Wanneer je een WordPress blog hebt wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je berichten lezen. Om die reden is het belangrijk om je blog zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk in te delen voor je lezers. Op die manier maak jij je site gemakkelijk om doorheen te navigeren en zorg je ervoor dat bezoekers meer tijd op je website besteden. Doe je dit niet, dan heb je kans dat lezers afhaken en over het onderwerp gaan lezen op een andere site.
In dit artikel lees je precies over hoe jij je WordPress blog overzichtelijker kan maken door middel van WordPress categorieën en WordPress tags.
WordPress categorieën
Een categorie is een verzameling van berichten met hetzelfde hoofdonderwerp. Laten we als voorbeeld een foodblog nemen. Mogelijke categorieën kunnen dan ‘lunch’, ‘diner’ en ‘dessert’ zijn. Vervolgens kan je alle berichten met lunchgerechten onder de categorie ‘lunch’ indelen, alle berichten met betrekking tot diner onder de categorie ‘diner’ etc. Op deze manier zorg je voor een logische indeling van al jouw berichten en weten lezers waar ze moeten zijn voor een artikel binnen een specifieke categorie.
WordPress Categorieën gebruiken
Maak een blogpost (lees bericht) aan door naar Berichten > Nieuw bericht te gaan. In de berichten editor verschijnt nu een menu of klik rechtsboven op het tandwiel icoon. Onder het kopje Categorieën kan je bestaande categorieën selecteren of nieuwe categorieën toevoegen. Wil je een bericht aan een categorie linken, dan druk je simpelweg gewoon op het vakje van de categorie.
Deze categorieën kun je vervolgens verder opdelen in sub categorieën om je onderwerpen verder te specificeren. In het geval van een reisblog kan je denken aan continenten als categorieën en landen als sub categorieën. Dit doe je door een nieuwe categorie aan te maken en deze onder een hoofdcategorie te plaatsen.
WordPress Categorieën in sidebar plaatsen
In je sidebar kan je een widget toevoegen waarin je alle categorieën van een bericht ziet om je lezer op die manier zo makkelijk mogelijk berichten binnen een bepaalde categorie te laten vinden. Dit doe je door bij Weergave naar widgets te gaan. Bij de standaard variant van de sidebar staat deze WordPress categorie widget waarschijnlijk er al in. Als dit niet zo is dan kan je het gemakkelijk erin slepen en klaar is kees.
WordPress tags
Je berichten kan je nog verder categoriseren door middel van WordPress tags aan je berichten toe te voegen. Dit zijn labels die de lezer informatie geeft over waar een artikel over gaat. Wanneer we bij het voorbeeld van de reisblog blijven en je een artikel over boeddhistische tempels op Bali schrijft, dan is de categorie Azië, zijn de sub categorieën Zuid-Oost Azië, Indonesië en Bali en kan je als tag ‘tempels’ gebruiken. Zo weet de lezer meteen dat het artikel specifiek ingaat op tempels op Bali en maakt dit het artikel makkelijker vindbaar bij het zoeken op je site.
WordPress Tags gebruiken
Het aanmaken en labelen van WordPress tags gaat hetzelfde als het aanmaken van WordPress categorieën. Maak een nieuw bericht of bewerk een bestaand bericht. Zoek in het menu dat aan de rechterkant verschijnt naar Tags. Net als Categorieën kan je hier bestaande Tags selecteren of nieuwe Tags aanmaken.
WordPress Tags SEO
Vroeger hadden WordPress tags invloed op je SEO (Search Engine Optimalisatie). Per tag of categorie wordt er een overzichpagina aangemaakt. Een goed ingerichte pagina kan daarom invloed hebben op je SEO, mits goed ingesteld.
Verschil tussen Categorieën en Tags
Het aantal keer dat we Categorieën en Tags hebben genoemd in dit artikel is niet meer op twee handen te tellen. Daarom zetten we de verschillen graag nog even voor je op een rijtje:
- Categorieën gebruik je om berichten te groeperen
- Tags gebruik je om berichten te labelen
- Je gebruikt bij voorkeur een beperkt aantal categorieën (maximaal 8 tot 10)
- Met tags kan je veel specifieker te werk gaan, daarom kan je er hier veel meer van gebruiken. Tip: gebruik meerdere tags per artikel. Op die manier maak je optimaal gebruik van tags.
- Categorieën komen vaak terug in de URL van het bericht, tags niet
- Koppel je bericht altijd aan minimaal één categorie. Anders wijst WordPress automatisch de categorie ‘‘uncategorized’ en hierdoor wordt je bericht moeilijker vindbaar.
Tips voor effectief gebruik van Categorieën en tags
- Maak niet te veel categorieën aan
- Gebruik geen nieuwe categorie als hier maar één bericht onder valt
- Maak geen categorieën aan zonder berichten
- Tags zijn handig, maar wel als er meerdere berichten zijn met deze tag
- Zet een widget met categorieën in je sidebar zodat lezers makkelijk door je berichten kunnen navigeren
- Maak gebruik van sub categorieën wanneer je onderwerpen gaat specificeren.
Meer overzicht dankzij Categorieën en Tags
Kortom, om je blog beter te ordenen is het handig om gebruik te maken van WordPress categorieën en WordPress Tags. Met categorieën groepeer je berichten en met tags label je deze. Zo wordt het een stuk makkelijker voor je lezers om berichten van dezelfde groep te vinden.
Kijk je liever nog eens terug hoe je gemakkelijk je berichten kan sorteren op je WordPress site? Bekijk dan ook onze video “Hoe kan ik in WordPress berichten groeperen per reis op mijn reisblog?”
Hulp nodig bij het toevoegen van Categorieën en Tags aan je berichten en je sidebar? Stel je vraag dan hier.