ook kan je met een ‘custom key’ op product niveau aangeven hoelang dit product gereserveerd blijft en dus hoeveel tijd je bezoeker heeft om af te rekenen.

Hoe komt de afreken countdown er in WooCommerce dan uit te zien?

In dit voorbeeld gebruiken we het standaard Storefront thema van WooCommerce zelf en hebben we aan de vormgeving en teksten nog niets aangepast. Verder heeft het voorbeeld product slechts 1 op voorraad.

Na het toevoegen aan je winkelmandje komt er een melding in de shop te staan die de gebruiker er op wijst dat er snel afgerekend moet worden. Op de locatie van de voorraad komt nu een melding dat er op dit moment geen voorraad beschikbaar is maar dat je wel al één van het product in je mandje hebt zitten.

WooCommerce product countdown
De bezoeker heeft maar beperkte tijd om af te rekenen

Als een andere bezoeker het product bekijkt zal die enkel een melding zien dat het product niet beschikbaar is. Hierbij wordt ook aangegeven wanneer de countdown afloopt en mogelijk weer beschikbaar is.

product zo weer beschikbaar
De melding voor andere bezoekers wanneer het product gereserveerd is.

Ben je te traag met afrekenen dan komt er na verloop een melding in beeld dat het product weer uit je mandje is verwijderd, klaar voor de volgende om te bestellen.

WooCommerce product uit mandje verwijderd
De melding wanneer het product uit het mandje is verwijderd omdat er niet snel genoeg is afgerekend.

Ook in het mandje zelf komt een melding met countdown in beeld. Dit is zodat de koper weet wanneer het product uit het mandje wordt verwijdert.

WooCommerce beperkte voorraad countdown in winkelmand
Zo ziet de aftel timer op de winkelmand pagina er standaard uit.

Instellingen

De standaard instellingen van deze plugin kunnen aangepast worden onder “WooCommerce” > “instellingen” (1) > “Integraties” (2) > “cart stock reducer” (3)

WooCommerce beperkte voorraad instellingen
De verschillende instellingen voor de plugin.

Hier kan je alle opties van de plugin vinden. De eerste is zeer belangrijk “Enable Cart Stock Reducer” hiermee activeer je dat de voorraad in mindering wordt gebracht bij het toevoegen aan een winkelmandje.

Vervolgens heb je de opties om de tekst aan de te passen die aan de voorkant van de site wordt getoond.
Een paar codes die hierbij handig zijn, die je zeker niet moet vergeten, zijn:
%CSR_EXPIRE_TIME% – dit geeft de countdown weer.
%CSR_NUM_ITEMS% – deze geeft het aantal dat op dit moment in het mandje van de betreffende gebruiker bevindt.

Er missen echter ook nog 2 tekst regels in de instellingen die enkel aangepast kunnen worden met een vertaal plugin zoals Locotranslate. Dit zijn namelijk de regels:
“Please checkout within -TIME- to guarantee your item does not expire.”
“Please checkout within -TIME- or this item will be removed from your cart.”

Daarnaast kan je nog aangeven of producten in het winkelmandje automatisch moeten verlopen, hoe snel dat dan gebeurd en of de aftel timer wel of niet weergegeven moet worden.

Afwijkende countdown op product niveau

Om een kortere of langere countdown in te stellen voor een enkel product moet dit ingevoerd worden met een ‘Custom key’, in het Nederlands “Extra velden”.
Om die optie te krijgen moet je bij het aanpassen van het product eerst rechtsboven op “Schermopties” (1) klikken, vervolgens moet je zorgen dat de checkbox bij “Extra velden” (2) aanstaat zoals in de afbeelding hier onder gedaan is.

WooCommerce beperkte voorraad toon extra velden
Toon de extra velden bij WooCommerce producten

Vervolgens komt er als je verder naar beneden scrolt een extra kader bij met de titel “extra velden”

In de documentatie van de plugin staat daarover het volgende:

Expiration times are plain english using whatever types php’s strtotime can support (Examples: 10 minutes, 1 hour, 6 hours, 1 day)
Per item expiration time can be configured by adding a Custom Field to each item using the configured
‘Expire Custom Key’ (default name is ‘csr_expire_time’).

De Examples moeten in dit geval Engels blijven, aangezien dit direct vanuit PHP komt.

Om deze waardes toe te voegen moet je in het extra veld kader mogelijk nog op “nieuwe toevoegen” klikken om de waardes in te voeren.

WooCommerce beperkte voorraad verloop tijd
aangepast verlooptijd invoeren in de extra velden sectie

Op deze manier kan je door middel van de plugin WooCommerce Cart Stock Reducer zorgen dat het product niet vaker in een mandje geplaatst wordt dan dat het voorradig is.

Hulp nodig bij de implementatie van deze plugin of aanpassingen?
Dan zijn onze WooCommerce onderhoudspakketten wat voor jou!

WordPress mail versturen via Brevo (voorheen SendinBlue)

Verstuurt WordPress de e-mails niet?
Verstuurt Contact Form 7 de offerte aanvragen niet goed?
Komen order bevestigingen vanuit WooCommerce niet aan of vaak in de spam map terecht?

Zo kan bijvoorbeeld ook de e-mails om je wachtwoord te herstellen niet verzonden worden en kan je de toegang tot de website kwijtraken.

Dat herstellen op het moment is enorm lastig, technisch en geeft je een hoop stress die voorkomen kan worden.

E-mails die niet goed verzonden worden vormen een groot probleem en kunnen behoorlijk vervelende consequenties hebben. Met Send in Blue, kan je deze problemen verhelpen.

Met een paar extra handelingen kan je een hoop narigheid voorkomen

  • E-mails die altijd goed aankomen en dus niet meer in de spam-map belanden
  • WooCommerce bestel bevestigingen die goed verzonden worden
  • Wachtwoord reset emails die verzonden worden wanneer dat nodig is
  • De mogelijkheid om te controleren of een e-mail ook écht afgeleverd is, zonder dat je hoeft te programmeren

Oorzaken van het niet juist versturen van je formulieren en e-mails zit vaak aan de webhosting kant. Zo kan het IP adres van de webhost op een blacklist staan, omdat een andere klant van hun, die toevallig op dezelfde server zit, langere tijd spam heeft verstuurd vanaf zijn website.

Het kan ook zijn dat de ‘DNS-records’ van je domeinnaam niet goed ingesteld staan, daardoor kan je website niet geautoriseerd zijn om uit jouw naam e-mail te versturen.
Daarnaast zijn er ook nog webhosting providers waar de PHPmail functie uitgeschakeld staat, wat ze je dan ook nog eens ‘vergeten’ te vertellen.

Nu ben je niet de eerste en zal je ook niet de laatste zijn die problemen ondervind met het versturen van e-mail vanaf de website of dit beter wilt laten functioneren. Er zijn gelukkig bedrijven die zich hier in gespecialiseerd hebben, de dienst die ze aanbieden waarvan we gebruik gaan maken heet ‘Transactional E-mail’.

We gebruiken in deze uitleg Send in Blue, voor kleine websites met lage volume’s is dit zelf volledig gratis tot 40 emails per uur / 300 emails per dag! Het aanmelden is zo gepiept en we hoeven ook geen betaalgegevens in te voeren tijdens dit proces, dus ook geen onverwachte kosten of rekening!

Uitleg in tekst en schermafbeeldingen gaat verder onder de video

We gaan om te beginnen naar Send in Blue en klikken op de aanmeld knop Sign up free.

  1. Je gaat om te beginnen naar Send in Blue en klikken op de aanmeld knop “Sign up free”.

We vullen onze gegevens in om een account aan te maken en klikken op Get Started

Vul je gegevens in om een account aan te maken en klikken op “Get Started”

Bevestig je e-mailadres om gebruik te kunnen maken van het account

Bevestig je e-mailadres om gebruik te kunnen maken van het account

Volg de stappen om je profiel compleet te maken. Klik onderaan de pagina op Complete my profile

Volg de stappen om je profiel compleet te maken.
Klik onderaan de pagina op “Complete my profile”

Click on Complete my profile

Click on “Complete my profile”

Als je een mobiel nummer ingevoert hebt krijg je een code toegestuurd om je nummer te bevestigen.

Als je een mobiel nummer ingevoerd hebt krijg je een code toegestuurd om je nummer te bevestigen.

Nu je account bij Send in blue is aangemaakt en werkt kunnen we terug gaan naar je WordPress website.

Nu je account bij Send in blue is aangemaakt en werkt kunnen we terug gaan naar je WordPress website.

Vanuit het Dashboard klik je op Plugins  Nieuwe plugin

Vanuit het Dashboard klik je op “Plugins” > “Nieuwe plugin”

1. Zoek allereerst naar sendinblue 2. Vervolgens kan je bij het SendinBLue Subscribe Form and WP SMTP op de Nu installeren knop klikken Wanneer die geinstalleerd is ook op activeren

  1. Zoek allereerst naar “sendinblue”
  2. Vervolgens kan je bij het “SendinBlue Subscribe Form and WP SMTP” op de “Nu installeren” knop klikken
    Wanneer die geïnstalleerd is ook op “activeren”

1. Er is nu een nieuw menu bijgekomen SendinBlue klik hierop.  Het create account deel hebben we al gedaan, je kan dus direct op de link klikken bij punt 2 om de API key te krijgen.

  1. Er is nu een nieuw menu bijgekomen “SendinBlue” klik hierop.
    Het create account deel hebben we al gedaan, je kan dus direct op de link klikken bij punt 2 om de API key te krijgen.

Click on SMTP

Click on “SMTP”

Ondanks dat dit API Key genoemd wordt heb je de SMTP key 'master password nodg. Die vind je in het SMTP tabje op send in blue (1)  Kopieer en 'Master password' wat bij de 2 staat en ga terug naar je WordPress site.

Ondanks dat dit API Key genoemd wordt heb je de SMTP key ‘master password nodig.
Die vind je in het SMTP tabje op send in blue (1)
Kopieer en ‘Master password’ wat bij de 2 staat en ga terug naar je WordPress site.

Plak de sleuten in het invoerveld en klik op Login

Plak de sleutel in het invoerveld en klik op “Login”

Je bent nu ingelogd. Het kan zijn dat Transactional emails niet autmatisch geactivered is. Volg dan de stap in de melding en stuur een email naar contact@sendinblue.com met het verzoek om dit te activeren.

Je bent nu ingelogd.
Het kan zijn dat “Transactional emails” niet automatisch geactiveerd is.
Volg dan de stap in de melding en stuur een email naar [email protected] met het verzoek om dit te activeren.

Het verzenden gebeurt nu via Send in Blue.  Om er voor te zorgen dat E-mails beter aankomen en de kans te verkleinen dat ze in de spammap terecht komen moet je het afzend domein nog verifieren. Dat doe je door rechts boven (1) op je account naam te klikken en vervolgens op Senders & IP (2)

Het verzenden gebeurt nu via Send in Blue.
Om er voor te zorgen dat E-mails beter aankomen en de kans te verkleinen dat ze in de spam-map terecht komen moet je het afzend domein nog verifiëren.
Dat doe je door rechts boven (1) op je account naam te klikken en vervolgens op “Senders & IP” (2)

Vervolgens klik je op Add a new domain (1)  en vul je in het popup kader dat verschijnt (2) je domeinnaam in zonder www! Zet ook het vinkje aan bij I would like to use this domain name to digitally sign my emails (SPF, DKIM, DMARC) (3)

Vervolgens klik je op “Add a new domain” (1)
en vul je in het popup kader dat verschijnt (2) je domeinnaam in zonder www!
Zet ook het vinkje aan bij “I would like to use this domain name to digitally sign my emails (SPF, DKIM, DMARC)” (3)

Vervolgens krijg je een scherm met gegevens die ingevoerd moeten worden in de 'DNS' van je domeinnaam. Dat doe je bij de webhosting provider waar het domeinnaam geregistreerd is. Bij een beetje service gerichte partij kan je deze gegevens ook bij hun support inschieten zodat ze dit voor je instellen. Voor wie de weg weet binnen zo'n paneel is dit meestal binnen 5 minuten gepiept. Als je de login gegevens hebt van je webhosting beheer paneel zouden we je hierbij meestal ook wel telefonisch kunnen helpen als je AnyDesk of Teamviewer geïnstalleerd hebt (voor schermdelen)

Vervolgens krijg je een scherm met gegevens die ingevoerd moeten worden in de ‘DNS’ van je domeinnaam.
Dat doe je bij de webhosting provider waar het domeinnaam geregistreerd is.
Bij een beetje service gerichte partij kan je deze gegevens ook bij hun support inschieten zodat ze dit voor je instellen.

Hulp hierbij is natuurlijk inbegrepen bij onze Site Service & WordPress onderhoud dienst

De site ondervindt technische problemen

Krijg je een van de volgende foutmeldingen?

  • De site ondervindt technische problemen.
  • The site is experiencing technical difficulties
  • De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.
  • The site is experiencing technical difficulties. Please check your site admin email inbox for instructions
  • WordPress > fout

Sind WordPress 5.2 is er een PHP Error Protection aanwezig. Het doel hiervan is dat jij als site eigenaar, zonder programmeur plugins of thema’s kan uitschakelen die fatale foutmeldingen veroorzaken.

Als zo’n fatale fout zich voordoet komt voor niet ingelogde gebruikers de melding “De site ondervindt technische problemen.” inbeeld. In eerdere WordPress versies zou de bezoeker een volledig witscherm krijgen, ook wel het “white screen of death” genoemd.
Beide ontstaan omdat zich op de achtergrond een fatale PHP fout voordoet die resulteert in een HTTP 500 error.

Als je als bezoeker de melding ziet dat de site technische problemen ondervind komt er bij het bezoeken van de admin doorgaans een andere melding naar voren, namelijk: “De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.”

Je ontvang dan een e-mail met een speciale login link. Met die link kan je inloggen in een speciale ‘herstelmodus’ of ‘Recovery Mode’ genoemd. In deze herstelmodus werkt alles behalve de plugin of thema die de fatale foutmelding heeft veroorzaakt, die is gepauzeerd.

Tevens wordt in die e-mail ook de PHP foutmelding meegezonden. Die foutmelding kan je gebruiken bij je hulp vraag. Aan de hand van die foutmelding kunnen programmeurs vaak goed inschatten waar het probleem vandaan komt en hoe die op te lossen is.

Als je wel de melding “De site ondervindt technische problemen” in beeld krijgt maar geen e-mail ontvangt dan kan je de stappen volgen uit ons http 500 error artikel.

Het is dan aan te raden om niet enkel de debug modus aan te zetten maar ook de foutmeldingen op te slaan in een log.
Dat kan door allereerst in het wp-config.php bestand.

define('WP_DEBUG', false);

te wijzigen naar:

define('WP_DEBUG', true);

Vervolgens plaats je daar de volgende regels nog onder:

define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', true );

In de /wp-content map komt na het herladen van de pagina met foutmelding een bestand debug.log te staan met de foutmeldingen er in.

Dit is allemaal vrij technisch, mocht je er niet uitkomen dan kan je ook je hulpvraag insturen.
In de meeste gevallen kunnen wij het probleem ook voor je oplossen.

FTP instellingen & handleiding voor WordPress

In dit artikel gaan we de wat en hoe over FTP behandelen. FTP maakt al jaar en dag een belangrijk onderdeel uit van de ‘toolbox’ van vrijwel iedere web-ontwikkelaar voor het maken van een website.

Vroegâh kon je er haast niet aan ontkomen, een FTP programma was absolute noodzaak bij het installeren van WordPress. De “Famous 5-Minute Installation”** van WordPress draaide dan ook om FTP. Tegenwoordig komt FTP steeds meer op de achtergrond door de komst van 1-click-installaties en webhosting partijen waarbij WordPress al is voor geïnstalleerd.

Over het algemeen is het een mooie ontwikkeling dat steeds minder van dergelijke programma’s nodig zijn om te kunnen starten met je website. Dit heeft echter wel een keerzijde, op het moment dat je een FTP programma nodig hebt om bijvoorbeeld een 500 foutmelding te verhelpen kan dat de eerste keer zijn dat je hiermee in aanraking komt.

Wat is FTP?

FTP staat voor File Transfer Protocol. Ik noemde het al even, FTP is was nodig voor het installeren van WordPress, bij sommige webhosting providers is dit nog steeds het geval.

wat kan je met FTP?

Met het File Transfer Protocol kunnen bestanden van jouw computer gekopieerd worden naar het stukje webruimte dat je afneemt bij de webhost. Ook kan je er mee bestanden vanaf je website weer downloaden naar je computer. Eigenlijk is het net als Windows Verkenner maar dan om bestanden op je website te beheren.

Wat is sFTP?

FTP is inmiddels behoorlijk verouderd en eigenlijk niet veilig. Dat komt omdat de login gegevens en de bestanden die je naar de server verstuurt onversleuteld worden verzonden. Het kan zo zijn dat er iemand anders binnen je WiFi/internet netwerk mee kijkt met wat je verstuurt, inclusief je gebruikersnaam en wachtwoord. sFTP verhelpt dat probleem, de ‘s’ staat voor Secure bij gebruik van sFTP is de verbinding wel versleuteld en kan er niet meegekeken worden.

Wat is een (s)FTP server?

De (s)FTP server is ‘de andere computer’ waarmee je contact kan maken om de bestanden naar toe te kopiëren. In de meeste gevallen zal dit de server zijn van je webhosting provider waar ook je website op staat.

Onze top 2 gratis (s)FTP programma’s

Waarom maar twee, en waarom deze twee? Eenvoudig, dit zijn twee van de meest gebruikte FTP programma’s die zowel beschikbaar zijn voor Windows als voor Apple Mac computers. We kunnen een lijst opstellen met zowel programma’s voor Windows als voor Mac, daar heeft alleen niemand wat aan. De keuze is enorm en ieder programma werkt weer nét een beetje anders. Als je bij een van deze twee programma’s blijft is het een stuk eenvoudiger om handleidingen en tutorials te volgen. De weergave komt immers overeen met wat je in de uitleg zal zien.

Filezilla

FileZilla is een gratis FTP programma, dat beschikbaar is voor zowel Mac als Windows gebruikers.

Filezilla

Cyberduck

CyberDuck is een ander gratis FTP programma voor zowel Mac als Windows. Voor Mac gebruikers is dit programma ook beschikbaar in de App store.

Cyberduck gratis FTP programma

De sFTP instellingen:

  1. Server: Dit is de server van je webhosting waarmee je contact maakt, waar je gegevens opgeslagen staan. Bij sommige webhosts kan je ook je eigen domeinnaam of ftp.jouw-domein.nl gebruiken.
  2. Gebruikersnaam: Je FTP gebruikersnaam, dit is niet je WordPress gebruikersnaam!
  3. Poort: Het poortnummer, dit wordt automatisch door een FTP programma al ingevuld. voor FTP is de standaard poort 21 en voor sFTP 22. Wanneer je webhost een ander nummer gebruikt moet je dit handmatig invoeren.
  4. Wachtwoord: Je FTP wachtwoord, wederom is dit een ander wachtwoord dan dat je gebruikt voor WordPress.

Wat zijn mijn (s)FTP login gegevens?
Waar kan ik mijn FTP instellingen vinden?

De (s)FTP login gegevens worden verstrekt door je webhosting provider, meestal op het moment dat je een pakket bij ze afneemt. Als je deze gegevens kwijt bent kan het per webhoster verschillen hoe je die kan achterhalen. Voor een aantal providers hebben we een stukje verder naar onder de stappen staan om de gegevens te achterhalen.

 

WordPress ‘Root’

Wanneer je eenmaal ingelogd bent op de server van de webhosting met het FTP programma moet je navigeren naar de ‘WordPress root’. Waar die map zich precies bevind kan sterk wisselen per webhost en kan zelfs afhankelijk zijn op welke wijze WordPress geïnstalleerd is.

Wat kan je met (s)FTP als je WordPress gebruikt?


(s)FTP Instellingen

sFTP instellingen TransIP

In het TransIP beheerpaneel ga je naar ’Jouw website beheren’ daarna naar ‘SFTP bestandsbeheer’ vervolgens klik je op het tandwiel-icoon met ‘geavanceerd’ er naast om vervolgens op ‘SFTP Gegevens’ te klikken. Je zal nu een scherm zien met SFTP server, SFTP gebruiker, SFTP poort en Wachtwoord. Het wachtwoord zal je hier niet zien, mocht je die niet hebben, dan kan je die wel vanaf dit scherm opnieuw instellen.

voorbeeld van het transip beheerpaneel sftp gegevens overzicht

De gegevens bij de nummers kan je invoeren bij de overeenkomende nummers zoals aangegeven bij de FTP programma’s.

sFTP instellingen mijnDomein

Wanneer je inlogt op het beheerpaneel van mijnDomein klik je vanuit je product overzicht naar ‘instellingen’ dat achter ‘Webhosting’ staat. Vervolgens klik je op ‘SFTP informatie

voorbeeld van het MijnDomein beheerpaneel sftp gegevens overzicht

De gegevens bij de nummers kan je invoeren bij de overeenkomende nummers zoals aangegeven bij FTP programma’s. mijnDomein verschaft geen portnummer, je kan echter de ‘standaard’ SFTP poort 22 gebruiken.

sFTP instellingen Flywheel

Bij Flywheel werkt het nét iets anders, je login gegevens voor het beheer/administratie paneel zijn namelijk ook direct je sFTP gebruikersnaam en wachtwoord. De Hostnaam en poortnummer aldaar is sftp.flywheelsites.com en Port: 22 Als je iemand anders sFTP toegang wilt gegeven tot je website kan je die uitnodigen per e-mail om een account aan te maken als ‘collaborators’ van een website of ‘Member’ van je organisatie.

FTP instellingen SiteGround

Wanneer je inlogt op het paneel van SiteGround (ua.siteground.com) is onder ‘My Accounts’ en vervolgens het tabje ‘Information & Settings’ de FTP gegevens vrijwel direct zichtbaar. De FTP poort 21 kan je ook hier gebruiken.

voorbeeld van het siteground beheerpaneel sftp gegevens overzicht

Bij SiteGround is het aanpassen van het FTP wachtwoord en het toevoegen van meer gebruikers weggestopt in cPanel (rode knop). Klik daar vervolgens in het ‘files’ kader de optie ‘FTP Accounts

FTP instellingen Strato

Wanneer je inlogt op je paneel bij Strato kan je vanuit je Pakketoverzicht klikken op ‘Je pakket’ bij het pakket waarvan je de FTP gegevens wilt achterhalen. In het menu aan de linkerzijde klik je vervolgens op ‘Database en webspace’ en vervolgens op ‘FTP Management’. Je kan hier een nieuw FTP account aanmaken of van een bestaande account het wachtwoord wijzigen. Strato heeft ook zelf een uitgebreide handleiding omtrent FTP en hun mappen structuur.

FTP instellingen Vevida

Wanneer je inlogt op ‘my Vevida’ kan je onder Domeinen & Hosting je website aanklikken. Vervolgens kom je in het overzicht van je hosting pakket, daar kan je aan de rechterzijde ‘Website’ aanklikken. Je komt dan op de detail pagina met de FTP gegevens. Hier kan je ook nieuwe FTP accounts aanmaken of van een bestaand account het wachtwoord wijzigen. Als FTP poort kan je 21 gebruiken.

voorbeeld van het Vevida beheerpaneel sftp gegevens overzicht

sFTP instellingen Servebolt

Wanneer je inlogt op het beheer paneel van je Servebolt account (admin.servebolt.com) klik je in het linker menu op ‘Hosts’. Vervolgens klik je door op je host naam. Er verschijnt nu een extra menu waar je onder het kopje ‘sites’ de naam van de website dient aan te klikken. In het scherm dat je dan te krijg zijn direct de sFTP & SSH login gegevens zichtbaar.

voorbeeld van het Servebolt beheerpaneel sftp gegevens overzicht

sFTP instellingen YourHosting

Wanneer je inlogt op het paneel van YourHosting zie je vrijwel direct een blok met ‘FTP-gegevens’. Daar rechts onderin staat een link ‘ Naar FTP-gegevens’. Wanneer je daar op klikt kom je op een pagina met de benodigde gegevens.

voorbeeld van het yourhosting beheerpaneel sftp gegevens overzicht