Ik krijg een foutmelding (er wordt een ongeldige mailbox-syntax gebruikt in het veld Reply-To) als ik bij Contactform 7 / aanvullende headers: Reply-To:[your-email] invul.
Waar gaat het fout? Hoor het heel graag. Alvast dank.
Hopelijk kan ik via deze weg jullie hulp inroepen, om me wat tips te geven.
Ik maak een website voor een koor. Nu willen we één pagina uitsluitend voor leden maken, waarbij gemeld wordt dat je moet inloggen of een wachtwoord ingeven om die pagina te zien. Alle andere pagina’s moeten openbaar blijven, want die zijn juist bedoeld om geïnteresseerden te bereiken.
Nu heb ik al de plug-in ‘members’ geïnstalleerd, maar het werken ermee geeft me niet het gewilde resultaat. Ik heb een profiel aangemaakt met alleen de rol ‘abonnee’, maar die krijgt geen toegang. Misschien is mijn fout dat ik de /ledenpagina op ‘privé’ heb gezet bij het aanmaken.
Zou een andere mogelijkheid zijn om de pagina te ontsluiten met alleen een wachtwoord, dat dan alleen bij koorleden bekend gemaakt wordt? Dus zonder dat er voor ieder lid een apart profiel aangemaakt hoeft te worden?
Ik heb gezocht op internet maar niet gevonden wat ik exact wil; bovendien zou het kunnen zijn dat dingen nu anders werken met WP versie 5, en Gutenberg?
Hopelijk kun je me helpen met vingerwijzingen in de goede richting?
Een nieuw e-mailadres aanmaken is binnen het beheerpaneel (wp-admin) van WordPress zelf niet mogelijk. Afhankelijk of je een WordPress.com of een zelf-gehoste WordPress.org website hebt, zijn er wel een aantal mogelijkheden om zowel betaald als gratis email accounts aan te maken. Hieronder zullen we een aantal opties uitlichten hoe je een [email protected] email adres kan aanmaken.
Een nieuw e-mailadres aanmaken (zelf-gehoste WordPress.org website)
Wanneer je een zelf-gehoste WordPress website hebt, waar je een eigen domeinnaam en webhosting abonnement voor afneemt, dan zit daar vaak de mogelijkheid bij om een gratis email adres te maken.
Het aanmaken / toevoegen van e-mailadressen zit bij de service van WPHelpdesk inbegrepen wanneer je een pakket via ons hebt. Je hoeft ons dan enkel een berichtje te sturen en dan regelen wij dit voor je!
Je kunt dit echter ook zelf, mits ondersteund door je webhosting provider.
Een nieuw e-mailadres aanmaken kan sterk wisselen tussen providers, hiervoor kan je contact opnemen met je eigen webhosting provider. Die kan je vertellen welke stappen je precies moet volgen.
Er zijn echter ook nog een aantal veel gebruikte webhosting panelen waarbinnen je zelfstandig gratis nieuwe email accounts kan aanmaken. Een aantal grote bekende hiervan zijn; cPanel, Plesk en DirectAdmin.
Nieuw emailadres aanmaken in cPanel
1. Login op je cPanel account
2. Onder het kopje ‘Mail‘ klik je op ‘E-mail Accounts’
3. Bij Email voer je het gewenste stuk in dat je voor @domeinnaam.nl wilt hebben
– Bij wachtwoord voer je het gewenste wachtwoord in, of gebruik de generator voor een veilig wachtwoord.
– Bij Mailbox Quota kan je de maximum omvang van de mailbox bepalen.
4. Klik op ‘Create account’
Afhankelijk van de cPanel versie kan deze al dan niet in het Nederlands zijn of het uiterlijk afwijken.
Nieuw e-mail adres maken in Plesk
Voor het maken van een nieuw emailadres in Plesk kan je deze video uitleg volgen.
Nieuwe E-mail account maken in DirectAdmin
In DirectAdmin zijn de stappen om een nieuw emailadres te maken vergelijkbaar met die van cPanel. Afhankelijk van de vormgeving kan dit er ook anders uit zien.
Login op je DirectAdmin account
Onder het kopje ‘E-Mail management‘ klik je op ‘E-mail Accounts’
Vervolgens klik je op ‘Create mail account’
Bij ‘Username’ voer je het gewenste stuk in dat je voor @domeinnaam.nl wilt hebben.
– Bij wachtwoord voer je het gewenste wachtwoord in, of gebruik de ‘Random’ knop voor een veilig wachtwoord.
– Bij Email Quota kan je de maximum omvang van de mailbox bepalen.
– Bij Send Limit het maximum aantal e-mails per dag, dit om bijvoorbeeld Spam of misbruik te voorkomen.
4. Klik op ‘Create’
WordPress.com gratis email opties
Bij WordPress.com zijn er een aantal opties om een [email protected] e-mailadres te gebruiken zonder extra kosten.
Gratis e-mail forwarding
Deze optie zit redelijk ver weggestopt in de instellingen. Hiermee kan je echter berichten naar [email protected] laten doorsturen naar een ander e-mailadres dat je al gebruikt. Zo kunnen bezoekers jouw e-mailen op een professioneel ogend adres. Het nadeel hiervan is dat je in de meeste gevallen niet vanaf dit zelfde adres email kan versturen.
Zoho mail (gratis)
Een andere email optie die geïntegreerd is met het WordPress.com platform is Zoho mail, dit heeft ook een gratis email pakket wat je kan gebruiken. Het nadeel hiervan is dat dit iets lastiger is op te zetten dan de gratis e-mail forwarding.
Bij One kan je E-mail hosting afnemen, daarmee kan je 5 nieuwe e-mailadressen aanmaken voor ±3€ per maand.
Bovenstaande partijen leveren allemaal kwaliteit en zijn zeer betrouwbaar qua uptime, beveiliging en de werking van hun platform. Nadeel is echter dat het instellen van de DNS instellingen een behoorlijke uitdaging kan zijn wanneer je hier niet bekend mee bent. Externe e-mail provider toevoegen op WordPress.com
Hoe geef je iemand anders toegang tot je WordPress site? Je kunt de inloggegevens van je eigen account uit handen geven maar écht veilig is dat niet. Een nieuwe gebruiker toevoegen is een veel verstandigere optie. Dan kun je tevens aangeven hoeveel ‘rechten’ deze gebruiker heeft binnen de website. Iemand die enkel teksten aanpast, heeft namelijk geen toegang nodig tot de instellingen of wellicht de bestellingen in je webshop. Bijkomend voordeel is dat je deze gebruiker ook weer kunt verwijderen of de rechten kunt afnemen wanneer deze geen toegang tot je website meer nodig heeft.
Wanneer het ‘vinkje’ bij Gebruikersmelding versturen aan staat zal naar het ingevoerde e-mailadres een bericht worden verzonden om het wachtwoord in te stellen. Zet je dit ‘vinkje’ uit, dan moet je de nieuwe gebruiker zelf op de hoogte stellen van de inloggegevens.
De nieuwe gebruiker is nu aangemaakt.
WordPress gebruiker bewerken
Je kunt ook indien je beheerdersrechten hebt een gebruiker bewerken.
Je kunt vanuit het menu ‘Gebruikers’ > ‘Alle gebruikers’ een gebruiker aanklikken om te bewerken.
Hier zou je de Rol kunnen aanpassen alsook het wachtwoord.
Wanneer is dit handig?
Bijvoorbeeld wanneer een redacteur een serie berichten op de website heeft geplaatst, maar er na loop van tijd mee ophoudt. Je zou dan de rol kunnen aanpassen van redacteur naar Abonnee. De berichten blijven dan bestaan en aan dit account gekoppeld echter, kan de persoon in kwestie berichten niet meer aanpassen, verwijderen of nieuwe toevoegen.
WordPress gebruiker verwijderen
Je kunt vanuit het menu ‘Gebruikers’ > ‘Alle gebruikers’ ook een gebruiker verwijderen.
Om dit te doen, ga je met de muis op de gebruiker staan, er verschijnen dan een aantal opties waaronder in het rood ‘Verwijderen’.
Als de gebruiker die je verwijderd berichten of pagina’s op zijn naam heeft staan, krijg je de mogelijkheid die toe te wijzen aan een andere gebruiker of te verwijderen. Let op! het verwijderen is definitief
WordPress.com gebruiker toevoegen
Bij WordPress.com werkt het toevoegen van een gebruiker nét wat anders.
Wanneer je ingelogd bent bij WordPress.com kun je links-boven de site selecteren waar je de gebruiker toe wilt voegen.
Dan komt er aan de linkerzijde de verschillende opties te staan waaronder ‘Mensen‘ daarachter staat een knop ‘Toevoegen‘. Wanneer je daar op klikt, kan je een nieuwe gebruiker toevoegen.
Je kunt een gebruikersnaam invoeren wanneer die persoon al een WordPress.com account heeft, dan kan die persoon zijn bestaande inloggegevens gebruiken. Er wordt dan een e-mail gestuurd met link om de uitnodiging voor toegang tot de website te accepteren.
Wanneer iemand nog geen WordPress.com account heeft, kan je ook een e-mailadres invoeren. Er wordt dan een uitnodiging verzonden naar het e-mailadres om een account aan te maken.
Ook in dit venster is er weer de mogelijkheid om een Rol te selecteren.
Standaard heeft WordPress de volgende gebruikersrollen;
Abonnee (Engels: subscriber)
Schrijver (Engels: contributor)
Auteur (Engels: author)
Redacteur (Engels: editor)
Beheerder (Engels: administrator)
Abonee is de rol met de minste rechten, iemand kan hiermee zijn profiel beheren en dit gebruiken om te reageren en daar houd het eigenlijk mee op.
Schrijver kan berichten schrijven voor de website maar kan deze niet publiceren, ook kan een Schrijver geen media uploaden (ook de uitgelichte afbeelding niet).
Auteur kan berichten schrijven en deze ook publiceren, de Auteur kan daarnaast ook afbeeldingen uploaden. Een Auteur kan in principe zelfstandig een nieuws sectie of blog onderhouden.
De auteur kan geen berichten van anderen aanpassen of bewerken, wel kan de auteur zijn eigen berichten de-publiceren en zelf verwijderen
Redacteur heeft op het gebied van teksten alle benodigde rechten, de redacteur kan eigen pagina’s en berichten aanpassen en publiceren alsook van andere gebruikers.
Beheerder Deze gebruiker heeft alle rechten en kan alles met de site doen. De beheerder kan gebruikers toevoegen, verwijderen en aanpassen. Afhankelijk of het een WordPress.com of WordPress.org website is, kan de beheerder ook thema’s en plugins installeren, bewerken en alle instellingen aanpassen.
Vrijwel alle websites hebben een contactformulier op hun website. Voor WordPress is Contact Form 7 een veel gebruikte en zeer populaire gratis plugin. Helaas werkt dit niet altijd zonder problemen. E-mail, hoe eenvoudig het ook lijkt, is een behoorlijk complex systeem. Wat jij als gebruiker ziet en mee werkt, is slechts het topje van de ijsberg.
Er hoeft maar één ding fout te gaan in een van bovenstaande stappen en de mail zal nooit verzonden worden of niet aankomen.
Nu is Contact Form 7 met al zijn opties enorm handig en breed inzetbaar. Juist bij deze opties kan het ook misgaan waardoor mail niet, of niet goed, verzonden wordt waardoor ze nooit zullen aankomen.
Wanneer je website nog niet zoveel bezoekers trekt, dan kan het zomaar zo zijn dat het heel lang duurt voordat je doorhebt dat e-mails niet (goed) verstuurd worden.
Testen of e-mails goed aankomen
De eerste stap is om te checken of je e-mails wel goed aankomen. Hiervoor gebruiken we een “mail tester”. Deze tool heeft geen spam filter en geeft je e-mails een score. Voorwaarde is wel dat e-mails vanuit de server verzonden worden. Als de mail niet aankomt bij de mail-tester moet er eerst naar de webhosting en site instellingen gekeken worden
Mail-tester spam test
Om gebruik te maken van de test ga je naar de website van mail-tester, het mailadres dat inbeeld komt moet je vervolgens in je contact formulier als ontvangst adres gebruiken. Vervolgens kan je zelf het contact formulier invullen en versturen om te testen. Mail tester geeft je vervolgens een score en verbeterpunten.
Een punt dat vaak verbetering nodig heeft zijn de SPF en DKIM DNS-records.
SPF en DKIM check
Mailtester zal aangeven wanneer er een probleem is met SPF en/of DKIM. Voor het instellen van DKIM is ook medewerking van je (e-mail) hosting provider nodig al is het ook mogelijk om email te versturen wanneer je DKIM volledig uitschakelt.
SPF staat voor Sender Policy Framework, via dit DNS-record wordt je email provider, webserver en eventuele andere externe diensten zoals je boekhoud pakket en emailmarketing systeem, geautoriseerd om bij het versturen van e-mail ook jouw domeinnaam te mogen gebruiken. Partijen als Microsoft en Google zijn hier zeer strikt in, is het SPF-record onjuist of ontbreekt dit? Dan wordt de mail geweigerd en komt zelfs niet in de spam-map terecht.
Het werken met DNS-records is behoorlijk foutgevoelig en redelijk complex als dit nieuw voor je is. Je kan nog een extra SPF en DKIM check doen en eventueel je hosting provider om hulp vragen. Willen of kunnen die het probleem niet voor je oplossen? Neem dan direct contact met ons op.
Naast de technische webhosting kant is het ook van belang om Contact Form 7 zelf goed te gebruiken, dat brengt ons bij het volgende punt.
Voor de meeste websites is het voldoende om enkel Contact Form 7 in te stellen om e-mail te versturen met het domeinnaam in het afzend-adres. Omdat je natuurlijk wél wilt dat de reply/beantwoord knop van je e-mail programma de email stuurt naar de persoon die het bericht heeft ingezonden, moet er een extra ‘reply-to’ header in gesteld worden.
Als je de standaard velden van Contact Form 7 gebruikt, kan je de onderstaande code in het vlak Aanvullende kopteksten plakken:
Reply-To: [your-email]
Voor WPHelpdesk.nl zou de instellingen er als volgt uit komen te zien.
Bij sommige webhosting providers worden de standaard WordPress emails niet goed verzonden. Om mail daar te laten werken zijn extra instellingen nodig. Eén oplossing die altijd werkt is om mail te versturen via het SMTP protocol. Om dit te laten werken, is een extra plugin nodig die ook goed ingesteld moet worden.
E-mails versturen in WordPress via het SMTP-protocol
Om via het SMTP-protocol e-mails te versturen, schakelen we de hulp in van een handige plugin. Met “WP Mail SMTP” hoef je enkel wat gegevens in te vullen om SMTP in te stellen voor al het mailverkeer van je website.
Wanneer je de plugin geïnstalleerd en geactiveerd hebt, vul je de inloggegevens van je mail in. Let op: met het oog op veiligheid kan het handig zijn om binnen het beheerpaneel van je webhosting een extra e-mailadres aan te maken.
Daarnaast wordt in de configuratie van WP Mail SMTP nog een aantal specifieke gegevens gevraagd. Deze gegevens kan je opvragen bij je webhosting provider. In de schermafbeelding gebruiken we de volgende waarden:
SMTP Authenticatie: Ja
SMTP Beveiliging: SSL
Poort: 465
Gebruikersnaam: dit is meestal het mailadres waaruit je wilt mailen.
Wachtwoord: het wachtwoord van dit adres.
Host: smtp.transip.email
*De gegevens uit het voorbeeld kunnen aan verandering onderhevig zijn en dienen enkel als voorbeeld. De gegevens die jij moet gebruiken worden verschaft door je webhosting/mail provider.
Wanneer je alle gegevens binnen WP Mail SMTP volledig hebt ingevuld, dan ziet je scherm er ongeveer zo uit:
Een andere optie wanneer je een nieuw e-mailadres hebt aangemaakt, is om daar de SMTP en accountgegevens van te gebruiken om e-mails vanuit de website mee te sturen.
Wil je er zeker van zijn dat er geen e-mails verloren gaan? Dan is het handig om deze op te slaan binnen de database van je website. Je kan hiervoor de plugin Flamingo gebruiken. Deze plugin voegt een pagina toe binnen het WordPress dashboard waar je alle inzendingen van Contact Form 7 kan zien. Zo heb je een extra controle om te zien of e-mails wel verzonden zijn.
Contact Form 7 Spam berichten voorkomen
Wanneer er een formulier op je website staat (of enkel een e-mail adres) ga je gegarandeerd spam berichten ontvangen. Om vervelende spam, zoveel mogelijk tegen te gaan, bespreken we een aantal handige plugins die je hierbij kunnen helpen.
Honeypot for Contact Form 7
Deze plugin biedt anti-spam functionaliteiten aan in al je CF7 formulieren zonder vervelende tools als “captcha” te moeten gebruiken. Je vindt Honeypot for Contact Form 7 via “Plugins” in WordPress. Vervolgens download en activeer je de plugin.
Zodra je Honeypot hebt geïnstalleerd, ga je in het WordPress dashboard naar “Contact” > “Contactformulieren”. Selecteer hier een contactformulier en klik op “Bewerken”.
Wanneer je in de instellingen van het formulier zit, voeg je boven de “Verzenden” tag een nieuwe tag toe, namelijk die van Honeypot.
Voeg de Honeypot tag toe boven de “Verzenden” tag.
Verander vervolgens de “naam” naar een tekst zoals “email”. De overige instellingen kan je ongewijzigd laten.
Wat deze plugin doet, is dat er een extra invoerveld komt die enkel voor bots zichtbaar is. Dit veld lijkt op een verplicht veld, wanneer een bot dit invult is die herkent en wordt die e-mail niet verzonden en je inbox dus spamvrij blijft.
Akismet Anti-Spam
Een andere handige anti-spam plugin is Akismet. Ook deze plugin vind je onder “Plugins” in WordPress. Je dient eerst een account aan te maken (gratis of betaald). Vervolgens ontvang je een API-sleutel die je dient in te vullen om de plugin te activeren.
tip: je kan bij de personal optie de prijs naar €0 schuiven wanneer je geen advertenties op je site hebt en niets verkoopt
Daarna ga je via “Contact” in het WordPress dashboard naar je Contact Form 7 formulier.
Vervolgens moet je nog aangeven welke invoervelden akismet moet controleren op spam.
akismet:autor
Met deze optie geef je aan welk veld als ‘naam’ wordt gebruikt door de bezoeker dat komt er dan als volgt uit te zien:
[text* your-name akismet:author]
akismet:autor_email
Deze optie is bedoeld om aan te geven welk veld gebruikt wordt voor het e-mailadres in te vullen.
[email* your-email akismet:author_email]
akismet:autor_url
Deze optie is bedoeld om een URL in te vullen wanneer je die optie geeft. De tag die je hiervoor kan gebruiken is:
[text your-url akismet:author_url]
Hoe meer je van de Akismet tags gebruikt, hoe beter je formulieren beschermd zijn tegen spam. Je weet nu in ieder geval hoe je Akismet kan gebruiken.
Antispam door CleanTalk
Een derde goede plugin tegen spam is CleanTalk. Je moet je wel registreren bij cleantalk en na de proef periode is gebruik $12 per jaar, per website. Dit is een van de meest effectieve plugins en z’n geld meer dan waard (wij gebruiken hem zelf ook, echt waar!). De plugin kan je vinden onder Plugins > nieuwe plugin als je vervolgens zoekt op CleanTalk.
Altijd verzekerd van e-mails die goed werken
Ben je al bekend met de Site Service pakketten van WPHelpdesk? Hiermee ben je altijd zeker dat je e-mails goed verzonden en ontvangen worden. Daarnaast zijn anti-spam maatregelen standaard inbegrepen en checken we of al je mail instellingen kloppen. Staat je mail probleem hier niet tussen? Met onze Site Service pakketten krijg je tevens voorrang op vragen.
Je bent een website aan het maken en geen ‘blog’ dus je wilt in plaats van de laatste (nieuws) berichten een ‘statische’ pagina instellen als homepage in WordPress.
Ben je meer van de tekst-uitleg? Onder de video hebben we alle stappen uitgeschreven.
Uitleg video
In onderstaande video doorlopen we in een paar minuten alle stappen. Heb je nog verdere ondersteuning nodig dan kan je ons altijd bellen of een bericht sturen.
Stap 1: Homepage en berichten pagina aanmaken
Je hebt minimaal 1 pagina nodig, dit is de homepage / voorpagina die je gaat instellen. Als je daarnaast ook nog de berichten wilt weergeven op een pagina is het handig om die pagina ook direct te maken.
Als het goed is heb je dan nu als je kijkt in wp-admin onder Pagina's > Alle pagina's 1 of 2 pagina’s gepubliceerd staan. Voor de duidelijkheid in het voorbeeld zijn deze pagina’s Homepage en Berichten genoemd.
Stap 2: Pagina instellen als Homepage
Nadat de pagina’s aangemaakt en gepubliceerd zijn kunnen we onder Instellingen > Lezen de instellingen aanpassen.
De instellingen die we moeten aanpassen zijn de bovenste onder het kopje Startpagina toont, standaard staat die optie op Je laatste berichten.
Hier kan de optie aanklikken Een statische pagina (pijl 1).
Vervolgens selecteer je bij voorpagina de pagina die jij als homepage wilt zien (pijl 2).
Als je eerder ook een pagina had aangemaakt voor je (nieuws) berichten kan je die selecteren bij de optie Berichtenpagina (pijl 3).
Wanneer je dit ingesteld hebt hoef je enkel nog onderaan de pagina op de blauwe knop Wijzigingen opslaan te klikken en dan ben je klaar!