Tijdens de corona persconferentie werd er aangekondigd dat vanaf 10 februari klanten vooraf/online bestelde producten mogen afhalen bij de winkels.
Wel met de voorwaarden dat men niet naar binnen gaat, er minimaal 4 uur zit tussen bestellen en het afhalen én dat men enkel op kan halen in een toegewezen of afgesproken tijdsslot.
Vanuit de expertise die we hebben in WordPress en WooCommerce webshops zullen we een dergelijk systeem zo snel en eenvoudig opzetten tegen zo laag mogelijke kosten.
Wanneer je al een WooCommerce webshop hebt ben je behoorlijk in het voordeel, je kan dan eigenlijk direct naar de laatste stap springen.
Een van de problemen waar je mogelijk wel mee blijft zitten is het afhandelen van de betalingen. Ik verwacht dat dit nog wel te overzien is, minister-president Rutte gaf aan dat er ook telefonisch besteld zou kunnen worden, dat suggereert dat betalen bij ophalen een optie is wanneer je een mobiel pinapparaat hebt (of nog snel regelt). Anders zijn voor zolang als het nodig is betaalverzoeken via de bank of Tikkie ook nog een optie, al vergt dat wat meer arbeid.
Het eenvoudigste is om online iDeal betalingen te accepteren wanneer je klant de bestelling plaatst. Dit kan je laten afhandelen en integreren met een Payment Service Provider als Mollie (gratis account 0,30€ per transactie). Het nadeel hiervan is wel dat je daar na je account aanmaken, deze nog geverifieerd moet worden, dat kan een paar dagen of misschien wel langer duren afhankelijk van hoeveel nieuwe mensen zich daar melden. Kostbare tijd waar je niet op wilt wachten.
Er zijn een aantal punten die niet behandeld worden, omdat dit niet direct noodzakelijk is of buiten de scope van deze eenvoudige click & collect webshop vallen.
We behandelen het volgende niet
- De website mooi maken met thema’s / grafisch vormgeving
- Verzendmethode’s en printen van adres labels (het gaat immers om afhalen)
- Koppeling met boekhoud systeem
- Koppeling met je voorraad beheer
Mogelijkheid tot afhalen bestelling in WooCommerce
Voor de optie om klanten hun bestelling af te laten halen maken we in dit voorbeeld gebruik van de PI WooCommerce order date time and type **plugin. Deze plugin heeft in de gratis versie nét voldoende opties om aan de regels te voldoen. Zo kunnen we een begin en eind tijd van de dag aangeven voor het afhalen, aangeven dat er tussen bestellen en pick-up 4 uur moet zitten en de klanten zelf een tijdslot laten kiezen.
In de betaalde versie die $34 per jaar kost kan je ook een limiet per tijdvak aangeven en het standaard tijdvak van 15 minuten aanpassen, daar is op dit moment niets over vermeld bij de regels door de Rijksoverheid
Een andere plugin die je hiervoor kunt gebruiken is Local Pickup Plus verkocht via WooCommerce.com, die is met $79,- en zonder gratis versie iets prijziger.
Deze plugin geeft meer opties om te integreren met een bestaande webshop om ook op product niveau ophalen toe te staan of juist niet.
Anyways, we gaan allereerst onder Plugins > Nieuwe plugin
Zoeken naar “PI WooCommerce order date time and type”
Deze plugin installeren en activeren we.
In het admin menu onder “WooCommerce” komt nu een extra sub-menu item te staan genaamd “Date & Time”. Klik daar op, laat je niet afschrikken door de felle kleuren, ze willen je erg graag de pro versie verkopen ????
In de afbeelding heeft alles wat enkel beschikbaar is in de pro-versie een rode laag, en kan genegeerd worden.
De belangrijk punten zijn 1 t/m 6 genummerd, lees de tekst onder de afbeelding goed, de instellingen zoals op de afbeelding zijn niet de juiste.
- Hier kan je aangeven of je enkel pick-up (afhalen) wilt toestaan, enkel delivery (bezorgen) of beide. Kies je voor beide dan komt er boven de afreken pagina een balk te staan met 2 knoppen zoals in de afbeelding hier onder.
Let wel op dat bij de bezorg optie ook nog een datum en tijd selectie is! Heb je al een normale webshop dan kan je beter de Local Pickup Plus plugin gebruiken, dan blijven je normale verzend-opties behouden naast het afhalen!
- Delivery type label, deze kan er waarschijnlijk wel uit, de tekst is in het Engels en kan je niet eenvoudig aanpassen. Daarnaast is de tekst op de knoppen zelf al wel duidelijk toch?
- Enable Delivery date and time moet op Yes, anders kunnen je klanten geen tijdslot kiezen en krijgen ze die ook niet toegewezen.
- Preorder days, maximum in de gratis versie is 10. Dit is het aantal dagen in de toekomst dat gekozen kan worden voor het ophalen.
- Order Preparation days, het minimum vanuit de overheid is 4 uur, je kan echter ook kiezen dat er een dag tussen moet zitten, dan kan je hier een 1 invoeren.
Wanneer je het aantal dagen op 0 zet verschijnt optie 6 - Order Preparation minutes, verschijnt wanneer het aantal dagen in punt 5 op 0 staat. Vier uren hebben gezamenlijk 240 minuten dus dat kunnen we hier invullen. Dit kan natuurlijk ook meer zijn als je dat wilt.
De volgende punten zijn iets minder spannend maar gaan vooral over de weergave.
- Pickup label – De tekst in de knop voor ‘Afhalen’
- Delivery label – De tekst in de knop voor ‘Bezorgen’
- Default Delivery Type – Pickup (afhalen) dat is immers waar we ons op richten, maar voel je vrij om dit op verzenden (delivery) in te stellen.
- Time Format – Standaard is AM/PM, ik weet niet hoe het met jou zit maar ik blijf dat verwarrend vinden, met mij waarschijnlijk nog heeeeel wat Nederlanders, instellen op de 24HR klok is het handigste.
- Hier kan je de kleuren selecteren van de knoppen en tekst zoals die bij punt 1 in de afbeelding staan.
Vervolgens even verder naar beneden scrollen om alle instellingen op te slaan.
Dan kunnen we daarna door naar het tabje “Time setting”
Als je zowel pickup als delivery aan hebt staan heb je hier 4 invoervelden.
staat enkel pickup aan dan heb je er maar 2.
Het invoeren van verschillende tijden per dag is enkel mogelijk in de betaalde versie.
in de afbeelding staat het ophalen op 10:00 AM, tien uur in de ochtend,
tot en met 06:00 PM, zes uur in de avond.
De ‘pro’ tabjes kunnen we vervolgens overslaan en dan is “Date setting” aan de beurt!
Hier kan je aangeven op welke dagen bestellingen bezorgd / afgehaald kunnen worden.
Meerdere dagen selecteren in de lijsten kan door op het toetsenbord de CTRL toets (CMD op Apple) ingedrukt te houden en vervolgens meerdere dagen aan te klikken.
In het volgende tabblad “Pickup Locations” kunnen we het afhaal adres invoeren.
Misschien is de <br/> je al opgevallen, hiermee kan je het adres over 2 regels knippen voor de bezoeker.
Wanneer je meerdere locaties hebt kan je in de gratis versie er 2 toevoegen, in de betaalde versie onbeperkt.
Bij 1 afhaal locatie is het verleidelijk om dit eerste vlak leeg te laten, dan krijgt men de knop in het bestel proces niet te zien zoals in de afbeelding hier onder.
Het nadeel is dat het adres dan ook niet mee wordt gezonden in de bevestigingsmail richting je klant.
Daarnaast heeft deze plugin ook nog een “Order Calendar for WooCommerce” waarvan eigenlijk alleen de betaalde $25/jaar versie handig is in deze situatie.
Bij de betaalde versie is namelijk zichtbaar welke bestellingen op welke dag & tijdsslot vallen.
Iets wat bij Local Pickup Plus wel standaard aanwezig is, wanneer je verwacht veel volume te gaan draaien kan dat een betere keus zijn. Maar die $79 die je bespaart kan je natuurlijk ook eerst in een kleine promotie campagne steken.