Bevestiging beheerders e-mailadres, ik krijg geen mail

Ik krijg al een aantal weken de vraag of mijn beheerders e-mailadres correct is.

Dat is niet zo daarom heb ik het aangepast.

Daar zou ik een bevestiging van krijgen, maar er gebeurd verder niets.

Er blijft staan er is een wachtende wijziging.

Hoe gaat dat verder?

Contact Form 7 ongeldige mailbox-syntax

Ik krijg een foutmelding (er wordt een ongeldige mailbox-syntax gebruikt in het veld Reply-To) als ik bij Contactform 7 / aanvullende headers: Reply-To:[your-email] invul.

Waar gaat het fout? Hoor het heel graag. Alvast dank.

WordPress inloggen voor leden, een pagina beveiligen met wachtwoord

Hopelijk kan ik via deze weg jullie hulp inroepen, om me wat tips te geven.

Ik maak een website voor een koor. Nu willen we één pagina uitsluitend voor leden maken, waarbij gemeld wordt dat je moet inloggen of een wachtwoord ingeven om die pagina te zien. Alle andere pagina’s moeten openbaar blijven, want die zijn juist bedoeld om geïnteresseerden te bereiken.

Nu heb ik al de plug-in ‘members’ geïnstalleerd, maar het werken ermee geeft me niet het gewilde resultaat. Ik heb een profiel aangemaakt met alleen de rol ‘abonnee’, maar die krijgt geen toegang. Misschien is mijn fout dat ik de /ledenpagina op ‘privé’ heb gezet bij het aanmaken.

Zou een andere mogelijkheid zijn om de pagina te ontsluiten met alleen een wachtwoord, dat dan alleen bij koorleden bekend gemaakt wordt? Dus zonder dat er voor ieder lid een apart profiel aangemaakt hoeft te worden?

Ik heb gezocht op internet maar niet gevonden wat ik exact wil; bovendien zou het kunnen zijn dat dingen nu anders werken met WP versie 5, en Gutenberg?

Hopelijk kun je me helpen met vingerwijzingen in de goede richting?

Video: Hoe kan ik in het Divi thema de menu kleur aanpassen?

Op onze website maken we gebruik van het WordPress thema ‘Divi’. Wanneer je een stukje naar beneden scrolt verschijnt er een donker paarse menu balk.

Hoe kan ik in het Divi thema de kleur van de menu balk aanpassen?

Ik wil namelijk dat de menu balk dezelfde achtergrond kleur krijgt als de footer.

Nieuw e-mailadres aanmaken

Een nieuw e-mailadres aanmaken is binnen het beheerpaneel (wp-admin) van WordPress zelf niet mogelijk. Afhankelijk of je een WordPress.com of een zelf-gehoste WordPress.org website hebt, zijn er wel een aantal mogelijkheden om zowel betaald als gratis email accounts aan te maken. Hieronder zullen we een aantal opties uitlichten hoe je een [email protected] email adres kan aanmaken.

Kom je er niet uit? Stuur ons dan een bericht, dan gaan we je helpen! Ondersteuning voor het aanmaken van email is inbegrepen bij onze WordPress onderhoud paketen

 

Een nieuw e-mailadres aanmaken (zelf-gehoste WordPress.org website)

Wanneer je een zelf-gehoste WordPress website hebt, waar je een eigen domeinnaam en webhosting abonnement voor afneemt, dan zit daar vaak de mogelijkheid bij om een gratis email adres te maken.

Het aanmaken / toevoegen van e-mailadressen zit bij de service van WPHelpdesk inbegrepen wanneer je een pakket via ons hebt. Je hoeft ons dan enkel een berichtje te sturen en dan regelen wij dit voor je!

Je kunt dit echter ook zelf, mits ondersteund door je webhosting provider.
Een nieuw e-mailadres aanmaken kan sterk wisselen tussen providers, hiervoor kan je contact opnemen met je eigen webhosting provider. Die kan je vertellen welke stappen je precies moet volgen.

Er zijn echter ook nog een aantal veel gebruikte webhosting panelen waarbinnen je zelfstandig gratis nieuwe email accounts kan aanmaken. Een aantal grote bekende hiervan zijn; cPanel, Plesk en DirectAdmin.

Nieuw emailadres aanmaken in cPanel

1. Login op je cPanel account
2. Onder het kopje ‘Mail‘ klik je op ‘E-mail Accounts’
3. Bij Email voer je het gewenste stuk in dat je voor @domeinnaam.nl wilt hebben
– Bij wachtwoord voer je het gewenste wachtwoord in, of gebruik de generator voor een veilig wachtwoord.
– Bij Mailbox Quota kan je de maximum omvang van de mailbox bepalen.
4. Klik op ‘Create account’

Afhankelijk van de cPanel versie kan deze al dan niet in het Nederlands zijn of het uiterlijk afwijken.

cPanel nieuw e-mailadres aanmaken scherm
Invoervelden voor het aanmaken van een e-mailadres in cPanel

Nieuw e-mail adres maken in Plesk

Voor het maken van een nieuw emailadres in Plesk kan je deze video uitleg volgen.

Nieuwe E-mail account maken in DirectAdmin

In DirectAdmin zijn de stappen om een nieuw emailadres te maken vergelijkbaar met die van cPanel. Afhankelijk van de vormgeving kan dit er ook anders uit zien.

  1. Login op je DirectAdmin account DirectAdmin E-mail management sectie
  2. Onder het kopje ‘E-Mail management‘ klik je op ‘E-mail Accounts’
  3. Vervolgens klik je op ‘Create mail account’
  4. Bij ‘Username’ voer je het gewenste stuk in dat je voor @domeinnaam.nl wilt hebben.

– Bij wachtwoord voer je het gewenste wachtwoord in, of gebruik de ‘Random’ knop voor een veilig wachtwoord.
– Bij Email Quota kan je de maximum omvang van de mailbox bepalen.
– Bij Send Limit het maximum aantal e-mails per dag, dit om bijvoorbeeld Spam of misbruik te voorkomen.
4. Klik op ‘Create’

DirectAdmin email account aanmaken scherm
Invoervelden om een nieuw e-mailadres te maken binnen DirectAdmin

 

WordPress.com gratis email opties

Bij WordPress.com zijn er een aantal opties om een [email protected] e-mailadres te gebruiken zonder extra kosten.

Gratis e-mail forwarding

Deze optie zit redelijk ver weggestopt in de instellingen. Hiermee kan je echter berichten naar [email protected] laten doorsturen naar een ander e-mailadres dat je al gebruikt. Zo kunnen bezoekers jouw e-mailen op een professioneel ogend adres. Het nadeel hiervan is dat je in de meeste gevallen niet vanaf dit zelfde adres email kan versturen.

Zoho mail (gratis)

Een andere email optie die geïntegreerd is met het WordPress.com platform is Zoho mail, dit heeft ook een gratis email pakket wat je kan gebruiken. Het nadeel hiervan is dat dit iets lastiger is op te zetten dan de gratis e-mail forwarding.

Betaalde email opties WordPress.com & WordPress.org

G suite

G suite is een Google dienst, eigenlijk Gmail voor bedrijven. De kosten zijn ±€50,- per jaar per gebruiker.

Office 365

Office365 is een Microsoft dienst ,die gebruik maakt van een losse mailbox.
Dit kan vanaf ±€50 per jaar per gebruiker.

TransIP

Bij TransIP kan je E-mail hosting afnemen, daarmee kan je 3 nieuwe e-mailadressen aanmaken voor ±3€ per maand.

Bovenstaande partijen leveren allemaal kwaliteit en zijn zeer betrouwbaar qua uptime, beveiliging en de werking van hun platform. Nadeel is echter dat het instellen van de DNS instellingen een behoorlijke uitdaging kan zijn wanneer je hier niet bekend mee bent.
Externe e-mail provider toevoegen op WordPress.com

Hoe kan je een nieuwe gebruiker toevoegen in WordPress?

Hoe geef je iemand anders toegang tot je WordPress site? Je kunt de inloggegevens van je eigen account uit handen geven maar écht veilig is dat niet. Een nieuwe gebruiker toevoegen is een veel verstandigere optie. Dan kun je tevens aangeven hoeveel ‘rechten’ deze gebruiker heeft binnen de website. Iemand die enkel teksten aanpast, heeft namelijk geen toegang nodig tot de instellingen of wellicht de bestellingen in je webshop. Bijkomend voordeel is dat je deze gebruiker ook weer kunt verwijderen of de rechten kunt afnemen wanneer deze geen toegang tot je website meer nodig heeft.

 

Onderstaande stappen gaan over een zelf-gehoste WordPress.org website, de uitleg van WordPress.com kun je hier vinden.

Video: WordPress gebruiker toevoegen, bewerken én verwijderen

Klik hier om naar de tekstuele uitleg te gaan

WordPress Gebruiker aanmaken

  1. Om te beginnen moet je inloggen op het Dashboard van je WordPress site.
  2. In het linker menu staat het menu item ‘Gebruikers’ als je hier met de muis op gaat staan of klikt verschijnt er een sub-menu.
  3. Klik in het sub-menu op ‘Nieuwe toevoegen’

    Toont het WordPress menu 'Gebruikers' met sub-menu 'Nieuwe toevoegen' navigeer naar deze pagina.
    In het menu ‘Gebruikers’ klik je op ‘Nieuwe gebruiker’. Dan kan je een nieuwe WordPress gebruiker toevoegen.
  4. Vul de gegevens in van de nieuwe gebruiker, Gebruikersnaam en E-mail zijn verplicht. Ook is het aangeven van de ‘Rol’ die de gebruiker moet krijgen ook handig.
    Meer informatie over de verschillende gebruikersrollen kun je hier lezen.

    Een nieuwe WordPress gebruiker toevoegen vereist een aantal gegevens, in dit scherm kan je die invoeren.

    Wanneer het ‘vinkje’ bij Gebruikersmelding versturen aan staat zal naar het ingevoerde e-mailadres een bericht worden verzonden om het wachtwoord in te stellen. Zet je dit ‘vinkje’ uit, dan moet je de nieuwe gebruiker zelf op de hoogte stellen van de inloggegevens.

    Voorbeeld van het standaard bericht na aanmaken van de gebruiker.
    Na het toevoegen van een gebruiker is dit het standaard e-mail bericht om het wachtwoord in te stellen.
  5. De nieuwe gebruiker is nu aangemaakt.

WordPress gebruiker bewerken

Je kunt ook indien je beheerdersrechten hebt een gebruiker bewerken.
Je kunt vanuit het menu ‘Gebruikers’ > ‘Alle gebruikers’ een gebruiker aanklikken om te bewerken.
Hier zou je de Rol kunnen aanpassen alsook het wachtwoord.

WordPress gebruiker bewerken
Naast het toevoegen van een gebruiker kan je ook een gebruiker bewerken

Wanneer is dit handig?
Bijvoorbeeld wanneer een redacteur een serie berichten op de website heeft geplaatst, maar er na loop van tijd mee ophoudt. Je zou dan de rol kunnen aanpassen van redacteur naar Abonnee. De berichten blijven dan bestaan en aan dit account gekoppeld echter, kan de persoon in kwestie berichten niet meer aanpassen, verwijderen of nieuwe toevoegen.

WordPress gebruiker verwijderen

Je kunt vanuit het menu ‘Gebruikers’ > ‘Alle gebruikers’ ook een gebruiker verwijderen.
Om dit te doen, ga je met de muis op de gebruiker staan, er verschijnen dan een aantal opties waaronder in het rood ‘Verwijderen’.

toont de plek van het navigatie element om een WordPress gebruiker te verwijderen
Wanneer je met de muis op een gebruiker gaat staan komt de mogelijkheid in beeld om een gebruiker te verwijderen

 

Als de gebruiker die je verwijderd berichten of pagina’s op zijn naam heeft staan, krijg je de mogelijkheid die toe te wijzen aan een andere gebruiker of te verwijderen.
Let op! het verwijderen is definitief

Berichten van gebruiker toekennen aan ander WordPress account
Wanneer een gebruiker berichten gepubliceerd heeft kan je die toekennen aan een ander account alvorens de gebruiker te verwijderen.

 

WordPress.com gebruiker toevoegen

Bij WordPress.com werkt het toevoegen van een gebruiker nét wat anders.
Wanneer je ingelogd bent bij WordPress.com kun je links-boven de site selecteren waar je de gebruiker toe wilt voegen.
Dan komt er aan de linkerzijde de verschillende opties te staan waaronder ‘Mensen‘ daarachter staat een knop ‘Toevoegen‘. Wanneer je daar op klikt, kan je een nieuwe gebruiker toevoegen.
Je kunt een gebruikersnaam invoeren wanneer die persoon al een WordPress.com account heeft, dan kan die persoon zijn bestaande inloggegevens gebruiken. Er wordt dan een e-mail gestuurd met link om de uitnodiging voor toegang tot de website te accepteren.

Wanneer iemand nog geen WordPress.com account heeft, kan je ook een e-mailadres invoeren. Er wordt dan een uitnodiging verzonden naar het e-mailadres om een account aan te maken.

Ook in dit venster is er weer de mogelijkheid om een Rol te selecteren.

WordPress.com gebruiker bewerken / verwijderen

Op WordPress.com kun je zelf niet zoveel aanpassen aan een gebruiker. Het enige dat je kunt doen, is de rol bewerken of een gebruiker verwijderen.
Dit kan je doen door in het menu op ‘mensen‘ te klikken en vervolgens op de gebruiker die je wilt verwijderen.
Hier kan je tevens er voor kiezen de berichten weer aan een andere gebruiker toe te kennen.
Als jij je eigen WordPress.com account of gebruiker wilt verwijderen zijn er andere stappen nodig, die hebben we hier omschreven.

Wat zijn de WordPress gebruikers rollen?

Standaard heeft WordPress de volgende gebruikersrollen;

  • Abonnee (Engels: subscriber)
  • Schrijver (Engels: contributor)
  • Auteur (Engels: author)
  • Redacteur (Engels: editor)
  • Beheerder (Engels: administrator)

Abonee is de rol met de minste rechten, iemand kan hiermee zijn profiel beheren en dit gebruiken om te reageren en daar houd het eigenlijk mee op.

Schrijver kan berichten schrijven voor de website maar kan deze niet publiceren, ook kan een Schrijver geen media uploaden (ook de uitgelichte afbeelding niet).

Auteur kan berichten schrijven en deze ook publiceren, de Auteur kan daarnaast ook afbeeldingen uploaden. Een Auteur kan in principe zelfstandig een nieuws sectie of blog onderhouden.
De auteur kan geen berichten van anderen aanpassen of bewerken, wel kan de auteur zijn eigen berichten de-publiceren en zelf verwijderen

Redacteur heeft op het gebied van teksten alle benodigde rechten, de redacteur kan eigen pagina’s en berichten aanpassen en publiceren alsook van andere gebruikers.

Beheerder Deze gebruiker heeft alle rechten en kan alles met de site doen. De beheerder kan gebruikers toevoegen, verwijderen en aanpassen. Afhankelijk of het een WordPress.com of WordPress.org website is, kan de beheerder ook thema’s en plugins installeren, bewerken en alle instellingen aanpassen.

Problemen met Contact Form 7

Vrijwel alle websites hebben een contact formulier op de website staan. Voor WordPress is Contact Form 7 een veel gebruikte en zeer populaire gratis plugin. Helaas werkt dit niet altijd zonder problemen.
E-mail, hoe eenvoudig het ook lijkt, is een behoorlijk complex systeem.
Hetgeen dat jij als gebruiker ziet en mee werkt, is slechts het topje van de ijsberg.

Er hoeft maar één ding niet goed te gaan op een van de tussenliggende stappen en de e-mail kon om te beginnen nooit verzonden worden of niet aankomen.

Nu is Contact Form 7 met al zijn opties enorm handig en breed inzetbaar. Het geeft ook de mogelijkheid om het geheel verkeerd in te stellen waardoor e-mails niet verzonden worden, of op zo’n manier verzonden worden dat ze nooit aan zullen komen.

Wanneer je website niet zoveel bezoekers trekt, kan het ook zomaar zo zijn dat het heel lang kan duren voordat je doorhebt dat het formulier niet werkt.

Contact Form 7 instellen

Ben je nog niet zo bekend met Contact Form 7? Volg dan eerst onze gedetailleerde Contact Form 7 handleiding.

Voor de meeste websites is het voldoende om enkel Contact Form 7 in te stellen om e-mail te versturen met het domeinnaam in het afzend-adres. Omdat je natuurlijk wél wilt dat de reply/beantwoord knop van je e-mail programma de email stuurt naar de persoon die het bericht heeft ingezonden, moet er een extra ‘reply-to’ header in gesteld worden.

Als je de standaard velden van Contact Form 7 gebruikt, kan je de onderstaande code in het vlak Aanvullende kopteksten plakken:

    Reply-To: [your-email]

Voor WPHelpdesk.nl zou de instellingen er als volgt uit komen te zien.

Contact form 7 e-mail instellingen
Contact Form 7 instellingen zoals gebruikt voor WPHelpdesk.nl

Staat je website echter op webhosting van TransIP dan zijn daar extra instellingen voor nodig. Bij TransIP is de zogeheten PHP mail functie uitgeschakeld, hierdoor kan alleen e-mail verstuurd worden via het SMTP protocol. Om dit te laten werken, is een extra plugin nodig die ook goed ingesteld moet worden.

Een geschikte plugin hiervoor is de WP Mail SMTP plugin

WP Mail SMTP plugin
de WP Mail SMTP plugin werkt goed in combinatie met Contact Form 7

Bij deze plugin dien je de inloggegevens van het verzendende e-mailadres in te voeren.
Met het oog op de veiligheid kan het handig zijn hier een extra e-mailadres voor aan te maken binnen het beheer paneel van je webhosting.

Voor TransIP zouden de volgende e-mail instellingen gebruikt kunnen worden, bij een andere webhost zijn andere instellingen nodig.

  • SMTP Authenticatie: Ja
  • SMTP Beveiliging: SSL
  • Poort: 465
  • Gebruikersnaam: Het e-mailadres vanuit waar je wil mailen, dit moet dus een adres zijn dat is aangemaakt en moet gelijk zijn aan het domein waarvan je e-mail wilt versturen.
  • Wachtwoord: Het wachtwoord van dit adres.
  • Host: smtp.transip.email

Dat zou er in de WP Mail SMTP plugin als volgt uitzien:

screenshot WP Mail SMTP instellingen bij TransIP
WP Mail SMTP instellingen wanneer deze gebruikt wordt op de hosting van TransIP

Je kan met deze plugin de e-mails via een andere dienst laten versturen die ’transactional e-mails’ toelaat. Voor de meeste websites is het gratis pakket van Send In Blue voldoende én dit is relatief eenvoudig in te stellen. Hier staat de stap-voor-stap handleiding voor het instellen van Send in Blue.

Nog een optie is wanneer je een nieuw e-mailadres aangemaakt hebt, om daar de SMTP en account gegevens van te gebruiken om e-mails vanuit de website mee te versturen.

Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op!

Contact Form 7 e-mails opslaan in de database

Wil je zeker zijn dat er geen e-mails verloren gaan? Dan is het ook handig deze op te slaan in de database van de website. Daarvoor zou de plugin Flamingo gebruikt kunnen worden. Deze voegt een pagina toe in het WordPress Dashboard waar je de binnengekomen berichten kan zien. Zo heb je nog een extra mogelijkheid om te zien of e-mails wel verzonden zijn.

Pagina als homepage instellen

Je bent een website aan het maken en geen ‘blog’ dus je wilt in plaats van de laatste (nieuws) berichten een ‘statische’ pagina instellen als homepage in WordPress.

Ben je meer van de tekst-uitleg? Onder de video hebben we alle stappen uitgeschreven.

Uitleg video

In onderstaande video doorlopen we in een paar minuten alle stappen. Heb je nog verdere ondersteuning nodig dan kan je ons altijd bellen of een bericht sturen.

Stap 1: Homepage en berichten pagina aanmaken

Je hebt minimaal 1 pagina nodig, dit is de homepage / voorpagina die je gaat instellen. Als je daarnaast ook nog de berichten wilt weergeven op een pagina is het handig om die pagina ook direct te maken.

Als het goed is heb je dan nu als je kijkt in wp-admin onder
Pagina's > Alle pagina's 1 of 2 pagina’s gepubliceerd staan. Voor de duidelijkheid in het voorbeeld zijn deze pagina’s Homepage en Berichten genoemd.

Homepage en berichten pagina aangemaakt
Overzicht van alle pagina’s met de nieuw aangemaakte pagina’s Homepage & Berichten. Deze pagina’s moeten ook gepubliceerd zijn.

Stap 2: Pagina instellen als Homepage

Menu 'instellingen' vervolgens sub-item 'lezen'
Nadat de pagina’s aangemaakt en gepubliceerd zijn kunnen we onder Instellingen > Lezen de instellingen aanpassen.

De instellingen die we moeten aanpassen zijn de bovenste onder het kopje Startpagina toont, standaard staat die optie op Je laatste berichten.

Hier kan de optie aanklikken Een statische pagina (pijl 1).
Vervolgens selecteer je bij voorpagina de pagina die jij als homepage wilt zien (pijl 2).
Als je eerder ook een pagina had aangemaakt voor je (nieuws) berichten kan je die selecteren bij de optie Berichtenpagina (pijl 3).

Wanneer je dit ingesteld hebt hoef je enkel nog onderaan de pagina op de blauwe knop Wijzigingen opslaan te klikken en dan ben je klaar!

Instellingen voor een statische voorpagina.