WooCommerce product alleen afhalen

Afwijkende verzend, afhaal en betaal mogelijkheden instellen voor individuele producten binnen je webshop.

Wanneer is het handig om verzendopties en betaalmogelijkheden te beperken?

Als je producten aanbiedt die alleen af te halen zijn omdat het bijvoorbeeld om ingevroren of bederfelijke goederen gaat, producten die breekbaar zijn of van een formaat dat een alternatieve verzend en afhaal optie nodig is.

Dan wil je de verzend- en betaalmogelijkheden van deze producten apart kunnen instellen, om te voorkomen dat iemand dit bestelt en de mogelijkheid heeft een verkeerde verzendoptie te kiezen.

Hier leggen we je uit hoe je verzendopties en betaalmogelijkheden aanpast afhankelijk van het product. Kom je er na het lezen van onze uitleg nog steeds niet uit en wil je extra hulp? Neem dan contact op.

Bekijk onze uitlegvideo, de tekst uitleg gaat verder onder de video.

Producten instellen op enkel afhalen

In het voorbeeld uit de video werken we met twee producten: een product dat enkel afgehaald kan worden en een normaal product. Allereerst moeten we “afhalen” als verzendmethode toevoegen. Je doet dit door in het WordPress dashboard naar  WooCommerce > Instellingen te gaan.

Afhalen verzendmethode toevoegen

Vanuit de WooCommerce instellingen klik je op de tab “Verzendmethoden”. Hier kies je bij Verzendzone, zone toevoegen.

Geef de zone een naam (bijvoorbeeld “Afhaal”) en selecteer een regio. Wij kiezen voor Europa*. Tot slot voeg je de verzendmethode “Afhaal” toe en klik je op “Wijzigingen opslaan”. Het is nu voor bezoekers uit heel Europa mogelijk om een item te bestellen op je site en deze af te halen op locatie. 

*Wist je dat: Je verplicht bent om bestellingen vanuit alle EU landen te accepteren? Prijsdiscriminatie is niet toegestaan. Je hoeft echter niet naar alle landen te verzenden.
Bron: Europa.eu

Afhaal verzendmethode toevoegen binnen de WooCommerce instellingen.

Verzendklasse aanmaken

Daarnaast kan je een verzendklasse aanmaken. Dit is vooral handig wanneer je meerdere producten wilt groeperen op alleen afhalen.

Ga binnen de WooCommerce instellingen naar “Verzendmethoden” > “klassen” om een nieuwe verzendklasse aan te maken. Geef de verzendklasse vervolgens een naam, een slug en omschrijving, vergeet wederom niet om de verzendklasse op te slaan. 

Je scherm ziet er nu als volgt uit:

Verzendklasse toevoegen om producten later te kunnen groeperen binnen WooCommerce.

Ga daarna naar het “enkel afhaal product” via het WordPress dashboard. Kies vervolgens bij “Verzendmethode” voor “Alleen afhaal” en update het product rechts bovenin. 

Wijzig de verzendklasse van een product.

Betalingen instellen

Tot slot zullen we nog betaalmethoden moeten instellen. Via dezelfde WooCommerce instellingen bovenaan ga je naar de kop “Betalingen”. Hier activeer je “Contant betalen bij ontvangst” voor producten die klanten enkel kunnen afhalen. 

Nadat je dit gedaan hebt gaan we de “Contant betalen bij ontvangst” optie hernoemen. Klik op de titel en hernoem de titel naar “Contant betalen bij afhaal” en kies bij de optie “Inschakelen voor verzendmethoden” voor “Elke ‘Afhalen’ methode”. Let op: zorg dat de optie “Accepteer rembours als de bestelling virtueel is” niet aangevinkt staat.

De onder rembours / betalen bij ontvangst betaal optie gebruiken om “Betalen bij afhalen” mogelijk te maken.

Bestelling afhalen

Wanneer je alle stappen hebt gevolgd zal je zien dat zowel verzending via “Vast tarief” als “Afhalen” mogelijk is. Kies je voor “Afhalen”, dan heeft je klant nu de optie om contant te betalen bij afhalen.

Contant betalen bij afhalen.

Verzendmethoden beperken bij producten enkel op afhaal

In het bovenstaande voorbeeld hebben klanten nog steeds de mogelijkheid om bij “Verzending” voor “Vast tarief” te kiezen bij producten die enkel op afhaal zijn. Om dit op te lossen is een extra plugin nodig, in dit voorbeeld gebruiken we de premium plugin genaamd Conditional Shipping Pro. Je downloadt de plugin gemakkelijk via hun website. Daarna moet je de plugin installeren & activeren.

Verzendconditie instellen

Nu gaan we ervoor zorgen dat je bij “Verzending” afhalen standaard geselecteerd is bij producten die deze verzendklassen hebben.

Ga hiervoor weer naar de WooCommerce instellingen, ga naar “Verzendmethoden” en klik op “Conditions”. Binnen dit venster gaan we een nieuwe “ruleset” maken.

Klik op “Add ruleset”. Geef een titel op en creëer vervolgens de volgende condities en acties:

Conditions

  • Shipping Classes – include – Alleen afhaal

Actions

  • Disable shipping methods – All shipping methods
  • Enable shipping methods – Afhalen (NL)

We deactiveren eerst alle methodes met een reden, anders zou zodra je een verzendmethode wijzigt ook iedere keer weer deze conditie moeten aanpassen, dat maakt het een stuk foutgevoeliger.

Je scherm ziet er dan uit zoals in onderstaande schermafbeelding:

Ruleset instellen met Conditional Shipping Pro. 

Wanneer je nu een product toevoegt aan de winkelmand dat enkel opgehaald kan worden, dan wordt standaard de “Afhalen” verzendmethode geselecteerd. 

Betalen bij afhalen instellen voor producten binnen WooCommerce

In dit voorbeeld hebben klanten nog steeds de mogelijkheid om via een bankafschrijving te betalen wanneer zij een product bestellen dat enkel op afhaal beschikbaar is, ook alle andere betaalmethodes zijn nog actief. Om in dit geval alleen de contant betalen optie te tonen hebben we een andere plugin nodig, genaamd Conditional Payment for WooCommerce Pro

Betaalconditie instellen

Nadat je deze plugin geactiveerd hebt ga je binnen de WooCommerce instellingen naar “Betalingen” > “Conditions” en klik je wederom op “Add ruleset” om een nieuwe conditie in te stellen. 

Geef een titel op en creëer vervolgens de volgende condities en acties:

Conditions

  • Shipping Method – is – Afhalen

Actions*

  • Disable payment methods – Selecteer alle betaalmethodes die je wilt deactiveren.

*De regels hierboven zijn slechts een voorbeeld. Kies hier alle betaalmethodes op contante betalingen na.

Je scherm ziet er dan als volgt uit:

Ruleset instellen met Conditional Payment for WooCommerce Pro.  

Wanneer je het product nu bekijkt in je winkelmand zie je dat het enkel mogelijk is om contant af te rekenen.

Product enkel afhalen en enkel betalen bij afhaal.

Meer handige condities instellen met conditional shipping pro

Met Conditional Shipping Pro en WooCommerce Conditional Payments Pro kan je niet alleen betaalmethoden beperken afhankelijk van het product maar kan je nog veel meer handige condities instellen. Denk aan het doorberekenen van transactiekosten, een tijdelijke order stop of tijdelijk gratis bezorging aanbieden:

Transactiekosten doorberekenen

Je kan ervoor kiezen om transactiekosten door te berekenen aan je klanten afhankelijk van verschillende voorwaarden. Hoe je dit doet:

  1. Geef de conditie een naam
  2. Vul de condities in, bijvoorbeeld
    • Order subtotal – less than – [totaalbedrag van de order]
  3. Bepaal de “Actions”
    • Add payment method fee – Selecteer betaalmethode > [transactiekosten]
Ruleset instellen voor het doorbereken van transactiekosten.

Let wel op dat dit niet voor alle betaalmethodes mag en je niet meer transactiekosten mag doorberekenen dan de daadwerkelijk kosten.

Tijdelijk geen orders aannemen

Wil je tijdelijk geen orders aannemen? Omdat je bijvoorbeeld een eenmanszaak hebt, volg dan deze stappen:

  1. Geef de conditie een naam
  2. Vul de condities in
    • Date – greater than or equal – [begindatum]
    • Date – less than or equal – [einddatum]
  3. Bepaal de “Actions
    • Set no payment methods available message – geef vervolgens een bericht op. 
Ruleset instellen voor tijdelijk geen orders aannemen.

Tijdelijk gratis bezorging binnen postcode, afhankelijk van de afmetingen of gewicht

Voer je zelf de bezorgingen uit en heb je nog ruimte vrij op je route? Je kan dan via een combinatie van afmetingen of gewicht en postcode verzending tijdelijk gratis maken:

  1. Geef de conditie een naam
  2. Vul de condities in
    • Height (cm) – highest – less than or equal – [hoogte]
    • Length (cm) – highest – less than or equal – [hoogte]
    • Width (cm) – highest – less than or equal – [hoogte]
    • Postcode (shipping) – is – [postcode]
  3. Bepaal de “Actions
    • Set shipping method price – [verzendmethode] – [bedrag]
Ruleset instellen voor tijdelijke gratis bezorging.

Gratis verzending voor ingelogde klanten

Wellicht heb je een e-mail automation ingesteld waarmee klanten één of twee weken na hun afgeronde bestelling een aanbieding krijgen met gratis verzending. Een geweldige manier om de waarde per klant te verhogen en voor een bedrag waar je niet tegen op kan met betaald adverteren.

Je zou dit kunnen doen met een coupon code, je kan echter ook een ruleset aanmaken waarmee een terugkerende ingelogde klant standaard gratis verzending krijgt.

Bij Verzendmethoden > Conditions > Add ruleset

  1. Geef de conditie een naam
  2. Vul de condities in
    • Customer Logged in / out = logged in
  3. Bepaal de “Actions
    • Set shipping method price – All shipping methods (of enkel die jij wilt) – [bedrag] 0 €

 

Ruleset gratis verzending voor ingelogde klanten.

 

Hulp bij het oplossen van WooCommerce problemen

Heb je andere voorwaarden of condities waarbij je verzend of betaalmethodes wilt aanpassen of heb je een ander WooCommerce probleem en wil je extra hulp? Bericht ons dan via het formulier hieronder.

Of laat het technisch beheer van je webshop volledig aan ons over, bekijk onze WooCommerce onderhoudspakketten voor het onderhouden en optimaliseren van je webshop.

Betalen in termijnen met WooCommerce

Binnen WordPress is WooCommerce veruit het populairste platform om webshops mee te maken en te beheren. We krijgen regelmatig de vraag hoe je betalen in termijnen kan aanbieden voor producten of diensten binnen WooCommerce. 

Er zijn twee manieren om betalen in termijnen in te stellen, via een Payment Service Provider (PSP) of met WooCommerce Subscriptions. We zetten hier de voor- en nadelen voor je op een rij. Naast betalen in termijnen is het ook nog wettelijk verplicht om een achteraf betaalmogelijkheid aan te bieden.

Wat is betalen in termijnen? 

Met betalen in termijnen geef je bezoekers de optie om je product of dienst over meerdere periodes te betalen. Met als bekendste voorbeelden Klarna, in3, SprayPay en Credit Click. Je biedt hiermee extra betaalgemak, wat zorgt voor een positieve winkelervaring bij je klanten.

Betalen in termijnen instellen met WooCommerce Subscriptions

WooCommerce Subscriptions is een extensie van WooCommerce en zit niet standaard inbegrepen bij een WooCommerce licentie. Je schaft WooCommerce Subscriptions aan via de website van WooCommerce.

Voordelen van betalen in termijnen via WooCommerce Subscriptions

Het aanbieden van betalen in termijnen biedt een groot gebruiksgemak voor je klanten en maakt je product of dienst toegankelijk voor een grotere doelgroep wanneer het bedrag niet in een keer voldaan hoeft te worden.

Daarnaast is WooCommerce Subscriptions ook handig wanneer je een product of dienst levert met een langere betalingstermijn dan de standaard van 3 termijnen die veel andere partijen ondersteunen.

WooCommerce Subscriptions is ook uitermate geschikt zoals de naam al doet vermoeden voor abonnementsproducten en diensten.

Nadelen van betalen in termijnen via WooCommerce Subscriptions

Een nadeel wanneer je betalen in termijnen aanbiedt via WooCommerce Subscriptions is wel dat de verantwoordelijkheid van het “innen van de vordering” bij jou komt te liggen. Betaalt iemand bijvoorbeeld niet of niet op tijd, dan zal je zelf actie moeten ondernemen.

Het voordeel van een Payment Service Provider zoals bijvoorbeeld Klarna is dat je hiermee de gehele betaalverplichting kan laten uitbesteden. De meeste providers bieden gelukkig een integratie met WooCommerce tegen redelijke tarieven waardoor jij gegarandeerd je geld krijgt.

Betalen in termijnen instellen via een Payment Service Provider

Een Payment Service Provider regelt al jouw betaalverkeer. Via een PSP kan je verschillende betaalmethoden aanbieden op je webshop. Hiermee maak je het voor je klanten zo makkelijk mogelijk om te betalen. 

Voordelen van betalen in termijnen via een Payment Service Provider

Het voordeel wanneer je gebruikmaakt van een payment service provider als bijvoorbeeld Mollie is dat je vrij snel meerdere betaalmogelijkheden kan aanbieden aan je klanten.

Zo kan je met een paar klikken niet alleen betalen in 3 delen maar ook bijvoorbeeld een optie voor achteraf betalen.

Misschien wel het grootste voordeel van de betaling in termijnen / gespreide betaling te laten lopen via een partij als Klarna is dat jij geen risico loopt. Klarna doet een financiële check op basis van de klantgegevens en jij krijgt je geld van Klarna. De betaalprovider neemt in deze dan de vordering en het risico van jou over.

Nadelen van betalen in termijnen via een Payment Service Provider

Zoals aangegeven neemt de PSP de vordering en risico van jou over, dat doen ze echter niet voor niets. De transactiekosten van een betaling zijn al snel drie à vijf procent, iets wat je niet altijd volledig kan doorberekenen aan je klanten.

Betalen in termijnen met Mollie

Als je al gebruikmaakt van Mollie is dit de meest toegankelijke manier om betalen in termijnen te activeren, waarschijnlijk heb je de plugin dan zelfs al geïnstalleerd. Zo niet, dan moet je de Mollie Payments for WooCommerce plugin installeren(uitleg).

Daarna moet je zowel in je mollie dashboard als in de WooCommerce instellingen de betaalmethodes activeren.

Wanneer je ingelogd bent in je dashboard op mollie.com kan je de betaalmethodes activeren onder Instellingen > websiteprofielen > Betaalmethodes (bij het gewenste profiel)

In WooCommerce vind je deze instellingen onder WooCommerce > Instellingen > Mollie-instellingen

mollie instellingen scherm binnen WordPress

Wil je een andere payment service provider gebruiken dan mollie? Of weten via welke andere providers je iDEAL betalingen kan aanbieden op je webshop? Lees dan ook onze Mollie alternatieven voor iDEAL betalingen op je website.

WooCommerce hulp bij het instellen van betalingen in termijnen

Kan je niet wachten om betalingen in termijnen in te stellen maar weet je niet hoe? Vraag WPHelpdesk dan om hulp bij het oplossen van WooCommerce problemen of bekijk onze WooCommerce onderhoudspakketten. Met professioneel WooCommerce onderhoud ben je verzekerd van een goed werkende webshop en voorkom je dat je veel inkomsten misloopt.

WooCommerce toont geen BTW

Als je verkoopt via WooCommerce ben je in de meeste gevallen verplicht om btw te heffen over je producten en diensten. Met het tonen van de btw-tarieven maak je jouw klanten duidelijk wat zij kwijt zijn aan jouw producten en diensten en welk deel daarvan belasting is.

Niet altijd laat WooCommerce het btw-bedrag op de website zien. Wanneer je tegen dit probleem aanloopt, wat doe je dan?

Waar vind ik de belasting instellingen binnen WooCommerce?

Na installatie toont WooCommerce niet standaard de belasting instellingen. Deze tab heb je straks nodig om de btw-tarieven in te stellen. Activeer de tab ‘Belasting’ eerst via de algemene instellingen:

Er zijn ook plugins die de belastingen automatisch voor je instellen.

Om de belasting instellingen te activeren vink je de optie ‘Belastingtarieven en -berekeningen inschakelen’ aan. Klik vervolgens onderaan de pagina op ‘Wijzigingen opslaan’. Je ziet nu dat er bovenaan een optie bij is gekomen met ‘Belasting’.

Waarom laat WooCommerce geen btw zien?

WooCommerce berekent de btw aan de hand van het afleveradres van de klant. In dit geval wordt de btw pas getoond nadat een websitebezoeker zijn of haar adresgegevens heeft ingevuld.

Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Je wilt het btw-bedrag altijd zien.

Ga naar de belasting instellingen binnen de WooCommerce instellingen:

De standaard klant locatie is een instelling die het vaakst verkeerd staat.

Onder ‘Bereken belasting gebaseerd op’ zie je dat je drie opties hebt. Wanneer je dit aanpast naar ‘Winkelbasisadres’ wordt het btw-percentage gehanteerd dat geldt voor het adres waar je winkel staat geregistreerd. En zal het btw-bedrag niet pas zichtbaar worden na het invullen van de adresgegevens.

Wanneer de standaard klantlocatie is ingesteld op “winkel land/regio”, dan zal standaard het btw-tarief getoond worden wat opgaat voor binnenlandse verkopen. Staat de ‘Standaard klantlocatie’ ingesteld op “standaard geen locatie”, dan worden de prijzen exclusief btw getoond totdat er een locatie bekend is vanuit het checkout proces.

Daarnaast is er nog de geolocatie optie. Dit is een functie waarmee geprobeerd wordt de klantlocatie te bepalen aan de hand van het IP-adres en browserinstellingen.

Welke belastingregels gelden er?

Je hebt verschillende opties wanneer het gaat om de belastingregels die je wilt laten gelden. Je vindt deze opties onder “Bereken belasting gebaseerd op”.

Wanneer je daar de optie “Winkelbasisadres” gebruikt, dan zal de belasting altijd berekend worden aan de hand van het adres van jouw winkel. Voor verkopen over de grens of binnen de EU is dat in de meeste gevallen niet correct.

Wanneer je alleen binnen Nederland verkoopt met een vast btw-tarief, dan kan je de belasting prima baseren op het winkelbasisadres.

Maar verkoop je een fysiek product en verstuur je dit ook naar andere landen, dan moet je vaak het BTW-tarief van dat land in rekening brengen. In dat geval moet je bij de “Bereken belasting gebaseerd op” instellingen voor het “verzend adres” gaan. Deze optie kan je eventueel aanvullen met een geolocatie koppeling voor automatische selectie.

Doe je dit, dan worden de juiste BTW-tarieven al eerder getoond op basis van het IP adres of de taalinstellingen van de bezoeker.

dubbel check je belastingen en check dit regelmatig om problemen te voorkomen

Wil je zeker zijn dat je de juiste btw-regels hanteert? Controleer dit dan bij je boekhouder en/ of de Belastingdienst.

Belastingklasse voor verzendkosten

Met deze optie kan je het btw-tarief selecteren dat berekend moet worden over de producten en diensten binnen je webshop. Het standaard tarief is 21%, maar je kan ook andere btw-tarieven instellen zoals 9% en 0%. In de meeste gevallen kan je de belastingklasse laten staan op ‘gebaseerd op artikelen in de winkelmand’.

belasting voor verzendkosten is in NL standaard op basis van de producten.

Liever helemaal geen btw berekenen omdat het om een zakelijke klant gaat? Check dan ook onze Q&A.

Drempelbedragen en verkopen aan EU-landen

Verkoop je voor €10.000,- of meer aan het buitenland (maar wel  binnen de EU), dan moet je zodra je €10.000 aan verkopen hebt de belastingtarieven hanteren van het EU-land waaraan je jouw goederen of diensten verkoopt. Dit noemen we drempelwaarden.

Als je producten aan klanten in het buitenland verkoopt, dan hoef je niet vanaf de eerste sale het btw-tarief van dat land te gebruiken. Dit zou een enorme administratieve rompslomp worden en daarom zijn tussen EU-landen drempelbedragen afgesproken. Verkoop je dit jaar voor meer dan €10.000,- aan het buitenland? Dan moet je het btw-tarief hanteren van dit EU-land.

Informeer voor exacte regelgeving bij je boekhouder of de Belastingdienst.

Aanvullende belastingklassen binnen WooCommerce

Met de optie ‘Aanvullende belastingklassen’ kan je zelf extra belastingtarieven toevoegen aan je webwinkel. De standaard btw-tarieven voor Nederland zijn 21%, 9% en 0%. Als je een webshop hebt zal je overigens waarschijnlijk niet te maken krijgen met het nultarief.

  • 21% is het meest voorkomende btw-tarief. Dit is van toepassing op de meeste producten en diensten
  • 9% is het lage btw-tarief en geldt voor etenswaren en sommige diensten
  • 0% geldt in specifieke gevallen zoals het exporteren van goederen of wanneer je gebruikmaakt van de kleineondernemersregeling (KOR)

Aanvullende belastingklassen instellen

Om “aanvullende belastingklassen” toe te voegen, voeg je onderstaande regels toe:


in principe kan je zoveel regels toevoegen als nodig.

Klik vervolgens boven in het menu op één van de klassen om het btw-tarief in te stellen en klik op “Voeg rij toe”: 

WooCommerce belasting per klasse en land toevoegen

Omdat binnen Nederland in alle provincies dezelfde btw-tarieven gelden, hoef je bij “Staat code”, “Postcode” en “Plaats” niets te vullen. Met de * Asteriks geef je aan dat dit voor alle invoer in dat betreffende veld zo is.


in dit voorbeeld een 0% belasting regel die voor alle landen van toepassing is.

Heb je ook klanten uit bijvoorbeeld België? Dan voeg je gemakkelijk nog een rij toe. Je kiest dan voor landcode BE en vul de standaardtarieven in die voor België gelden.

Technisch onderhoud van WooCommerce website

Hulp nodig bij het doorontwikkelen en optimaliseren van je WooCommerce shop? Bekijk dan onze WooCommerce service pakketten of neem contact op.

Mollie alternatieven voor iDEAL betalingen op je website

Mollie is een betaalplatform waarmee je iDEAL-betalingen kan aanbieden op je webshop of website. In korte tijd is Mollie enorm gegroeid en misschien wel één van de populaire betaalproviders van de Benelux. Deze enorme groei is ook het aantal Mollie aanvragen dat wordt afgekeurd gegroeid. Zo worden accounts (tijdelijk) geblokkeerd of wordt je tegoed bij verdenking van fraude of oplichting vastgehouden.

We begrijpen goed dat je dit als ondernemer of bedrijf wilt voorkomen. Daarom is het verstandig, zeker bij een webshop met hogere verkoopvolumes, om naast Mollie nog één of twee actieve betaalproviders te hebben. Gelukkig zijn er naast Mollie nog een tal van alternatieve betaalproviders. En komt je betaalverkeer niet in gevaar bij een storing of blokkade van je account.

Klanten via iDEAL laten betalen

In Nederland is iDEAL dé betaalmethode voor online transacties. Naast iDEAL ondersteunt Mollie nog een tal van andere betaalopties. In België, Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld zijn andere betaalmethodes weer populair. Handig dus om hier rekening mee te houden wanneer je de grens over wilt gaan met jouw webshop.

Alternatieven voor Mollie

Naast Mollie zijn er nog een tal van alternatieve betaalproviders. Handig wanneer je te maken krijgt met een storing of blokkade van je primaire betaalprovider. We zetten de alternatieven voor je op een rij:

  • Adyen
  • Buckaroo
  • CM.com
  • Emspay.nl
  • ICEPAY
  • Ingenico ePayments
  • Multisafepay
  • Pay.nl
  • Paypal
  • PayPro.nl
  • Rabo Smart Pay
  • Stripe
  • TargetPay

Integratie ➡
Provider ⬇
WooCommerce GravityForms Pronamic pay Eigen plugin €/ideal transactie sepa/recurring mogelijk?
adyen ➖ via partner ➖ via pro versie van pronamic pay ➖ via partner 0,30
buckaroo ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay 0,25
cm.com ➖ via partner ~0,29 op aanvraag
emspay.nl ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay 0,25
icepay ➖ via partner 0,29 + maandelijks 15,-
Ingenico e payments ➖ via pronamic pay ➖ via pronamic pay Onbekend ➖ onbekend
Mollie.com ✅eigen plugin ✅ vanuit gravity forms of pronamic pay 0,29
multisafepay   ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay Onbekend
pay.nl ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay 0,25, bij pro 0,19 ➖ bij Pro pakket a €25/maand
Paypal paypal als betaal optie via andere provider Ontwikkelaars maken zelf de integratie met paypal Geen ideal optie.
paypro.nl 0,29
rabo omni kassa ➖ via pronamic pay of andere 3e partij ➖ via pronamic pay €10,- / maand + 0,25/ transactie onbekend
sisow.nl Samen gegaan met buckaroo
Stripe.com 0,29
Targetpay ➖ via pronamic pay 0,49

Genoeg om uit te kiezen dus. Welke provider het beste is voor jou hangt af van waar en hoe je betaalopties wil aanbieden. Zo bieden Buckaroo, Emspray.nl, Multisafepay en Targetpay gemakkelijk integraties met systemen als WooCommerce. Bij Adyen, CM.com en ICEPAY gaat dit via een partner. Deze platformen bieden dan wel weer handige features wanneer je veel betaalverkeer tegelijk verwerkt. 

Naast de integratie met andere systemen spelen ook de transactiekosten per transactie mee. Zo hanteren Buckaroo, Emspay.nl en Pay.nl de laagste transactiekosten gevolgd door PayPro en Stripe en Adyen. Met 0,49 transactiekosten per transactie ben je bij Targetpay het meest kwijt voor een transactie. Daartegenover staat wel dat het platform ruime integratie biedt voor een webshop en andere systemen. 

De bekendste alternatieven voor Mollie zijn misschien wel Adyen en Stripe. We hebben ze net al kort even genoemd. Maar wat zijn de overeenkomsten? En wat zijn de verschillen? We leggen het voor je uit: 

Mollie vs Adyen

Het belangrijkste verschil tussen Mollie en Adyen is de schaalgrootte waarop je opereert. Adyen is vooral populair onder de zeer grote bedrijven daar waar Mollie meer geschikt is voor kleine bedrijven en het MKB. Een account aanmaken bij Mollie gaat bijvoorbeeld gemakkelijk zelf, daar waar je bij Adyen eerst contact moet opnemen met het support team. Vervolgens volgt een advies, inrichten van- en het testen van het account.  

Mollie vs Stripe

In termen van compatibiliteit is Mollie voor Nederland en West-Europa wel de standaard. Dit komt door de vele integraties en betaalopties die Mollie biedt. Zeker wanneer je WooCommerce als webshop gebruikt. Stripe richt zich van oorsprong op de Verenigde Staten en betalingen via Credit Card, maar biedt tegenwoordig ook ondersteuning voor iDeal en zet steeds meer voet aan de grond als het gaat om Europese betaalmogelijkheden.

iDEAL plugins voor WordPress en WooCommerce

iDEAL integreren met WordPress of WooCommerce kan met een aantal handige plugins. Met Mollie Payments for WooCommerce voeg je eenvoudig Mollie toe als betaalprovider binnen je webshop. Met Mollie Forms laat je klanten gemakkelijk kiezen uit de verschillende betaalmethodes van Mollie. Bekijk ook Pronamic Pay, Paytium en GravityForms voor handige manieren om klanten gemakkelijk te laten betalen op jouw website of webshop.

Loop je tegen WooCommerce problemen aan of wil je hulp of advies bij het maken of onderhouden van je webshop? Neem dan nu contact op.

WooCommerce beperkte voorraad

Heb je een WooCommerce shop en verkoop je producten die maar beperkt voorradig zijn dan zal je wellicht al gemerkt hebben dat dit niet altijd even lekker werkt zoals je zou willen.

De standaard WooCommerce functionaliteit voor voorraadbeheer “Hold stock” brengt de voorraad pas in mindering op het moment dat het betaalproces gestart wordt.
Wanneer je webshop grote voorraden heeft en niet zoveel gelijktijdige bezoekers zal je hier in praktijk niet zoveel van merken.
Immers kunnen, met 100 producten op voorraad, 20 mensen gelijktijdig er 5 kopen zonder problemen.

Heb je echter een product dat bijvoorbeeld een populaire, limited edition variant is met een voorraad van 5 én je hebt gelijktijdig 20 mensen die dit willen kopen dan wordt het vervelend.

Deze 20 mensen kunnen je limited edition product namelijk allemaal in hun winkelmandje stoppen zonder dat de voorraad aangepast wordt. Pas op het moment dat er afgerekend gaat worden zal de voorraad in mindering worden gebracht en gereserveerd, totdat de betaling geslaagd is.

Dat betekend 15 teleurgestelde klanten met zelfs kans op een zelfde aantal negatieve reviews.

Het mooie van WordPress en WooCommerce is nu dan weer dat er natuurlijk al een oplossing voor is gemaakt in de vorm van een plugin.

De plugin WooCommerce Cart Stock Reducer gemaakt door James Golovich verhelpt dit probleem, door de voorraad al in mindering te brengen op het moment dat het toegevoegd wordt aan het winkelmandje.

Ook kan je met een ‘custom key’ op product niveau aangeven hoelang dit product gereserveerd blijft en dus hoeveel tijd je bezoeker heeft om af te rekenen.

Hoe komt de afreken countdown er in WooCommerce dan uit te zien?

In dit voorbeeld gebruiken we het standaard Storefront thema van WooCommerce zelf en hebben we aan de vormgeving en teksten nog niets aangepast. Verder heeft het voorbeeld product slechts 1 op voorraad.

Na het toevoegen aan je winkelmandje komt er een melding in de shop te staan die de gebruiker er op wijst dat er snel afgerekend moet worden. Op de locatie van de voorraad komt nu een melding dat er op dit moment geen voorraad beschikbaar is maar dat je wel al één van het product in je mandje hebt zitten.

WooCommerce product countdown
De bezoeker heeft maar beperkte tijd om af te rekenen

Als een andere bezoeker het product bekijkt zal die enkel een melding zien dat het product niet beschikbaar is. Hierbij wordt ook aangegeven wanneer de countdown afloopt en mogelijk weer beschikbaar is.

product zo weer beschikbaar
De melding voor andere bezoekers wanneer het product gereserveerd is.

Ben je te traag met afrekenen dan komt er na verloop een melding in beeld dat het product weer uit je mandje is verwijderd, klaar voor de volgende om te bestellen.

WooCommerce product uit mandje verwijderd
De melding wanneer het product uit het mandje is verwijderd omdat er niet snel genoeg is afgerekend.

Ook in het mandje zelf komt een melding met countdown in beeld. Dit is zodat de koper weet wanneer het product uit het mandje wordt verwijdert.

WooCommerce beperkte voorraad countdown in winkelmand
Zo ziet de aftel timer op de winkelmand pagina er standaard uit.

Instellingen

De standaard instellingen van deze plugin kunnen aangepast worden onder “WooCommerce” > “instellingen” (1) > “Integraties” (2) > “cart stock reducer” (3)

WooCommerce beperkte voorraad instellingen
De verschillende instellingen voor de plugin.

Hier kan je alle opties van de plugin vinden. De eerste is zeer belangrijk “Enable Cart Stock Reducer” hiermee activeer je dat de voorraad in mindering wordt gebracht bij het toevoegen aan een winkelmandje.

Vervolgens heb je de opties om de tekst aan de te passen die aan de voorkant van de site wordt getoond.
Een paar codes die hierbij handig zijn, die je zeker niet moet vergeten, zijn:
%CSR_EXPIRE_TIME% – dit geeft de countdown weer.
%CSR_NUM_ITEMS% – deze geeft het aantal dat op dit moment in het mandje van de betreffende gebruiker bevindt.

Er missen echter ook nog 2 tekst regels in de instellingen die enkel aangepast kunnen worden met een vertaal plugin zoals Locotranslate. Dit zijn namelijk de regels:
“Please checkout within -TIME- to guarantee your item does not expire.”
“Please checkout within -TIME- or this item will be removed from your cart.”

Daarnaast kan je nog aangeven of producten in het winkelmandje automatisch moeten verlopen, hoe snel dat dan gebeurd en of de aftel timer wel of niet weergegeven moet worden.

Afwijkende countdown op product niveau

Om een kortere of langere countdown in te stellen voor een enkel product moet dit ingevoerd worden met een ‘Custom key’, in het Nederlands “Extra velden”.
Om die optie te krijgen moet je bij het aanpassen van het product eerst rechtsboven op “Schermopties” (1) klikken, vervolgens moet je zorgen dat de checkbox bij “Extra velden” (2) aanstaat zoals in de afbeelding hier onder gedaan is.

WooCommerce beperkte voorraad toon extra velden
Toon de extra velden bij WooCommerce producten

Vervolgens komt er als je verder naar beneden scrolt een extra kader bij met de titel “extra velden”

In de documentatie van de plugin staat daarover het volgende:

Expiration times are plain english using whatever types php’s strtotime can support (Examples: 10 minutes, 1 hour, 6 hours, 1 day)
Per item expiration time can be configured by adding a Custom Field to each item using the configured
‘Expire Custom Key’ (default name is ‘csr_expire_time’).

De Examples moeten in dit geval Engels blijven, aangezien dit direct vanuit PHP komt.

Om deze waardes toe te voegen moet je in het extra veld kader mogelijk nog op “nieuwe toevoegen” klikken om de waardes in te voeren.

WooCommerce beperkte voorraad verloop tijd
aangepast verlooptijd invoeren in de extra velden sectie

Op deze manier kan je door middel van de plugin WooCommerce Cart Stock Reducer zorgen dat het product niet vaker in een mandje geplaatst wordt dan dat het voorradig is.

Hulp nodig bij de implementatie van deze plugin of aanpassingen?
Dan zijn onze WooCommerce onderhoudspakketten wat voor jou!

Afbeeldingsgrootte aanpassen van product image

Hoi! Ik kan de afbeeldingsgrootte van mijn product image in de customizer niet aanpassen.

Hij geeft wel aan dat ik de grootte kan veranderen, maar zie geen wijzigingen plaatsvinden in de werkelijke grootte van de productafbeelding.

Weten jullie hoe dit komt en hoe dit te verhelpen is?

WooCommerce prijzen weergeven als ‘Vanaf prijs’

standaard WooCommerce prijs-range weergave
Standaard prijsweergave in WooCommerce StoreFront thema

Wanneer je aan WooCommerce een variabel product toevoegt, waarvan de prijs verschilt per variatie krijg je een prijs weergave die niet zo veel zeggend is. WooCommerce laat namelijk standaard de van-tot prijs zien zonder tekstuele begeleiding. Het is gebruikelijker om de vanaf prijs weer te geven en dit er bij te vermelden.

Door een stuk code toe te voegen aan de functions.php van het gebruikte thema kan je de weergave aanpassen en de ‘vanaf prijs’ tonen.

De code die je hiervoor kan gebruiken staat hier onder.


<?php
//Vanaf hier Kopiëren
/**
* Toont de tekst "Vanaf" wanneer er een verschil is tussen
* $product->min_variation_price EN $product->max_variation_price
* Geschikt voor WooCommerce versie 3, deze code kan je plakken in de functions.php van je thema
* Version: Woocommerce 3.0
*/
add_filter('woocommerce_variable_price_html','wphelpdesk_variate_prijs_verschil', 10, 2);
function wphelpdesk_variate_prijs_verschil( $price, $product ) {
if (count($product->get_children()) > 1) {
// De tekst 'Vanaf' is te wijzigen naar het woord dat je wilt weergeven
// Zorg wel dat je de '' laat staan!
$price = '<span class="from">' . __('Vanaf') . '</span> ';
$price .= woocommerce_price($product->price);
}
return $price;
}
// Tot hier Kopiëren
?>

standaard vanaf prijs weergave
Na juist plaatsen van de code zou het er zou uit moeten zien in het product overzicht.

Let op! Zorg dat je eerst een backup maakt van je website en bijvoorkeur deze aanpassing doet met een FTP-programma of code bewerker. Één foutieve spatie, komma, apostrof, puntkomma of ander karakter kan je website ‘breken’. Wil je er zeker van zijn dat deze aanpassing goed gaat, laat dit dan door ons uitvoeren. Het verlies van omzet door een webshop die niet werkt is al snel vele malen groter!

Wanneer de code in je functions.php is geplaatst kan je de weergave nog verder aanpassen doormiddel van CSS code.

Vanaf prijs weergave aanpassen

Het woord Vanaf kan je verder qua opmaak nog aanpassen door CSS code. Wanneer je span.from toevoegt aan je aangepaste CSS. Om de weergave van de prijs aan te passen kan je span.amount gebruiken.

In onderstaand voorbeeld hebben we Vanaf dik gedrukt en oranje gemaakt en de prijs dubbel zo groot.

Aangepaste vanaf prijs weergave
CSS code toegepast op de vanaf prijs

span.from{
    font-weight: bold;
    font-size: 100%;
    color: #ee6322;
}
span.amount{
    font-size:200%;
}

Hulp nodig bij de implementatie van de ‘vanaf prijs’?

Wil je dat wij de code voor de vanaf prijs implementeren op je website en deze ook qua stijl direct laten aansluiten met je thema? Vul dan onderstaand formulier in.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.