WooCommerce toont geen BTW

Als je verkoopt via WooCommerce ben je in de meeste gevallen verplicht om btw te heffen over je producten en diensten. Met het tonen van de btw-tarieven maak je jouw klanten duidelijk wat zij kwijt zijn aan jouw producten en diensten en welk deel daarvan belasting is.

Niet altijd laat WooCommerce het btw-bedrag op de website zien. Wanneer je tegen dit probleem aanloopt, wat doe je dan?

Waar vind ik de belasting instellingen binnen WooCommerce?

Na installatie toont WooCommerce niet standaard de belasting instellingen. Deze tab heb je straks nodig om de btw-tarieven in te stellen. Activeer de tab ‘Belasting’ eerst via de algemene instellingen:

Er zijn ook plugins die de belastingen automatisch voor je instellen.

Om de belasting instellingen te activeren vink je de optie ‘Belastingtarieven en -berekeningen inschakelen’ aan. Klik vervolgens onderaan de pagina op ‘Wijzigingen opslaan’. Je ziet nu dat er bovenaan een optie bij is gekomen met ‘Belasting’.

Waarom laat WooCommerce geen btw zien?

WooCommerce berekent de btw aan de hand van het afleveradres van de klant. In dit geval wordt de btw pas getoond nadat een websitebezoeker zijn of haar adresgegevens heeft ingevuld.

Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Je wilt het btw-bedrag altijd zien.

Ga naar de belasting instellingen binnen de WooCommerce instellingen:

De standaard klant locatie is een instelling die het vaakst verkeerd staat.

Onder ‘Bereken belasting gebaseerd op’ zie je dat je drie opties hebt. Wanneer je dit aanpast naar ‘Winkelbasisadres’ wordt het btw-percentage gehanteerd dat geldt voor het adres waar je winkel staat geregistreerd. En zal het btw-bedrag niet pas zichtbaar worden na het invullen van de adresgegevens.

Wanneer de standaard klantlocatie is ingesteld op “winkel land/regio”, dan zal standaard het btw-tarief getoond worden wat opgaat voor binnenlandse verkopen. Staat de ‘Standaard klantlocatie’ ingesteld op “standaard geen locatie”, dan worden de prijzen exclusief btw getoond totdat er een locatie bekend is vanuit het checkout proces.

Daarnaast is er nog de geolocatie optie. Dit is een functie waarmee geprobeerd wordt de klantlocatie te bepalen aan de hand van het IP-adres en browserinstellingen.

Welke belastingregels gelden er?

Je hebt verschillende opties wanneer het gaat om de belastingregels die je wilt laten gelden. Je vindt deze opties onder “Bereken belasting gebaseerd op”.

Wanneer je daar de optie “Winkelbasisadres” gebruikt, dan zal de belasting altijd berekend worden aan de hand van het adres van jouw winkel. Voor verkopen over de grens of binnen de EU is dat in de meeste gevallen niet correct.

Wanneer je alleen binnen Nederland verkoopt met een vast btw-tarief, dan kan je de belasting prima baseren op het winkelbasisadres.

Maar verkoop je een fysiek product en verstuur je dit ook naar andere landen, dan moet je vaak het BTW-tarief van dat land in rekening brengen. In dat geval moet je bij de “Bereken belasting gebaseerd op” instellingen voor het “verzend adres” gaan. Deze optie kan je eventueel aanvullen met een geolocatie koppeling voor automatische selectie.

Doe je dit, dan worden de juiste BTW-tarieven al eerder getoond op basis van het IP adres of de taalinstellingen van de bezoeker.

dubbel check je belastingen en check dit regelmatig om problemen te voorkomen
Wil je zeker zijn dat je de juiste btw-regels hanteert? Controleer dit dan bij je boekhouder en/ of de Belastingdienst.

Belastingklasse voor verzendkosten

Met deze optie kan je het btw-tarief selecteren dat berekend moet worden over de producten en diensten binnen je webshop. Het standaard tarief is 21%, maar je kan ook andere btw-tarieven instellen zoals 9% en 0%. In de meeste gevallen kan je de belastingklasse laten staan op ‘gebaseerd op artikelen in de winkelmand’.

belasting voor verzendkosten is in NL standaard op basis van de producten.

Liever helemaal geen btw berekenen omdat het om een zakelijke klant gaat? Check dan ook onze Q&A.

Drempelbedragen en verkopen aan EU-landen

Verkoop je voor €10.000,- of meer aan het buitenland (maar wel  binnen de EU), dan moet je zodra je €10.000 aan verkopen hebt de belastingtarieven hanteren van het EU-land waaraan je jouw goederen of diensten verkoopt. Dit noemen we drempelwaarden.

Als je producten aan klanten in het buitenland verkoopt, dan hoef je niet vanaf de eerste sale het btw-tarief van dat land te gebruiken. Dit zou een enorme administratieve rompslomp worden en daarom zijn tussen EU-landen drempelbedragen afgesproken. Verkoop je dit jaar voor meer dan €10.000,- aan het buitenland? Dan moet je het btw-tarief hanteren van dit EU-land.

Informeer voor exacte regelgeving bij je boekhouder of de Belastingdienst.

Aanvullende belastingklassen binnen WooCommerce

Met de optie ‘Aanvullende belastingklassen’ kan je zelf extra belastingtarieven toevoegen aan je webwinkel. De standaard btw-tarieven voor Nederland zijn 21%, 9% en 0%. Als je een webshop hebt zal je overigens waarschijnlijk niet te maken krijgen met het nultarief.

  • 21% is het meest voorkomende btw-tarief. Dit is van toepassing op de meeste producten en diensten
  • 9% is het lage btw-tarief en geldt voor etenswaren en sommige diensten
  • 0% geldt in specifieke gevallen zoals het exporteren van goederen of wanneer je gebruikmaakt van de kleineondernemersregeling (KOR)

Aanvullende belastingklassen instellen

Om “aanvullende belastingklassen” toe te voegen, voeg je onderstaande regels toe:

in principe kan je zoveel regels toevoegen als nodig.

Klik vervolgens boven in het menu op één van de klassen om het btw-tarief in te stellen en klik op “Voeg rij toe”: 

WooCommerce belasting per klasse en land toevoegen

Omdat binnen Nederland in alle provincies dezelfde btw-tarieven gelden, hoef je bij “Staat code”, “Postcode” en “Plaats” niets te vullen. Met de * Asteriks geef je aan dat dit voor alle invoer in dat betreffende veld zo is.

in dit voorbeeld een 0% belasting regel die voor alle landen van toepassing is.

Heb je ook klanten uit bijvoorbeeld België? Dan voeg je gemakkelijk nog een rij toe. Je kiest dan voor landcode BE en vul de standaardtarieven in die voor België gelden.

Technisch onderhoud van WooCommerce website

Hulp nodig bij het doorontwikkelen en optimaliseren van je WooCommerce shop? Bekijk dan onze WooCommerce service pakketten of neem contact op.

Mollie alternatieven voor iDEAL betalingen op je website

Mollie is een betaalplatform waarmee je iDEAL-betalingen kan aanbieden op je webshop of website. In korte tijd is Mollie enorm gegroeid en misschien wel één van de populaire betaalproviders van de Benelux. Deze enorme groei is ook het aantal Mollie aanvragen dat wordt afgekeurd gegroeid. Zo worden accounts (tijdelijk) geblokkeerd of wordt je tegoed bij verdenking van fraude of oplichting vastgehouden.

We begrijpen goed dat je dit als ondernemer of bedrijf wilt voorkomen. Daarom is het verstandig, zeker bij een webshop met hogere verkoopvolumes, om naast Mollie nog één of twee actieve betaalproviders te hebben. Gelukkig zijn er naast Mollie nog een tal van alternatieve betaalproviders. En komt je betaalverkeer niet in gevaar bij een storing of blokkade van je account.

Klanten via iDEAL laten betalen

In Nederland is iDEAL dé betaalmethode voor online transacties. Naast iDEAL ondersteunt Mollie nog een tal van andere betaalopties. In België, Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld zijn andere betaalmethodes weer populair. Handig dus om hier rekening mee te houden wanneer je de grens over wilt gaan met jouw webshop.

Alternatieven voor Mollie

Naast Mollie zijn er nog een tal van alternatieve betaalproviders. Handig wanneer je te maken krijgt met een storing of blokkade van je primaire betaalprovider. We zetten de alternatieven voor je op een rij:

  • Adyen
  • Buckaroo
  • CM.com
  • Emspay.nl
  • ICEPAY
  • Ingenico ePayments
  • Multisafepay
  • Pay.nl
  • Paypal
  • PayPro.nl
  • Rabo Smart Pay
  • Stripe
  • TargetPay

Integratie ➡
Provider ⬇
WooCommerce GravityForms Pronamic pay Eigen plugin €/ideal transactie sepa/recurring mogelijk?
adyen ➖ via partner ➖ via pro versie van pronamic pay ➖ via partner 0,30
buckaroo ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay 0,25
cm.com ➖ via partner ~0,29 op aanvraag
emspay.nl ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay 0,25
icepay ➖ via partner 0,29 + maandelijks 15,-
Ingenico e payments ➖ via pronamic pay ➖ via pronamic pay Onbekend ➖ onbekend
Mollie.com ✅eigen plugin ✅ vanuit gravity forms of pronamic pay 0,29
multisafepay   ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay Onbekend
pay.nl ✅eigen plugin ➖ via pronamic pay 0,25, bij pro 0,19 ➖ bij Pro pakket a €25/maand
Paypal paypal als betaal optie via andere provider Ontwikkelaars maken zelf de integratie met paypal Geen ideal optie.
paypro.nl 0,29
rabo omni kassa ➖ via pronamic pay of andere 3e partij ➖ via pronamic pay €10,- / maand + 0,25/ transactie onbekend
sisow.nl Samen gegaan met buckaroo
Stripe.com 0,29
Targetpay ➖ via pronamic pay 0,49

Genoeg om uit te kiezen dus. Welke provider het beste is voor jou hangt af van waar en hoe je betaalopties wil aanbieden. Zo bieden Buckaroo, Emspray.nl, Multisafepay en Targetpay gemakkelijk integraties met systemen als WooCommerce. Bij Adyen, CM.com en ICEPAY gaat dit via een partner. Deze platformen bieden dan wel weer handige features wanneer je veel betaalverkeer tegelijk verwerkt. 

Naast de integratie met andere systemen spelen ook de transactiekosten per transactie mee. Zo hanteren Buckaroo, Emspay.nl en Pay.nl de laagste transactiekosten gevolgd door PayPro en Stripe en Adyen. Met 0,49 transactiekosten per transactie ben je bij Targetpay het meest kwijt voor een transactie. Daartegenover staat wel dat het platform ruime integratie biedt voor een webshop en andere systemen. 

De bekendste alternatieven voor Mollie zijn misschien wel Adyen en Stripe. We hebben ze net al kort even genoemd. Maar wat zijn de overeenkomsten? En wat zijn de verschillen? We leggen het voor je uit: 

Mollie vs Adyen

Het belangrijkste verschil tussen Mollie en Adyen is de schaalgrootte waarop je opereert. Adyen is vooral populair onder de zeer grote bedrijven daar waar Mollie meer geschikt is voor kleine bedrijven en het MKB. Een account aanmaken bij Mollie gaat bijvoorbeeld gemakkelijk zelf, daar waar je bij Adyen eerst contact moet opnemen met het support team. Vervolgens volgt een advies, inrichten van- en het testen van het account.  

Mollie vs Stripe

In termen van compatibiliteit is Mollie voor Nederland en West-Europa wel de standaard. Dit komt door de vele integraties en betaalopties die Mollie biedt. Zeker wanneer je WooCommerce als webshop gebruikt. Stripe richt zich van oorsprong op de Verenigde Staten en betalingen via Credit Card, maar biedt tegenwoordig ook ondersteuning voor iDeal en zet steeds meer voet aan de grond als het gaat om Europese betaalmogelijkheden.

iDEAL plugins voor WordPress en WooCommerce

iDEAL integreren met WordPress of WooCommerce kan met een aantal handige plugins. Met Mollie Payments for WooCommerce voeg je eenvoudig Mollie toe als betaalprovider binnen je webshop. Met Mollie Forms laat je klanten gemakkelijk kiezen uit de verschillende betaalmethodes van Mollie. Bekijk ook Pronamic Pay, Paytium en GravityForms voor handige manieren om klanten gemakkelijk te laten betalen op jouw website of webshop.

Loop je tegen WooCommerce problemen aan of wil je hulp of advies bij het maken of onderhouden van je webshop? Neem dan nu contact op.

WooCommerce beperkte voorraad

Heb je een WooCommerce shop en verkoop je producten die maar beperkt voorradig zijn dan zal je wellicht al gemerkt hebben dat dit niet altijd even lekker werkt zoals je zou willen.

De standaard WooCommerce functionaliteit voor voorraadbeheer “Hold stock” brengt de voorraad pas in mindering op het moment dat het betaalproces gestart wordt.
Wanneer je webshop grote voorraden heeft en niet zoveel gelijktijdige bezoekers zal je hier in praktijk niet zoveel van merken.
Immers kunnen, met 100 producten op voorraad, 20 mensen gelijktijdig er 5 kopen zonder problemen.

Heb je echter een product dat bijvoorbeeld een populaire, limited edition variant is met een voorraad van 5 én je hebt gelijktijdig 20 mensen die dit willen kopen dan wordt het vervelend.

Deze 20 mensen kunnen je limited edition product namelijk allemaal in hun winkelmandje stoppen zonder dat de voorraad aangepast wordt. Pas op het moment dat er afgerekend gaat worden zal de voorraad in mindering worden gebracht en gereserveerd, totdat de betaling geslaagd is.

Dat betekend 15 teleurgestelde klanten met zelfs kans op een zelfde aantal negatieve reviews.

Het mooie van WordPress en WooCommerce is nu dan weer dat er natuurlijk al een oplossing voor is gemaakt in de vorm van een plugin.

De plugin WooCommerce Cart Stock Reducer gemaakt door James Golovich verhelpt dit probleem, door de voorraad al in mindering te brengen op het moment dat het toegevoegd wordt aan het winkelmandje.

Ook kan je met een ‘custom key’ op product niveau aangeven hoelang dit product gereserveerd blijft en dus hoeveel tijd je bezoeker heeft om af te rekenen.

Hoe komt de afreken countdown er in WooCommerce dan uit te zien?

In dit voorbeeld gebruiken we het standaard Storefront thema van WooCommerce zelf en hebben we aan de vormgeving en teksten nog niets aangepast. Verder heeft het voorbeeld product slechts 1 op voorraad.

Na het toevoegen aan je winkelmandje komt er een melding in de shop te staan die de gebruiker er op wijst dat er snel afgerekend moet worden. Op de locatie van de voorraad komt nu een melding dat er op dit moment geen voorraad beschikbaar is maar dat je wel al één van het product in je mandje hebt zitten.

WooCommerce product countdown
De bezoeker heeft maar beperkte tijd om af te rekenen

Als een andere bezoeker het product bekijkt zal die enkel een melding zien dat het product niet beschikbaar is. Hierbij wordt ook aangegeven wanneer de countdown afloopt en mogelijk weer beschikbaar is.

product zo weer beschikbaar
De melding voor andere bezoekers wanneer het product gereserveerd is.

Ben je te traag met afrekenen dan komt er na verloop een melding in beeld dat het product weer uit je mandje is verwijderd, klaar voor de volgende om te bestellen.

WooCommerce product uit mandje verwijderd
De melding wanneer het product uit het mandje is verwijderd omdat er niet snel genoeg is afgerekend.

Ook in het mandje zelf komt een melding met countdown in beeld. Dit is zodat de koper weet wanneer het product uit het mandje wordt verwijdert.

WooCommerce beperkte voorraad countdown in winkelmand
Zo ziet de aftel timer op de winkelmand pagina er standaard uit.

Instellingen

De standaard instellingen van deze plugin kunnen aangepast worden onder “WooCommerce” > “instellingen” (1) > “Integraties” (2) > “cart stock reducer” (3)

WooCommerce beperkte voorraad instellingen
De verschillende instellingen voor de plugin.

Hier kan je alle opties van de plugin vinden. De eerste is zeer belangrijk “Enable Cart Stock Reducer” hiermee activeer je dat de voorraad in mindering wordt gebracht bij het toevoegen aan een winkelmandje.

Vervolgens heb je de opties om de tekst aan de te passen die aan de voorkant van de site wordt getoond.
Een paar codes die hierbij handig zijn, die je zeker niet moet vergeten, zijn:
%CSR_EXPIRE_TIME% – dit geeft de countdown weer.
%CSR_NUM_ITEMS% – deze geeft het aantal dat op dit moment in het mandje van de betreffende gebruiker bevindt.

Er missen echter ook nog 2 tekst regels in de instellingen die enkel aangepast kunnen worden met een vertaal plugin zoals Locotranslate. Dit zijn namelijk de regels:
“Please checkout within -TIME- to guarantee your item does not expire.”
“Please checkout within -TIME- or this item will be removed from your cart.”

Daarnaast kan je nog aangeven of producten in het winkelmandje automatisch moeten verlopen, hoe snel dat dan gebeurd en of de aftel timer wel of niet weergegeven moet worden.

Afwijkende countdown op product niveau

Om een kortere of langere countdown in te stellen voor een enkel product moet dit ingevoerd worden met een ‘Custom key’, in het Nederlands “Extra velden”.
Om die optie te krijgen moet je bij het aanpassen van het product eerst rechtsboven op “Schermopties” (1) klikken, vervolgens moet je zorgen dat de checkbox bij “Extra velden” (2) aanstaat zoals in de afbeelding hier onder gedaan is.

WooCommerce beperkte voorraad toon extra velden
Toon de extra velden bij WooCommerce producten

Vervolgens komt er als je verder naar beneden scrolt een extra kader bij met de titel “extra velden”

In de documentatie van de plugin staat daarover het volgende:

Expiration times are plain english using whatever types php’s strtotime can support (Examples: 10 minutes, 1 hour, 6 hours, 1 day)
Per item expiration time can be configured by adding a Custom Field to each item using the configured
‘Expire Custom Key’ (default name is ‘csr_expire_time’).

De Examples moeten in dit geval Engels blijven, aangezien dit direct vanuit PHP komt.

Om deze waardes toe te voegen moet je in het extra veld kader mogelijk nog op “nieuwe toevoegen” klikken om de waardes in te voeren.

WooCommerce beperkte voorraad verloop tijd
aangepast verlooptijd invoeren in de extra velden sectie

Op deze manier kan je door middel van de plugin WooCommerce Cart Stock Reducer zorgen dat het product niet vaker in een mandje geplaatst wordt dan dat het voorradig is.

Hulp nodig bij de implementatie van deze plugin of aanpassingen?
Dan zijn onze WooCommerce onderhoudspakketten wat voor jou!

Afbeeldingsgrootte aanpassen van product image

Hoi! Ik kan de afbeeldingsgrootte van mijn product image in de customizer niet aanpassen.

Hij geeft wel aan dat ik de grootte kan veranderen, maar zie geen wijzigingen plaatsvinden in de werkelijke grootte van de productafbeelding.

Weten jullie hoe dit komt en hoe dit te verhelpen is?

WooCommerce prijzen weergeven als ‘Vanaf prijs’

standaard WooCommerce prijs-range weergave
Standaard prijsweergave in WooCommerce StoreFront thema

Wanneer je aan WooCommerce een variabel product toevoegt, waarvan de prijs verschilt per variatie krijg je een prijs weergave die niet zo veel zeggend is. WooCommerce laat namelijk standaard de van-tot prijs zien zonder tekstuele begeleiding. Het is gebruikelijker om de vanaf prijs weer te geven en dit er bij te vermelden.

Door een stuk code toe te voegen aan de functions.php van het gebruikte thema kan je de weergave aanpassen en de ‘vanaf prijs’ tonen.

De code die je hiervoor kan gebruiken staat hier onder.


<?php
//Vanaf hier Kopiëren
/**
* Toont de tekst "Vanaf" wanneer er een verschil is tussen
* $product->min_variation_price EN $product->max_variation_price
* Geschikt voor WooCommerce versie 3, deze code kan je plakken in de functions.php van je thema
* Version: Woocommerce 3.0
*/
add_filter('woocommerce_variable_price_html','wphelpdesk_variate_prijs_verschil', 10, 2);
function wphelpdesk_variate_prijs_verschil( $price, $product ) {
if (count($product->get_children()) > 1) {
// De tekst 'Vanaf' is te wijzigen naar het woord dat je wilt weergeven
// Zorg wel dat je de '' laat staan!
$price = '<span class="from">' . __('Vanaf') . '</span> ';
$price .= woocommerce_price($product->price);
}
return $price;
}
// Tot hier Kopiëren
?>

standaard vanaf prijs weergave
Na juist plaatsen van de code zou het er zou uit moeten zien in het product overzicht.

Let op! Zorg dat je eerst een backup maakt van je website en bijvoorkeur deze aanpassing doet met een FTP-programma of code bewerker. Één foutieve spatie, komma, apostrof, puntkomma of ander karakter kan je website ‘breken’. Wil je er zeker van zijn dat deze aanpassing goed gaat, laat dit dan door ons uitvoeren. Het verlies van omzet door een webshop die niet werkt is al snel vele malen groter!

Wanneer de code in je functions.php is geplaatst kan je de weergave nog verder aanpassen doormiddel van CSS code.

Vanaf prijs weergave aanpassen

Het woord Vanaf kan je verder qua opmaak nog aanpassen door CSS code. Wanneer je span.from toevoegt aan je aangepaste CSS. Om de weergave van de prijs aan te passen kan je span.amount gebruiken.

In onderstaand voorbeeld hebben we Vanaf dik gedrukt en oranje gemaakt en de prijs dubbel zo groot.

Aangepaste vanaf prijs weergave
CSS code toegepast op de vanaf prijs

span.from{
    font-weight: bold;
    font-size: 100%;
    color: #ee6322;
}
span.amount{
    font-size:200%;
}

Hulp nodig bij de implementatie van de ‘vanaf prijs’?

Wil je dat wij de code voor de vanaf prijs implementeren op je website en deze ook qua stijl direct laten aansluiten met je thema? Vul dan onderstaand formulier in.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.